Motorfret schreef:Laat je het zagen cq cnc frezen?
Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference
Dit gaan we zelf beetpakken op een formaatzaag en de rest met een bovenfrees.
Ik snap eigenlijk niet waarom je niet twee losse subs bouwt. Dat levert zoveel voordeel op qua ruimte-akoestiek!
Ik quote deze post maar ff naar boven waarin het een en ander duidelijkheid geeft.
holco schreef:Onder de noemer het kan altijd groter / beter besloten om weer een nieuwe sub te bouwen, en het is niet dat de huidige Dayton 15 Inch niet bevalt maar we hebben gewoon zin om weer wat te bouwen![]()
Tja wat ga je nu maken als de Dayton RSS390HO-4 goed bevalt? we hebben niet echt de ruimte voor meerdere sub's en een 18 Inch wordt toch wel wat te groot hier, dan maar de hoogte in dmv een staande Dual opposed push-push met twee maal de Dayton RSS390HO-4 15 Inch woofers![]()
Voordelen (voor zover ik het zie) van een Dual opposed staande subwoofer zijn,
Omni-directioneel op twee hoogtes
Geen kast resonanties
2x een 15" schijnt zich effectief te gedragen als een 18"
Qua timing tussen beide units geen verschillen wat met een liggende Dual opposed wel het geval is
Het ontwerp, wat uitgevoerd zal worden in 22mm V313 MDF volledig in verstek en verlijmd met PU bruislijm, afwerking zal weer in Warnex zwart zijn.
Octo sub perspectif.pngOcto sub closed.png
Waarom zorgt dit ontwerp geen timing verschillen in tegenstelling tot een liggende duale opposed? Het lijkt me namelijk precies andersom.
Hier staat het een en ander uitgelegd Rizzo.
http://bossobass.com/Bossobass.com/BB,% ... h%203.html
http://bossobass.com/Bossobass.com/BB,% ... h%203.html
Rizzo schreef:Waarom zorgt dit ontwerp geen timing verschillen in tegenstelling tot een liggende duale opposed? Het lijkt me namelijk precies andersom.
Hier loopt ook nog een topic over een Bossobass systeem.
http://www.avsforum.com/forum/113-subwo ... m-3-a.html
http://www.avsforum.com/forum/113-subwo ... m-3-a.html
Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)
Deze site verklaart het ontbreken van het timings verschil aan dezelfde afstand tussen beide drivers en de muur. Wat ontbreekt is het timings verschil door de vloer. Daar klopt het ontwerp niet. Indien drivers aan de zijkant zitten en het ontwerp tegen de muur staat en de afstand naar de muur en de vloer gelijk is, dan ben je nog beter uit.
Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)
Dit zou het ongeveer moeten worden, hoewel de granieten topplaat wel wat zwarter moet worden als in de afbeelding, vraag mij wel af of die 60mm tussenruimte voldoende is of juist nog wat kleiner kan, iemand?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
60mm lijkt me met een 15" wat aan de lage kant. als je als richtlijn houdt dat het oppervlak van die opening gelijk is aan het oppervlak van de driver, dan zou de opening ¼ van de driver diameter moeten zijn
Ik weet niet of je het zo mag bekijken maar als ik het oppervlak van de conus pak en het totale oppervlak van alle openingen tussen de standoff's kom ik op het volgende uit,
Een 15 inch heeft een oppervlakte van 706,86 cm²
Tussen de standoff's zit een vrije ruimte van 15,3 x 6 cm = 91,8 cm² x 8 = 734,4 cm²
Voor een gokje pretty close met nog wat marge
Een 15 inch heeft een oppervlakte van 706,86 cm²
Tussen de standoff's zit een vrije ruimte van 15,3 x 6 cm = 91,8 cm² x 8 = 734,4 cm²
Voor een gokje pretty close met nog wat marge
-
Jamesblond
Dat ziet er serieus Bad Ass uit! Ineens vind ik mijn eigen bouwsels maar kinderspelholco schreef:Alles past perfect op de (bruine) midden schotjes na, die lopen net iets aan op de speaker magneet maar dat is simpel op te lossen.
