Little/One MFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: Little/One MFB
Echt interessant dit, maar volgens mij niet inzetbaar in een volledig digitale (Optisch/ Coax) setup of toch wel?
Re: Little/One MFB
Waarom niet? De feedback zit in de analoge lus versterker-speaker dus waarom zou dat niet kunnen?
Re: Little/One MFB
Deze ga ik sowieso volgen, in mn nieuwe huis wil ik graag ook een MFB subje toepassen....
Re: Little/One MFB
Als de nadruk op formaat ligt is de eerder genoemde 5 inch SB acoustics een absolute topper, als het wat groter mag zitten er binnen het 8 inch schap van Rumoh ook nog wel een paar kandidaten die het proberen waard zijn.Thomox schreef:een MFB subje toepassen
Krijg net bericht dat er eentje deze kant op gaat komen, ben zelf ook erg benieuwd want het ding ziet er bijzonder indrukwekkend uit. Ben bijna blij dat ik het kastje ervoor niet hoef te bouwenShadow schreef:Oh ja, count me in! Ik wil nr2

Re: Little/One MFB
Dan mag je eerst wel eens toestemming vragen bij de Provinciale Staten, een MFB daar in de buurt met zulke driver formaten?Shadow schreef:Oh ja, count me in! Ik wil nr2
Re: Little/One MFB
Och, de woofer an sich is ook al niet te tillen Chris...motoindo schreef:Krijg net bericht dat er eentje deze kant op gaat komen, ben zelf ook erg benieuwd want het ding ziet er bijzonder indrukwekkend uit. Ben bijna blij dat ik het kastje ervoor niet hoef te bouwen
Re: Little/One MFB
Aha. Ik moet mij nog even verder inlezen geloof ik. Mijn interesse neemt steeds verder toe. Heb hier nog een TB W8-740C liggen te verstoffen die aardig aan de eisen lijkt te voldoen.Shadow schreef:Waarom niet? De feedback zit in de analoge lus versterker-speaker dus waarom zou dat niet kunnen?
Heb na mijn debacle van mijn Curryman DACs besloten om alleen nog maar kant & klare spullen te kopen of door iemand opgebouwd die verstand heeft van elektronica.
Komen er kantklare setjes?
Re: Little/One MFB
Die zijn er al : https://piratelogic.nl/?p=nl.little.oneFritsK schreef:Komen er kantklare setjes?
Re: Little/One MFB
En die klinken geweldig!motoindo schreef:Die zijn er al : https://piratelogic.nl/?p=nl.little.oneFritsK schreef:Komen er kantklare setjes?
Re: Little/One MFB
Ik bedoelde eigenlijk kant en klare bordjes (zonder soldeerwerk) en de mogelijkheid om een speaker te laten modificeren.motoindo schreef:Die zijn er al : https://piratelogic.nl/?p=nl.little.one
Wat is er dan nog zelfbouw aan zou je zeggen? Nou, niets.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Little/One MFB
Even voor de duidelijkheid: ook een MFB woofer moet gefilterd worden. Elke woofer/kast/opnemer combinatie heeft zijn eigen filter en gain instellingen nodig in het terugkoppelcircuit. Dus een kant en klare algemene oplossing kan je wel vergeten.
Re: Little/One MFB
Dat kan ook maar dat gaat meer richting consultancy. Wat dat betreft is de Little/One kit ook bedoeld als leerobject om het trucje te leren.FritsK schreef:Ik bedoelde eigenlijk kant en klare bordjes (zonder soldeerwerk) en de mogelijkheid om een speaker te laten modificeren.motoindo schreef:Die zijn er al : https://piratelogic.nl/?p=nl.little.one
Wat is er dan nog zelfbouw aan zou je zeggen? Nou, niets.
Klopt, het inbouwen van een accelerometer is stap 1. Daarna meten aan de kast / woofer combi en van daaruit een filter en correctie schakeling ontwerpen. In elkaar solderen en testen. Meten en tunen tot het oor tevreden is.ds23man schreef:Even voor de duidelijkheid: ook een MFB woofer moet gefilterd worden. Elke woofer/kast/opnemer combinatie heeft zijn eigen filter en gain instellingen nodig in het terugkoppelcircuit. Dus een kant en klare algemene oplossing kan je wel vergeten.
Genoeg te doen dus.
Re: Little/One MFB
Toch leuk om te zien hoever we sinds 2015 gekomen zijn met de ontwikkeling van deze kleine mfbtjes, inmiddels permanent opgesteld bij Headphone Auditions en op verzoek dit keer in een appeltjes witte uitvoering gehesen. De toegepaste versnellingsopnemer is een StarBass V-III die zoals in dit filmpje te zien is met gemak 20dB correctie haalt.
[ Bekijk op youtube ]
** edit 17 juni **
De Little/One's zijn jammergenoeg niet langer te beluisteren bij Stefan van Headphone Auditions daar hij in onderhuur zit bij Concerto die met het huismerk Linn de concurentie met onze Little/One's niet op prij$ stelde
we zijn inmiddels in onderhandeling met een andere dealer, totdat dat rond is lopen luisterverzoeken via een PB alhier of een email naar chris@piratelogic.nl of een whatsapp naar 0643871211.
