Low cost UcD180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Jeroen, hoe wou je dat doen die voeding splitsen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zekeringen tussen de elco's van de voeding en de amp? Jakkes ..... :roll:

Denk dat je net zo goed af bent met 4x 3300 uF parallel ipv 1x 10000 uF slitfoil.

@Sander,

Die dempingsfactor is toch niet constant over het hele frequentiebereik vanwege de afnemende loopgain van de amp zelf. Kijk maar eens naar het plotje van de uitgangsweerstand in de datasheet van de UCD180. Maar een fatsoenlijke elco heeft best wel een lage Ri op hoge frequenties. 'Tis meer de zelfinductie van de elco en bedrading die mee gaat spelen.
Leeuwarden

Wowly schreef:
Slit-foils zijn te verkrijgen bij Schuro, duitsland. Op dit moment loopt er een powerbuy/groepsinkoop in mijn thread van mijn UcD180AD versterker:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.1025
Hoe meer er mee doen des te goedkoper het wordt....

Overigens hebben de voedingen van Hypex zelf wél een dc-beveiliging die niét in de signaalweg zit, en dat is wat we allemaal wel willen niet?

Met zelfbouwen zul je altijd goedkoper uit zijn, maar de prijzen van Hypex zijn zo gek nog niet hoor, tenminste, die voor de 180's dan.

Overigens is het niet zo dat de slit-foils het beste zou zijn, maar de ontwerper vond dit destijds een van de betere caps om te gebruiken icm de module's van Hypex.

Wowly
Dit is nog niet een groepsinkoop maar nog steeds een animo check..
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Probeer maar eens voor een fatsoenlijke prijs dan aan die slitfoils te komen. En ik ga hem splitsen, toch zelfbouw dus :wink:
Farnell heeft ze voor redelijk geld volgens mij :)

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... =gensearch
Laatst gewijzigd door voodooless op za 28 jan 2006, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Farnell verkoopt BHC maar geen Slit Foils van BHC.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Leeuwarden schreef:
Wowly schreef:
Slit-foils zijn te verkrijgen bij Schuro, duitsland. Op dit moment loopt er een powerbuy/groepsinkoop in mijn thread van mijn UcD180AD versterker:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.1025
Hoe meer er mee doen des te goedkoper het wordt....

Overigens hebben de voedingen van Hypex zelf wél een dc-beveiliging die niét in de signaalweg zit, en dat is wat we allemaal wel willen niet?

Met zelfbouwen zul je altijd goedkoper uit zijn, maar de prijzen van Hypex zijn zo gek nog niet hoor, tenminste, die voor de 180's dan.

Overigens is het niet zo dat de slit-foils het beste zou zijn, maar de ontwerper vond dit destijds een van de betere caps om te gebruiken icm de module's van Hypex.

Wowly
Dit is nog niet een groepsinkoop maar nog steeds een animo check..
Oeps ja, foutje van me, sorry :oops:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zijn die Slitfoils niet het zelfde als de T-power van BHC?

http://www.bhc.co.uk/pdf/ALN20S.pdf
Leeuwarden

Gezien het prijsverschil vast niet :shock:

Heeft iemand wel eens merken als Kendeil en Epcos geprobeerd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Gezien het prijsverschil vast niet :shock:
Wat is dan het fundamentele verschil tussen die twee? Volgens mij berusten ze op hetzelfde principe, nl het isoleren van de uitgangsstroom tov de laadstroom uit de gelijkrichter. Of mis ik nu iets ...
Leeuwarden

Dat wordt te technisch voor me, Peter... Heb je bij Schuro.de gekeken?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Nee, de T-network caps zijn iets heel anders. De SlitFoil is een normale elco, maar de folie wordt op een andere manier gewikkeld, vandaar de naam Slitfoil. Overigens heb ik over T-network caps nog wel een en ander te vertellen, zoals hieronder geillustreerd, en ja, d'r zitten ook SlitFoils tussen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat die Slitfoils anders zijn weet ik, het zijn nl aparte stroken alu folie naast elkaar gewikkeld waardoor het in feite veel kleine elco's parallel zijn. Vandaar mijn eerdere suggestie om meerdere gewone goede kleintjes parallel te zetten. Had ik al eens gevonden van die Slitfoils maar ik dacht dat ze ook T-aansluitingen hadden. Dat is dus niet zo:

http://www.dnm.co.uk/capacitors.html#slitfoil
Overigens heb ik over T-network caps nog wel een en ander te vertellen, zoals hieronder geillustreerd.
Hmm, is mij niet zo duidelijk wat je bedoelt ??? Zijn ze gaan roken ofzo, of is er wat anders mis mee?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij leggen jullie die slitfoils niet goed uit. Het verhaal van die eddy currents van BHC is naar mijn indruk vrij valide. Eddy currents los je niet op door ipv 1 elco er 4 te nemen. Dan heb je gewoon 4 elco's met eddy currents ieder voor zich. Het is ook niet een kwestie van anders wikkelen. Nee, in de folie zijn smalle strookjes uitgesneden, 'slits'. Deze onderbreken dus op een zeer groot aantal plekken het oppervlak van de folie. Voor de capaciteit maakt dit niet veel uit, maar wel voor de eddy currents die nu over vele kleine stukjes oppervlak moeten gaan lopen waardoor ze sterk gedempt worden. Eddy currents zijn een heel vervelend niet lineair verschijnsel. Het elimineren hiervan lijkt mij geen invloed te hebben op vermindering van de ESR, maar zou de elco wel veel meer lineair moeten maken.

