Dayton Epique drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Henkjan »

super slanke 3weg mee maken dan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: za 27 nov 2021, 1:07
super slanke 3weg mee maken dan
Sja, maar een Peerless/Tymphany 6.5 inch is 16.4cm breed. (bijvoorbeeld een P830946)
Deze zijn 15.2cm, dat is 6mm aan elke kant kleiner :-k
Er zijn volgens mij nog andere merken met vrij kleine 6.5inch woofers

Dat verschil is wel heel minimaal, maar de kosten aanzienlijk.

Een FAST systeempje met een goede breedbander zie ik nog wel voor me.
Rond de 6-7 liter ofzo. Typisch iets waar een BR ook wel moeilijk gaat worden ivm poort lengte.
Crossover rond de 200-300Hz.

Nouja tenzij kosten geen rol spelen natuurlijk, dan is het altijd leuk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Bij deze dan uiteindelijk Klippel + vervormingsmetingen van Vance Dickason bij VoiceCoil Magazine;

https://audioxpress.com/article/test-be ... pique-line
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Wat een sterke papieren heeft deze woofer. Die Xmax is echt wel realistisch dus, en de breedbandigheid is ook leuk voor meer dan alleen subwoofer bereik. Alleen is een passende poort een uitdaging, of PR maar ook dan is het nog steeds een kleine kast met grote laagpotentie en derhalve forse passieve membranen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

In nieuwste uitgave van Voice Coil is de E180HE-44 getest trouwens.
(en zal denk ik volgende maand online komen)
Displacement limiting numbers calculated by the Klippel
analyzer for the using the full-range woofer criteria for
Bl was XBl @ 82% (Bl dropping to 82% of its maximum
value) equal to 11.8mm for the prescribed 10% distortion
level. For the compliance, XC @ 75% Cms minimum was
9.7mm, which means that for the Dayton Audio woofer,
the compliance is the more limiting factor for getting
to the 10% distortion level. However, if we use the less
conservative 20% distortion criteria, XBl @ 70%>12.6mm
and XC @ 50% >12.6mm, showing the Bl number close to
the physical Xmax of the driver.
Kijkend naar de metingen en de vervorming, kan ik dit ding niet aanraden voor-midrange.
Op de standaard 94dB test tikt de K3 namelijk 3,5% vervorming aan, dat is toch echt wel veel.
Onder de 150-200Hz ziet het er wel beter uit.

Ook lijkt hij nogal een offset te hebben, maar ik moet artikel nog even beter lezen.

Hoewel in NL niet zo makkelijk te krijgen, maar de Misco BWX-6502 doet het een stuk beter voor dezelfde prijs, met een xmax rond de 9mm op 10%, wat nagenoeg gelijk is aan de 10% Cms van de Dayton.

https://audioxpress.com/article/test-be ... audio-line
Bijlagen
180_dist.png
Laatst gewijzigd door OWC op ma 02 mei 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Shadow »

Ik heb het idee dat Xmax vooral zaligmakend is voor onze Parts-Express vrienden?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Shadow schreef: ma 02 mei 2022, 11:50
Ik heb het idee dat Xmax vooral zaligmakend is voor onze Parts-Express vrienden?
Bedoel je dat ze juist vooral daarop letten of dat de xmax overdreven is?
De xmax valt namelijk wel binnen de genoemde specs.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Shadow »

Dat ze vooral daar naar kijken...of daar op wijzen iig.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Shadow schreef: ma 02 mei 2022, 17:54
Dat ze vooral daar naar kijken...of daar op wijzen iig.
ah ja, als in meer is meer-beter.

Heb vervormingsplaatje toegevoegd.

Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
Een beetje 8 inch met 6-7mm xmax presteert over het algemeen significant beter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Shadow »

Maar dat is het, die passen niet in een Soundbar...of micro setje wat moeders nog wil gedogen...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Shadow schreef: ma 02 mei 2022, 20:25
Maar dat is het, die passen niet in een Soundbar...of micro setje wat moeders nog wil gedogen...
Een 6 inch past toch ook niet in een soundbar?

edit:
Als je kunt leven met 2-3dB minder maxSPL, een alternatief wat makkelijker te koop is hier binnen EU
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Shadow »

Nee idd, het is nogal voor een select publiek zo, er zijn betere alternatieven…
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Eigenlijk wil je er alleen een 3 weg of fast mee maken, als de vervorming boven de 200Hz zo beroerd is. toch...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ja zoveel 3e orde vervorming wordt je niet heel blij van.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

OWC schreef: ma 02 mei 2022, 20:10
Shadow schreef: ma 02 mei 2022, 17:54
Dat ze vooral daar naar kijken...of daar op wijzen iig.
ah ja, als in meer is meer-beter.

Heb vervormingsplaatje toegevoegd.

Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
Moet daar bij E150 niet staan E-180?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

wouter schreef: di 03 mei 2022, 14:46
OWC schreef: ma 02 mei 2022, 20:10
Shadow schreef: ma 02 mei 2022, 17:54
Dat ze vooral daar naar kijken...of daar op wijzen iig.
ah ja, als in meer is meer-beter.

Heb vervormingsplaatje toegevoegd.

Als je hele artikel wilt lezen moet je bij VoiceCoil zijn, of een maandje wachten, dan staat precies hetzelfde artikel online.
Wel jammer, die E150 zag er iets meer belovend uit, op deze manier wordt de niche wel HEEL klein.
Moet daar bij E150 niet staan E-180?
Nee, de E150 was best prima zeker voor het formaat, maar dit laat zich kennelijk niet interpoleren naar de 6 inch.
Relatief gezien presteert de 6 inch namelijk een stuk slechter.

Misschien beetje vreemd opgeschreven idd :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Dan bedoelen we idd hetzelfde. Die E-150 zou ik nog wel eens willen proberen. Heb nu de Ciare HWG 130 in 4 ohm liggen voor een testje in 6,5 liter. Die specs zijn te mooi om waar te zijn vond ik, dus dat moet dan maar even getest worden. Helaas schiet home hifi niet op, door de baskasten die ik voor muzikanten maak. Maar die Dayton is qua geld en prestaties echt bijzonder, tegen de kostprijs van een lage gevoeligheid.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ja, zeker bij de kleinere speakers is het altijd maar weer afwachten.

Als het klein moet, Kartesian al geprobeerd?
https://www.kartesian-acoustic.com/sub120-vhp

https://en.toutlehautparleur.com/univer ... 20-mm.html

Anders toch maar actief gaan, heb je toch wel veel meer vrijheid hoor!! ;)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Eindelijk staat het artikel online;

https://audioxpress.com/article/test-be ... pique-line
Plaats reactie