Afkortzaag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afkortzaag
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afkortzaag
Dat was een beetje knullig, maar daarom moet je zo'n machine helemaal nalopen.
Re: Afkortzaag
Re: Afkortzaag
Omdat 'je weet maar nooit' hier ook woont toch even deze mogelijkheid onderzocht en behalve een stroef lopende geleiderail levert het niks op, de oplossing die je noemt is voor het verschijnsel van een gebogen zaagsnede en daar heb ik geen last van. Ik blijf erbij dat ik net als de heren op het Engelse forum de zagbladas niet haaks op de geleiders heb staan...en daar is niks aan te doen.Kappa7 schreef: ↑ma 25 dec 2023, 23:53Als ik zo zie dat de geleiders getordeerd zijn dan is dat met de 2 inbusjes gewoon af te stellen.
Zet de machine waterpas en meet dan de stand van het zaagblad.
dat hoeft nog niet waterpas te staan maar bij het verplaatsen van de zaag van in naar uit dan moet deze de zelfde stand houden.
Je kunt dan de zaag inclusief geleider rail in uitgetrokken positie verdraaien net zo lang tot dat er geen verschil meer tussen in en uit is.
daarna kan je de zaag waterpas gaan stelen zo dat deze haaks zaagt.
De geleider rails mag je daarbij niet meer verdraaien natuurlijk.
Als oplossing heb ik nu met de lineaal een aantal rechte stroken gezaagd - nadat ik de halve bouwmarkt omgekeerd heb op zoek naar recht multiplex - en die zaag ik dan - zonder de geleiders te gebruiken - op maat, dan is de boel recht en kunnen we verder. Vrouwlief riep al dat ik het ding op marktplaats moest gooien en een Kapex moest gaan kopen
Re: Afkortzaag
En de Kapex zaagt lang niet zo diep.....
Maar wel echt haaks.
Anders de Festool CS 70 eens bekijken,die kort ook mooi haaks af.
Alleen vind ik die wat gedateerd kwa ontwerp.
Ik ben net bij de Dewalt 7492 gaan kijken:ook niet verkeerd.
Laatst ook de Festool TKS 80 bekeken:briljant,maar de prijs ook.....
Ik zal volgende week eens onze Makita afkortzaag eens nameten.
Maar wel echt haaks.
Anders de Festool CS 70 eens bekijken,die kort ook mooi haaks af.
Alleen vind ik die wat gedateerd kwa ontwerp.
Ik ben net bij de Dewalt 7492 gaan kijken:ook niet verkeerd.
Laatst ook de Festool TKS 80 bekeken:briljant,maar de prijs ook.....
Ik zal volgende week eens onze Makita afkortzaag eens nameten.
Re: Afkortzaag
Denk dat dat niet elkaar niet veel ontloopt. Ik zaag met de DeWalt op een paar honderdste 10 mm Alu. perfect haaks met wat beleid. De Festool heeft gewoon meer toeters en bellen, mooiere verf en die naam kost ook wat hè 
Re: Afkortzaag
Het verschil is groter dan ik had verwacht.
Gewoon degelijker en minder speling.
De Dewalt had gewoon een dikke millimeter speling op de motorophanging,dat viel me vies tegen zeg!
Maar al met al is de Dewalt kwa prijs/kwaliteit verhouding echt onverslaanbaar.
Gewoon degelijker en minder speling.
De Dewalt had gewoon een dikke millimeter speling op de motorophanging,dat viel me vies tegen zeg!
Maar al met al is de Dewalt kwa prijs/kwaliteit verhouding echt onverslaanbaar.
Re: Afkortzaag
Ja of ff langs de 2e hands machinehandel als je een stationaire machine wil.
Dan moet ie wel flink afgeragd zijn en e.e.a. los zitten want de hoogte/diepte geleiding zijn geslepen stalen geleiders en loopt heel precies. Enige aanmerking die ik heb is dat ie geen softstart heeft. Maar dat is met een sofstartblokje van 20 euries van Amazon ook opgelost.
Re: Afkortzaag
Nee,splinternieuw in de showroom.
Geen softstart is inderdaad een dikke onvoldoende.
Mijn maat stond in het beging vaan zonder stroom op de camping.
Geen softstart is inderdaad een dikke onvoldoende.
Mijn maat stond in het beging vaan zonder stroom op de camping.
Re: Afkortzaag
Mijn Ryobi heeft ook geen softstart. Dus ik hang hem dikwijls aan een verlengsnoer.
Komt overigens altijd goed uit de test met enkel een opmerking over de afzuiging.
Komt overigens altijd goed uit de test met enkel een opmerking over de afzuiging.
Re: Afkortzaag
Mwah met 50mm aansluiting en goede canvas afdichting geen klagen
Ja Raobi heb ik ook overwogen, geweldige prijs/kwaliteits verhouding ook. Maar ben toch voor de veel robustere geleiders gegaan van de DeWalt. Overigens: https://www.amazon.nl/Softstart-module- ... 76PZ&psc=1 Let wel op er zijn 2 soorten: Met 2 draden en met 3 draden. Die met 2 draden zit simpelweg een NTC in en die worden heet. Die moet je dus niet hebben! Die met 3 draden werkt met een triac en faseaansnijding. Die worden niet heet bij zwaardere belasting.
