Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Dan zit ik veilig, ding wordt niet eens warm…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef:
dre schreef:
Goed bezig Jan! 8)
Dank je. Op dit moment klinkt ie nog wat 'donker' hoop dat dat nog verbeterd na een paar uurtjes.

Zo, de duisternis is ook verdwenen. Dat was mooi snel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Ja, meestal hoeven alleen de elco's even te settelen. En dat is na een dagje aan staan en spelen wel gebeurd.

Wat is nu je totaal indruk? Tevreden?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb nog niet goed kunnen luisteren. Beetje last van stress qua werk en Belgische F16 die spontaan het feestje hier in de war stuurt… Het donkerbruine geluid van gister is in ieder geval weg.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Hoe staat het er voor Jan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Nou weinig nieuws eigenlijk. Weinig tijd gehad en toen ik wilde luisteren had ik links plots een zacht brommetje. Bleek van een rca deel gekomen die en niet goed gesoldeerd was op de +, en de aarde zat tegen het alu profiel waar alle rca's op gemonteerd zijn. Vervolgens even luisteren. Vergelijkingsmateriaal is een Mytek Brooklyn dac+. Wat me opviel is dat de gelaagdheid van de totale soundstage beter is dan bij de Brooklyn. Dus Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, erbij geroepen. Die had een voorkeur voor de BA2018. Ikzelf ben er nog niet helemaal uit. Wordt vervolgd…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

In ieder geval niet afgeschoten! :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Nee, integendeel…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Dat Wayne ontwerp is gewoon een heel net discreet no-nonsense ontwerp. Heb je een heel fijn ding aan. Enige wat je er op aan te merken zou kunnen hebben is dat het tamelijk smakeloos van zich zelf is. Maar voor de smaak hebben we juist muziek toch? :mrgreen:

B.t.w. dat ledje zit er niet in als kastverlichting maar voor de biasinstelling van de uitgangstransistors. Soldeer dat dus direct op de print.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Zoiets inderdaad. Ik moet even wat draad bestellen en alle restjes draad die ik nu heb gebruikt vervangen en netter aanleggen. Daarna nog meer serieus luisteren. En ik ben nog steeds erg benieuwd wat er qua geluidsweergave gebeurd als ik een converter voor gebalanceerd uit erachter zet.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door FR_Aad »

Cool!
Heeft hij nog wat gain?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ja, voldoende…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Eindelijk eens even serieuzer kunnen luisteren. In vergelijking met de Brooklyn worden de scherpe randjes wat ronder afgewerkt. Mooie, brede, diepe soundstage. Ik schat in dat de BA2018, Peter voorspelde het min of meer al, een blijvertje is.
De nu gebruikte stappen-volume schakelaar heb ik ooit voor een habbekrats op diyaudio gekocht en is voor verbetering vatbaar. Wordt vervolgd…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Hmm… mijn voorraad montagekabel is na jaren uitgeput. Er moet nieuwe komen dus. Voorheen ging ik dan naar de plaatselijk elektronica handel maar die zijn alle drie gesloten in Leeuwarden. De winkel waar ik vaak kwam haalde dat zo van de rol met de juiste dikte nadat ik verteld had waar ik het voor nodig had. Nooit heel diep over nagedacht dus. Blindelings vertrouwen in good old Bert van de winkel.

De vraag is dus welke dikte voor:
Signaaldraden, van pre naar voorkeuzeschakelaar naar rca/xlr
Voedingsdraden, van voeding naar pre
Voedingsdaden voor voeding eindversterker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

En vroegâh was het ook nog eens deugdelijk vertint Pope litzedraad wat nooit verging. Tegenwoordig is het allemaal Chinees waaibomenspul waarvan je maar moet afwachten of het na een paar jaar niet verkruimeld en stug geworden is dan wel het koper zwaar geoxideerd. Meeste kans op kwaliteit maak je nog bij Conrad en Mouser denk ik. En Farnell levert nog wel wat beter spul per meter maar wees niet verbaasd als jouw bestelde 10 meter in 3 losse stukken komt uit 3 verschillende magazijnen, zoals ik al een paar meegemaakt heb. Of dat het goede bestelnummer er dan wel op staat, maar rood toch wit blijkt te zijn.

Ter indicatie:

Signaaldraad en voeding voor kleine dingen: 0,14mm2 - 0,2mm2
Voeding algemeen zoals pre amps 0,4mm2
Voeding eindversterkers 1,5mm2
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door democles »

Signaaldraad en voeding voor kleine dingen: 0,14mm2 - 0,2mm2
Voeding algemeen zoals pre amps 0,4mm2
Voeding eindversterkers 1,5mm2
Is dat niet wat erg dun voor voedingen?
Had bij b.v. shunt voedingen gemerkt dat je niet te dun moet zitten,,bigger better,,? :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Ja 10mm2 zou nog beter zijn maar dat buigt zo lastig en is zo lastig in een stekkertje te krijgen. Ik heb het over wat zoal normaal is. Met 1,5mm2 kun je 20A continue versjouwen.... Is dat niet genoeg? Misschien voor een 12V car amp. Van exotische versterkers met bovennatuurlijke eigenschappen heb ik verder geen verstand.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef:
dan wel het koper zwaar geoxideerd
Of het is aluminium met een heel dun koperlaagje, ben ik ook eens ingetrapt :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Mwah, dat is meer met massief draad soms zoals in UTP kabel. Met soepele litze draad is het meer wel of niet vertind. Beste kun je vertind hebben.

Overigens wil je de weerstand en impedanties zo laag mogelijk houden. Daarbij geldt dan: Beter korter dan dikker!
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 06 jul 2021, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:

Ter indicatie:

Signaaldraad en voeding voor kleine dingen: 0,14mm2 - 0,2mm2
Voeding algemeen zoals pre amps 0,4mm2
Voeding eindversterkers 1,5mm2

Dank!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Was er nog eentje vergeten: Lichtnetbedrading: 0,75mm2, minimum isolatiedikte 0,4mm :mrgreen:

En voor afgeschermde kabeltjes: RG-175 75 ohm coax. Is dun en ook prima geschikt voor S/PDIF.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 07 jul 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door democles »

Bedankt voor de uitleg :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben eigenlijk mega tevreden met deze pre. Het ligt nog steeds in de planning om een se > bal output board te proberen maar de ingang mag se blijven om het mezelf niet al te moeilijk te maken. Ik overweeg deze volume oplossing: https://www.academyaudio.com/product-pa ... trol-board

Dre, ik heb nog een kitje over…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Hoor ik mijn naam? O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Vaag, in de verte… daar waar het felle witte licht vandaan komt…
Plaats reactie