Foto collage in chronologische volgorde,
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg
- anonamemouse
Nou ben ik met de gedachte aan het spelen om dit concept voor "normaal" laag te gaan gebruiken, en dan met twee keer 10 inch. Wat gaat daar volgens jou dan fout?Rizzo schreef:Deze site verklaart het ontbreken van het timings verschil aan dezelfde afstand tussen beide drivers en de muur. Wat ontbreekt is het timings verschil door de vloer. Daar klopt het ontwerp niet. Indien drivers aan de zijkant zitten en het ontwerp tegen de muur staat en de afstand naar de muur en de vloer gelijk is, dan ben je nog beter uit.
Niks zo lang de rolrand geschikt is voor hangende montage en ik zou niet hoger gaan als 200hz.
Mijn boundary woofers bestaan uit 2x 10 inch aan de zijkanten, met de achterkant tegen de muur (of in de hoek). 2 boundary woofers, dus 4 woofers in totaal. Ook dit zijn "normale" woofers uit de revelator serie. Dit werkt prima. Je heb alleen indirect geluid, dus geen vetraging t.o.v. direct geluid. De afstand van de woofers tot de achterwand in gelijk aan de vloer, geen timings verschil. Indien de woofers aan de onderkant en bovenkant worden geplaats, dan klopt het niet meer.anonamemouse schreef:Nou ben ik met de gedachte aan het spelen om dit concept voor "normaal" laag te gaan gebruiken, en dan met twee keer 10 inch. Wat gaat daar volgens jou dan fout?Rizzo schreef:Deze site verklaart het ontbreken van het timings verschil aan dezelfde afstand tussen beide drivers en de muur. Wat ontbreekt is het timings verschil door de vloer. Daar klopt het ontwerp niet. Indien drivers aan de zijkant zitten en het ontwerp tegen de muur staat en de afstand naar de muur en de vloer gelijk is, dan ben je nog beter uit.
Hoezo zou je alleen indirect geluid hebben als je woofers aan de zijkant zitten?
Verder vraag ik me af in hoeverre dit soort "timings-verschillen" van de orde grootte 1ms relevant zijn. De positie in de ruimte die je de woofer mee geeft lijkt me veel relevanter, die is namelijk behoorlijk van invloed op de amplitude response. Het aantal woofers ook.
Verder vraag ik me af in hoeverre dit soort "timings-verschillen" van de orde grootte 1ms relevant zijn. De positie in de ruimte die je de woofer mee geeft lijkt me veel relevanter, die is namelijk behoorlijk van invloed op de amplitude response. Het aantal woofers ook.
Dual opposed in staande uitvoering zal zich qua timing als 1 subwoofer gedragen, dat er nog een timing correctie nodig is tov de main speakers lijkt mij vanzelfsprekend.
Ga je een Dual opposed liggend plaatsen hebben de units onderling altijd een timings verschil, of dit merkbaar is zal denk ik sterk van de plaatsing en positionering tov de luisterplek afhangen maar bij een staande is dat probleem iig niet aanwezig en zal in theorie (hoop ik) strakker klinken.
Ga je een Dual opposed liggend plaatsen hebben de units onderling altijd een timings verschil, of dit merkbaar is zal denk ik sterk van de plaatsing en positionering tov de luisterplek afhangen maar bij een staande is dat probleem iig niet aanwezig en zal in theorie (hoop ik) strakker klinken.
@ Jag,
Laat maar. Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.
Laat maar. Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.
-
Jamesblond
Die logica snap ik niet. De drivers hebben weliswaar gelijke afstand tot omringende vericale vlakken (muren), maar verschillende afstanden tot vloer en plafond. En in het verticale vlak ook verschillende afstanden tot de luisterpositie (hoogte t.o.v. luisteraar verschilt). Dit "probleem" is misschien minder groot dan wanneer je omnipolen verspreid over een ruimte, maar in het geval van een dual opposed heb je nog steeds te maken met meerdere drivers.holco schreef:Dual opposed in staande uitvoering zal zich qua timing als 1 subwoofer gedragen, dat er nog een timing correctie nodig is tov de main speakers lijkt mij vanzelfsprekend.
Ik vraag me echter wel af in hoeverre looptijd verschillen in de orde van grootte van een milliseconde een probleem zijn, bij golflengtes van meerdere meters...
Ik roep ook alleen maar wat ik van de Bossobass site af haal
leek mij een leuk project om binnen +/- de zelfde voetprint 2x een 15 inch toe te passen, voor technische onderbouwing moet je echt niet bij mij zijn 
En weer een stapje verder.
Bedankt 
Jag schreef:Nijs!
Het einde komt in zicht