805 versterker: game SET and match...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

Re: 805 versterker: game SET and match...

Bericht door Jan Geert »

We gaan verder, bijna klaar.... :D

Ik heb nu alles aangesloten, behalve de hoogspannings wikkeling aan de gelijkrichter, die is nog los. Durref niet... 8-[ 8-[

Beide HS wikkelingen komen onbelast nogal wat hoger uit dan ik had ingeschat. De NRS wikkeling meet ongeveer 190v ipv de 150v die ik dacht. Dit is niet zo erg. De HS voedingsspanning meet onbelast ruim 340, en dat is echt wat teveel. Zelfs met een flinke stroomvraag kan de belaste spanning nog boven de 900v uitkomen volgens PSU designer. Dat is de max toelaatbare spanning van de elco's. Zo zat het dus (enige jaren?) wel zonder dat de boel is opgeblazen. In ieder geval gaan we starten met een paar vermogensweerstanden in serie met de secundaire wikkeling, en natuurlijk de standby schakeling.
805 revision.jpg
Tot nu toe alleen even de NRS voeding bekeken, maar die kan ik niet echt controleren zonder de hele boel op spanning te zetten. De regeling voor de bias werkt zoals het hoort, maar de spanning bij de zenerstack is een stuk hoger dan de ingestelde -178v, gewoon omdat er geen stroom loopt en de zeners niet in staat zijn om de volledige drop van de -nu dus hogere- -253v naar -178v voor hun rekening te nemen. De twee filterweerstanden -nu 500r en 1k5- waren zo gekozen dat pas bij een stroomvraag van ruim 35mA de spanningsval over de weerstanden de resulterende spanning in de buurt van de waarde van de zenerstack zou brengen. Maar zonder dat de kathode van de 6AS7 is aangesloten, met de hoogspanning erop, kan ik niet controleren of dat goed gaat.
De weerstanden belasting van het bias circuit is totaal zo'n 257k en trekt dus vrijwel geen stroom. De spanning bij de zenerstack loopt nu langzaam op en stabiliseert op zo'n -196v, wat neerkomt op een kleine 30mA door de zeners. Dat zal dan wel het maximum zijn dat die dingen kunnen hebben.

'T is natuurlijk gewoon dat ik niet durf die 900v met een soepele beweging op de schakeling te zetten. Oudjaar, hè :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het is niet de stroom door die zeners maar de warmte.Met 30mA is dat 2W per diode.
Misschien toch maar de HS erop ? Als 't mis gaat ben je teminste het nieuwe jaar niet slecht begonnen, 't ouwe is al om zeep :lol:
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Zou moeten gaan, het zijn 5-watters.
Maar ze krijgen de spanning niet van -253v naar -178v getrokken zonder dat de voeding wordt belast....
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Goed, enige instructieve zaken na het aansluiten.

Gisterenavond toch even geprobeerd. Met 47R in beide fasen tussen de trafo en de diodes, om de hoogspanning wat te temperen en kijken waar het uitkomt.
So far so good, alles start netjes op. De hoogspanning blijkt ongeveer 750v met enige stroom door de buizen. Ook met maximale bias (-120v) heb ik nog een 30mA door de 805 lopen. De andere spanningen gedragen zich als gepland, gestabiliseerde 210v op de 6AS7, netjes.
Als ik de bias omhoog draai blijkt dit langzaam en nauwkeurig te regelen, maar verder dan 80mA bij voluit gaat het niet. Niet erg, de hoogspanning gaat wat verder omhoog: de 2x47R wordt gloeiend heet (was voorzien) bij die 2 maal 80mA (plus de drivers) dus die gaat fors naar beneden of wie weet, helemaal weg, als de onbelaste HS binnen de perken blijft. En daarnaast hield ik er rekening mee dat ik de weerstanden 'boven' en 'onder' de regelpot nog wel bij zou moeten stellen om een lekker regelbereik te hebben.

Oh, ja, op de uitgang meet ik <1mV, dus dat zit wel goed.

Eerst maar eens even een glaasje: op de valreep van 2016 af en morgen verder met tuning van HS en bias.

Het is nu dus morgen :mrgreen:

ALs eerste gaan de 2 weerstanden van 47 in de AC van de hoogspanning eruit en worden vervangen door 2 10R/ 10W exemplaren. We sluiten het boeltje weer aan en constateren dat we nu, met een volledig dichtgedraaide bias nog steeds een 40mA door de buis hebben, bij een hoogspanning van nu ongeveer 850v. Kijk, dat lijkt erop.

Als ik nu verder wil gaan meten klinkt er een luide knal :( en een vonkenregen (type sterretjes voor de kleintjes :oops: )ontstaat in de hoek van de print bij de HS aansluiting op de eerste elco.

