Nixie IN-12 klokje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Nixie IN-12 klokje
Daar kun jij ons alles over vertellen, nietwaar ?ds23man schreef:Inderdaad, hoe groter de schuur des te meer (rot)zooi.
Re: Nixie IN-12 klokje
In zijn geval des te meer waterray5150 schreef:Daar kun jij ons alles over vertellen, nietwaar ?ds23man schreef:Inderdaad, hoe groter de schuur des te meer (rot)zooi.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Ja die hoeven niet te knutselen, kunnen ze makkelijk de lat te hoog leggen.Kappa7 schreef:Vraag maar eens aan je vrouw of je de bestaande schuur 2x zo groot mag maken.
Ik gok dat ze die dan wel te groot gaat vinden.
Aad
Re: Nixie IN-12 klokje
Ben bezig om dit schema van Peter om te zetten naar Eagle.
Heb ik de polariteit van de Elco's zo goed gedaan ?
En wat is de bedoeling van die 2 weerstanden ?
Heb ik de polariteit van de Elco's zo goed gedaan ?
En wat is de bedoeling van die 2 weerstanden ?
Re: Nixie IN-12 klokje
Nee, fout Geen zoen van de juf dit keer. De plus zit aan de rechterkant en bovenkant van de de C's. Dus in principe waar de kathode (de "pijl") van de dioden naar wijst.
Die R's hebben geen bewuste functie, dat is de weerstand van de trafowikkeling en doet dus wel mee. Ook al zie je ze niet
Die R's hebben geen bewuste functie, dat is de weerstand van de trafowikkeling en doet dus wel mee. Ook al zie je ze niet
Re: Nixie IN-12 klokje
Er is wel 't een en ander misray5150 schreef:Ben bezig om dit schema van Peter om te zetten naar Eagle.
En wat is de bedoeling van die 2 weerstanden ?
Die weerstanden hoeven niet, vermoedelijk een overblijfsel van een sym. om de weerstand van de trafo voor te stellen.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Dan moet de juf van te voren wel vertellen hoe of wat...er staan geen polariteit bij de elco's aangegeven...Pjotr schreef:Nee, fout Geen zoen van de juf dit keer. De plus zit aan de rechterkant en bovenkant van de de C's. Dus in principe waar de kathode (de "pijl") van de dioden naar wijst.
Die R's hebben geen bewuste functie, dat is de weerstand van de trafowikkeling en doet dus wel mee. Ook al zie je ze niet
Re: Nixie IN-12 klokje
Laat nou Pjotr al geantwoord hebben terwijl ik ijverig de tekening aan 't veranderen was, niet gezien tot nu.
Even teruggekeken, blijkt dat ik al eerder hiermee bezig geweest ben.Had je de polariteit zo geweten, de spanningen stonden er al bij. Daar had ik ook een diode over C1 erbij getekend, zou dat maar toepassen.Als die C1 achteruit gaat in waarde of de volgende dikker blijkt zou C1 wel 's de omgekeerde spanning te verwerken kunnen krijgen.Je kunt natuulijk ook C1 dikker nemen dan de rest.
Anne
Even teruggekeken, blijkt dat ik al eerder hiermee bezig geweest ben.Had je de polariteit zo geweten, de spanningen stonden er al bij. Daar had ik ook een diode over C1 erbij getekend, zou dat maar toepassen.Als die C1 achteruit gaat in waarde of de volgende dikker blijkt zou C1 wel 's de omgekeerde spanning te verwerken kunnen krijgen.Je kunt natuulijk ook C1 dikker nemen dan de rest.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Op dit niveau wordt je geacht zelf slim genoeg te zijn Ray om te bepalen wat positief wordt enz.ray5150 schreef:Dan moet de juf van te voren wel vertellen hoe of wat...er staan geen polariteit bij de elco's aangegeven...Pjotr schreef:Nee, fout Geen zoen van de juf dit keer. De plus zit aan de rechterkant en bovenkant van de de C's. Dus in principe waar de kathode (de "pijl") van de dioden naar wijst.
Die R's hebben geen bewuste functie, dat is de weerstand van de trafowikkeling en doet dus wel mee. Ook al zie je ze niet
Re: Nixie IN-12 klokje
Blijkbaar wordt er zelden (niet ?) teruggekeken, wat herhalen kan dan geen kwaadPjotr schreef:En ja, Anne over C's die vooruit gaan, dan wel achteruit hebben we het toch al gehad? Beetje scherpslijperij hoor, ach die extra diode kan geen kwaad en kost ook niks.
Lang geleden bracht Philips TV's op de markt
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Een nieuwe poging voor het schema :
Als excuus draag ik aan dat ik vrijwel geen ervaring heb met dit type voedingen en (nog) niet goed snap hoe deze werken, vandaar.
