The Chill-baffle3 speaker page

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ik heb de coordinaten van het design vanavond even in Edge gestopt om te kijken hoe het uitpakt. Allereerst de mid:
EdgeMid.png
Ik wil crossen bij 300 Hz en 1.5 kHz dus moet hier wel wat opgevuld worden onder 1 kHz. Wat rimpelingen rond 1 kHz, niet ideaal maar ook niet problematisch toch?

Interessant is overigens wat er gebeurt als je de mid wat lager doet, dit is geen aanrader!
EdgeMidTooLow.png
En de 15" woofer:
EdgeWoofer.png
Dit is alleen de baffle, het laag rendement kan nog verhoogd worden met de zijpanelen...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ter vergelijking nog een simulatie van de mid driver met rechthoekige baffle, 45 cm breed:
EdgeMidSquare45cm.png
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door jvenema »

Hou er rekening mee dat de simulatie van diffractie en de werkelijkheid nogal wat uiteen kunnen liggen. Het baffle step gedeelte van de simulatie klopt wel. Relatief zijn de simulaties wel bruikbaar, dat de ene positie beter is als een ander, maar absoluut gezien kunnen er best behoorlijke verschillen zitten tussen een meting en de simulaties is mijn ervaring.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ja de geometrie van de mid driver zal ook een hoop uitmaken. En op welke diepte hij zit etc. Het plan is om eerst een proef versie van de baffle in MDF te maken om een en ander te meten en checken dat de drivers goed passen...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Nog een simulatie van de mid driver gedaan met de vorm van de AMT er boven:
MidWithAMTshape.png
Resultaat nog steeds ok, eigenlijk wat beter. In elk geval minder verlies bij 300 Hz nu... :D
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Afgelopen weekend even bij Jeroen van Daudio wezen luisteren. Ik heb daar de S1 mogen beluisteren, een heel indrukwekkende speaker! Wat een kracht, snelheid en souplesse. Met de drum & bass intro van Lofgren weet je niet wat je hoort, super live. Open baffle laag kan zo vet zijn! :yeah:

Na vele overpeinzingen in de afgelopen weken (2e PAP woofer vs Lii vs AT) heb ik besloten om een paartje 15" Audio Technology woofers te bestellen (via Jeroen). Flinke investering, maar ik vind de specs en kwaliteit gewoon heel erg mooi. En gezien dat we voorlopig toch thuis moeten zitten... :hide:

Ik heb nu IMHO hele mooie ingrediënten met deze AT woofers, 18 sounds mid drivers, de ESS AMTs en Fusion amps. Nu nog een mooi systeem hier mee maken... :roll:
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shutdown98 »

Nice!
AT drivers met sandwich cone?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ja, inderdaad. Als het goed is een stuk stijver dan de PAP woofers (pun intended)...

Dit weekend ben ik van plan de eerste voorbereidingen te treffen voor de bouw. Ik begin met een test baffle, bouwmarkt kwaliteit MDF. Even twee 18mm platen verlijmen zodat het CNC frezen kan beginnen. Dan meten of het geheel geslaagd is. Helaas is de PAP woofer een stuk kleiner, dus waarschijnlijk is deze moeilijk passend te krijgen (tot de nieuwe woofers er zijn)...

Hierna wordt de baffle waarschijnlijk een sandwich van 18mm berken multiplex voorop en 18mm groene Medite V313 MDF er achter, goed adresje voor deze materialen gevonden...

Over de deklaag ben ik nog aan het denken. Ik wil het in een donkere kleur krijgen, richting koloniaal. Misschien gekookte lijnzaadolie oid...
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shutdown98 »

Ik heb voor mijn OBL15 ontwerp gekozen voor een baffle die met zand is gevuld. Dat werkt ook heel erg goed.
Totale dikte baffle is 39mm. (15mm front, 12mm midden (zand) en 12mm achterkant) van berken multiplex.
Jk kan ook 3x12mm gebruiken.

Voor de kleur kan je allerlei varianten beits gebruiken. Kan je uitproberen op rest stukjes om de kleur te beoordelen. Daarna aflakken oid.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ik wil bij voorkeur iets niet te chemisch. Dat de woonkamer niet weken gaat stinken en zo...