Voordat ik de stekker er met een snoekduik uit kan trekken is het al over (een paar seconden maar, jammer :mrgreen: ). dus toch nog verlaat vuurwerk :lagge:

Print demonteren: In het hoek heeft er een behoorlijke vonkoverslag plaatsgevonden tussen de HS aansluiting (850v) en de printsteun. Die is wel van metaal, maar ook voorzien van krimpkous, en de schroef door de print is van nylon. Dus hoe kan dat nou :boos:

De reden van het snel ophouden is wel duidelijk: de koper eilandjes tussen de steun en de HS aansluiting zijn weg. Ook zie ik dat juist de bovenste 1/2 mm van de steun niet door de kous wordt gedekt. Kennelijk is de 850v net genoeg om daar spectaculaire vonkoverslag plaats te laten vinden, want direct contact maakt het niet, er zit ook nog een rubber ringetje tussen de steun en de print. Maar daar is al helemaal niets meer van over. 8-[

Nou ja. Er lijkt verder niets kapot of zo, maar alles moet nu nagemeten en de HS aansluiting verplaatsen we een stukje naar het midden. En het roet moet er even afgepoetst :mrgreen:
Jammer, ik wilde net een stukje muziek er door laten klinken.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 01 jan 2017, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Even een fotootje voor de ramptoeristen. :mrgreen: Doorlopen maar, er is niets meer te zien. De boel is hier al schoongemaakt en de HS aansluitingen zijn een positie verderop geplaatst. Ook heb ik nu maar met de accuboor hier en daar kopereilandjes weggehaald waar ze niet nodig zijn. Die tussen het gat voor de steun en de HS aansluiting waren dus al weg 8-[ Kennelijk is dit soort printen niet bedoeld voor hoge spanningen.

Ik heb nog wel even de oude nylon bout met de resten van de rubber ring erbij gelegd.
DSCF5247.JPG
Als het meezit loopt dit met een sisser af :mrgreen: :mrgreen:
Vraag ik me nog af waarom de aardlek er niet uitvloog; het chassis zit aan randaarde, en de versterker zat in een geaard stopcontact. :?:
dre

Bericht door dre »

Omdat de aardlek geen r**t met de aarde te maken heeft. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het is een lek naar de aarde, gemeten als verschilstroom tussen de nul en de fase door de aardlekschakelaar. Blijkbaar is de overslag beneden de 30mA gebleven gemeten vanuit het lichtnet.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Volgens de aardlek schakelaar zijn dus (almost) all electrons present & accounted for... :^o

Niks aan het handje :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De aardlek moet tussen 't net en de aarde zijn anders doet 't niks.Omdat tussen net en voeding een trafo zit mag je knetteren zoveel je wil.
Dit geval vraagt om een vertraagd inschakelen van de HS.Onbelast loopt 't veel te hoog op.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wel, dat doe ik dus, vertraagd inschakelen. Maar nu is er wat anders stukgegaan.... :boos:

Na alles nagemeten en nagelopen te hebben spanning er weer op. De HS loopt over de 27k/ 10w langzaam op naar 150v.
Wat vreemd is: ik heb de negatieve roosterspanning eerst los nagemeten, zat goed met -127v. Als ik de spanning erop zet - voornamelijk gloei dus, de HS is nog zeer laag- zakt de NRS naar -85v. Wat nog vreemder is: aan de uitgang van de spanningsstabilisatie voor de 6AS7 en de voedingslijn naar de voortrap, is de spanning absoluut gemeten ook negatief! niet veel, iets van -10v, maar dat kan niet goed zijn...Het lijkt alsof de 6as7 'andersom' stroom trekt. Ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld de voedingselco's daar blij van worden.
Bij het volledig inschakelen van de HS slaat nu aan beide kanten de zenerstack voor de spanningsregeling door, en ook de terugloopdiode is doorgeslagen. De 6AS7 gaat als een gek stroom leveren, en dus ook de meters van de 805 gaan de hoek in. Meteen uit dat ding.

DE staat van de TIP50 weet ik niet, ik meet iig geen sluiting in dat ding.

Wat gaan we nu beleven 8-[

Dit gaat een leuke uitdaging worden! :bakkie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De 6AS7 krijgt negatieve roosterspanning door de spanningsval over de 10k kathodeweerstand.
Zonder stroom is het rooster positief tov de kathode, roosterstroom en buis gaat anodestroom trekken.Die laatste maakt de uitgang van de stab.schakeling negatief wegens te weinig weerwerk door ontbreken voldoende plus.
Moraal, als de HS ontbreekt moet ook de -178volt weg zijn.
Anne
democles

Bericht door democles »

Allereerst. de beste wensen voor 2017 :D

Leuk dit alles,,,leest als een spannend detective verhaal ,met plots en onverwachte wendingen =D> =D>
Bijlagen
baad9453-477d-4dd2-8863-4396a6691157.jpg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Moraal, als de HS ontbreekt moet ook de -178volt weg zijn.
Anne

Brrr, ik vind dat maar eng, HS en NRS tegelijk erop. Maar het zal wel gaan.
Ik kan ook een tweede relais parallel aan die voor de HS zetten, die de -178v aan de kathode onderbreekt. Maar wel de NRS op het rooster van de 6AS7 zet bij inschakelen.
Is eenvoudig te doen.

