KEF Coda 8 zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

4-weg schreef:
De diameter van de woofer, en dan gemeten op het hart van de surround, neem ik als afstand voor de microfoon. Daar houd ik me aan vast.
Ik heb misschien niet te praten als diyaudio-broekie, maar als je een nearfield meting doet mag de mic niet verder dan 0,11 x (diameter speaker) van de stofkap verwijderd zijn. Heb ik uit luidsprekermeettechniek van D'appolito. Het zal wel niet zo kritisch zijn, zo merkte ik ook toen ik laatst de karakteristiek van mijn speakertjes opmeette.
Er zijn vast mensen die hier veel meer verstand van hebben. 8)
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

4-weg schreef:
De diameter van de woofer, en dan gemeten op het hart van de surround, neem ik als afstand voor de microfoon. Daar houd ik me aan vast.
Als je verder kijkt naar de totaal meting dan zie je wat de MDS08 afvalt vanaf ongeveer 110 Hz. Neem het verschil in het laag tussen de 2 metingen dan kom je ongeveer op een rechte curve uit.
Daarnaast, en dat is dacht ik toch het belangrijkste, bleek de Spectrale Balans bij het luisteren in orde te zijn.
Dat er nog wat fine tuning gedaan moet worden spreekt voor zich, maar dat mag Robi-One voor zijn rekening nemen. :wink:
We prutsen wel wat aan.... Eerst maar eens zorgen dat ze spelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

lepain schreef:
4-weg schreef:
De diameter van de woofer, en dan gemeten op het hart van de surround, neem ik als afstand voor de microfoon. Daar houd ik me aan vast.
Ik heb misschien niet te praten als diyaudio-broekie, maar als je een nearfield meting doet mag de mic niet verder dan 0,11 x (diameter speaker) van de stofkap verwijderd zijn. Heb ik uit luidsprekermeettechniek van D'appolito. Het zal wel niet zo kritisch zijn, zo merkte ik ook toen ik laatst de karakteristiek van mijn speakertjes opmeette.
Er zijn vast mensen die hier veel meer verstand van hebben. 8)
Je hebt helemaal gelijk. Waar ik me meer zorgen over maak is dat de meting op slechts 30 cm is gedaan ter hoogte tussen laag/mid en tweeter. Als je zo dichtbij meet moet je de tweeter gewoon even vergeten en door de microfoon precies tussen laag en mid te zetten krijg je dan een betere indruk van hoe de overgang is.

Los daarvan, de metingen zien er erg netjes uit. Dit zal vast al heel prettig klinken!
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Misschien is een korte uitleg wel verantwoord. Lang geleden de apparatuur aangeschaft en in contact gekomen met een techneut van Vifa.
Die heeft toen een basis mee gegeven voor plaatsing van de meetmicrofoon bij verschillende systemen. Uiteraard ook aangegeven hoe dit anders te doen om een aantal dingen beter te kunnen beoordelen. Nooit te eigenwijs geweest om zo'n advies op te volgen en met die basis werk ik dus nog steeds 8), buiten eventuele andersoortige metingen van de individuele drivers.
Verder heb ik van Scanspeak en Vifa zo'n beetje de meeste datasheets tot 2001 en daar zie ik verdacht veel metingen op 30 cm van de driver, los van het feit dat ik natuurlijk altijd open sta voor nieuwe ontwikkelingen.

En idd Jeroen, het is toch altijd weer een openbaring als blijkt dat een ontwerp vanuit de theorie en de meting ook goed blijkt te werken. Maar ja, daar doe je het toch voor.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ziet er veelbelovend uit.. 8) en als 2-weg klonk het al prima.
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag de nieuwe filteronderdelen opgehaald voor het LPF van de subjes (met dank aan Carlo):

2x 10,0 mH Corobar spoel (wat een ding zeg!)
2x 100 mF Condensator

Afbeelding

Morgen even in elkaar solderen en spelen maar.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 21 mei 2007, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Bertje schreef:
Ziet er veelbelovend uit.. 8) en als 2-weg klonk het al prima.
Rob.
Je bent van harte welkom om eens te komen luisteren als ze spelen. Wie weet ben je nog eens in de buurt. :)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Robi-One schreef:
Vandaag de nieuwe filteronderdelen opgehaald voor het LPF van de subjes (met dank aan Carlo):

2x 10,0 mH Corobar spoel (wat een ding zeg!)
2x 100 mF Condensator

Afbeelding

Morgen even in elkaar solderen en spelen maar.
Waar ken ik die toch van :wink:
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Is in ieder geval niet mijn tapijtje. :wink:
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

4-weg schreef:
Is in ieder geval niet mijn tapijtje. :wink:
Ja, was een kort bezoekje en kon thuis niet wachten om te beginnen dus heb dat ook maar gedaan en er speelt er nu 1. De andere ben ik mee begonnen en die maak ik morgen af:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Ik ben van jou veeeeeel netter gewend. Maar "what the hack", het is effectief.
Maar hoe is de klank in jouw kamer.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

4-weg schreef:
Ik ben van jou veeeeeel netter gewend. Maar "what the hack", het is effectief.
Maar hoe is de klank in jouw kamer.
ojee waar gaat dit heen............?
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Gewoon naar een lekker geluidje voor de nieuwe woning. :lol:
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

4-weg schreef:
Ik ben van jou veeeeeel netter gewend. Maar "what the hack", het is effectief.
Maar hoe is de klank in jouw kamer.
Aangezien de spoel nogal groot is en ik hem toch compact moet houden om hem in de ruimte te passen vond ik dit wel een prima idee. De bedrading heb ik even afgeplakt omdat ik bang was dat er iets tegen elkaar aan zou komen.

Vanavond kan ik het beoordelen.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

4-weg schreef:
Gewoon naar een lekker geluidje voor de nieuwe woning. :lol:
Ja, dat is wel de bedoeling.... Maar wanneer de nieuwe woning komt weet ik nog niet precies. De afwerking wordt ook dan gedaan.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Gisteren de kans gehad ze te beluisteren nadat ik eerst nog een 3de condensator heb moeten ophalen omdat er een pootje afbrak.

De eerste indruk is zeer goed. Ik zal alleen de sub nog iets meer moeten dempen om te zorgen dat het geen overkill aan laag word op sommige momenten. Op laag volume is er eigenlijk niets aan de hand en is het laag goed in balans.
Gesloten