...dat vind ik nogal een understatement
Visaton W130S-8 en ...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Visaton W130S-8 en ...
Ik zie hier ergens staan dat mensen zeggen dat het er erg goed uit ziet...
Lekker stijlvol en strak
Super gedaan !!!
Veel mensen hier (en in de rest van de wereld) tekenen met SketchUp. Prima programma om mee te leren 3D-tekenen. De instapversie is gratis en kan al zoveel dat je jaren vooruit kunt.wouter schreef:In een programma tekenenen lijkt me trouwens ook wel leuk, maar wellicht dat iemand me daar even een tip voor kan geven. Om nou in paint te gaan prutsen lijkt me niet slim
BTW, ik heb nooit in de gaten gehad dat je met die systemen van Kirchner geen (afgeleide) impulsmetingen met tijdvensters kon maken. Overstappen op ARTA kan ik je van harte aanbevelen. Maar REW(vanaf 5.0) en HOLMimpulse werken ook mooi. Alledrie blijven toch the next best thing to CLIO of andere (semi)professionele systemen.
+1markbakk schreef:Veel mensen hier (en in de rest van de wereld) tekenen met SketchUp. Prima programma om mee te leren 3D-tekenen. De instapversie is gratis en kan al zoveel dat je jaren vooruit kunt.wouter schreef:In een programma tekenenen lijkt me trouwens ook wel leuk, maar wellicht dat iemand me daar even een tip voor kan geven. Om nou in paint te gaan prutsen lijkt me niet slim
Natuurlijk moet je wel even 'de kneepjes' van het programma te pakken krijgen (ik heb vaak ruzie met het programma als ik een cirkel wil tekenen ... vaak wil het programma de cirkel horizontaal tekenen maar ik wil hem dan per se verticaal of andersom, in een van de tuts staat de oplossing maar ik vergeet het steeds
Wat mij betreft een echte aanrader
Sketchup is idd geweldig om zelf op de laptop lekker te tekenen (zelfs zonder externe muis), met Autocad gebruik ik liever me desktop om aan te werken ivm externe muis en scherm.
(eigen onderwerp gestart: 2.5 weg Transmissionline met ws130s 8 en sc10n http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15354)
Hierbij een tip voor het maken van cirkels op de juiste as.SARK schreef:+1markbakk schreef:Veel mensen hier (en in de rest van de wereld) tekenen met SketchUp. Prima programma om mee te leren 3D-tekenen. De instapversie is gratis en kan al zoveel dat je jaren vooruit kunt.wouter schreef:In een programma tekenenen lijkt me trouwens ook wel leuk, maar wellicht dat iemand me daar even een tip voor kan geven. Om nou in paint te gaan prutsen lijkt me niet slim
Natuurlijk moet je wel even 'de kneepjes' van het programma te pakken krijgen (ik heb vaak ruzie met het programma als ik een cirkel wil tekenen ... vaak wil het programma de cirkel horizontaal tekenen maar ik wil hem dan per se verticaal of andersom, in een van de tuts staat de oplossing maar ik vergeet het steeds) maar het is (imho) een zeer gebruiksvriendelijk programma en er zijn heel veel video tuts (lekker kort en to the point) op de wereldweide te vinden http://sketchup.google.com/training/videos.html
Wat mij betreft een echte aanrader
1. Maak een kubus
2. kies de cirkel tool
3. hoover over de kubus en neem het vlak waaraan je cirkel gelijk moet zijn. (je ziet de kleur van je cursor veranderen in de axis kleur)
4. houd SHIFT ingedrukt om de axis te locken
5. Teken de cirkel
Sketchup is juist heel erg intuïtief. Na het begin filmpje kan je zo aan de gang.
De basis heb je al snel onder de knie. Als je iets wil en je weet niet hoe, type het dan in op youtube en daarna weet je het ook
Succes.
Hi wouter!
Can you send me a drawing of the project by e-mail?
sid_va(@)inbox.ru
Kunt u mij een tekening van het project per e-mail versturen?