Blijft de vraag: is het logisch dat hierdoor alle diodes van de regulator de geest geven? Zowel links als rechts, dus het is geen 'marginaal' effect, ondanks het feit dat het een paar keer goed ging. Waarschijnlijk zette ik toen de HS er sneller op? Zou kunnen.

Ik zal ook de weerstand over het HS relais verlagen van 27k/ 10w naar 10k/ 20w. Zal ook wat helpen, komt de HS sneller op.

Dit was een beetje waar ik bang voor was, Ik kon niet echt voorspellen hoe de versterker zich stabiliseert tijdens het opwarmen. Maar we komen er wel. :D

dan hadden die chinezen het nog niet zo slecht bekeken: zowel de anodespanning als de kathode CCS van de 6AS7 zaten op dezelfde 190v wikkeling (zie schema pagina 1). Niet dat dat die wikkeling daar echt tegen kon, maar het maakt alles wat eenvoudiger.
Zeker als je dan zonder vertraging alle spanningen er in 1 keer op mept :-# een paar keer testen of het geen boem doet, en hup, in de doos :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De voeding voor de 6AS7 bestaat eigenlijk uit twee in serie geschakelde delen met de tussenverbinding naar de kathode eindbuis.Als de pluskant dan ontbreekt schuift de hele zooi naar min en trekt de stab.schakeling ook mee.
De gesneuvelde diodes, de zeners ? Dan zie ik zo meteen geen oorzaak.Als je negatieve spanning op de elco's wil vermijden kun je er een diode overzetten (zit dan normaal gesperd)
Anne

Heb nog even zitten denken :sure:
Met het onderbreken van de kathodevoeding voor de 6AS7 krijgen de zeners 't weer te verduren.
Eenvoudigst lijkt me de kathode naar massa te schakelen zolang de plus er nog niet is.Blijft de 10k als belasting van de min-voeding.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

FF een update van het afgelopen weekend. Niet veel tijd gehad om te werken, wel om wat te piekeren.

Het is nog niet zo eenvoudig om in dit ontwerp een leuke opstartprocedure in te bakken die niets (tijdelijk) onder stress zet. Ik heb ook niet echt ruimte om nog 1 of meerdere relais in te bouwen. En zoals Anne al zegt ook maar niet de kathode onderbreken, dan krijgen de zeners alles voor hun kiezen.

Kortom, ik zit een beetje in mijn blauwe periode en het is ook nog januari. Ik lijk Anne wel... :^o
DSCF5248.JPG
ok genoeg blauw gezien. Ik heb nu (tijdelijk?) even de doorgeslagen spanningsregelingen links en rechts van het bordje gehaald, en vervangen door een simpel CRC pi-filter, ja met nog 2 maar eens 2 blauwe BC vishay caps :mrgreen: . Dit is nu aangesloten op de 190v tap, en niet meer tussen de 2 serie condensatoren van de spanningsverdubbelaar!
Daarmee zit het eigenlijk weer zoals het oorspronkelijk zat. :hide: :hide: :hide:

Voordeel is wel dat de driver stage nu in zijn geheel op de 190v wikkeling zit, die ook alleen maar hiervoor wordt gebruikt: de positieve fase voor de anode spanning en negatief voor de negatieve roosterspanning en de current sink van de kathode. Je kan hem dus los testen voordat je de rest van de versterker bijschakelt.
Ff een schemaatje :roll: :roll:
805 revision to original.jpg
Wel de caps maar even naar 400v gezet voor de anodevoeding, want onbelast (tijdens opwarmen) komt de spanning net over de 250v uit. De chinezen schijnen dat spannend te vinden, caps net op of boven hun maximale waarde inzetten. Ben ik tot nu toe in alle gevallen (5) tegen gekomen.

Aan de negatieve kant trekken de zeners de boel na de eerste cap naar beneden.

