Pagina 5 van 401
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: di 06 mar 2012, 22:02
door jeroen_d
Walt schreef:Hallo Jeroen,
Waarom zou zo'n opbouw beter zijn dan mijn vorige voorstel? Moeten er soms minimaal 3 platen op elkaar verlijmd worden?
Als ik nu bijv. de zijplaat neem en deze van 18mm MDF maak, met hierop dan een iets kleinere plaat van 8mm berken en daar weer op 4mm MDF, komt dat dan niet op bijna hetzelfde neer? Wandikte is dan totaal 30mm en 3 lagen. Groot voordeel dat de buitenkast nog steeds puur 18mm MDF is.
De grote 30mm wanddikte hoeft geen extra liters te kosten. Door het hogere gewicht kan ik de zandkamer kleiner maken of helemaal laten vervallen. Buitenmaten kunnen dan blijven als de ACAD. Moet dan alleen even kijken in de buurt van de 18H52, hier kunnen de zijwanden niet veel dikker zonder de luchtstroom te gaan hinderen.
Groetjes Walter
Volgens mij hadden we niet door dat je het zo gaat aanpakken. Ik in ieder geval niet. Dit lijkt me een uitstekend idee, een basis van 18mm MDF, daarop 8mm berken multiplex en dan weer 4mm MDF. Dan nog een brace halverwege in de kast tussen tweeter en woofer en het gaat een hele goede kant op.
Zit je vast aan die 18mm MDF? Ik heb eens een kast gebouwd met iets dunnere materialen. Denk nog eens over dit voorstel: 12 mm MDF als buitenkast, van binnen bekleden met 4mm bitumen en dan de binnenkant 8 mm berken multiplex. Dikker is niet altijd beter om een goed dempend paneel te krijgen. De binnenbekleding van multiplex moet wel overal verlijmd zitten, de binnenkast moet een solide geheel vormen. Desnoods te bereiken door extra hoeklatten te verlijmen met het geheel. Stevige hoeken heeft ook flinke impact op de sterkte. Alleen op de baffle 18mm houden voor de afronding en eventuele facetten.
De kast die ik ooit zo heb gebouwd, in wezen het bekende 6-kantje, was de doodste ooit.
Waarom dunner soms beter is dan dikker: een groot deel van de kasttrilling zit op de buitenkant. De driver slaat op de baffle trillingen aan. Die planten zich voort over de buitenkant van de kast. Als die 18mm dik is werkt de demping van het paneel minder goed. Het voorkomen van buigen van de panelen door de binnendruk is ook afdoende met een wat dunnere wand als je voor bracing zorgt.
Maar goed, de dunnere versie is ook een beetje speculatie op basis van een ervaring die ik ermee heb gehad. Ik zou ook heel veel vertrouwen hebben in een 8mm berken multiplex binnenkast en een 18 mm MDF buitenkast met daartussen een laag van 4mm bitumen. Wordt heel vaak niet gedaan, het is niet heel gemakkelijk bouwen (zacht uitgedrukt!!!) maar het levert wel een mooi resultaat.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 18:52
door Walt
De eerste echte stap is gezet, vandaag zijn de Mundorf AMT tweeters bezorgd. Dank aan Tony voor de zeer snelle levering.
De AMT is geleverd inclusief een circa 1cm dikke vilten plak om de achterzijde te dempen.
Klein vraagje, deze AMT's moeten worden aangesloten met een schroefverbinding, maar ik zie nergens +/- aangegeven, hoe weet ik nu hoe de tweeter in fase aan te sluiten?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 18:58
door jeroen_d
Wat dat vilt betreft, die hoort er dus bij en je behuizing moet deze plak vilt exact omsluiten.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 18:58
door Walt
Bij deze een foto van de AMT's:
Jeroen, moet er dan achter het vilt nog ruimte overblijven, of moet hier direct een 'achterplaat' tegenaan? En weet jij toevallig of links of rechts de plus is?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:13
door jeroen_d
Ik zou van deze pdf uitgaan:
http://frequence.dk/sider/amt-2510-mundorf.htm
Dan zie je dat de behuizing nauw moet aansluiten en je kunt ook zien dat vanaf de achterkant bezien de + aan de rechterkant zit.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:23
door Walt
Bedankt, dat vilt kan er dus gewoon af
Daaronder zat netjes het stickertje met plus/min zoals op de foto in jouw linkje.
