Troels Gravesen Discovery 4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door FritsK »

Jordi schreef:
Afbeelding

Dit is het bijna eindresultaat. Hierna is er nog eea bijgeschaafd om het uiterlijk iets vloeiender te maken.
Kan je de afbeelding op het forum plaatsen? Hij is nu al niet meer beschikbaar.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

WhatsApp Image 2016-08-17 at 16.01.51.jpeg
As you wish :)

Wat denken de ervaren speakerbouwers hier. Wel of geen loodbitumen erbij prakken? :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door dre »

Wel in de bovenste 3 kamers,ander zeker in de mid kamer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door wouter »

Lekker dat geld in andere onderdelen stoppen, midkamer kan wel
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Ik heb het al liggen. Dus het geld is al uitgegeven.

Okay dan alleen voor mid en hoog. De rest weet ik nog wel een bestemming voor.

Thanks!
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Loodbitumen is om eventuele trillingen nog extra te dempen.
De trillingen komen metname van de bas speakers af. Daar zeker bitumen plakken.
Mid is het meest kritische gebied en kan ook profiteren van bitumen. Voor het hoog lijkt me de meerwaarde zeer beperkt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door dre »

De vraag is:wil je de wanden in een laagkast zwaarder en daardoor trager maken zodat de resonantiefrequentie van de kast misschien in het bereik van de woofer komt te liggen......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Het plakken van bitumen verhoogt de massa en verlaagt daarmee de resonantiefrequentie. Heeft niets met demping te maken, al blijft dat fabeltje steeds weer de kop op steken.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Bitumen verzwaren de houten wanden en verminderen daardoor de trillingen.
Dat noem ik dempen. Niet geheel correct mischien en idd niet te vergelijken met dempingsmateriaal die een absorberend effect hebben zoals wol etc.

Maar het effect van verminderen van trillingen is wel wenselijk en naar mijn mening dan dus metname in de bas en mid regio omdat daar de meeste trillingen vandaan komen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ds23man »

Shutdown98 schreef:
Bitumen verzwaren de houten wanden en verminderen daardoor de trillingen.
Dat noem ik dempen. Niet geheel correct mischien en idd niet te vergelijken met dempingsmateriaal die een absorberend effect hebben zoals wol etc.

Maar het effect van verminderen van trillingen is wel wenselijk en naar mijn mening dan dus metname in de bas en mid regio omdat daar de meeste trillingen vandaan komen.
Sorry hoor, maar als ik loodbitumen op een kastwand plak gaat het geluid van ping ping naar pong pong als ik er op klop. Maar de amplitude blijft gelijk......
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Ik had de bitumen gekocht om de kast zo dood mogelijk te maken. Ik begon deze week te twijfelen omdat ik had gelezen dat er fabrikanten zijn die daar juist gebruik van maken (kastvibraties). Ik wil eigenlijk niet teveel van Troels zijn ontwerp afwijken.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Shutdown98 »

Troels gebruikt geen bitumen in de disc-4 vanwege budget redenen. (Zie tekst disc-4) maar in bijna alle andere recente modellen zoals illuminator etc. Gebruikt hij het wel.
Hij beschrijft bitumen hier samen met demping materiaal
http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door markbakk »

@Gerhard: loodbitumen en andere dempingsplaten veranderen wel degelijk de karakteristiek van de resonantie. Het effect is echter best beperkt bij toepassing op vrij dikke houten panelen en daarmee eigenlijk niet zinvol. De discussie is al veel vaker gevoerd, echt effect bereik je pas met CLD (constricted layer damping).
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Ter aanvulling, ik gebruik ook al een andere houtsoort (berken multiplex) en een andere dikte (30mm).

Zodat ik niet kan vergeten en ter ere van:
WhatsApp Image 2017-01-25 at 21.41.09.jpeg
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Er staat inderdaad eea op Troels zijn site:

Based on numerous mails, it appears a lot people think bitumen pads will "dampen sound waves", i.e. absorb sound. Bitumen pads are actually excellent in reflecting sound, thus do not absorb sound at all.
Bitumen pads adds weight to the cabinet panels and reduce panel vibration - and that's a different story.
Felt and foam will absorb sound and soundwaves travelling through felt/foam will reduce speed and energy will be converted into heat (- don't worry, not a lot of heat!)

Blijkbaar overheen gelezen :sure: Er staat zoveel op zijn site... Tijd voor een makeover. Je moet alles doorlezen om niets te missen :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ray5150 »

Zijn er eigenlijk nog meer foto's behalve die ene uit november, en die van het aansluit plaatje de terminal mounting plate ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Sorry hoor, maar als ik loodbitumen op een kastwand plak gaat het geluid van ping ping naar pong pong als ik er op klop. Maar de amplitude blijft gelijk......
Dat laatste is niet logisch; met gelijkblijvende energie (muziek in decibel) is bij een grotere te verplaatsen massa (extra aangebracht loodbitumen) de verplaatsing (amplitude) lager.