[ Bekijk op youtube ]
** edit 17 juni **
De Little/One's zijn jammergenoeg niet langer te beluisteren bij Stefan van Headphone Auditions daar hij in onderhuur zit bij Concerto die met het huismerk Linn de concurentie met onze Little/One's niet op prij$ stelde
Laatst gewijzigd door motoindo op ma 17 jun 2019, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Little/One MFB
Dit werkt, is meestal op de luisterdag in Breda te beluisteren, afgelopen keer had Chris zelfs zijn grote broer bij, de Grown/Up 
Re: Little/One MFB
Wellicht ten overvloedde en reeds elders vernomen maar ook nog maar even hier posten, onze little/one heeft een review ondergaan van Hifi.NL
Omdat de Little/One’s naast een set vloerstaanders stonden, zijn huisgenoten en gasten diverse keren voor de gek gehouden. Luisteraars dachten dat de vloerstaanders stonden te spelen, terwijl de Little/One’s de weergave voor hun rekening namen. Geen enkele luidspreker van dit formaat komt ook maar enigszins in de buurt van de laagweergave van de Little/One en dat verklaart het aanvankelijke ongeloof bij de luisteraars. “Wat? Komt dit geluid uit die kleine kastjes?”, zo luidde met zoveel woorden telkens de reactie van de argeloze luisteraars.
Met de kwantiteit aan lage tonen zit het dus wel goed, maar hoe zit het met de kwaliteit? Is het geluid wellicht wollig, bonkerig, geforceerd of vervelend opdringerig? Nee, absoluut niet. De weergave van de lage tonen is boven verwachting strak. Er zitten geen waarneembare grote bulten, pieken of dalen in het lage tonen bereik. De MFB techniek lijkt een ijzeren greep op de woofer te hebben. De goede laagweergave zit bovendien de weergave van middentonen niet in de weg. Er is een goede balans tussen lage tonen en middentonen, ongeacht het volume. Stemmen klinken helder en verstaanbaar. Instrumenten staan los van elkaar, ook als het volume wat hoger staat.
De tweeter lijkt goed gekozen bij de woofer. De hoeveelheid hoge tonen is niet overdadig en dat is goed. Sommige luidsprekers produceren immers meer hoge tonen dan nodig. De oorzaak daarvan moet worden gezocht in een stukje gewenning door de consument. Wie gewend is aan veel hoge (of lage) tonen, kan moeite hebben om naar een “normale” hoeveelheid hoge (of lage) tonen te luisteren. Fabrikanten willen graag verkopen en kunnen er dan voor kiezen om mee te gaan met de gewenning van de consument. Het resultaat kan dan een luidspreker zijn die misschien wel lekker klinkt, maar lekker is niet hetzelfde als realistisch.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Little/One MFB
ik heb ze in Breda kunnen beluisteren en mij bevielen ze ongehoord goed! dit is een nieuwe generatie muziek weergevers!blueznl schreef:Ongeacht of dit gaat werken of niet, het ziet er in ieder geval gaaf uit
Re: Little/One MFB
Ik heb inmiddels wat tests gedaan met twee alternatieve 5 inch woofertjes:
De linker is een SB15NRXC30-4.0 en de rechter een 15W/8434G00 die ik beide voorzien heb van een StarBass 54. Na diverse luistersessies ligt de voorkeur bij de ScanSpeak, deze blijft op hoger volume toch net even wat strakker in het sublaag dan de SB wat naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt wordt door de wat stuggere ophanging wat ook tot uitdrukking komt in de Cms waarde.
Een open loop meting van de ScanSpeak laat zien dat deze met een StarBass 54 aan boord tot 2200hz bruikbaar is, een waarde die net even te laag ligt voor de kleine nd20fa-6 die ik er voor test eerder ingestopt had:
Het zoeken is nu naar een geschikte tweeter, mijn XO ligt met een LR4 op 2200hz. Iemand tips ?
De linker is een SB15NRXC30-4.0 en de rechter een 15W/8434G00 die ik beide voorzien heb van een StarBass 54. Na diverse luistersessies ligt de voorkeur bij de ScanSpeak, deze blijft op hoger volume toch net even wat strakker in het sublaag dan de SB wat naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt wordt door de wat stuggere ophanging wat ook tot uitdrukking komt in de Cms waarde.
Een open loop meting van de ScanSpeak laat zien dat deze met een StarBass 54 aan boord tot 2200hz bruikbaar is, een waarde die net even te laag ligt voor de kleine nd20fa-6 die ik er voor test eerder ingestopt had:
Het zoeken is nu naar een geschikte tweeter, mijn XO ligt met een LR4 op 2200hz. Iemand tips ?
Laatst gewijzigd door motoindo op za 02 mei 2020, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
