Di3+, the Totem of Tone
Moderator: Beheerdersteam
- Tom Magchielse
Re: Di3+, the Totem of Tone
Nu begrijp ik wat je probleem is. Je wilt eigenlijk de overdracht van stroom naar geluiddruk berekenen. Voor zover ik er iets van begrijp is de essentie van de type open dipool, dat er alleen maar output is ten gevolge van de omloopweg tussen voor-en achterkant, die in principe wordt bepaald door het frame waarin e.e.a. is opgesteld inclusief magneten e.d. en de breedte van het bandje.
De akoestische kortsluiting domineert bij dit type driver de responsie. Als die niet eenvoudig in een getal of een simpele formule te vangen is, dan is de responsie ook niet te berekenen.
(Voor jou is dit vermoedelijk een open deur, maar dan is het voor de anderen).
De stralingsimpedantie speelt hier eigenlijk de tweede viool. Ruwweg geldt dat de stralingsimpdantie van een ongebafflede straler overeenkomt met het gemiddelde van dezelfde straler mét oneindige baffle en een bolstraler met dezelfde volumesnelheid. Het verloop is in alle gevallen ongeveer gelijk, een "highpass-achtig"karakter met een kantelpunt bij ka=2. Dit leidt tot een verlies aan de laagkant of extra uitsturing als je de karakteristiek vlak wil trekken. Een kleine baffle levert nauwelijks een effect op de stralingsimpedantie.
Het kortsluiteffect geeft echter een nog groter verlies aan de laagkant met navenant grotere correcties. En voor de berekening daarvan is een wiskundige beschrijving van de baffle nodig, en dan is de berekening praktisch nog niet uitvoerbaar.
Een ruwe simulatie in Akabak geeft echter aan dat met een stroom van pak weg 10A een output van zo'n 90 dB wel te halen is.
groet,
Tom
De akoestische kortsluiting domineert bij dit type driver de responsie. Als die niet eenvoudig in een getal of een simpele formule te vangen is, dan is de responsie ook niet te berekenen.
(Voor jou is dit vermoedelijk een open deur, maar dan is het voor de anderen).
De stralingsimpedantie speelt hier eigenlijk de tweede viool. Ruwweg geldt dat de stralingsimpdantie van een ongebafflede straler overeenkomt met het gemiddelde van dezelfde straler mét oneindige baffle en een bolstraler met dezelfde volumesnelheid. Het verloop is in alle gevallen ongeveer gelijk, een "highpass-achtig"karakter met een kantelpunt bij ka=2. Dit leidt tot een verlies aan de laagkant of extra uitsturing als je de karakteristiek vlak wil trekken. Een kleine baffle levert nauwelijks een effect op de stralingsimpedantie.
Het kortsluiteffect geeft echter een nog groter verlies aan de laagkant met navenant grotere correcties. En voor de berekening daarvan is een wiskundige beschrijving van de baffle nodig, en dan is de berekening praktisch nog niet uitvoerbaar.
Een ruwe simulatie in Akabak geeft echter aan dat met een stroom van pak weg 10A een output van zo'n 90 dB wel te halen is.
groet,
Tom
Da's een goede ruwe simulatie. De meting kwam uit op 75dBSPL voor 1A op 50cm bij 2kHz.Tom Magchielse schreef:Een ruwe simulatie in Akabak geeft echter aan dat met een stroom van pak weg 10A een output van zo'n 90 dB wel te halen is.
groet,
Tom
Het lijkt allemaal erg verkwistend zo'n smal bandje zonder baffle, maar daarvoor heb je dan wel een echte dipool tot zo'n 7kHz en dat maakt alles de moeite waard. Het verschil met de Orion's is zo groot dat je bijna zou denken dat de Orion's gewone boxen zijn, en dat was met de Di3+ in mono met de testbaffle voor het laag.
Op dit moment ben ik bezig met twee nieuwe bandjes, die zijn al een eind op weg. Deze keer ga ik extra veel aandacht besteden aan het plaatsen van de contactvlakken zodat het bandje zo goed mogelijk gecentreerd is. Het 1mm dikke stukje triplex op de zijkant laat ik deze keer ook weg, kijken of je kunt zien in de metingen dat het bandje / de baffle daardoor 2mm smaller (5%) is geworden.
