Dayton Epique drivers
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Sja, maar een Peerless/Tymphany 6.5 inch is 16.4cm breed. (bijvoorbeeld een P830946)
Deze zijn 15.2cm, dat is 6mm aan elke kant kleiner
Er zijn volgens mij nog andere merken met vrij kleine 6.5inch woofers
Dat verschil is wel heel minimaal, maar de kosten aanzienlijk.
Een FAST systeempje met een goede breedbander zie ik nog wel voor me.
Rond de 6-7 liter ofzo. Typisch iets waar een BR ook wel moeilijk gaat worden ivm poort lengte.
Crossover rond de 200-300Hz.
Nouja tenzij kosten geen rol spelen natuurlijk, dan is het altijd leuk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Bij deze dan uiteindelijk Klippel + vervormingsmetingen van Vance Dickason bij VoiceCoil Magazine;
https://audioxpress.com/article/test-be ... pique-line
https://audioxpress.com/article/test-be ... pique-line
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dayton Epique drivers
Wat een sterke papieren heeft deze woofer. Die Xmax is echt wel realistisch dus, en de breedbandigheid is ook leuk voor meer dan alleen subwoofer bereik. Alleen is een passende poort een uitdaging, of PR maar ook dan is het nog steeds een kleine kast met grote laagpotentie en derhalve forse passieve membranen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
In nieuwste uitgave van Voice Coil is de E180HE-44 getest trouwens.
(en zal denk ik volgende maand online komen)
Op de standaard 94dB test tikt de K3 namelijk 3,5% vervorming aan, dat is toch echt wel veel.
Onder de 150-200Hz ziet het er wel beter uit.
Ook lijkt hij nogal een offset te hebben, maar ik moet artikel nog even beter lezen.
Hoewel in NL niet zo makkelijk te krijgen, maar de Misco BWX-6502 doet het een stuk beter voor dezelfde prijs, met een xmax rond de 9mm op 10%, wat nagenoeg gelijk is aan de 10% Cms van de Dayton.
https://audioxpress.com/article/test-be ... audio-line
(en zal denk ik volgende maand online komen)
Kijkend naar de metingen en de vervorming, kan ik dit ding niet aanraden voor-midrange.Displacement limiting numbers calculated by the Klippel
analyzer for the using the full-range woofer criteria for
Bl was XBl @ 82% (Bl dropping to 82% of its maximum
value) equal to 11.8mm for the prescribed 10% distortion
level. For the compliance, XC @ 75% Cms minimum was
9.7mm, which means that for the Dayton Audio woofer,
the compliance is the more limiting factor for getting
to the 10% distortion level. However, if we use the less
conservative 20% distortion criteria, XBl @ 70%>12.6mm
and XC @ 50% >12.6mm, showing the Bl number close to
the physical Xmax of the driver.
Op de standaard 94dB test tikt de K3 namelijk 3,5% vervorming aan, dat is toch echt wel veel.
Onder de 150-200Hz ziet het er wel beter uit.
Ook lijkt hij nogal een offset te hebben, maar ik moet artikel nog even beter lezen.
Hoewel in NL niet zo makkelijk te krijgen, maar de Misco BWX-6502 doet het een stuk beter voor dezelfde prijs, met een xmax rond de 9mm op 10%, wat nagenoeg gelijk is aan de 10% Cms van de Dayton.
https://audioxpress.com/article/test-be ... audio-line
Laatst gewijzigd door OWC op ma 02 mei 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dayton Epique drivers
Ik heb het idee dat Xmax vooral zaligmakend is voor onze Parts-Express vrienden?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
ah ja, als in meer is meer-beter.
Heb vervormingsplaatje toegevoegd.
Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
Een beetje 8 inch met 6-7mm xmax presteert over het algemeen significant beter.
Re: Dayton Epique drivers
Maar dat is het, die passen niet in een Soundbar...of micro setje wat moeders nog wil gedogen...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Een 6 inch past toch ook niet in een soundbar?
edit:
Als je kunt leven met 2-3dB minder maxSPL, een alternatief wat makkelijker te koop is hier binnen EU
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
Re: Dayton Epique drivers
Nee idd, het is nogal voor een select publiek zo, er zijn betere alternatieven…
Re: Dayton Epique drivers
Eigenlijk wil je er alleen een 3 weg of fast mee maken, als de vervorming boven de 200Hz zo beroerd is. toch...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dayton Epique drivers
Moet daar bij E150 niet staan E-180?OWC schreef: ↑ma 02 mei 2022, 20:10ah ja, als in meer is meer-beter.
Heb vervormingsplaatje toegevoegd.
Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Nee, de E150 was best prima zeker voor het formaat, maar dit laat zich kennelijk niet interpoleren naar de 6 inch.wouter schreef: ↑di 03 mei 2022, 14:46Moet daar bij E150 niet staan E-180?OWC schreef: ↑ma 02 mei 2022, 20:10ah ja, als in meer is meer-beter.
Heb vervormingsplaatje toegevoegd.
Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
Relatief gezien presteert de 6 inch namelijk een stuk slechter.
Misschien beetje vreemd opgeschreven idd
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dayton Epique drivers
Dan bedoelen we idd hetzelfde. Die E-150 zou ik nog wel eens willen proberen. Heb nu de Ciare HWG 130 in 4 ohm liggen voor een testje in 6,5 liter. Die specs zijn te mooi om waar te zijn vond ik, dus dat moet dan maar even getest worden. Helaas schiet home hifi niet op, door de baskasten die ik voor muzikanten maak. Maar die Dayton is qua geld en prestaties echt bijzonder, tegen de kostprijs van een lage gevoeligheid.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Ja, zeker bij de kleinere speakers is het altijd maar weer afwachten.
Als het klein moet, Kartesian al geprobeerd?
https://www.kartesian-acoustic.com/sub120-vhp
https://en.toutlehautparleur.com/univer ... 20-mm.html
Anders toch maar actief gaan, heb je toch wel veel meer vrijheid hoor!!
Als het klein moet, Kartesian al geprobeerd?
https://www.kartesian-acoustic.com/sub120-vhp
https://en.toutlehautparleur.com/univer ... 20-mm.html
Anders toch maar actief gaan, heb je toch wel veel meer vrijheid hoor!!