Nou ja, even testen dan maar.
DSCF5249.JPG
Gaat goed. Alleen de weerstanden aan weerskanten van de instelpots (de 82k en de 120k moeten beide omlaag) moet ik wat aanpassen om het regelbereik goed te zetten. Ik heb de 805 even op 80mA gezet.
Beide driver buizen type 6N13 van Chinese makelij die ik heb geven een dermate groot verschil in kathodespanning (20v!) voor identieke anodespanning en roosterbias dat ze niet echt lekker bruikbaar zijn. Gelukkig had ik nog 2 mooie NOS Chatham 6AS7 buizen, waarbij de triodes binnen 1v van elkaar blijven. Die zitten er nu dus in.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat met grote verschillen een buis tegen de ander had Barry ook last van.Heeft toen gewoon voor andere types gekozen.
De 6AS7 op een heel eigen voeding te zetten is wel een goed idee.Maar kan die 190V wikkeling dat wel trekken?
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt Anne, waren 6J9P's, met echt enorme verschillen. Om dat goed te krijgen zou je echt paartjes moeten gaan matchen, niet echt wenselijk. De EF184's die er daarna zijn ingekomen zijn een stuk geschikter.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Dat met grote verschillen een buis tegen de ander had Barry ook last van.Heeft toen gewoon voor andere types gekozen.
De 6AS7 op een heel eigen voeding te zetten is wel een goed idee.Maar kan die 190V wikkeling dat wel trekken?
Anne
We gaan het zien. In ieder geval gaan we een beetje realistischer om met de biasing van het ding. Proberen er 40W uit te persen gaat 'm niet worden.
Goed teken is dat met 80mA door de 845 en ongeveer 20mA per 6AS7 triode de spanning op de 190v wikkeling nauwelijks inzakt. Gewoon eens proberen op welk punt de voeding inzakt en daar onder blijven.
De statische DC weerstand van deze wikkeling is zo'n 21 ohm, wat best veel is, maar ook al weer niet enorm hoog.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
We gaan het zien. In ieder geval gaan we een beetje realistischer om met de biasing van het ding. Proberen er 40W uit te persen gaat 'm niet worden.
Goed teken is dat met 80mA door de 845 en ongeveer 20mA per 6AS7 triode de spanning op de 190v wikkeling nauwelijks inzakt. Gewoon eens proberen op welk punt de voeding inzakt en daar onder blijven.
De statische DC weerstand van deze wikkeling is zo'n 21 ohm, wat best veel is, maar ook al weer niet enorm hoog.
Voor een 190volt wikkeling is dat helemaal niet veel.Altijd aangenomen dat 't een wikkeling enkel was voor negatieve roosterspanning, blijkt meer te kunnen :D
Vermoedelijk haal je er iets van 25W uit.Hangt af van hoeveel de 6AS7 kan trekken.
Anne

Even wat geschoven in 't schema, dat vertikale vond ik op m'n scherm wat onhandig O:)
Bijlagen
805rev20.jpg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

U vraagt, wij draaien :D

Een wat compacter schema.
Ik heb vandaag de weerstanden rond de NRS regeling wat aangepast zodat het wat comfortabeler regelt. Spanning er maar weer op, stroom door de 805 opgedraaid tot 100mA, en de spanningen gemeten.
Ziet er allemaal best goed uit. Er is wat ongelijkheid in de mu-stage tussen links en rechts maar daar til ik niet zwaar aan: ik heb even getest met 1 van die chinese ECC83 buisjes die ik uit de Jadis heb getrokken. Met een goede nieuwe NOS 5751 zal het er wel beter mee gaan. Ook de onbalans in de NRS is niet erg; Het verschil in NRS tussen links en rechts levert 2 volt verschil op bij de kathode 6AS7/ rooster 805. Maar ook die 805-en hebben redelijk op hun donder gehad. Ik heb nog een paar nieuwe liggen, kijken hoe die het doen.
De 6AS 7 is redelijk goed in balans tussen de buishelften. Wat hij kan hebben: volgens de datasheet max 125mA per triode of 13 watt dissipatie. Daar gaan we never nooit komen. Met de instelling zoals ik die nu heb trekt hij 25mA totaal (inclusief de 805 grid) en 4,75 watt ongeveer. Kan dus nog wel wat hoger :sure: :sure:
805 revision to original.jpg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ennnnn......muziek!!

:yeah: :yeah: :yeah:
DSCF5250.JPG
DSCF5251.JPG
dre

Bericht door dre »

Kunnen we al boeken? :sure:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

voorlopig even op 100mA per buis.
DSCF5254.JPG
DIt verstookt 85 watt per eindpit. Plus de 32w voor de gloei.
Het wordt hier al aardig warm. Verwarming kan omlaag. :sure: :sure:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

dre schreef:
Kunnen we al boeken? :sure:
:?: Dit is een one-off hoor :!:

Maar je kan altijd komen luisteren natuurlijk!
dre

Bericht door dre »

Ik kom eerdaags graag eens luisteren!
Een berichtje zie je wel verschijnen.
Plaats reactie