Gerrit
Er is eindelijk weer eens wat voortgang te melden.
Een constructie om gaten netjes op een rij met dezelfde afstand te boren: De kogel van de kastsluiting valt toevallig mooi in de gaten die in het aluminium profiel zitten. Het is gezaagd uit een 4mm dik 19" rack profiel. Één rij gaten zit er al in, dus da's lekker makkelijk. De plaat MDF met de boormal wordt op de kolomboor bevestigd en zo is het verder makkelijk boren. De hoekprofielen zijn voor de bevestiging van een plaat aluminium van 30cm x 55cm x 1cm: Deze wordt helemaal onderaan de baffle bevestigd met boven en onder elk 6 stuks M6 bouten. De hoekprofielen zitten met 7 stuks M5 bouten aan de plaat vast. Ik hoop dat het zo stevig genoeg zit, het is nogal een grote 'arm' en een kort hoekprofiel. De plaat weegt overigens 4,5 kg
De plaat is tegelijk steun voor de baffle, montageplaat voor de versterkers en filter en koelprofiel voor de versterkers en serieweerstanden. Er komt één steun midden achter, misschien verstelbaar, zo lijkt de plaat 2,5cm boven de grond te zweven. Achter komt L profiel van 2cm x 7cm x 2mm voor de montage van de connectors, ik weet nog niet zeker of ik dat links en rechts ook doe. De 'kast' wordt in ieder geval niet hoger dan 7cm in totaal.
Morgen de gaten in de baffles boren voor de rampamoeren. Ook weer een fijne spieroefening, de baffles wegen namelijk 15kg per stuk en dat is met de gaten voor de drivers al helemaal klaar.
Gerrit
Een constructie om gaten netjes op een rij met dezelfde afstand te boren: De kogel van de kastsluiting valt toevallig mooi in de gaten die in het aluminium profiel zitten. Het is gezaagd uit een 4mm dik 19" rack profiel. Één rij gaten zit er al in, dus da's lekker makkelijk. De plaat MDF met de boormal wordt op de kolomboor bevestigd en zo is het verder makkelijk boren. De hoekprofielen zijn voor de bevestiging van een plaat aluminium van 30cm x 55cm x 1cm: Deze wordt helemaal onderaan de baffle bevestigd met boven en onder elk 6 stuks M6 bouten. De hoekprofielen zitten met 7 stuks M5 bouten aan de plaat vast. Ik hoop dat het zo stevig genoeg zit, het is nogal een grote 'arm' en een kort hoekprofiel. De plaat weegt overigens 4,5 kg
De plaat is tegelijk steun voor de baffle, montageplaat voor de versterkers en filter en koelprofiel voor de versterkers en serieweerstanden. Er komt één steun midden achter, misschien verstelbaar, zo lijkt de plaat 2,5cm boven de grond te zweven. Achter komt L profiel van 2cm x 7cm x 2mm voor de montage van de connectors, ik weet nog niet zeker of ik dat links en rechts ook doe. De 'kast' wordt in ieder geval niet hoger dan 7cm in totaal.
Morgen de gaten in de baffles boren voor de rampamoeren. Ook weer een fijne spieroefening, de baffles wegen namelijk 15kg per stuk en dat is met de gaten voor de drivers al helemaal klaar.
Gerrit
Om zeker te zijn dat het wel goed komt met de rampamoeren heb ik wat testjes gedaan met een reststukje. Het resultaat was niet geruststellend, het was weliswaar maar een stukje van 3cm breed waar ik mee aan het testen was maar het ging mij toch net te makkelijk kapot.
