Nog een project ...
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Nog een project ...
Onderstaand een eerste opzet voor een 2e orde filter. Zoals ik al eerder heb aangegeven is de woofer er eentje met een zeer specifieke set parameters en zul je, als je er een diep doorlopend laag uit wilt krijgen, het middengebied moeten drukken om genoeg rendement te creëeren in het laag. In onderstaand filter is dit nog niet gerealiseerd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Mijn verbazing was vooral over het feit dat Sander zonder gating zat te werken omdat ie niet uitgezocht had hoe dat bij REW werkt.
- SSassen
- Contacteer:
Dichtbij <0.5m en voor >500Hz vind ik dat allemaal niet zo spannend, maar ik hoor graag hoe anderen dat aanpakken, daar leer ik ongetwijfeld iets van en da's uiteindelijk toch ook een stuk meerwaarde die het forum biedt toch? Dus kom maar op met die suggesties.ds23man schreef:Mijn verbazing was vooral over het feit dat Sander zonder gating zat te werken omdat ie niet uitgezocht had hoe dat bij REW werkt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik eigenlijk ook, maar pas nadat daarover gerept werd. Kortom, ik had het niet gemist en om eerlijk te zijn vind ik het uitermate storend als je onder 500hz geen betrouwbaar beeld hebt. En 200hz binnenshuis betrouwbaar meten vind ik knap. Maar je moet wel op die frequenties resolutie hebben. Dus, ik had het niet eens door, hahaha laat staan gemist.ds23man schreef:Mijn verbazing was vooral over het feit dat Sander zonder gating zat te werken omdat ie niet uitgezocht had hoe dat bij REW werkt.
Ik verbaasde me juist een beetje dat er geen gating werd toegepast bij de akoestische metingen, maar ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht. Met name op de frequencies waar je wilt kunnen zien wat de kastvorm doet en het scheidingsfilter (x-over) wil je toch kunnen zien wat het systeem doet, en niet de ruimte-reflecties en diffracties meenemen? In de response zie je nu verschillen van +/- 5dB. Maar je weet niet zeker waar die vandaan komen...
Ik meet (als het om het begrijpen van de werking van de speaker gaat) altijd op 1m afstand, 1.5m van de vloer en met gating tot aan de 1e reflectie in de impulse-response (meestal rond de 3.5ms). Ik start de sweep op 200hz, en meet tot 20khz (uiteraard), dan kan ik perfect zien wat de invloed van een randje of de demping etc is.
My2Cents...
Ik meet (als het om het begrijpen van de werking van de speaker gaat) altijd op 1m afstand, 1.5m van de vloer en met gating tot aan de 1e reflectie in de impulse-response (meestal rond de 3.5ms). Ik start de sweep op 200hz, en meet tot 20khz (uiteraard), dan kan ik perfect zien wat de invloed van een randje of de demping etc is.
My2Cents...
Laatst gewijzigd door satefan op do 26 mar 2020, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
vergeet niet dat we gestart zijn bij 50cm afstand. Daarna controle van het filter op grotere afstand. Je kijkt altijd even naar de datasheets en bijv. de metingen van Troels om het meetgedrag beter te doorzien.
De kastvorm is een gegeven, dus ook de respons die daaruit volgt.
Daarna is het zonder gating grofmazig goed te doen, ik zette bewust af en toe de simulatie op "coarse" en gek genoeg zie je dan nog veel beter waar te veel energie zit.
De kastvorm is een gegeven, dus ook de respons die daaruit volgt.
Daarna is het zonder gating grofmazig goed te doen, ik zette bewust af en toe de simulatie op "coarse" en gek genoeg zie je dan nog veel beter waar te veel energie zit.
De kastvorm kiest je zelf toch ook voor? Ik heb het ontwerp wel 5 keer aangepast denk ik op basis van de metingen. Maar als je m als vast gegeven neemt, dan is het wellicht minder spannend. Ik probeer een kastvorm te gebuiken die een zo goed mogelijke response geeft, zodat ik zo min mogelijk aan correctie hoef te doen. Het is verleidelijk om met een DSP (in mijn geval) alles maar recht te trekken, maar dat is niet het idee vind ik. Beetje zoals die reclame, "alles wat er ook niet aan komt, hoeft er ook niet af".wouter schreef:De kastvorm is een gegeven, dus ook de respons die daaruit volgt.
Maar je zou kunnen redeneren dat dit het paard achter de wagen spannen is ipv ervoor (overdreven natuurlijk). Het geheel van kast, x-over, drivers, demping etc, moet het beste resultaat leveren. Anders lukt het niet om 'out of the box' te denken (pun intended).
