Ik heb nu alles aangesloten, behalve de hoogspannings wikkeling aan de gelijkrichter, die is nog los. Durref niet...
Beide HS wikkelingen komen onbelast nogal wat hoger uit dan ik had ingeschat. De NRS wikkeling meet ongeveer 190v ipv de 150v die ik dacht. Dit is niet zo erg. De HS voedingsspanning meet onbelast ruim 340, en dat is echt wat teveel. Zelfs met een flinke stroomvraag kan de belaste spanning nog boven de 900v uitkomen volgens PSU designer. Dat is de max toelaatbare spanning van de elco's. Zo zat het dus (enige jaren?) wel zonder dat de boel is opgeblazen. In ieder geval gaan we starten met een paar vermogensweerstanden in serie met de secundaire wikkeling, en natuurlijk de standby schakeling.
Tot nu toe alleen even de NRS voeding bekeken, maar die kan ik niet echt controleren zonder de hele boel op spanning te zetten. De regeling voor de bias werkt zoals het hoort, maar de spanning bij de zenerstack is een stuk hoger dan de ingestelde -178v, gewoon omdat er geen stroom loopt en de zeners niet in staat zijn om de volledige drop van de -nu dus hogere- -253v naar -178v voor hun rekening te nemen. De twee filterweerstanden -nu 500r en 1k5- waren zo gekozen dat pas bij een stroomvraag van ruim 35mA de spanningsval over de weerstanden de resulterende spanning in de buurt van de waarde van de zenerstack zou brengen. Maar zonder dat de kathode van de 6AS7 is aangesloten, met de hoogspanning erop, kan ik niet controleren of dat goed gaat.
De weerstanden belasting van het bias circuit is totaal zo'n 257k en trekt dus vrijwel geen stroom. De spanning bij de zenerstack loopt nu langzaam op en stabiliseert op zo'n -196v, wat neerkomt op een kleine 30mA door de zeners. Dat zal dan wel het maximum zijn dat die dingen kunnen hebben.
'T is natuurlijk gewoon dat ik niet durf die 900v met een soepele beweging op de schakeling te zetten. Oudjaar, hè