Intussen nog wat met EQ gespeeld met mijn huidige luidspreker. Nog wat bas onder de 110 Hz er bij gedaan op gehoor, daar wordt het wel leuker van. Wellicht stond het wat te recht en daardoor wat dun.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shutdown98 »

Waterbasis beits en lak stinkt niet en is snel droog.
Maar in de lijnolie hoek zijn vast ook pigmenten te vinden die je kan toevoegen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ik zal me er eens verder in verdiepen, bedankt.

In de eerste iteratie ga ik beginnen met 10 cm vleugels, symmetrisch. Ik heb net in het ontwerp nog een balk (oranje) in de bodem toegevoegd voor extra stevigheid:
Backside7-11-2020.png
De AT woofer schijnt zo'n 15kg te zijn en de baffle en AMT zijn ook niet licht. Zou lijmen afdoende zijn of zijn wat (spaanplaat-) schroeven in de balken aan te raden? Ik wil Pattex express houtlijm gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shadow »

Dat is gewoon D3 houtlijm? Is prima :goedzo:
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shutdown98 »

Lijmen zou inderdaad voldoende moeten zijn, maar kan geen kwaad om ook te schroeven.
Hoe integreer je de hypex amps in het ontwerp?
Apart kastje? Of plat in de bodemplaat?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ik heb de plate amps nu in een MDF box op de grond naast de baffle. Dat wil ik zo laten. Wellicht zo wat beter kwa hoeveelheid trillingen die de Fusion amp bereikt. En ik kan dan een baksteen oid op de bodemplaat vd speaker leggen als ik wil...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Shadow schreef:
Dat is gewoon D3 houtlijm? Is prima :goedzo:
Volgens mij D2. Maar intussen ook een grote pot Bison sneldrogend D3 gekocht, handig voor het verlijmen vd platen...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Tijd voor wat updates!

Allereerst... de woofers zijn (al een tijdje) binnen... :-)

Waren netjes ingepakt:
WooferAT15.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Afgelopen weekend heb ik twee platen standaard 18mm MDF verlijmd en woensdag hebben we dit door de CNC frees gedaan (bedankt Rob!):
CNC.jpg
Eindresultaat is strak geworden, de CNC was erg precies! Alleen lieten de platen op twee plekken los, dus het verlijmen is niet goed gegaan. 8-[
Maar nog wel te fixen met wat schroeven. Het is tenslotte de test baffle... :sure:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Een aantal schroeven er in om de boel bij elkaar te houden... (vanuit de achterzijde)
Baffle.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Plankje gemonteerd voor de AMT, met metalen beugels...
AMTplank.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Net de bodemplaat aan de baffle gelijmd:
Bodemplaat.jpg
Nog een tweetal planken en tweetal balken er bij lijmen vanavond en dan kan ik morgen de drivers gaan monteren... :yeah:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

De extra balken en planken met wat flinke schroeven er in...
Constructie.jpg
...en hij staat!
HijStaat.jpg
Hierna de drivers gemonteerd. Het monteren van de AT 15" woofer was zenuwslopend. Wat is dat ding zwaar. Monteren van de mid en AMT was daarentegen zo gepiept. Het eind resultaat:
ChillBaffle3.jpg
Intussen ben ik beestig de boel in te regelen, to be continued...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Bij een AT woofer hoort ook altijd een foto van de achterkant... :lol:
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Shutdown98 »

Ziet er goed uit!
Ben benieuwd hoe die gaat klinken...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Walt schreef:
Bij een AT woofer hoort ook altijd een foto van de achterkant... :lol:
Fair enough... :lol:

Hierbij:
Backside.jpg
Qua klank gerelateerde conclusies wacht ik nog even tot alles fatsoenlijk ingeregeld en ingespeeld is. Maar alvast de eerste bevindingen:
- De nieuwe mid geeft meer resolutie/helderheid in vergelijking met de Supravox bicone fullranger en lijkt ook wat "schoner" te klinken.
- De nieuwe woofer geeft aanzienlijk meer diepte en strakheid... heel fijn.
- Het laag rendement wil ik nog verbeteren. Ik heb de twee planken boven de woofer nog niet gemonteerd, dus het akoestische lek is flink. Maar ik denk dat ik in de uiteindelijke versie ook wat dieper ga dan 10 cm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”