Can you send me a drawing of the project by e-mail?
sid_va(@)inbox.ru
- RobertD
- Contacteer:
Heb je ook al een schema van het filter? Ik vind dit een heel WAF vriendelijk ontwerp.
-
wouter
- Ook commercieel actief
MET DANK AAN SARK VOOR ALLE HULP MET O.A. INSTRUCTIE FILMPJES!!!Vlad schreef:Hi wouter
Eindelijk weer tijd voor gevonden, voila.
Filter ligt niet vast, moet ik ook tijd voor maken. Je zou volgens mij de Hobby Hifi ontwerpen kunnen gebruiken, ik zal ze eens simuleren in Ajhorn en Boxsim. Ik heb wel alle filters van Hobby Hifi in boxsim gezet en vrijwel identiek omgezet naar de 8 Ohm versie. Dit betekent niet alleen 'theoretisch' omgezet maar akoestisch en het hoog gecorrigeerd voor de gevoeligheid die 2dB lager ligt.
Ik heb dus filters die volgens boxsim vrijwel identiek zijn aan de Hobby Hifi ontwerpen met de W130S-4 & SC10N. Alleen nog even uitproberen...
- Bijlagen
-
- w130s plan 3d.skp
- (71.38 KiB) 149 keer gedownload
Laatst gewijzigd door wouter op di 31 dec 2013, 8:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaaf om te zien hoor, vooral het eerste plaatje waarin je de tekening én het eindresultaat in dezelfde positie kunt zien
Ga je ook het SketchUp-bestand nog aan dit topic plakken zodat Vlad (the impaler) en anderen hem kunnen downloaden
-
wouter
- Ook commercieel actief
DoneSARK schreef:Ga je ook het SketchUp-bestand nog aan dit topic plakken zodat Vlad (the impaler) en anderen hem kunnen downloaden
Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke filteropzet, vindt dit een mooi ontwerp!
Als je hem doorontwikkeld heb jij de eer voor de low-budget-boekenplank-speaker of lbbs!
Als je hem doorontwikkeld heb jij de eer voor de low-budget-boekenplank-speaker of lbbs!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het is dat ik de W130S van een vriend gekregen heb en heel vaak voorbij heb zien komen.
Zelfs voor een Low Budget ontwerp zou ik hem niet kiezen, dan zou ik bijvoorbeeld eerder gaan voor een gradient GDS 182 of AXT-05 ofzo...
Hier een leuk item over filtering:
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... etail&id=5
Zoals bij de Chario Syntar wil ik de woofer curve door de filtering elektrisch spiegelbeelden (mirror image) en dan houdt je weinig over van het middengebied en de gevoeligheid. Voorheen was ik ook wel voorstander van weinig filteren, maar tegenwoordig zie ik kwaliteit weer primair als spectrale balans en dan pas de rest van de eigenschappen. Mits een goede constructie, correct gedempte resonanties etc. is dat allemaal geen bezwaar. Ook weerstanden in een signaal voor de tweeter, of het nu een grote of kleine waarde is maakt niet uit. Die weerstand zit er toch al.
Zelfs voor een Low Budget ontwerp zou ik hem niet kiezen, dan zou ik bijvoorbeeld eerder gaan voor een gradient GDS 182 of AXT-05 ofzo...
Hier een leuk item over filtering:
http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... etail&id=5
Zoals bij de Chario Syntar wil ik de woofer curve door de filtering elektrisch spiegelbeelden (mirror image) en dan houdt je weinig over van het middengebied en de gevoeligheid. Voorheen was ik ook wel voorstander van weinig filteren, maar tegenwoordig zie ik kwaliteit weer primair als spectrale balans en dan pas de rest van de eigenschappen. Mits een goede constructie, correct gedempte resonanties etc. is dat allemaal geen bezwaar. Ook weerstanden in een signaal voor de tweeter, of het nu een grote of kleine waarde is maakt niet uit. Die weerstand zit er toch al.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Vandaag hiermee maar eens verder gegaan, dit filter eens gebouwd. Lijkt niet onaardig, rondstralen boven 4kHz is iets wat met langer luisteren misschien mee of tegen valt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Weerstand tussen + en - van de tweeter aangepast via 3,9 naar 4,7Ohm.
