High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Vrije veld metingen van een driver zijn niet te vergelijken met de situatie bij gebruik in een hoofdtelefoon. Door de afgesloten ruimte krijg je een bass boost. Dit kun je simuleren door bijvoorbeeld de hoofdtelefoon harder op je hoofd te drukken en lekkage te verminderen, je krijgt dan meer laag. Als je een hoofdtelefoon meet in het vrij veld met een microfoon op pak hem beet 1 cm je schrikken over de curve( geen laag)! Daarom worden ze dan ook altijd gemeten met speciale "kunsthoofden".
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Vrije veld metingen van een driver zijn niet te vergelijken met de situatie bij gebruik in een hoofdtelefoon. Door de afgesloten ruimte krijg je een bass boost. Dit kun je simuleren door bijvoorbeeld de hoofdtelefoon harder op je hoofd te drukken en lekkage te verminderen, je krijgt dan meer laag. Als je een hoofdtelefoon meet in het vrij veld met een microfoon op pak hem beet 1 cm je schrikken over de curve( geen laag)! Daarom worden ze dan ook altijd gemeten met speciale "kunsthoofden".

Ik was daar ook al mee bezig, daarom had ik ook de kussens ingenaaid.
Het gewone volume wordt ook harder als je oren dichterbij zitten, en de bas sterker.
Beter is dus leren kussens, en de afstand naar je oren hetzelfde dus, dan krijg je meer bas zonder dat het normale volume ook harder wordt en dus meer verschil in versterking van de bas.
Hoe kom je aan dit soort leer ?

Mijn oude beyer had wel leren kussens geloof ik, dat zweette altijd zo erg als ik mij het goed herinner.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Marp schreef:
Een hoofdtelefoon met een tegengepoolde luidspreker geeft niet meer of minder bas. Dat gaat enkel op voor luidsprekers waarvan het geluid je oren bereiken door dezelfde laag lucht. ;)
Maar dat is toch ook zo ?
Ik heb mijn tekeningetje wat veranderd het was wat onduidelijk namelijk, maar uit de bouw was dat ook wel op te maken.

Na het goed aansluiten van het woofertje heb ik iets meer bas trouwens, maar veel is het niet.
Bijlagen
headphone.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door hrscharft »

Dan was het dus ook geen leer.
Want echt leer zweet juist niet.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

hrscharft schreef:
Dan was het dus ook geen leer.
Want echt leer zweet juist niet.
Krijg nou wat, ik krijg altijd een zweetreet als ik op een leren bank zit, jij niet ?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Verdere vorderingen.
Ik heb geprobeerd om het een beetje te tunen maar veel soeps lijkt het niet te worden.
0.5 liter zal ik ruwweg maar aanhouden, daar zat een piek in bas versterking.
Van de vorige keer tunen weet ik dat er bij verschillende volumes een piek zit, dus het zal nog wel kleiner worden dat volume want het is aardig veel.
Ik ga het zo doen dat het plaatje met het tweede speakertje ik kan verplaatsen in de buis die ik gemaakt heb.
Bijlagen
P1010681.JPG
P1010683.JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door hrscharft »

Hangt er van af of het zon fijne sky plak bank is of een échte kalfsleren bank
Zit ook nogal wat verschil in het prijskaartje tussen die twee.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

hrscharft schreef:
Hangt er van af of het zon fijne sky plak bank is of een échte kalfsleren bank
Zit ook nogal wat verschil in het prijskaartje tussen die twee.
Kom je nog wel eens gelijk aan hebbeh.
Maar als ik kalfsleer of kalfsvlees hoor dan moet ik toch effeh een teiltje.
Kalfs halal vlees, nog ergeh.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

De zuiger

Wat dat tunen eigenlijk wordt vraag ik mij af, je hebt immers ook te maken met een gesloten kast tussen je oor en de conus.
Vooral als de kussens van leer ook nog zijn.
De grote van het basreflexgat lijkt er eerder tot te doen.
Het wordt in ieder geval een heel andere situatie.
Bijlagen
P1010684.JPG
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Wie kan hier eigenlijk een filter berekenen en ontwerpen voor deze 4 ohm speaker in serie die deze grafiek voortbrengt.
Trouwens ik had een keer een SPL Vitaliser (remaster studio apparaat) en die bracht een EQ curve aan zoals het menselijk gehoor natuurlijk het geluid hoort.
Dus niet een rechte lijn zoals je het in het breedband luidspreker frequentie karakterestiekje het ziet.
Dan wordt deze curve nog weer anders namelijk.
Bijlagen
fletcher.jpg
fletcher.jpg
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Bij het nieuwe ontwerp gaat het ontwerp op de schop, het woofertje straalt echt teveel naar achteren resulterende in een holle klank.
De bas is wel veel beter bij deze speaker.

