LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

audiomanics schreef:
Hoe ga je de IC's tegen het deksel monteren dan? (of lees ik het verkeerd?)
Ja, dat lees je verkeerd :P

Ik wil die versterkertjes vastplakken aan een koellichaam en dit geheel dan op de bodem van de kast monteren (zoals gebruikelijk is) en dit op de plek ONDER de roosters die te zien zijn aan de bovenkant van de kast. Dus niet eraan vast, maar eronder. Duidelijk? :P

Ik zie dat die Velleman-dingen deels dubbel zijn uitgevoerd. Ik ga niets weghalen, omdat dit geen meerwaarde heeft. Ik wil deze dingen in de toekomst misschien ook nog wel voor een ander project gaan gebruiken en dan is het wel zo fijn als ze nog compleet zijn, maar ik snap wel wat je bedoelt.

Ik dacht dat het misschien wel een voordeel zou zijn als ik de uitgangen van de DC-beveiliging aan elkaar zou koppelen, zodat er een groter totaal contact-oppervlak ontstaat in de relais. Er loopt hier immers een audio-signaal en wellicht is het wenselijk dat hier zo min mogelijk verlies optreedt. Denk ik goed? Is het een voordeel dat er twee relais in één kanaal opereren?

Ik heb niet een "bridged" versterker, maar ik kan me niet voorstellen dat ik een gewone versterker niet kan aansluiten zoals staat beschreven in onderstaande artikel: http://www.vellemanprojects.com/downloa ... 0_mono.pdf

Dat moet toch ook wel kunnen met een gewone versterker??

Enneh audiomaniak...je hoeft niet het hele schema te verklaren hoor. Je helpt mij zo al genoeg! Bedankt!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ok duidelijk.
Aangaande het koellichaam: Je hebt van die koellichamen met aan een zijde alle ribben. Als je een keurig gat in de bodem maakt, net iets kleine als dat koellichaam, en het koellichaam met de ribben naar beneden boven dit gat monteerd zal de koele lucht van onder de kast, langs de ribben stromen en via de sleuven in het deksel het pandje verlaten. Toevoer van koele lucht is een must..
Over het aansluiten van de beveiliging: De twee relais staan functioneel parallel. je kunt dus, om de kontacten dubbel uit te voeren, de uitgangen met elkaar vebinden (LSL met LSR en PAL met PAR). De ingangen zijn op de print zeer waarschijnlijk direct verbonden met een van de contacten van het relais.
Het is niet heel verstandig om de massa van de speaker door het relais te laten loskoppelen wat het geval zou zijn als je deze versterker aan zou sluiten als de Mono-Bridged..
Het zal heus wel werken om de twee eerste circuits functioneel parallel te laten werken, in dat geval, maar het blijft beter om een van die kanalen te disablen, door R21 of R22 te verwijderen danwel R12 of R13 aan een van de zijden (maakt niet zo heel veel uit welke zijde) aan de massa te leggen met een stukje draad.

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Je kunt inderdaad twee van deze Velleman units gebruiken.
Als je ze allebei helemaal compleet monteert, sluit je gewoon beide ingangen aan op 1 versterkeruitgang.

Dus bijv. links uit op links en rechts in van de 1e Velleman, rechts uit op links en rechts in van de 2e Velleman.
De relaiscontacten op ieder Velleman printje worden dan in parallel gezet, niet in serie.

Wil je dan later de versterker verkopen of elders gebruiken, dan kun je 1 Velleman unit gebruiken voor beide kanalen, en de andere Velleman komt dan in je nieuwe versterker.
Zo houd je deze compleet en werkend.

- edit -
He Kees, geef iemand anders ook eens de kans :lol:
Hoe was de vakantie trouwens?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
He Kees, geef iemand anders ook eens de kans :lol:
Hoe was de vakantie trouwens?
Moet je nog vroeger op staan of niet de hele dag op het strand liggen :wink:
Vakantie: heerlijk, alleen 6 jaar te kort 8)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik zal LSR en LSL met elkaar verbinden en PAL met PAR.

