DD8 MkII ála L'orfeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

hannesie schreef:
Naar aanleiding van de foto.

Speel ook eens even met een beetje indraaien van de luidsprekers, het kan soms heel veel schelen.

Ze lijken mij de moeite waard om het te optimaliseren, en zo zwaar zijn ze niet. :lol:
Ik heb er nog eens mee geexperimenteerd en ik luister nu zoals voorgestel wel weer met toe-in.
Ik had bij eerder proberen het idee dat het geluid het meest ruimtelijk klonk als ze rect vooruit straalden, maar nu met toe-in merk ik daar geen verslechtering in, de ruimtelijkheid wordt er ook neit groter van. Maar wat wel anders klinkt is dat het wat intiemer klinkt, het lijkt wel wat dichterbij te staan allemaal. En het hoog is een tikje sprankelender, wat zal komen omdat ik minder off-axis luister.

Die houden we er in dus! Bedankt dat je met scherp hebt gehouden :goedzo:

PS.
Heb er nu met wisselende muziek wat uitgebreider naar geluisterd, en kan alleen maar nogmals herhalen, het klinkt gewoon erug goed naar mijn maatstaven! Ik denk nog wel aan condensator upgrade, zoals eerder gesuggereerd, maar dat zal achteraan moeten sluiten bij me lopente (pre)amp projecten, en misschien nog wel wat andere dingen, want ik ben gewoon zeer tevreden nu. En zolang ik nog niet weet wat ik mis....
Ik denk ook dat ik den demping er lekker in laat, is ben over het laag gewoon zeer tevreden nu. I.t.t. waar ik bang voor was met het stretschen van het laag bij eenr elatief kleine driver klinkt het toch erg strak/droog (om het maar een naampje te geven). Enige wat ik af en toe mis in punch, maar dat id denk ik een onrealistische vraag om er ook nog bij te hebben uit deze 16cm woofers...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door hannesie »

Leuk om te horen en te lezen, ik heb zelf ook veel geprobeerd, en het is soms echt leuk en bijzonder dat zoiets simpels zoveel kan schelen.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door ErikW »

Heb er nu met wisselende muziek wat uitgebreider naar geluisterd, en kan alleen maar nogmals herhalen, het klinkt gewoon erug goed naar mijn maatstaven!
Yep, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik ben vorige week langs geweest om te luisteren en te bewonderen en het klinkt zo goed als dat ze er uit zien..... heel mooi dus :D
Zo dit kon nog net voor ik in de auto stap richting het zuiden.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door mikekiwi »

Ik heb gisteravond deze luidsprekers mogen bekijken en beluisteren en dat was geen straf. Alhoewel het licht redelijk vergeeflijk was, zagen wat mij betreft de luidsprekers er zeer netjes uit qua afwerking. Eigenlijk niet te geloven dat dit gewoon in de schuur is gerold...het glimt aan alle kanten en ziet er zeer strak uit!

En dan het luisteren: we hebben diverse tracks beluisterd op een niet al te hoog volume en dat was zeer genietbaar. Had zelf wat muziek meegenomen en daarvan hebben we geluisterd naar Angus&Julia Stone, Jim Capaldi, Kari Bremnes, Filur feat. Pemille Rosendah en Harry Belafonte. Verder hebben we ook Diana Krall, Michael Jackson en Keith Jarret uit de collectie van avdboom laten passeren.

Mijn oordeel in 1 woord: gebalanceerd . De luidsprekers stonden een half metertje van de achterwand en het geluid was ruimtelijk, los en zoals gezegd keurig in evenwicht. Neutraal met een warm randje zou ik zeggen. In combinatie met de NAD-versterker klonk het erg 'makkelijk'.

Als dat de signatuur is van Tony Gee, dan kijk ik uit naar het moment dat hier de Paper Hatt's staan te spelen.

Alexander, dank voor de gelegenheid om de speakers en de combi met de NAD-versterker te beluisteren!
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Het was inderdaad een gezellig avondje. Jammer dat me vrouwtje ziek op bed lag en we niet helemaal los konden gaan, maar zo was het ook genieten. Ze had ons by the way niet gehoord, dus het is netjes gebleven met het volume :wink: .

Fijn om te horen dat het niet alleen in mijn hoofd zit dat ze goed klinken, dat is toch altijd lastig nadat je iets met bloed zweet en tranen zelf gebouwd hebt... Dan zijn het net je eigen kinderen die niets fout kunnen doen :lol:
Volgende keer bij jou de paper HATT's :rock: :lol:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door avdboom »

Zo, even een oud project afstoffen... *kuch*. Kan mezelf ook wel weer bijna opnieuw voorstellen haha... :roll:

The batle against the resonances:

