Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
ja, en als ik t me goed herrinner staatij HH 1/2003 (die ik helaas niet heb (kan ook de 1/2001 zijn, die ik ook al niet heb)) een artikel over hoe ze te ontwerpen. heeft iemand die toevallig liggen? zo ja, is dat dan hier samen te vatten?
Ahem ....
http://img129.exs.cx/img129/465/HOBBYHi ... age_12.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Henkjan schreef:
ja, en als ik t me goed herrinner staatij HH 1/2003 (die ik helaas niet heb (kan ook de 1/2001 zijn, die ik ook al niet heb)) een artikel over hoe ze te ontwerpen. heeft iemand die toevallig liggen? zo ja, is dat dan hier samen te vatten?
Ahem ....
http://img129.exs.cx/img129/465/HOBBYHi ... age_12.jpg
dank!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Het idee van Sietse:

Mijn nieuwe boxen en mijn oude boxen bij elkaar vegen. En dat met een breedbander als basmidden/hoog.

Stap 1 was de breedbander alleen in de TL. Want die zouden Weidok en ik even vergelijken met een Fostex. Dat ga ik dus niet winnen. Laten we zeggen er kwam geluid uit. Middengolfradio met iets meer bas.
Stap 2 was de basunits mee te laten doen tot ca 200 Hz. Dus een spoel in serie. "t werd niet slechter maar de breedbander zit er zonder niks in en loopt dan met het laag in tegenfase met de woofer.
Dus stap 3 een spoel voor de breedbander tot ca 8 Kz. Dit is ook meteen het ei van de broedkamer. Ziedaar het geluid ging op muziek lijken. Het ging nu ook bassen. Dus de twee bassen theorie werkt weer. Maar mooi? nou, niet echt.
stap 4 dus. Een tweeter toegevoegd met een condensatortje. Geloof het nou of niet, het werkt. Plotseling hele aardige bas, midden en hoog. Allen de breedbander klingt een beetje "papierig " Mag wel, gezien z'n leeftijd.

Samengevat heb ik nu dus een TL, met in de baskamer een bas unit en een breedbander die samen het tweebas princiepe handhaven, waarvan de breedbander ook nog het midden/hoog behapt met ondersteuning van het hoog door een tweeter. En alles 6dB gefilterd. En geen TL-gat. En minder speakers


Hallo nou ik heb Sietse zijn idee zondag middag even kunnen horen
en het werkt geen TL gat meer en klinkt erg ruimtelijk...

Ik heb vroeger z'n oude Home constructors met 2 woofers parallel geschakeld en dome middentoner en tweeters ook gehoord met die speakers was het TL gat duidelijk waarneembaar...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

sietse schreef:
5- Verzwakken van de weergave boven 150 Hz.
Het werkt inderdaad, maar is dat eigenlijk wel zo vreemd?
Er zijn ook 2 weg Tl 's.
Kijk, wij zijn altijd heel druk met veel filtermateriaal in de weer, om het geluid zo goed mogelijk over de units te verdelen. Ik ook. En het hoort ook zo dat de weergave van hogere tonen dan 150 Hz wordt verzwakt. Deed ik ook. Hoezo ? Nou een line doet immers niks boven die frequentie. Dat wil zeggen, voegt niets toe aan deze frequenties zoals bij het laag, maar breekt ook niets af ! Je kunt dus kennelijk rustig een middentoner of breedbander in de baskamer zetten. Niks mis mee.

Waar ik eigenlijk meer mee zit, is het fase gedrag van de bas en de basmidden in deze boxen en mijn nieuwe boxen t.o.v. mijn oude boxen.

Van oudsher ziet de bas een spoel en de middentoner een condensator voor z'n neus. De rest van het filter laat ik even buiten beschouwing. De middentoner moet dan ook nog omgepoold aangesloten worden.
Voor mijn gevoel is het nu zo dat hier iets niet klopt. Maar ik heb geen meetmogelijkheden.