Het klinkt nu redelijk in orde echter de 2,2kHz overgangsfrequentie lijkt niet helemaal lekker voor de SC10N. Als ik naast de luidsprekers zit i.p.v. er tussen klinkt het niet zo fraai, net of het rondstralen bij 5 kHz storend is.
In dat geval moet er wellicht een heel nieuw filter komen. Ik ga kijken of een kleine lift rond 1kHz bij de woofer output het geheel wat in balans kan krijgen. Ik merk dat het af en toe groots kan klinken maar sommige pianotjes of vrouwenstemmen worden wat fel, helder op een niet goede manier...
Het klinkt nu redelijk in orde echter de 2,2kHz overgangsfrequentie lijkt niet helemaal lekker voor de SC10N. Als ik naast de luidsprekers zit i.p.v. er tussen klinkt het niet zo fraai, net of het rondstralen bij 5 kHz storend is.
In dat geval moet er wellicht een heel nieuw filter komen. Ik ga kijken of een kleine lift rond 1kHz bij de woofer output het geheel wat in balans kan krijgen. Ik merk dat het af en toe groots kan klinken maar sommige pianotjes of vrouwenstemmen worden wat fel, helder op een niet goede manier...
In het filter van de Clou hebben ze rond de 4500 Hz de tweeter wat teruggenomen omdat die daar een kleine bult heeft. Ik heb het bij een ander ontwerp ook eens geprobeerd maar hoorde geen wezenlijk verschil. Heb je trouwens de nieuwe monitor Basics ontwerpen in de HH gezien?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hier de meting:
Ik vind het niet optimaal maar weet niet waar dat hem in zit:
grens van de luidsprekers zelf, lijkt me (nog niet)
X-over te laag lijkt me eerder iets om te onderzoeken.
Ik ga ze maar eens aan de DSP hangen en eerst even de drivers vlak trekken, dan een 4dB BSC shelf en daarna een nette 12 dB filtering. Eens kijken of dat beter klinkt dan dit passieve ontwerp.
Die Hobby Hifi ontwerpen heb ik inderdaad hier ook liggen, ik zal ze eens posten om de vergelijking te maken.
grens van de luidsprekers zelf, lijkt me (nog niet)
X-over te laag lijkt me eerder iets om te onderzoeken.
Ik ga ze maar eens aan de DSP hangen en eerst even de drivers vlak trekken, dan een 4dB BSC shelf en daarna een nette 12 dB filtering. Eens kijken of dat beter klinkt dan dit passieve ontwerp.
Die Hobby Hifi ontwerpen heb ik inderdaad hier ook liggen, ik zal ze eens posten om de vergelijking te maken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dit vandaag eens even gedaan. Die Hobby Hifi ontwerpen hebben een 12 dB filter op het hoog en op het laag + een spanningsdeler.wouter schreef:Die Hobby Hifi ontwerpen heb ik inderdaad hier ook liggen, ik zal ze eens posten om de vergelijking te maken.
Ik heb de Mini Sat Basic er overheen gelegd, die is in het hoog wat teruggenomen. Vervolgens die vergeleken met mijn nieuwe filterpoging, een 3e orde waarbij de powerrespons heel belangrijk geacht wordt. Gelukkig is de rest vanzelf ook netjes geworden. Binnenkort dit filter maar eens aan de tand voelen in de praktijk. Het huidige filter is redelijk goed maar op termijn stoor ik me toch wel aan dingetjes, dat moet gewoon beter kunnen.
Jouw laatste 2 Sims zien er erg fraai uit zeg ☺! Zeker de iets gevoeligere (daar zou ik zelf op gokken, de andere is misschien wat donker/warm in een normale woonkamer).
Maarreh, hoe kan het dat in je echte meting, het hoog ongeveer 3db onder je laag ligt ? (Voor zover ik door de golfjes heen kan kijken). Je sim gaf een kleiner verschil, en dan heb je in het echt je tweet nog luider gezet ook...