Als excuus draag ik aan dat ik vrijwel geen ervaring heb met dit type voedingen en (nog) niet goed snap hoe deze werken, vandaar.
Re: Nixie IN-12 klokje
Nee, niet echt, ben nog bezig met het ontwikkelen van het voedingsprintje.
Heb inmiddels wel alle onderdelen in huis voor de voeding en de klok zelf, behalve de buisjes.
Zag wel op ebay dat ze in prijs waren verlaagd.
Wat me er ook aan doet denken dat ik nog bij Scheaffer moet nakijken wat het frontplaatje gaat kosten.
Heb ik ook nog buisvoetjes voor die nixie's nodig ?
Heb inmiddels wel alle onderdelen in huis voor de voeding en de klok zelf, behalve de buisjes.
Zag wel op ebay dat ze in prijs waren verlaagd.
Wat me er ook aan doet denken dat ik nog bij Scheaffer moet nakijken wat het frontplaatje gaat kosten.
Heb ik ook nog buisvoetjes voor die nixie's nodig ?
Re: Nixie IN-12 klokje
Zit er toch nog een fout in
Al van de vorige keer, was me toen niet opgevallen
Anne
Al van de vorige keer, was me toen niet opgevallen
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Heb ze zelf direct op de print gesoldeerd. IN-12 sockets worden volop aangeboden op eBay bv (itt sommige andere nixie sockets) maar ik heb daar met met de print layout geen rekening mee gehouden. Vermoedelijk zijn de pinnen dikker dan de pinnen van de nixie zelf en gaat het niet passen, ook is de outline van de socket groter dan de nixie zelf.ray5150 schreef:Heb ik ook nog buisvoetjes voor die nixie's nodig ?
Als je toch sockets wilt gebruiken zou je misschien losse pinnen kunnen gebruiken. Heb in het verleden eens pinnen uit D connectoren hiervoor gebruikt. Had hiervan een zak liggen, die pinnen (de losse sockets dus) trek je er zo uit en hebben de juiste diameter. Ziet er zo uit:
Overigens worden deze losse pinnen ook wel als nixie sockets aangeboden op eBay.
Maar verder, nixies worden nog niet eens handwarm, kun je zo op de pcb solderen zonder dat je bang hoeft te zijn voor slechte contacten op den duur. En vervangen, heb een klokje met IN-16 nixies nu een kleine 20 jaar (!) in de woonkamer staan, nog nooit 1 van hoeven vervangen.
Re: Nixie IN-12 klokje
Ja, leuk is dat hè met Nixies: Het neongas raakt nooit op.Barry2001 schreef:ray5150 schreef:En vervangen, heb een klokje met IN-16 nixies nu een kleine 20 jaar (!) in de woonkamer staan, nog nooit 1 van hoeven vervangen.
Overigens zie ik van voetjes, of beter gezegd sokjes*, niet het nut. Als iemand je klok vindt lang nadat je zelf opgeruimd bent, doen die Nixies het nog!
* Welke idioot heeft bedacht dat buisvoeten in voeten moeten?
Re: Nixie IN-12 klokje
Goed dat je het aangeeft, ik ga het wijzigen.Ah!buis schreef:Zit er toch nog een fout in![]()
Al van de vorige keer, was me toen niet opgevallen![]()
Anne
@Barry. duidelijk punt, voetjes zijn dus niet nodig.
Re: Nixie IN-12 klokje
De buuzen zijn besteld : http://www.ebay.com/itm/141833775275?_t ... EBIDX%3AIT
De verzendkosten zijn hoger dan de buizen zelf....
De verzendkosten zijn hoger dan de buizen zelf....
Re: Nixie IN-12 klokje
En dan volgende maand maar eens kijken of ik dat plaatje van Scheaffer kan bestellen.
Zouden zij al met PayPal oid werken ? de vorige keer dat ik daar bestelde (jaar of 4 terug) was een hoop gedoe met internationale overschrijving.
(en nee, ik heb geen credit card.)
Zouden zij al met PayPal oid werken ? de vorige keer dat ik daar bestelde (jaar of 4 terug) was een hoop gedoe met internationale overschrijving.
(en nee, ik heb geen credit card.)
Re: Nixie IN-12 klokje
Na 2 maanden op 4 augustus besteld 4x 1N12
Krijg ik na 2x klagen bericht uit de Oekraïne i ship ASAP
Daar wordt ik blij van
Krijg ik na 2x klagen bericht uit de Oekraïne i ship ASAP
Daar wordt ik blij van
Re: Nixie IN-12 klokje
Da's inderdaad een hele tijd, Bert.
Ik hoop dan ook dat die van mij er niet zo lang over doen.
Ik hoop dan ook dat die van mij er niet zo lang over doen.