Dus toch maar gewoon bouten door de plaat heen. Aangezien de bouten als zodanig geen gezicht is worden ze verzonken en afgedekt met een strip aluminium van 2mm dik. De baffle is al voorzien van een laag vernis, de strip is er nog losjes in gedrukt. De plaat zit nu erg goed vast aan de baffle, er zit nauwelijks nog beweging in en dat met die lengte. Nu is het zaaks de plate amp verder op te bouwen met de diverse modules. De 3,5mm jack is voor het amp-on signaal van de subwoofer versterker zodat deze pas actief wordt als de DLCP is opgestart. Het geheel wordt gewoon met een stevige schakelaar van spanning voorzien, als het uit is is het ook uit. De baffles krijgen nog een laatste laagje vernis en dan zijn die klaar
Dus toch maar gewoon bouten door de plaat heen. Aangezien de bouten als zodanig geen gezicht is worden ze verzonken en afgedekt met een strip aluminium van 2mm dik. De baffle is al voorzien van een laag vernis, de strip is er nog losjes in gedrukt. De plaat zit nu erg goed vast aan de baffle, er zit nauwelijks nog beweging in en dat met die lengte. Nu is het zaaks de plate amp verder op te bouwen met de diverse modules. De 3,5mm jack is voor het amp-on signaal van de subwoofer versterker zodat deze pas actief wordt als de DLCP is opgestart. Het geheel wordt gewoon met een stevige schakelaar van spanning voorzien, als het uit is is het ook uit. De baffles krijgen nog een laatste laagje vernis en dan zijn die klaar
Alles rustig inschakelen. Bij Hypex konden ze me niet garanderen dat de stoppen blijven zitten als je drie voedingen tegelijk aan het net hangt. Vergeet niet dat er ook nog drie voor het andere kanaal en twee voor de subs bijkomen. Ik geloof dat dat niet goed komt met 8 SMPS600's tegelijk aan en ik wil geen stand-by gebruiken. Met de softstart er bij kan ik alles gewoon ouderwets aan zetten, de DLCP zorgt via het amp-on signaal dat dit allemaal zonder klik of pop gaat.ds23man schreef:Wat doet die softstart module daar?????
Gerrit
Waarom zit de plaat met versterkers aan de baffle? Op deze manier zal de trilling van de baffle doorwerken op de versterker modules.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ik heb hier een SMPS1200/180 waar 6 UCD's 180 aan de spenen gelegd worden en recent nog aan Hypex gevraagd of een softstart nut heeft: antwoord: De SMPS heeft al een soft start ingebouwd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Inderdaad, de smps600's hebben softstart ingebouwd, zie hier het licht niet eens flikkeren als ik twee smps600's het net op gooi......
Daar zit ik niet mee, de trillingen zullen erg mee vallen. De MDF baffle trilde al niet zo erg en deze baffles zijn veel zwaarder en de plaat dempt de trilling nog verder. Wat er dan nog over blijft moeten ze maar tegen kunnen. Vergeet niet dat de sub het deel onder de 50Hz doet en er een 24dB/oct laag af op zit, de grootste klappen zijn dan al weg. Wat je nu op de foto ziet weegt trouwens al 20kg!Walt schreef:Waarom zit de plaat met versterkers aan de baffle? Op deze manier zal de trilling van de baffle doorwerken op de versterker modules.
Groetjes Walter
Da's één keer 1200W, ik zit met acht keer 600W. Ik heb het aan de mannen van Hypex gevraagd en die kwamen met de softstart, die zit waarschijnlijk niet voor niets nog in het programma. Als de softstart echt niet nodig is laat ik hem graag weg, maar dat wil ik dan graag wel van de mannen van Hypex bevestigd hebben.hsmeets schreef:Ik heb hier een SMPS1200/180 waar 6 UCD's 180 aan de spenen gelegd worden en recent nog aan Hypex gevraagd of een softstart nut heeft: antwoord: De SMPS heeft al een soft start ingebouwd.
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De softstart is uit de oude doos toen we nog dikke trafo's gebruikten, zal zodra die uitverkocht is wel uit het programma van Hypex verdwijnen. De inschakelpiek van een smps wordt bepaald door de elko in het binnenkomende 220v circuit en die zijn niet bijster groot.
Dan hoop ik dat nutsbedrijf Maastricht haar stroom niet bij Electrabel vandaan haalt nu Tihange dicht is.....heb je al een aparte "kook-leiding" laten aanleggen naar de woonkamerGerrit schreef:Da's één keer 1200W, ik zit met acht keer 600W. Ik heb het aan de mannen van Hypex gevraagd en die kwamen met de softstart, die zit waarschijnlijk niet voor niets nog in het programma. Als de softstart echt niet nodig is laat ik hem graag weg, maar dat wil ik dan graag wel van de mannen van Hypex bevestigd hebben.