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
SSassen schreef:Dichtbij <0.5m en voor >500Hz vind ik dat allemaal niet zo spannend, maar ik hoor graag hoe anderen dat aanpakken, daar leer ik ongetwijfeld iets van en da's uiteindelijk toch ook een stuk meerwaarde die het forum biedt toch? Dus kom maar op met die suggesties.ds23man schreef:Mijn verbazing was vooral over het feit dat Sander zonder gating zat te werken omdat ie niet uitgezocht had hoe dat bij REW werkt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
En dan kom je toch op een punt dat de kast in elkaar zit, gefineerd is of wat dan ook. Dat punt heeft Sander bereikt, en zijn kast is vrij gewoon, niet met een getrapte voorplaat zoals Troels bijvoorbeeld nu veel doet. En m.i. 98% van de fabrieksboxen zitten gewoon zo in elkaar, daarom adviseren we iedereen ook om een filter te ontwerpen nadat de units in de uiteindelijke kast zitten.satefan schreef:De kastvorm kiest je zelf toch ook voor? Ik heb het ontwerp wel 5 keer aangepast denk ik op basis van de metingen. Maar als je m als vast gegeven neemt, dan is het wellicht minder spannend. Ik probeer een kastvorm te gebuiken die een zo goed mogelijke response geeft, zodat ik zo min mogelijk aan correctie hoef te doen. Het is verleidelijk om met een DSP (in mijn geval) alles maar recht te trekken, maar dat is niet het idee vind ik. Beetje zoals die reclame, "alles wat er ook niet aan komt, hoeft er ook niet af".wouter schreef:De kastvorm is een gegeven, dus ook de respons die daaruit volgt.
Maar je zou kunnen redeneren dat dit het paard achter de wagen spannen is ipv ervoor (overdreven natuurlijk). Het geheel van kast, x-over, drivers, demping etc, moet het beste resultaat leveren. Anders lukt het niet om 'out of the box' te denken (pun intended).
Satefan
Het gaat bij deze metingen dus niet om kastvormoptimalisatie, maar om een een filter passend voor de behuizing waarin de luidsprekers zitten. En daarvoor was de meetmethode an sich niet eens heel gek. Voor controle metingen is het natuurlijk interessant om met gating en op afstand te meten. De beantwoording was meer vanuit die vraagstelling gedaan, althans door mij.
Snap ik, en is vanuit die context ook heel logisch.wouter schreef:En dan kom je toch op een punt dat de kast in elkaar zit, gefineerd is of wat dan ook. Dat punt heeft Sander bereikt, en zijn kast is vrij gewoon, niet met een getrapte voorplaat zoals Troels bijvoorbeeld nu veel doet. En m.i. 98% van de fabrieksboxen zitten gewoon zo in elkaar, daarom adviseren we iedereen ook om een filter te ontwerpen nadat de units in de uiteindelijke kast zitten.satefan schreef:De kastvorm kiest je zelf toch ook voor? Ik heb het ontwerp wel 5 keer aangepast denk ik op basis van de metingen. Maar als je m als vast gegeven neemt, dan is het wellicht minder spannend. Ik probeer een kastvorm te gebuiken die een zo goed mogelijke response geeft, zodat ik zo min mogelijk aan correctie hoef te doen. Het is verleidelijk om met een DSP (in mijn geval) alles maar recht te trekken, maar dat is niet het idee vind ik. Beetje zoals die reclame, "alles wat er ook niet aan komt, hoeft er ook niet af".wouter schreef:De kastvorm is een gegeven, dus ook de respons die daaruit volgt.
Satefan
Het gaat bij deze metingen dus niet om kastvormoptimalisatie, maar om een een filter passend voor de behuizing waarin de luidsprekers zitten. En daarvoor was de meetmethode an sich niet eens heel gek. Voor controle metingen is het natuurlijk interessant om met gating en op afstand te meten. De beantwoording was meer vanuit die vraagstelling gedaan, althans door mij.
Waar het toch blijft kriebelen (sorry - zo ben ik nou eenmaal bedraad), is dat je toch zo goed mogelijk zou willen zien wat er gebeurd. En met gating zie je volgens mij gewoon veel beter wat de invloed van het filter is, hoe de drivers functioneren etc. Hier hoe mijn metingen er uit zien met gating (zonder smoothing):
Als ik niet zo scherp zou kunnen zien, koop ik een bril waarmee ik perfect scherp kan zien, en niet een waar ik een beetje minder wazig mee zie.
Maar goed, ik zal het laten rusten.
Als ik niet zo scherp zou kunnen zien, koop ik een bril waarmee ik perfect scherp kan zien, en niet een waar ik een beetje minder wazig mee zie.
Maar goed, ik zal het laten rusten.
Naar mijn idee moet je zo’n 8ms gate hebben om een beetje richting te hebben vanaf 250Hz. Daarvoor moet de microfoon 2 meter omhoog. En je plafond dus minstens 4 meter hoog zijn. Voor het meten van kasten van een beetje formaat moet je (dus) naar de sporthal of naar buiten.wouter schreef:En 200hz binnenshuis betrouwbaar meten vind ik knap. Maar je moet wel op die frequenties resolutie hebben. Dus, ik had het niet eens door, hahaha laat staan gemist.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Met een tweewegje kun je redelijk uit de voeten met gating, een drieweg is een ander verhaal. Dan wordt je gate te kort om nog wat te kunnen doen op 250-500Hz.