Ik kom in grote verleiding het ding eens aan de sluiten, ik heb hier nog een 2-wegje met Vifa 13cm midlaag. Wellicht hier de AMT eens bovenzetten via een L-pad en een simpel filtertje...
Kan iemand een voorstel geven voor ongeveer 88dB rendement uit de AMT en een crossover op circa 2500Hz? Het is maar om even te proberen, dus grof in de richting is prima.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:32
door jeroen_d
Gewoon een textbook filter pakken, de impedantie is lineair en de karakteristiek is recht met de behuizing erachter.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:39
door jeroen_d
Concreet: demp de tweeter met 4.7ohm ervoor, dan zit je op ca 88dB. Dan stuur je aan via een tweede orde filter 3.9uF en 1mH. Geef de midwoofer een spoeltje ervoor voor bafflestep (1.8 of 2.2mH) en sluit de tweeter in tegenfase aan. Moet werken.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 20:19
door Walt
Bedankt voor de tip, eens kijken of ik aankomend weekend wat kan fabrieken.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:20
door markbakk
Walt schreef:Bedankt, dat vilt kan er dus gewoon af
Je stopt het toch wel weer terug?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: do 08 mar 2012, 18:30
door Walt
Uiteraard!
Kan iemand van de experts mijn vraag beantwoorden of het vilt direct tegen de achterplaat van het tweeter compartiment moet komen, of dat hier nog lucht tussen moet zitten..?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: do 08 mar 2012, 21:16
door Walt
Vandaag de Mundorf AMT's 'ingebouwd' in een bestaand kastje met 13cm Vifa midwoofertje. De tweeter is simpelweg op het front geschroeft, voor de normale tweeter. Stuk vilt zit er al wel achter.
Het filter is bijna zoals Jeroen voorstelde, wel even dikke Tritecs, M-Resist en Audyn Plus gebruikt. 1.8mH voor de Vifa en 4.7 ohm en 3.7uF voor de tweeter, 1mH parallel.
Ik kan (gelukkig?

) meedelen dat deze opzet wel zeer veel minder goed klinkt dan de Accuton/Eton set. Wel is nu al hoorbaar dat de AMT tweeters een geweldige potentie hebben...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: do 08 mar 2012, 21:21
door Paul
Hubo in Delft zaagt alles in zoveel stukjes als jij wilt en evt ook in verstek. Als je een heel zaagplan voorbereidt en op een rustig moment komt kun je denk ik wel zorgen dat alle zelfde maten direct na elkaar gezaagd worden....
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: do 08 mar 2012, 21:28
door Walt
Hallo Paul,
Bedankt voor de tip!
Ben nu toch aan het overwegen voor een 3-weg te gaan, de Eton laagkasten staan nu even niet aangesloten en dat klinkt toch minder goed...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: do 08 mar 2012, 23:46
door jeroen_d
Wat is dat voor vergelijk? Eton laagkasten niet aan, wat staat dan wel aan (Accuton mid zoals in 3-weg gefilterd of de vifa met een brak filter omdat de tweeter helemaal verkeerd is toegepast?) en wat heeft dat met de C-Quenze te maken in een mooi afgestemde kast met AMT en kloppend filter? En gooi je dan nu meteen maar de oplossing met cornersubs (veel potentie) maar meteen overboord? Ikke nie snappie nie.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 5:59
door Walt
Hallo Jeroen,
Is inderdaad totaal geen eerlijk vergelijk... Nu ik het zo zie kan ik inderdaad beter bij het originele plan blijven van een 2-weg met eventueel extra subwoofers.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 18:20
door Walt
Hallo Jeroen,
Ik heb hier de datasheet van het woofertje gevonden, zou jij op grond hiervan eventueel nog een 'beter' filter kunnen gokken dan je vorige voorstel?