Gerrit
Het is gelukkig allemaal piekvermogenhsmeets schreef:Dan hoop ik dat nutsbedrijf Maastricht haar stroom niet bij Electrabel vandaan haalt nu Tihange dicht is.....heb je al een aparte "kook-leiding" laten aanleggen naar de woonkamerGerrit schreef:Da's één keer 1200W, ik zit met acht keer 600W. Ik heb het aan de mannen van Hypex gevraagd en die kwamen met de softstart, die zit waarschijnlijk niet voor niets nog in het programma. Als de softstart echt niet nodig is laat ik hem graag weg, maar dat wil ik dan graag wel van de mannen van Hypex bevestigd hebben.
Gerrit?
De NCore die het dichtste bij de baffle zit gaat het laag doen, die het het midden het hoog en die achteraan doet het mid (daar zit dan de DLCP bij op). De serieweerstanden voor het bandje komen aan de onderkant van de plaat, dan is er ook geen issue wat betreft het twisten van de leidingen.
Gerrit
Ik neem aan dat je maar aan 1 kant een DLCP plaatst, moet je daar ook niet nog een voeding voor kwijt tussen de rest van SMPS'en en NCore's?
Nee, de andere ziet er precies zo uit. Het is een vierweg systeem met een sub per kant, dan kom je op twee DLCP's uit.hsmeets schreef:Ik neem aan dat je maar aan 1 kant een DLCP plaatst, moet je daar ook niet nog een voeding voor kwijt tussen de rest van SMPS'en en NCore's?
Gerrit
Uiteindelijk is er maar één methode om te achterhalen of de softstart nodig is; gewoon proberen. Dus de vier test plate amps op een stekkerblok met schakelaar geplugd en alles tegelijk aangezet. De verlichting zakt ietsje in, net genoeg om te zien, maar verder geen probleem
Voor de zekerheid heb ik ook nog een test gedaan met de combimagnetron (op de zelfde groep) op voorverwarmen en dan de versterkers aanzetten, ook geen probleem. Dat scheelt weer een printje op de grote plaat
Ik heb ook even een energiemeter tussengeschakeld, vier SMPS600 met vierNCore's nemen 38W met de NCore's op stand-by en 53W met de NCore's actief. 53W vindt ik best wel meevallen voor vier versterkers die samen 1600W muziekvermogen kunnen leveren. Ik weet niet wat het verbruik is als de SMPS'sen ook op stand-by gezet worden, maar op deze manier wil ik toch alles toch echt uit kunnen zetten.
Gerrit
Ik heb ook even een energiemeter tussengeschakeld, vier SMPS600 met vierNCore's nemen 38W met de NCore's op stand-by en 53W met de NCore's actief. 53W vindt ik best wel meevallen voor vier versterkers die samen 1600W muziekvermogen kunnen leveren. Ik weet niet wat het verbruik is als de SMPS'sen ook op stand-by gezet worden, maar op deze manier wil ik toch alles toch echt uit kunnen zetten.
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zei ik toch al!
Als je de smps uit zet via de standby aansluiting ( 8v stuurspanning) verbruiken ze niets meer. Het enige verbruik is dan nog de stroom van je standby voeding. Dit kun je overigens allemaal door je DLCP laten sturen.
Als je de smps uit zet via de standby aansluiting ( 8v stuurspanning) verbruiken ze niets meer. Het enige verbruik is dan nog de stroom van je standby voeding. Dit kun je overigens allemaal door je DLCP laten sturen.
Nu weet ik het zekerds23man schreef:Zei ik toch al!![]()
Een echte aan/uit schakelaar vindt ik wel zo fijn. Er komen twee stevige schakelaars in het audiomeubel om de boel aan en uit te zetten, een soort ingebouwde verdeeldoos met vier PowerCON True1 uitgangen.