4 ohm is wel wat weinig voor de impedantie, toch maar een weerstand er tussen solderen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door meiborg »

Hee Dub,

Wat ik mij afvraag, met die miniatuur breedbandertjes & weerstand ertussen etc. heb je toch hele andere vermogenseisen, plug je zo'n ding in een mp3 spelertje bijvoorbeeld, komt er dan nog wel muziek uit? Er moet toch ook een beetje vermogen over zijn om zo'n ding onder controle te houden? Kan zo'n ding nog wel details in de muziek laten horen met het naar verhouding wellicht 3, 4 misschien wel 10x zwaardere membraan (maakt ie überhaupt wel muziek vroeg ik mij af)?

Ik vind het allemaal heel amusant, vooral de gefrustreerde reacties op je onderwerp (helemaal de reacties van mensen die denken dat dit parodie is, hilarisch), maar met dit in je achterhoofd: zou het niet een idee zijn om zelf een membraan te maken met spoeltje? Niet hetzelfde natuurlijk maar wel berust op dit idee?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EIbzQ_8-aaM[/youtube]

Zo ben je niet gebonden aan de slecht ontworpen standaard onderdelen van de headphone fabrikant (of niet ideale breedbanders, die zijn hier gewoon weg ook niet voor ontworpen laten we eerlijk zijn) die je zo hekelt voor dit briljante project. Je kunt het dan specifiek aanpassen voor deze doeleinden. Dit is natuurlijk een heel basis voorbeeld maar met jouw ongebreidelde enthousiasme en doortastende testen moet dit idee toch naar een hoger plan te tillen zijn. Bijvoorbeeld een luidsprekertje met een groter membraan van bijvoorbeeld een stukje vlak polypropyleen verpakkingsplastic met de juiste q, Sd en xmax passend in de schelp van de hoofdtelefoon die de bas en treble geeft die je zoekt?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Walt »

Dat is zeker een goede tip, als ik zie hoe handig dub dingen in elkaar fabriekt dan zou zelf een optimaal drivertje maken op zich moeten kunnen. De moeilijke vraag is dan wel wat nu eigenlijk optimaal is voor gebruik in een hoofdtelefoon...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

meiborg schreef:
Hee Dub,

Wat ik mij afvraag, met die miniatuur breedbandertjes & weerstand ertussen etc. heb je toch hele andere vermogenseisen, plug je zo'n ding in een mp3 spelertje bijvoorbeeld, komt er dan nog wel muziek uit? Er moet toch ook een beetje vermogen over zijn om zo'n ding onder controle te houden? Kan zo'n ding nog wel details in de muziek laten horen met het naar verhouding wellicht 3, 4 misschien wel 10x zwaardere membraan (maakt ie überhaupt wel muziek vroeg ik mij af)?

Ik vind het allemaal heel amusant, vooral de gefrustreerde reacties op je onderwerp (helemaal de reacties van mensen die denken dat dit parodie is, hilarisch), maar met dit in je achterhoofd: zou het niet een idee zijn om zelf een membraan te maken met spoeltje? Niet hetzelfde natuurlijk maar wel berust op dit idee?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EIbzQ_8-aaM[/youtube]

Zo ben je niet gebonden aan de slecht ontworpen standaard onderdelen van de headphone fabrikant (of niet ideale breedbanders, die zijn hier gewoon weg ook niet voor ontworpen laten we eerlijk zijn) die je zo hekelt voor dit briljante project. Je kunt het dan specifiek aanpassen voor deze doeleinden. Dit is natuurlijk een heel basis voorbeeld maar met jouw ongebreidelde enthousiasme en doortastende testen moet dit idee toch naar een hoger plan te tillen zijn. Bijvoorbeeld een luidsprekertje met een groter membraan van bijvoorbeeld een stukje vlak polypropyleen verpakkingsplastic met de juiste q, Sd en xmax passend in de schelp van de hoofdtelefoon die de bas en treble geeft die je zoekt?

Mvg Reinder

Hahahah, een hoger plan dus.
Ik kan je verzekeren dat het zelf maken van een speaker echt bijna nooit een goede klank zal geven, een conus moet echt precisie werk zijn en van de goede materialen.

Op een mp3 speler zal er inderdaad minder volume uitkomen, een mp3 spelertje heeft niet genoeg vermogen om een grotere driver te sturen.
Hoe hart het zal klinken weet ik niet, maar zo een oordopje zal zeker veel harder klinken.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op zo 18 mar 2012, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Ik denk dat mijn avontuur er op zit trouwens.
De laatste speaker klinkt veel beter dan de vorige en heeft gelukkig voldoende bas ( wat niet voorspeld was ) :-$
Een basreflex kast gaat ook niet werken namelijk, de tegendruk van de oorschelp maakt dat eigenlijk onmogelijk.
De eenvoud wordt weer troef, het wordt op de oude manier.
Maar de driver moet wel in een gesloten ruimte op het oor, en de achterkant open, dat geeft het meeste bas volume.
Nog meer bas krijg je met een leren kussen zoals al genoemd is.
Deze speaker is veruit beter dan de vorige en ook zeker beter dan wat oorsprongkelijk er in hoorde.
Alleen klinkt het wel iets dof, op de EQ kun je zien wat ik bij regelen moet om dat te verhelpen.
Komt dit misschien door het impedantie verschil ?
Dus eigenlijk nog niet goed, een EQ is wel nodig maar daar kunnen de meningen over verschillen.