I.d.d. als je niet de ruimte hebt is close milking dan een redelijk alternatief.
-
wouter
- Ook commercieel actief
En er ook nog ideeën over hoe deze box moet worden, of meer specifiek nog de filtering?
Yup. Ik hanteer een afstand van 1 meter van luidspreker tot microfoon, en 1 meter vrije ruimte rondom de speaker (horizontaal en verticaal). Ik heb laatst in een gymzaal gemeten en met de speaker op 2m hoog kwam ik tot een gate van ongeveer 8ms, thuis is dat 3.5ms.Pjotr schreef:I.d.d. als je niet de ruimte hebt is close milking dan een redelijk alternatief.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wel 1,5 meter afstand houden tijdens het melken!Pjotr schreef:I.d.d. als je niet de ruimte hebt is close milking dan een redelijk alternatief.
ds23man schreef:Wel 1,5 meter afstand houden tijdens het melken!Pjotr schreef:I.d.d. als je niet de ruimte hebt is close milking dan een redelijk alternatief.![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
Edit:
Als Sander nieuwe FRD files aanlevert, wie gaat er dan ook doen wat hij vroeg?
Of is de feedback - inhoudelijk op filterkeuzes - mogelijk als de meting geen issue meer is?
Want ik vind persoonlijk dit een leuke speaker, qua mogelijkheden. Beheersen we het passief filteren nog wel?
Ik kan leuk simuleren, maar haat luistertesten. In het verleden gaf Jeroen_D bijvoorbeeld vaak tips over een bepaald frequentiegebied, dat soort dingen maakte dat het steeds beter werd.
Een simulatie is natuurlijk maar een half verhaal. En uitgangspunten zijn los van de uitvoering in het filter ook leuk om met elkaar te bespreken.
Bij Troels zijn ook veel metingen te vinden over deze driver, voor als je meer vergelijkingsmateriaal prettig vindt.
- SSassen
- Contacteer:
Goed, in het verlengde van Wouter z’n reactie, nieuwe metingen!
Luidspreker nu vrij in de ruimte opgesteld, op 75cm hoge standaard, dik tapijt ervoor, microfoon op ~40cm. Heb gespeeld met de gating, maar daar zag ik weinig van terug, behalve wat schuiven van de pieken en dalen onder de 300Hz. Ben benieuwd naar de reacties, ik ga ondertussen de filteropzet nog eens goed bekijken!
Luidspreker nu vrij in de ruimte opgesteld, op 75cm hoge standaard, dik tapijt ervoor, microfoon op ~40cm. Heb gespeeld met de gating, maar daar zag ik weinig van terug, behalve wat schuiven van de pieken en dalen onder de 300Hz. Ben benieuwd naar de reacties, ik ga ondertussen de filteropzet nog eens goed bekijken!
- Bijlagen
-
- t35c001.zma
- (11.25 KiB) 14 keer gedownload
-
- t35c001.frd
- (1.28 MiB) 18 keer gedownload
-
- ja8008hmq.zma
- (11.47 KiB) 16 keer gedownload
-
- ja8008hmq.frd
- (1.28 MiB) 21 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
Voila, met gating over zonder gating(stippellijn)
Hier de werking van het filter: Conclusie: op basis van deze meting zou ik in de filterflanken NIETS anders gedaan hebben.
Echter, rond 5kHz is de nieuwe meting met gating voor woofer en tweeter 'zachter'.
Ik zou dat wel eens willen zien zonder gating. Want, onze oren werken niet met gating. Dus zit daar een dip?
Bij kamerakoestiek pak je een roommode ook aan door verlaging van de energie, lijkt me bij een luidsprekerbox ook een valide oplossing voor een probleem dat niet meer te voorkomen is (kastvorm is al klaar).
Hier de werking van het filter: Conclusie: op basis van deze meting zou ik in de filterflanken NIETS anders gedaan hebben.
Echter, rond 5kHz is de nieuwe meting met gating voor woofer en tweeter 'zachter'.
Ik zou dat wel eens willen zien zonder gating. Want, onze oren werken niet met gating. Dus zit daar een dip?
Bij kamerakoestiek pak je een roommode ook aan door verlaging van de energie, lijkt me bij een luidsprekerbox ook een valide oplossing voor een probleem dat niet meer te voorkomen is (kastvorm is al klaar).
Is de afstand van de tweeter (het hart), tot de rand van de woofer (die iets uitsteekt) 6cm ongeveer?
- SSassen
- Contacteer:
satefan schreef:Is de afstand van de tweeter (het hart), tot de rand van de woofer (die iets uitsteekt) 6cm ongeveer?
Ja, pakweg 6.5cm.
Dat verklaart het dipje bij pakweg 2850hz....diffractie van de woofer-ring....dat is fundamenteel door de ring van de woofer die wat uitsteekt...