Nog maar even blijven nadenken, denk ik..... :?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
http://www.visaton-bausaetze.de/tools/t_helmholtz.htm
maar welk volume moet ik hier invullen, dat van de box of dat van de absorber :?:
Wat er gebeurt in zo'n resonator is dat de massa van de lucht in het pijpje dat daar getekend staat of gat, resoneert met de veerkracht van de lucht in de kast. Wat je daar moet invullen is het volume van de resonantieruimte. Bij een BR is dat idd het volume van de kast en bij alleen een Helmholtz zonder speaker is dat het voume van de resonator.
Het volume van de resonator bij TL moet mi resoneren op ca 170 Hz
dus een kastje van 7 ltr pijp berekenen voila of niet ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zo, we zijn uitgepraat zo te zien.
Het houdt een keer op he :)

Ik heb het leuk gevonden en ik hoop dat iemand die aan een TL wil beginnen er wat mee kan. Want dat is per slot van rekening de bedoeling.
Mocht zo iemand nog een probleem hebben of zo en denkt dat ik kan helpen, dan zie ik wel een mail of een pm.

Sietse
Gebruikersavatar
TL
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 01 okt 2004, 12:11
Locatie: Meppel

Bericht door TL »

8) Daar sluit ik my by aan........vanzelfsprekend :D
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Nu al uitgepraat ? Het begint juist leuk te worden.

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een Helmholtz resonator in de kast/pijp van een TL ?
Mijn idee is een beetje om de tweede (en misschien de derde) reonantie van de pijp hiermee te dempen. Die hogere resonanties willen we niet want dat is:
a) geen laag;
b) geen gehoor :lol:


PAul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mijn eertse reactie op jou post was, waarom moeilijk als het makkelijk kan.
Maar soms denk zelfs ik wel eens na. Vertel es wat meer?
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Een TL is een pijp waarvan de resonantiefrequentie = afgesteld op ongeveer een 1/4 lambda. Dat werkt lekker. Helaas hebben die pijpen ook de neiging op om veelvouden van die frequentie te resoneren.

Stel je TL staat op 30 Hz, dan doet ie ook wat op 60 Hz, 120 Hz, 240 Hz en verder. Of dat in praktijk erg vervelend uitpakt weet ik niet zeker, het kan best meevallen. Maar een idee zou kunnen zijn om op freq's die zich erg vervelend manifesteren een Helmholzresonator te zeten. Dan ben je er misschien vanaf.

Dus de vraag is, wie heeft daar in een TL-kast ervaring mee,
het plaatsen van HelmHoltz resonatoren ?

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Paul schreef:
Een TL is een pijp waarvan de resonantiefrequentie = afgesteld op ongeveer een 1/4 lambda. Dat werkt lekker. Helaas hebben die pijpen ook de neiging op om veelvouden van die frequentie te resoneren.
Ik twijfel of je het hele itum hebt gelezen.
Paul schreef:
Stel je TL staat op 30 Hz, dan doet ie ook wat op 60 Hz, 120 Hz, 240 Hz en verder. Of dat in praktijk erg vervelend uitpakt weet ik niet zeker, het kan best meevallen. Maar een idee zou kunnen zijn om op freq's die zich erg vervelend manifesteren een Helmholzresonator te zeten. Dan ben je er misschien vanaf.
Een TL is een Labyrint systeem waar je door middel van demping de harmonischen onderdrukt. Als ik het Helmholz pricipe goed heb begrepen werken die op 1 frequentie. Hoeveel zouden er dan in moeten denk je?
En is het dan nog wel een TL ?
Ik snap wel dat het een interessante gedachte is, maar het lijkt mij vooralsnog niet uitvoerbaar. Tenzij deze discussie zou gaan leiden tot iets geheel nieuws. Dat noem ik altijd productontwikkeling ten voeten uit. :roll:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

meestal demp je de eerste of de eerste 2 pieken met een HH. De rest doet de demping voor je.

Overigens heb ik hier 2 tl's staan mét HH absorber :)

t.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Als ik het Helmholz pricipe goed heb begrepen werken die op 1 frequentie.
Een HH-resonator werkt maximaal voor één frequentie en valt variabel af (bijv. 6 dB/oktaaf), zowel boven als onder die frequentie.

De HH "voedt" zich dan met de energie afgestraald door de luidspreker in de TL, waardoor de speaker op de resonantiefrequentie in uitslag/excursie beperkt wordt en produceert daarbij zelf geluidsenergie. Schiet je er dan überhaupt wel wat mee op?