Al met al, eindelijk een goede koptelefoon.
Vandaar deze post, ik voelde direct wel aan dat dit veruit beter is dan wat ze je in de winkel willen verkopen.
Als je de membramen ziet van beyer en sennheiser weet je eigenlijk al genoeg, dat spreekt voor zich.
Het flappert, kraakt en vervormd als de tering op vooral hogere volumes, en het klinkt echt niet als mijn luidsprekers.
Nu gelukkig wel.
Als je nou gelooft of niet, voor 25 euro kom je er zelf achter.
Bijlagen
naamloos.JPG
P1010687.JPG
P1010688.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Dus dan krijg je nu genoeg tijd om die kokosnoten te schuren en lakken!

:mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door meiborg »

Nouja, wat een anti-climax :(

Ik denk, nu barst het geweld los.. die gaat een driver maken, helemaal open aan de achterkant.. rijstpapieren spoeldragertje tegen een opgespannen verpakkingsfolie membraan van 50cm3 ofzo..

En waar zijn de koksnoten? :cry:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Volgens mij gooit ie de handdoek in de ring! :evil:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door meiborg »

Ik was net van plan mij in de strijd te gooien door een flink mee te denken over hoe zo'n ding dan vorm te geven. Was toevallig bij mijn vader op bezoek die zijn hele leven zich heeft bezig gehouden met technisch wetenschappelijk rekenwerk, Die verkondigd dat afstraling in een dergelijke kleine afgesloten ruimte niet mee genomen hoeft te worden. Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker.

Verder raadt hij aan, een licht, hard maar enigszins flexibel materiaal wat om die reden geen rolrand nodig heeft (weer makkelijker). Je komt dan uit bij bijvoorbeeld cellofaan wat, eureka, toevallig ook nog eens overal gratis voorhanden is en een goede interne demping heeft. Lijm dit op een rondgebogen strip metaal zodat je door deze wat op te spannen de juiste spanning kunt vinden die de ballans geeft tussen meegeven en opspannen (cq meebewegen en weerstand, bereik etc.). Met het toevoegen en terugnemen van het aantal wikkelingen kun je dan redelijk eenvoudig een sweetspot uitzoeken en testen hoe dit klinkt.

Kortom: jammer jammer jammer!
Laatst gewijzigd door meiborg op zo 18 mar 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Volgens mij werkt hij alleen met kant en klare drivertjes! :lol:
thesurfingalien
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 0:47

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door thesurfingalien »

Ik vind dit echt zeldzaam... Ik kan mij best voorstellen dat je een koptelefoon niet prettig vind klinken; iedereen heeft een ander gehoor en een andere voorkeur. Op zich is daar niks mis mee, en ook misgun ik jou een hobby-projectje niet.

Maar het feit dat je twee toch vrij prijzige koptelefoons hebt verkloot gaat er bij mij niet in. Ik heb er simpelweg geen woorden voor. Als je die dingen nou op de Zwarte Markt in Beverwijk (of zo) op de kop had getikt voor een tientje, met het idee "leuk voor de hobby", OK, prima!

En dan al die bullshit over de (on)kunde van Beyerdynamic en Sennheiser... Tuurlijk, meneer gaat ze wel eens even een lesje geven in hoe een koptelefoon te ontwerpen... Droom lekker verder...

Overigens, voor wat betreft jouw zelfbouw speakertjes... De T/S parameters van de Pioneer units zijn vrij gemakkelijk te verkrijgen. Het is mij ook gelukt :twisted:


Maar om heel eerlijk te zijn geloof ik eerder dat je hier enorm loopt te trollen met je zelfbouwprojectjes, en ondertussen de slappe lach krijgt van alle serieuze reacties erop. Wat je daaruit zou halen weet ik niet, maar voor mij is dit serieus een gedachte...

Dus, ik kijk inderdaad reikhalzend uit naar je volgende practical joke :twisted:



Maar
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door CoenvanDongen »

thesurfingalien schreef:
....
Wow! Er zijn mensen die zich speciaal registreren om op jouw topic te reageren :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

CoenvanDongen schreef:
thesurfingalien schreef:
....
Wow! Er zijn mensen die zich speciaal registreren om op jouw topic te reageren :goeie:

Volgens mij is ie het zelf!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Lnsadnoh »

. :lol:
Bijlagen
devil-1-003.jpg
1096890-f8f0c5bd340486e19e0a7181b90b4e4c.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

En het is bijna 1 april :twisted:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”