Maarreh, hoe kan het dat in je echte meting, het hoog ongeveer 3db onder je laag ligt ? (Voor zover ik door de golfjes heen kan kijken). Je sim gaf een kleiner verschil, en dan heb je in het echt je tweet nog luider gezet ook...
-
wouter
- Ook commercieel actief
Thanks, ik stond er ook van te kijken dat het nog weer zoveel beter werd in de powerrespons. Die verschillen dag en nacht van elkaar. Dat een budget selectie drivers nu een vrij uitgebreid filter krijgt maakt me niet uit, want dan haal je ook er uit wat er in zit. Of alle levendigheid eruit natuurlijk We zien wel weer.MarcoSQ schreef:Jouw laatste 2 Sims zien er erg fraai uit zeg ☺! Zeker de iets gevoeligere (daar zou ik zelf op gokken, de andere is misschien wat donker/warm in een normale woonkamer).
Die meting was inderdaad met de tweeter luider gezet. Toch een 'donkere' afstemming inderdaad. Ik denk dat dit buiten gemeten heel anders zou zijn, de luidspreker stond vlak voor een wand. Ik hoop binnenkort het 3e orde filter te maken en ga dan maar eens luisteren en meten. De overnamefrequentie is met 2kHz eigenlijk te laag maar ik ga het wel proberen. Het is immers een 3e orde filter en Hobby Hifi heeft met de Mini Monitor Basic de overnamefrequentie ook op 2kHz. Een W130S is ook weer niet de meest potentie 5,25" dus het zal wel los lopen.
Lekker pielen aan dit budget concept. En dan te bedenken dat ik begon met een 1e orde filtertje...
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het filter eens in Ajhorn gesimuleerd, heeft theoretisch een goede werking. Erg benieuwd naar hoe dit in de praktijk uit gaat pakken...
Even een 10 liter BR gekozen die vergelijkbaar afgestemd is als de TL Misschien dat ik de daling ga proberen vanaf 150-200 Hz te laten starten, en minder stijl daardoor... De groene lijn (= shelf filter met 0,68mH spoel en 1,0 Ohm weerstand)
Even een 10 liter BR gekozen die vergelijkbaar afgestemd is als de TL Misschien dat ik de daling ga proberen vanaf 150-200 Hz te laten starten, en minder stijl daardoor... De groene lijn (= shelf filter met 0,68mH spoel en 1,0 Ohm weerstand)
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoi Marco,MarcoSQ schreef:Maarreh, hoe kan het dat in je echte meting, het hoog ongeveer 3db onder je laag ligt ? (Voor zover ik door de golfjes heen kan kijken). Je sim gaf een kleiner verschil, en dan heb je in het echt je tweet nog luider gezet ook...
Heb een buiten meting gedaan en dan zie je dat het veel meer in balans is. Toch gaat het filter de week vervangen worden voor die ik onlangs gesimuleerd/gepost heb. Ik ga voor de hogere gevoeligheid denk ik. Ik vind het laag best okee maar het is allemaal wat te zwaar. Door even door te slaan de andere kant op ga ik kijken of ik van het volgelopen middengebied van de W130S kan afkomen. Grote kans dat dit namelijk aan de filterafstemming ligt.
Ook kwam ik er bij luid draaien achter dan de 12mm achterplaat vrolijk staat mee te trillen terwijl de zijwanden stil blijven. Blijkbaar is zelfs op die positie met TL schotten ervoor het niet verstandig om met 12mm MDF te werken
Hier hetzelfde filter als de meting een paar posts terug. Het karakter is gelijk maar doordat ik binnen meet krijg ik meer mid-laag in de mic. Maakt voor mij niet uit, ik lees de grafieken dan ook anders dan buiten. Maar de 1 meter meting verklaard e.e.a. over de simulatie en de akoestische output op 1 meter:
Oja, en de meting binnen was onder 15 graden, buiten is on axis