Een 6de orde bandpass heeft twee HH-resonatoren, waarbij de twee frequentiebulten elkaar overlappen en zodoende een vlakke frequentie-respons (kunnen) creëeren.

Dit zou echter een TL met zoveelste order bandpass worden. Hoe simuleer je in hemelsnaam zoiets, anders dan zelf een model te maken?

Gewoon twee vraagjes :?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Rademakers schreef:
Dit zou echter een TL met zoveelste order bandpass worden. Hoe simuleer je in hemelsnaam zoiets, anders dan zelf een model te maken?
Mijn vraagje was, of het nog wel een TL zou zijn.
Ik denk dat je eerst nog een model moet bedenken, voor er een gemaakt kan worden. Ik heb er ook nog even geen voorstelling bij. Maar ik ga er altijd van uit, dat alles kan tot je het tegendeel hebt bewezen. En dat kan soms wel even duren.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hoe groot zou een HH moeten zijn voor een frequentie van, pakkumbeet, 120 Hz ?

Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

teacher schreef:
Overigens heb ik hier 2 tl's staan mét HH absorber :)
En een fotootje is teveel gevraagd ;)

Paul.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Paul Jenner schreef:
Hoe groot zou een HH moeten zijn voor een frequentie van, pakkumbeet, 120 Hz ?

Paul.
8 ltr 7 cm rond 4 cm lang krijg je en resonantie van ca 122 Hz

bij 4 ltr met zelfde pijpje resonantie op ca 170 Hz

Link is in dit topic genoemd

Hier een voorbeeld

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hoe kom je aan 8 liter met een stukkie van 7 cm bij 4 cm ? Een typo wellicht ?

En zie ik goed in deze tekening dat de TL-poort aan de achterzijde is gesitueerd ?


Paul.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Paul Jenner schreef:
Hoe kom je aan 8 liter met een stukkie van 7 cm bij 4 cm ? Een typo wellicht ?
Ik gok op een (inwendig) kastje met een inhoud van 8 liter met daarin een pijp met een diameter van 7 cm en een lengte van 4 cm.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik heb geen idee hoe je dat berekent, maar er is geloof ik op internet wel een module / formule te vinden ...

Anyways, 8 liter, da's een behoorlijke slok. Maar ik vraag me af of je die liters wel moet aftrekken van de inhoud van de "spreekkamer", ik bedoel de ruimte direct achter de woofert ? Ik denk het niet eigenlijk, hij telt gewoon mee voor die inhoud van die spreekkamer ...


Paul.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Paul Jenner schreef:
teacher schreef:
Overigens heb ik hier 2 tl's staan mét HH absorber :)
En een fotootje is teveel gevraagd ;)

Paul.
een plaatje van de "bouw". de 2 HH's zijn goed te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Bedoel je die twee parallelle pijpies afzonderlijk ? Monden die niet samen in één ruimte uit dan ?


Paul.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

nope, het zijn 2 aparte ruimtes; elk werkt zijn eigen "bult" weg.
deze TL heeft een lengte van 180, en heeft dus storende resonanties op 3/4e en 5/4e van de golflengte (op 135 en 225Hz) die niet door de demping weggewrkt kunnen worden; daar zijn die HH absobers voor.


Overigens kan je een bult van 120Hz ook wegwerken met een ruimte van 1 liter met een buis van 3cm rond bij 12 lang (ongeveer, moet je nog ff narekenen).

t.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Hoe kom je aan 8 liter met een stukkie van 7 cm bij 4 cm ? Een typo wellicht ?
De afstemfrequentie van een HH-resonator is zowel afhankelijk van de oppervlakte/lengte van de buis als het volume van de (afgesloten) ruimte waar deze zich in bevindt.

Als de poortdiameter te klein is, heb je kans op "poortruis", je hoort de lucht de buis in-en uit stromen, hetgeen storend is. Je bent dus wel aan enige regels gebonden.

De HH-resonator zou je in principe moeten kunnen berekenen met WinISD Pro en consorten. Ook de poortruis valt hiermee te simuleren.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier een aardige uitleg over het berekenen van een Helmholtz resonator:

http://www.logosfoundation.org/kursus/4 ... holtz.html
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”