Bedankt!

Volgende vraag:

Ik ga het linker- en rechterkanaal (beide transformatoren en verder) voorzien van een zekering.

Twee zekeringen dus.

Maar moet ik die DC-dingen ook zekeren? Immers, deze hebben hun eigen stroomvoorziening. In dit geval kom ik dus op een totaal van vier zekeringen.

Of is het ook mogelijk om het gehele linker-kanaal (inclusief de DC-beveiliging) te voorzien van één zekering en ditzelfde te doen bij het gehele rechter-kanaal? In dit geval is het aantal zekeringen dus weer twee.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hebben die protectieprintjes dan een eigen trafo?
Zoja, dan mag die achter de hoofdzekering per kanaal.
In geval van ellende moet het relais toch afvallen, dat de protectieschakeling dan geen stroom meer krijgt is irrelevant geworden.

In het geval de protectie spanning krijgt aangeboden vanuit de hoofdtrafo, is er geen probleem.
Zekering door = spanning weg = relais valt af = speaker beveiligd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ik wacht nog heel even....
- edit -
Precies lang genoeg gewacht :D
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dus gewoon de hele linkerkant zekeren met één zekering en de hele rechterkant zekeren met één zekering?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

yep... wel de schakelaar voor de zekering dan, als je tenminste beide draden wil onderbreken (veiliger)... schakelaars met 4x aan/uit zijn betrekkelijk moeilijk te krijgen.. en je hebt al een schakelaar..
Achterzijde van de zekeringhouder is de 'hete' kant (gaat naar het netsnoer... stukje veiligheid)

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
ik wacht nog heel even....
- edit -
Precies lang genoeg gewacht :D
Hey! Gedurende de dubbele "Stargate" aflevering ben ik er niet he :lol:
Da's ook het enige TV programma dat ik kijk.......

Verder Finlux: vergeet de krimpkous niet bij alle 230V leidingen (ten overvloede, ik weet 't, maar toch.....)

Wordt het al tijd om je potmetertje op te sturen? ;-)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

:D Dat potmertje mag binnenkort mijn kant wel opkomen. Heb nog geen tijd gehad om de Marantz te versturen, maar zal hem binnekort de deur uit doen!

Nog een vraag:

Wat voor bedrading gebruiken jullie voor de verbinding tussen de ingangen en de potmeter en de potmeter en de versterker-module? Ik weet dat er vele "exotische" materialen zijn, maar ik zoek iets met een goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Alvast bedankt en vriendelijke groetjes!

Steven
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik vind het excotische materiaal onder de naam "koper" wel erg mooi :shock:

Let er vooral even op dat de isolatie een beetje temperatuurvast is, anders heb je megt solderen straks niks meer daarvan over :( Als echte high-ender zou je dan natuurlijk teflon kunnen nemen ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

deepspace schreef:
Ik vind het excotische materiaal onder de naam "koper" wel erg mooi :shock:
En dan eentje met een metalen/ijzeren/koperen jasje (afgeschermde dus)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

JuuL schreef:
deepspace schreef:
Ik vind het excotische materiaal onder de naam "koper" wel erg mooi :shock:
En dan eentje met een metalen/ijzeren/koperen jasje (afgeschermde dus)
Een coaxiale kabel dus?

Ik zie hier en daar op het net ook nog wel eens van die dunne draadjes die getwist zijn. Dat is toch ook een soort afscherming? Is dat voldoende of is zo'n kabeltje met afscherming beter?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

combineren is het best...
afscherming aarden op het centrale aardpunt.
mijn voorkeur gaat uit naar 99.99% of 99,999% zilver (nog liever 18-20kt goud maar dat is veeeeeel duurder..) met katoenen en lederen isolatie, maar dat is voor de highend.. als je denkt dat deze versterker daar bij hoort: you're welcome..
Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Getwist lijkt me eigenlijk al voldoende. Coax is misschien iets beter maar ook iets moeilijker in erg korte bochtjes te wringen etc.

