Afkortzaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Zat er in de 1e geen las fout?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Tegen wie heb je het nou Dre?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Tegen jou.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Hoe kom je daar nou bij?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

dre schreef: di 26 dec 2023, 16:30
Zat er in de 1e geen las fout?
Was gewoon een vraag. :lol:

Er was een forumlid met een nieuwe zaagtafel waarbij de ophanging van de motor scheef gelast was.
Ik dacht dat jij dat was.

Even ontspannen Gerhard.
Het is tenslotte kerst. :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Die van mij staat in ieder geval niet nog op de palet...

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: di 26 dec 2023, 16:35
Hoe kom je daar nou bij?
viewtopic.php?t=24405

Nou de motor zat er scheef in iig
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Dat was een beetje knullig, maar daarom moet je zo'n machine helemaal nalopen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Ja zeker doen, voor de rest weinig klagen met HBM spul eigenlijk...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Overigens was het samenbouwen veel meer werk dan het afstellen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Shadow schreef: di 26 dec 2023, 16:51
ds23man schreef: di 26 dec 2023, 16:35
Hoe kom je daar nou bij?
viewtopic.php?t=24405

Nou de motor zat er scheef in iig
:sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Afkortzaag

Bericht door ds23man »

Dat was geen lasfout.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: ma 25 dec 2023, 23:53
Als ik zo zie dat de geleiders getordeerd zijn dan is dat met de 2 inbusjes gewoon af te stellen.
Zet de machine waterpas en meet dan de stand van het zaagblad.
dat hoeft nog niet waterpas te staan maar bij het verplaatsen van de zaag van in naar uit dan moet deze de zelfde stand houden.
Je kunt dan de zaag inclusief geleider rail in uitgetrokken positie verdraaien net zo lang tot dat er geen verschil meer tussen in en uit is.
daarna kan je de zaag waterpas gaan stelen zo dat deze haaks zaagt.
De geleider rails mag je daarbij niet meer verdraaien natuurlijk.
Omdat 'je weet maar nooit' hier ook woont toch even deze mogelijkheid onderzocht en behalve een stroef lopende geleiderail levert het niks op, de oplossing die je noemt is voor het verschijnsel van een gebogen zaagsnede en daar heb ik geen last van. Ik blijf erbij dat ik net als de heren op het Engelse forum de zagbladas niet haaks op de geleiders heb staan...en daar is niks aan te doen.

Als oplossing heb ik nu met de lineaal een aantal rechte stroken gezaagd - nadat ik de halve bouwmarkt omgekeerd heb op zoek naar recht multiplex - en die zaag ik dan - zonder de geleiders te gebruiken - op maat, dan is de boel recht en kunnen we verder. Vrouwlief riep al dat ik het ding op marktplaats moest gooien en een Kapex moest gaan kopen :rock: Maar dan moet er ook nog een fatsoenlijke zaagtafel komen dus, eerst de tussenmuur maar eens uit de garages dan hebben we meer plek :relax:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

En de Kapex zaagt lang niet zo diep.....
Maar wel echt haaks.
Anders de Festool CS 70 eens bekijken,die kort ook mooi haaks af.
Alleen vind ik die wat gedateerd kwa ontwerp.

Ik ben net bij de Dewalt 7492 gaan kijken:ook niet verkeerd.
Laatst ook de Festool TKS 80 bekeken:briljant,maar de prijs ook..... 8-[

Ik zal volgende week eens onze Makita afkortzaag eens nameten. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

dre schreef: wo 27 dec 2023, 13:47
Laatst ook de Festool TKS 80 bekeken:briljant,maar de prijs ook..... 8-[
4x zo duur al de DeWalt :-& Maar dan krijg je er wel een goede verstekgeleider bij geleverd die je los iets van 150 kost :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Wel een stuk degelijker en beter gebouwd als Dewalt.
Maar die prijs.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Denk dat dat niet elkaar niet veel ontloopt. Ik zaag met de DeWalt op een paar honderdste 10 mm Alu. perfect haaks met wat beleid. De Festool heeft gewoon meer toeters en bellen, mooiere verf en die naam kost ook wat hè :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Het verschil is groter dan ik had verwacht.
Gewoon degelijker en minder speling.
De Dewalt had gewoon een dikke millimeter speling op de motorophanging,dat viel me vies tegen zeg!

Maar al met al is de Dewalt kwa prijs/kwaliteit verhouding echt onverslaanbaar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Voor dat geld pluk ik wel een Harwi van markplaats...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Die is niet beter,alleen anders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Ja of ff langs de 2e hands machinehandel als je een stationaire machine wil.
dre schreef: wo 27 dec 2023, 14:14
De Dewalt had gewoon een dikke millimeter speling op de motorophanging,dat viel me vies tegen zeg!
Dan moet ie wel flink afgeragd zijn en e.e.a. los zitten want de hoogte/diepte geleiding zijn geslepen stalen geleiders en loopt heel precies. Enige aanmerking die ik heb is dat ie geen softstart heeft. Maar dat is met een sofstartblokje van 20 euries van Amazon ook opgelost.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Nee,splinternieuw in de showroom.
Geen softstart is inderdaad een dikke onvoldoende.
Mijn maat stond in het beging vaan zonder stroom op de camping. :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Afkortzaag

Bericht door beijert »

Mijn Ryobi heeft ook geen softstart. Dus ik hang hem dikwijls aan een verlengsnoer.

Komt overigens altijd goed uit de test met enkel een opmerking over de afzuiging.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

De stofafzuiging gaat bij alle merken echt de goede kant op. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Mwah met 50mm aansluiting en goede canvas afdichting geen klagen :D Ja Raobi heb ik ook overwogen, geweldige prijs/kwaliteits verhouding ook. Maar ben toch voor de veel robustere geleiders gegaan van de DeWalt. Overigens: https://www.amazon.nl/Softstart-module- ... 76PZ&psc=1 Let wel op er zijn 2 soorten: Met 2 draden en met 3 draden. Die met 2 draden zit simpelweg een NTC in en die worden heet. Die moet je dus niet hebben! Die met 3 draden werkt met een triac en faseaansnijding. Die worden niet heet bij zwaardere belasting.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”