Bovendien zal de loodbitumen enigszins elastisch vervormen en daardoor de beweging dempen. Als je de loodbitumen als elastische laag tussen twee stijvere panelen aanbrengt heb je een optimaal resultaat.
http://www.akoestiekwinkel.nl/merfoplex-sandwichplaten
Laatst gewijzigd door richard op wo 01 feb 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door richard »

Jordi schreef:
Ik begon deze week te twijfelen omdat ik had gelezen dat er fabrikanten zijn die daar juist gebruik van maken (kastvibraties).
Niet te veel twijfelen. Dergelijke vibrerende behuizingen zijn producten van een heel ander ontwerpfilosofie. De ene leer probeert de kast zo dood mogelijk te maken zodat deze zelf zo min mogelijk aan het geluid van de luidsprekerunits toevoegt.

De andere stroming beschouwd de kast als een muziekinstrument en zo onderdeel van de muzikale keten. Laat dat ding lekker mee resoneren maar dan wel zo aangenaam mogelijk. Kan met bepaalde muziek trouwens heel aardig klinken.

Of het compromis. Want het bouwen van een behuizing zonder enige invloed op het geluid is onmogelijk; probeer dan om de invloed optimaal te laten klinken.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

ray5150 schreef:
Zijn er eigenlijk nog meer foto's behalve die ene uit november, en die van het aansluit plaatje de terminal mounting plate ?
Dat was eigenlijk een geintje :) Ik heb alleen de filters zo goed al klaar liggen maar ik denk dat je daar niet op zit te wachten, zo wel dan wil ik ze best posten :) Heb ook nog wel een mooie doos staan met dempingsmateriaal :P

Wat betreft de loodbitumen. Ik ga ze gewoon plaatsen. Trial and error :idea:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door richard »

richard schreef:
ds23man schreef:
Sorry hoor, maar als ik loodbitumen op een kastwand plak gaat het geluid van ping ping naar pong pong als ik er op klop. Maar de amplitude blijft gelijk......
Dat laatste is niet logisch;
Het eerste trouwens wel. Met het verhogen van de massa verlaag je de resonantiefrequentie van het betreffende wanddeel, misschien dat die frequentie eerst buiten het werkingsgebied van de woofer lag kan die met het verzwaren juist binnen dit gebied komen te liggen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door markbakk »

Als je dan toch los gaat zou ik drie lagen aan de binnenzijde van de mid-behuizing plakken. Vervorming door meetrillende luidsprekerkasten treedt vooral op tussen 200 en (pak 'm beet) 1500Hz.
Beireke
Berichten: 45
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 18:50

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Beireke »

Hoi Jordi,

De kasten vind ik er zeer netjes uit zien!
Wat resonanties betrefd denk ik dat het allemaal een beetje overroepen is,goed bracen en een binnebekleding is volgens mij voldoende.Heb je geen pics van de filters?
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Ja Martin heeft goed zijn best erop gedaan. In het vervolg gaat hij zijn klanten beter screenen om te voorkomen dat hij weer zo'n zeur als ik treft :)

Ik zal ze maken en posten.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door Jordi »

Er zijn de nodige vloeken geweest tijdens het solderen. Het goedkope Chinese boutje dat Troels mij adviseerde op E-bay kreeg het niet voor elkaar de dikke caps te solderen. Daarna internet af gaan snuffelen voor een goed maar niet te duur station. Uiteindelijk kwam ik uit op de Aoyeu 9378. Met dit apparaat ging het ook niet van harte. Andere punt gekocht om meer contactoppervlak te hebben maar ook dit werd niet veel beter. De dikke caps waren een ramp om te solderen. Lidl verkoop een ultra goedkoop ding en gek genoeg ging het daar wel mee maarrrrrr de tips zijn niet veel waard. Na een uur (op hoge temp) te hebben gesoldeerd bleef er niet veel van de tip over?? Uiteraard zijn nieuwe niet zomaar te koop en dan ben ik er snel klaar mee. Genoeg gespeeld, ik ga nu toch maar een goed station kopen. Denk dat ik voor een Haku oid ga. Ik wil een duurzaam product.

Nu dan maar de foto's. Eerste keer dat ik soldeer dus ik weet ook wel dat het netter kan :)

Mid/hoog:
Helaas was Troels not amused toen hij deze foto's tegen kwam. Heb ze op zijn verzoek moeten verwijderen.

Laag:
:sure:
Laatst gewijzigd door Jordi op za 18 feb 2017, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Troels Gravesen Discovery 4

Bericht door ray5150 »

Ziet er niet verkeerd uit, zou wel iets compacter kunnen, maar zoals je zelf aangeeft is het een leerproces.
Ik neem aan dat je hakko bedoelt ?
http://www.hakko.com/english/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”