Ik hoorde in een interview met een ontwerper van Elac dat als je je oor strak tegen een zijwand van de speaker houd je vaak resonanties kan horen bij gebrekkige mechanische constructies. Vooral bij vrouwen stemmen hoor je dit vaak. Mmmm... bij gebrek aan een acceleratiemeter hier voor :sure: maar eens geprobeerd om mijn "of the shelf" Q acoustics 3020i's in de studeerkamer... nauwelijks wat hoorbaar. Dan maar even op de DD8's. Met zelfvertrouwen, want degelijk gebouwd.... Au! Met redelijk volume en een vrouwenstem deed het bijna pijn aan me oor, naast de mid/woofer! :-#

Damn.... Na er wat op letten en de Q acoustic's en DD8 naast elkaar beluisteren valt ook wel wat op... De DD8's doen eigenlijk alles beter maar.... stemmen lijken bij de Q acoustics meer vanuit een puntbron te komen en bij de DD8's uit een kleine wolk van geluid. Destijds deed ik dat af als (voor zover ik het in de gaten had) als een gebrek aan mijn bron waaruit ik muziek afspeelde. Verder was de DAC en versterker goed maar niet subliem ofzo. Dus mijn verwachting was ook niet torenhoog op dat punt. Maar nu kwam ik tot de conclusie dat de stemmen niet optimaal tot hun recht kwamen, naast wellicht andere geluiden in dat frequentiegebied, door de meetrillende zijpanelen die eigen geluid afstraalden wat optelde bij het oorspronkelijke signaal of misschien wel in tegen fase werkte? Het maakt het er in ieder geval niet beter op.

Ik baalde er wel van omdat ik juist had geprobeerd een stevige constructie te maken. Maar als ik er nu nog eens naar kijk.... De zijwand heeft van net onder de tweeter tot onder de poort aan de voorkant geen versteviging. Door de schuine kanten is de zijwand op het gelijmde deel ook maar iets van de helft van 22mm. Dit is best een lap die kan resoneren, en dit ook doet. Dit frustreerde mij en ik wilde dit aanpassen. Dus....

De situatie in beelden:
Voor 1.jpeg
voor 2.jpeg
voor 3.jpeg
Ik heb de demping op de te behandelen delen er uit getrokken en het hout kaal gemaakt van lijm met een bijtel en krabber.
De demping heb ik op die plekken vervangen voor damping-10. Ook achter de woofer heb ik damping-10 aangebracht. Ik ga zo wel een beetje weg van het minimalistisch dempen concept van de L'orfeo van Tony Gee, maar ik wil een schoon midden en hoog en probeer zo de eerste reflecties zoveel mogelijk in de kast aan te pakken om te voorkomen dat ze weer bij de woofer membraan uitkomen, of de poort.

Ik heb diverse dwarslatten aangebracht, dwarsverbindingen gemaakt en heb extra plaatjes hout ingelijmd naast de woofer/mid (6mm) en poort (10mm) voor extra massa. Ook ben ik begonnen met veel sonofil om een evt. staande golf aan te pakken (bij mij bij 58cm +/- 266Hz, precies het stemmen gebied.

In beelden:
Na 1.jpeg
Na 2.jpeg
Na 3.jpeg
Na 4.jpeg
Na 5.jpeg
Na 6.jpeg
Na 7.jpeg
Na 8.jpeg
na 9.jpeg
Het resultaat:

Geen bas meer, de wanden pretty damn dead in het stemmen gebied! Nét daar boven hoor ik bij bepaalde piano aanslagen nog wel "iets" maar meer als dat is het ook niet. Op de plek waar dit zich concentreert zal ik nog één versteviging aanbrengen later.
Ik heb de sonofill langzaam verwijderd totdat ik 75% van het aangebrachte er uit had. Aan de resonatie veranderde niet veel in negatieve zin maar het laag kwam weer terug naar het gewenste niveau. Misschien nog eens tukje bovenin weg halen maar dan moet de woofer er een keertje weer uit, maar best tevreden zo.

Wat betreft stemmen en de mids.... Veel beter. Wat een invloed heeft de kast hier in zeg. Bracing kan je bijna niet overdrijven zou ik zeggen!
De stem(men) en instrumenten zijn meer puntbronnen. Er is meer rust in het geluid, zwart tussen verschillende instrumenten en stem(men). Helderder/minder fuzzy/schoner. Een bepaalde warmte in het geluid is weg waardoor het neutraler klinkt. Dit was de investering meer dan waard. Paar tientjes aan materialen en de rest tijd...

Ik wacht nog op een nieuwe streamer en ga dan nog eens uitgebreid matchen met mijn apparatuur en wat kabeltjes en ga dan pas een uiteindelijk oordeel vormen. Maar het DIY is weer ontstoken.... Vervolg in ander onderwerp.... :wink:
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door TabCam »

Ken je alubutyl? Daar krijg je ook een hoop demping en resonanties en dus vervorming mee weg. Heb je nog metingen van voor en na de modificatie? Is interessant om te zien of je het in de frequentiekarakteristiek,vervorming en/of impulse kan zien wat het deed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DD8 MkII ála L'orfeo

Bericht door Walt »

Mooie update, welkom terug.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”