Is er bij iemand bekend of de theorie van BHC wel eens is gecontroleerd door het uitvoeren van vervormingsmetingen aan deze elco's?
voodooless
Contacteer:

Oke, als die dingen zo duur zijn, ergens anders amper te verkijgen zijn snap ik dat de prijs van de HG voeding niet eens verkeerd is ;)

Maar dan: Dat van die eddy current begrijp ik zo ongeveer wel, maar hoe groot is de invloed? En is het het prijsverschil waard? Ik bedoel, voor het zelfde geld kan ik ook een maga batteij ultra low ERS caps kopen ;)
Leeuwarden

Bijna 200 euro voor 1 voeding vind ik toch behoorlijk pittig hoor...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

D'r is niks mis met de T-network's, juist het tegenovergestelde. Zowel meettechnisch als gehoormatig zijn ze beter dan de SlitFoils, mits je ze juist gebruikt. Dat betekent dus dubbele gelijkrichting, een trafo met twee gescheiden wikkelingen en twee gelijkrichters dus. Bij Hypex hebben ze ze ook getest maar met een trafo met middenaftak en een enkele gelijkrichter en dan werkt 't niet, je moet namelijk de twee 'kanten' van de elco echt van elkaar isoleren. Ik was eerst ook nogal skeptisch, maar nadat ik m'n UcD180's had getest eerst met de SlitFoils en toen met de T-networks was ik overtuigd. Overigens levert ook Jensen 4-pole condensatoren, ook die heb ik hier liggen (zie foto) maar ik ben nog niet toegekomen aan een vergelijk tussen BHC en Jensen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Hmm, wordt nog interessant allemaal :)

Dus met de juiste aanpak kun je met die T-network caps ook een prima resultaat verkrijgen :)

Maar hoe zit het met deze:

Afbeelding

serie? Die hebben een beduidend lagere ERS t.o.v de T-network caps (factor 6 oid).

Misschien is een combo aan te raden?

Waarin vraaf ik dat? Heel simpel: als ik 6 amps zou ga maken, is dat gewoon een bak geld :oops: (1200 euro alleen aan een berg elko's is idioot veel). Veel liever heb ik dan dan ik 2x2x2 doe (dus twee amps per voeding, 2x2UcD180 en 2x UcD400), en en dat ik dan wat goedkoper uit ben met het geheel kwa onderdelen :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat verhaal van die Eddy currents klopt wel maar het hangt ook heel erg af van de constructie van de elco's. Het effect van eddy currents is dat de weerstand resistief toeneemt boven een bepaalde frequentie. En dus niet inductief! Maar als ik naar bv de Panasonic FC elco's kijk dan houden die een hele lage ESR tot enkele honderden KHz'en. Mi kun je net zo goed 10x 1000uF FC's (of vergelijkbaar) parallel zetten als 1x een 10000uF Slitfoil.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehh, als noob welke niet technisch kan onderbouwen en alleen maar goed de kunst afkijkt van mensen zoals sander werd me duidelijk dat het niet eenvoudig is om een juiste cap te kiezen. Soms leken bepaalde caps erg goed qua waarde's en gebruik bij bepaalde versterkers maar vielen ze tegen bij gebruik met de UcD-module's......

Als ik het goed begrijp zijn de T-caps beter dan de slit-foils, mits goed toegepast? Welke aspecten, klankmatig dan, verschilden dan sander?. Ik ben erg benieuwd.

Wowly
Leeuwarden

Ik ben eerlijk gezegd nog steeds wel benieuwd hoe hoe Jeroen D nu een voeding wil splitsen... Of denk ik moeilijker dan het is?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Prijzen eens vergeleken bij Schuro:

10x 1000 uF/50V Panasonic FC 11,70 eu
10x 1000 uF/63V Panasonic FC 17,300 eu
1x 10000 uF/63V BHC Slitfoil 13,67 eu
1x 10000 uF/63V BHC T-network 36,83 eu

Meerdere Panasonic FC's verschilt dus niet zoveel met een Slitfoil maar een T-network is aanmerkelijk duurder. Zou leuk zijn om alle 3 eens klankmatig te vergelijken met een DBT ;)
voodooless
Contacteer:

Hmm, voor 1x 10.000 uF T-net ben je bij farnell slechts 13,67 euro kwijt (excl btw). Heb ik nu wat verkeerd gezien, of jij?
Leeuwarden

Volgens mij zie je dat verkeerd. Omdat er 4 pootjes op zitten wil het nog niet zeggen dat het 4 polig is. (ja toch?)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die specifieke audio BHC's met T-aansluitingen komen idd niet voor bij Farnell. Slitfoils overigens ook niet. Er staan wel BHC's met 4 pootjes maar dat is voor de stevigheid bij printmontage.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Ik ben eerlijk gezegd nog steeds wel benieuwd hoe hoe Jeroen D nu een voeding wil splitsen... Of denk ik moeilijker dan het is?
Gewoon uit elkaar halen en het circuit kopiëren met het halve aantal elco's.
Plaats reactie