De laatste laag vernis is inmiddels ook droog dus de baffles zijn zover klaar. Wat een gedoe voor een plank met twee grote gaten
Gerrit
Blij dat je het zelf zegt.Gerrit schreef:Wat een gedoe voor een plank met twee grote gaten![]()
Gerrit
Dank jehannesie schreef:Blij dat je het zelf zegt.Gerrit schreef:Wat een gedoe voor een plank met twee grote gaten![]()
Gerritmaar wel een P(k)rachtig plankje.
Op een enkel plekje na zijn de kopse kanten van het multiplex helemaal gaaf, zo zijn de zijkanten erg strak met al die laagjes. Het is wel een beetje Rietveld of, zoals ik het graag noem, Telefunken jaren zestig stijl. De lichte tekening in het berkenmultiplex geeft wat leven aan het geheel, het is anders wel erg technocratisch met een hoog Centre Pompidou gehalte. Vorm volgt hier weliswaar echt functie, maar er is wel degelijk ruimte voor enige vormgeving.
Het is natuurlijk allemaal volledig over the top, maar dit is nu mij derde 'laatste systeem wat ik bouw' misschien dat het toch scheepsrecht is en het deze keer raak is.
Gerrit
Het nieuwe jaar maar even beginnen met een kleine update.
Met de driver in de baffle gemonteerd lijkt het mij geen goed plan om de SMPS en NCore direct onder de magneet te parkeren, alles is dus zoveel mogelijk ingeschikt om de afstand tot de magneet te vergroten. Alle profieldelen zijn inmiddels gezaagd maar moeten nog wel van gaten worden voorzien. De onderdelen voor de bevestiging van mid en hoog zijn wel helemaal klaar en matzwart gespoten. Het testframe is links boven in de hoek te zien. De bevestiging van het nieuwe frame is zichtbaar net achter de baffle op het hoekprofiel wat de baffle met de plaat verbind. Het centrum van de mid en hoog membranen komt dan op lijn met de stofkap in de Flexunits.
De aluminium strips zitten er nu nog los in, vandaar dat het niet helemaal strak lijkt. De baffle is net zo breed als de Orion er naast, 33cm. Aan de ene kant lijkt de baffle wat massiever door de grote zwarte vlakken van de woofers, maar aan de andere kant neemt het geheel optisch duidelijk minder plek in dan de Orion omdat het geen diepte heeft.
De deksels wil ik van 1mm vliegtuigtriplex en aluminium gaatjesplaat maken met uitsparingen in het triplex voor ventilatie. De deksels vallen tussen de wanden en steunen op hoekstukjes welke aan de binnenkant op de zijprofielen gelijmd worden.
Gerrit
De deksels wil ik van 1mm vliegtuigtriplex en aluminium gaatjesplaat maken met uitsparingen in het triplex voor ventilatie. De deksels vallen tussen de wanden en steunen op hoekstukjes welke aan de binnenkant op de zijprofielen gelijmd worden.
Gerrit
Het einde komt langzaam in zicht. De versterkers voor de subwoofers zijn inmiddels klaar en het opbouwen van de versterkers voor de dipolen is begonnen.
De sub versterkers zijn 20 x 25 x 7cm, ze worden achter op de subs bevestigd met de connectors naar beneden. Er komt een beetje ruimte tussen de achterkant van de sub en de plaat zodat deze z'n warmte goed kwijt kan, wellicht niet nodig maar 'overengeneering' past wel in het concept. De scheiding tussen de NCore en de voeding is niet zo zeer voor de afscherming maar ter versteviging zodat het deksel niet in de behuizing kan worden gedrukt als je de sub per ongeluk ergens tegenaan schuift. De DLCP heb ik wel bewust afgeschermd, dat leek me wel gepast.
Gerrit
Gerrit
Naast de XLR aansluiting van de subversterker, heb je daar een connectie voor amp on, het inschakelen vanuit de DLCP, of is dat iets anders?
Inderdaad, goed gezien, zo wordt het geheel zonder klik of pop aan- en uitgezet. De hoofdplate en de sub kunnen dan gewoon simpel met een 230V schakelaar worden aangezet, de DLCP zet dan de NCore's aan als hij is opgestart.hannesie schreef:Naast de XLR aansluiting van de subversterker, heb je daar een connectie voor amp on, het inschakelen vanuit de DLCP, of is dat iets anders?
Gerrit