Ik gebruik beiden wel eens.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

audiomanics schreef:
mijn voorkeur gaat uit naar 99.99% of 99,999% zilver (nog liever 18-20kt goud maar dat is veeeeeel duurder..) met katoenen en lederen isolatie, maar dat is voor de highend..
Hoe duurder hoe beter...? Audio is geen Ultra High Frequent ofzo.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

JuuL schreef:
Hoe duurder hoe beter...? Audio is geen Ultra High Frequent ofzo.
Niet altijd, maar in sommige gevallen lijkt het er wel op.. Feit blijft dat ik tenminste (en niet ik alleen) een enorm verschil kan waarnemen tussen de diverse materialen en de wijze waarop de kabels gemaakt zijn.. Maar die discussie is al veel meer gevoerd, daar begin ik niet eens aan..

99,99% zilverdraad kost overigens net 40 eurocent per meter (beetje zoeken op ebay.. ik heb nog bijna 100 meter in huis), Katoen maak je van schoenveters... dus waar hebben we het over.. Goud is wel een ander verhaal.. zo'n draadje komt je gauw op 60 euro per meter, maar ook dit geeft een ander geluid, als je installatie dat tenminste kan weergeven.. Dan moet je toch een redelijke set hebben staan.

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Katoen maak je van schoenveters...
Let er wel even op dat de verzekering zich in de handen zal wrijven als je ampje een keer in de fik gaat en je hele huis meeneemt :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Huh? Wat voor stromen lopen er door de ingang bij jou? (het ging hier over de bekabeling van ingang naar potmeter en van daar naar de versterker, begreep ik tenminste.. Bij mij is het zeker 35 jaar geleden dat er wat begon te fikken... Je moet katoenen schoenveters natuurlijk niet gebruiken voor de netsnoeren :)
Overigens, de meest gebruikte andere materialen zijn brandbaarder dan katoen, dat smeult alleen een beetje..
BTW.. De verzekering probeert toch altijd onder uitbetalen uit te komen..
Premie vangen zijn ze wel goed in..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Feit bijft dat het allemaal in een kast zit... Katoen smeult niet, dat brandt gewoon. Ik denk dat je in de war bent met wol.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo,

2 Vraagjes bij dit project en de trafokeuze in het bijzonder:

- Ik zie in de specs dat de LM3886 een maximale uitgangsstroom heeft van 11,5 A ! 11,5A x 22V komt bij mij op ruim 220VA per chip. Misschien reken ik verkeerd, maar wie licht het even toe? :?:

- Welke problemen, beperkingen of extra mogelijkheden moet ik verwachten als ik gebruik zou maken van een trafo van 2x30V 500VA. Ik ben van plan om het 4x LM3886-project van Vigier over te nemen namelijk en daar zit die trafo in. Ik wil in eerste instantie slechts 2 van de 4 chips gaan gebruiken. Ik weet het, de trafo heeft met 500VA een vette overcapaciteit, maar ik zit meer met de 2x 30V die gelijkgericht ca 2x42V opbrengen. Eventueel kan ik toch 4 trappen gebruiken voor bi-amping. Ik ga er 8 ohm luidsprekers mee aansturen.

Groeten,
Mischa
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zie het, ik had de gegevens gewoon verkeerd geinterpreteerd. Ik dacht dat het +/- 84V was. Ik vond het al veel :shock: . Nu weet ik waar ik fout zat.

Bedankt voor je reactie, dan heeft het ook geen zin om met het project van vigier door te gaan.

Wat is nu ideaal voor een LM3886 voor max vermogen bij 8 ohm?

Groeten,
Mischa
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik gebruik die speakerbeveiliging ook en ik heb ze gezekerd met van die kleine zekeringen van het formaat weerstand. Ik ga er niet vanuit dat die ooit knalt, want er kan weinig aan kapot, maar voor 50 cent en 5 minuten solderen wil het risico niet lopen.

Groeten Mark
Plaats reactie