Ik heb het idee dat nu de tweeter iets te luid speelt in verhouding tot de mid.
Ik zal dit weekend kijken of ik schuimstof heb om naast de tweeter te plaatsen om nare reflecties van de huidige testopbouw te elimineren.
Dat de tweeter nu voor de mid zit qua akoestische uitlijning is weinig aan te doen zonder een nieuwe kast te bouwen, daar wacht ik liever met tot de C-Quenze geleverd zijn.
Vind het wel leuk (en leerzaam) om in de tussentijd wat met de AMT te stoeien... wellicht is deze zeer eenvoudige 2-weg testkast toch nog redelijk aan het klinken te krijgen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 19:57
door jeroen_d
Dit eenvoudige filter is tweede orde akoestisch. Dat verdraagt heel slecht de beroerde akoestische uitlijning met de tweeter een eind voor de woofer. Je kunt proberen de tweeter gewoon in fase te zetten, wellicht dat dat helpt. Verder: de tweeter moet in een kast. Anders krijg je een flinke resonantie rond 1000Hz, waarvoor een notch moet worden ontworpen. Zie termino van dre. Dat kan je niet zomaar doen zonder een goede meting. Dus: zet hem in een kleine behuizing. Nog beter: wacht gewoon tot de C-Quenze driver binnen is.

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 20:20
door dre
je kunt je tijd beter besteden aan het bouwen!

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 20:24
door Leobus
Moeilijk hè Walt? Geduld hebben.
Heb ik ook hoor. Ik zit al de hele week te wachten op filteronderdelen.

Misschien morgen!?
Groet,
Leobus
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 22:33
door Walt
Hallo,
Geduld dat heb ik niet, maar inderdaad het heeft geen zin om nu met aparte testkastjes aan de gang te gaan en straks weer een nieuwe kast.
Op zich zou ik inderdaad al aan de echte kasten kunnen beginnen, hoogstens voor de infresing heb ik de C-Quenze units zelf nodig maar een groot deel van de kast zou al gemaakt kunnen worden.
Ik zal mijn oorspronkelijke ontwerp gaan aanpassen voor een sandwich constructie met 18mm MDF buitenkasten en 12mm extra bekleding aan de binnenzijde. Welke materialen zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Berken 8mm en dan nog een keer 4mm MDF of beter een ander materiaal in 4mm sterkte? Wellicht trespa?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: vr 09 mar 2012, 23:41
door jeroen_d
Een sandwich met een elastisch materiaal ertussen werkt het beste. Vandaar mijn voorstel voor bitumen tussen het MDF en berken multiplex.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: za 10 mar 2012, 10:09
door Walt
Hallo Jeroen,
Dat had je al eerder gezegd inderdaad, maar in de link van Dre staat juist dat dit minder goed werkt, hoewel schuim en bitumen natuurlijk wel verschillen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 8&Itemid=2
(zie conclusie, platen ontkoppelen met elastische laag)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: za 10 mar 2012, 11:27
door jeroen_d
Je kunt bitumen niet met schuim vergelijken, wel met de elastische massaplaat. Deze combinatie blijkt verreweg het beste te presteren. Bracing blijft daarbij belangrijk, om te voorkomen dat de massaplaat (bitumen) resonanties lager in frequentie veroorzaakt.
Aanvulling met de nieuwe resultaten:
Elke combinatie geeft weer een ander verloop in doorlating. De gekozen richting van elastische massa platen brengen het ultieme kastmateriaal iets dichterbij.
Verbaast me niet, zoals ik al aangaf is een dergelijke kast de best gedempte die ik ooit heb gemaakt. Veel beter dan de sandwich die ik ook eens heb gemaakt van MDF met loodplaten ertussen. De elastische zware plaat, goed verlijmd tussen twee panelen van verschillend materiaal en dikte, werkt geweldig.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geplaatst: za 10 mar 2012, 12:16
door Arno
En anders kun je ook gaan gieten op je balkonnetje
