Topic mag dicht/weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

Casper schreef:
bartsegers schreef:
DAP mb-10 of iets van die strekking.
Die hebben echter allemaal meer bevestigingspunten, dus dat is wat vreemd.
Een MB-10 heeft ook maar 4 gaten voor schroeven, dus het zou nog zoiets kunnen zijn. De spreekspoel is daarbij 2,5".
volgens mij toch echt meer dan 4 bevestigingsgaten hoor??
de mb-12 en mb-8 die ik heb gehad hadden er 8.

Jij hebt de TSP gemeten toch van die mb-10?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

markbakk schreef:
bartsegers schreef:
Dat filter is niet te gebruiken.

als je alleen 2,2uF voor een tweeter zet, dan cross je ergens op 8500HZ :shock:
Is een beetje heel kort door de bocht. Ik denk dat de 10Ω in serie staat met de tweeter. Dan kan 2,2µF wel.
Bij PA is een mooi lineaire weergave meestal wat teveel gevraagd. Uiteraard kan het filter beter, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Er is hier wel meer kort door de bocht :rofl:
maar zonder eenvoudig schema van het filter is dit ook giswerk.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door Vuurkat »

Vreemd, ik heb hier een paartje MB-10 liggen met 4 gaten. Het paar dat ik drie jaar geleden had, had ook 4 gaten. Ik denk dat het model steeds iets wordt veranderd. De eerste keer dat ik deze woofers kocht zagen ze er al iets anders uit dan op de foto van de webshop, de tweede keer had het roostertje op het gat in de magneet een andere kleur. Misschien heeft het oudere model 8 gaten?

Ik heb inderdaad de TSP gemeten, zijn hier te vinden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

ja, dat is natuurlijk het hele china verhaal.

Maar, terug on-topic dan maar :)

Woofer ongefilterd laten, en die bullits 12db @ 6khz geven, dat lijkt mij stap 1.

(en nog een goed schematje geven van je huidige filtertje evt)
wellicht kun je een onderdeeltje gebruiken.

Als je een eenvoudige inductiemeter had, kon je het spoeltje ook nog even opmeten.
(een prima ding vind je gratis verzonden voor 15€ op ebay)
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

woofertje is idd 6db gedempt.

maar wat doet precies die weerstand parallel aan over tweeter?
In combinatie met die condensator filter je volgens mij 6db op 4khz?

Althans als ik boxsim moet geloven
Bijlagen
filter.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door Vuurkat »

The_Maxx schreef:
Spoel eraf gehaald, Hier staat niets op. Op de printplaat echter staat: LC 560-080
Zou dit 560µH = 0,56mH met 0,80 mm draaddiameter zijn? In dat geval zou je een filter op 4,5kHz met Q=0,5 krijgen als je de bullettweeter met deze spoel en de condensator van 2,2µF filtert (als je geen weerstand in serie met de tweeter zet, volgens dit tooltje).
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

Soldeer het zaakje eens los, en probeer dit filter voor je tweeter te zetten.
(woofer dus niks)
Bijlagen
nieuw filtertje.JPG
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

je zult even wat weerstandjes moeten scoren, want met 5 ohm gaat het niet werken.
(krijg je een te grote opslingering in je filterdeel)

dus even kijken of iemand nog wat weerstandjes heeft zodat je aan 10 ohm komt.
(voor de test kun je de 2 die je nu hebt in serie zetten!)
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

die cementweerstanden zijn prima hoor.

10 watt is meer dan genoeg.

metaalfilm weerstanden zijn ook prima. (5 watters evt twee parallel zodat vermogen verdubbeld)

Wellicht dat iemand nog wat heeft liggen tegen portokosten... :-$
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

maak maar eens de schakeling zoals ik hem gepost heb paar posts terug.

Vertel maar eens hoe de bullet dan klinkt!
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door sevenup »

The_Maxx schreef:
Inmiddels test uitgevoerd. Klinkt een stuk beter zo. Alleen vind ik teveel hoge tonen door de woofer komen doordat deze nu ongefilterd is. Bassen mis ik ook nog steeds iets, maar worden door de subs nu beter opgevuld. Lijkt dus alsof de woofer weer wat midrange terug heeft, maar nog teveel hoog.

Tis in elk geval een stuk beter verspreid nu het frequentiebereik, In elk geval zijn vrijwel alle frequenties te horen in de top-sub combi
Misschien de woofer een beetje temmen met een eerste orde filter rond de 4-4.5 KHz?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

Dat was te verwachten uiteraard.
Die 10" die zal flink opbreken ergens rond de 4khz.

zet eens in serie met die woofer, een spoel van 0,3mh (+/-) (met een draaddikte van 1.2 minimaal)

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=9687
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door sevenup »

The_Maxx schreef:
bartsegers schreef:
Dat was te verwachten uiteraard.
Die 10" die zal flink opbreken ergens rond de 4khz.

zet eens in serie met die woofer, een spoel van 0,3mh (+/-) (met een draaddikte van 1.2 minimaal)

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=9687
Ben gaan rondzoeken, vind echter niets bij andere aanbieders. En deze vind ik te duur in de verzendkosten voor 2 spoeltjes die met de post verzonden zouden kunnen worden.
Ben ook niet echt goed in het zoeken naar electronica-onderdelen merk ik wel.
Bij de locale elektronika onderdelen shop kunnen ze vaak wel visaton of monacor onderdelen leveren. Die hebben ook wel zo'n spoel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door bartsegers »

Je moet dan niet meteen twee spoeltjes kopen.

Zoek er een paar uit die je altijd kunt gebruiken, en koop die dan ook meteen mee.
0,68mh bv ik n ioem maar wat.
EEn paar condensatoren bijvoorbeeld, kun je meteen meesnoepen.

de condensator die je nu gebruikt, daar kun je ook mee tweaken.
(bijvoorbeeld tussen de waarden 2,0 en 3,0uF )

Zo krijg je wel een lijstje bij elkaar, en voor je het weet moet je een ladenbak gaan aanschaffen :D
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: top+sub PA systeem Update 7-5-12! (Topkasten)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”