Nieuwe bovenfrees?
Moderator: Beheerdersteam
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
hmm, dit alles klinkt mij niet als een kwalitatief hoogwaardige machine/merk.... of zie ik dit te zwart/wit/ongenuanceerd?
Re: Nieuwe bovenfrees?
Als er bij jou nooit wat stuk gaat of hoeft te slijpen bij dagelijks gebruik heb je misschien een punt. Het is nou ook weer geen Mafell die 3x - 4x zo duur is. En daar moet je het ook maar afwachten. Qua gebruik is hij net zo goed. Voor die €198 die ik er voor betaald heb overstijgt hij het meeste duurdere spul.aaronboumans schreef:hmm, dit alles klinkt mij niet als een kwalitatief hoogwaardige machine/merk.... of zie ik dit te zwart/wit/ongenuanceerd?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Dit zijn geen machines die dagelijks gebruikt worden (zie verhaal Pjotr). En bovendien verwacht ik van een wat goedkopere machine (alhoewel 200 euro ook weer niet écht goedkoop is) alleen wat minder functionaliteit maar niet dat ze erg snel echte gebreken gaan vertonen.
Ik heb ooit ook wel eens wat echt goedkoop gereedschap gekocht (bandschuur, schaaf, recipro, hd-reiniger etc) van de Aldi en Ferm. De HD reiniger had het gehad na 15 draaiuren(maar dat is dan natuurlijk pas na de garantieperiode want 15 echte draaiuren is best lang) en de schaaf naar 10 echte bedrijfsuren. De recipro en de bandschuur zijn echt idioot mishandeld met heeel erg veel uren en lomp gebruik.
Deze machines hebben duidelijk hun beperkingen in het gebruik maar de levensduur&duurzaamheid zijn dus geweldig. Geen haperingen, niets afgebroken (zelfs van steiger gevallen), en dat voor ongeveer 30 euro per stuk.
Verder is er bij mij echt nog nooit wat zomaar stuk gegaan ook niet bij intensief(lees langduring onbenullig&overbelast) gebruik. Ik heb alleen blauwe Bosch, Makita en Festool. Met Festool heb ik nog niet langdurige ervaring. Oh ja, heb ook nog wat Metabo en oude(!) AEG machines die nooit problemen hebben gegeven.
Overigens begrijp ik niet wat je bedoeld met "slijpen". Dat heeft toch te maken met gebruik en niet met defecten?
Ik heb ooit ook wel eens wat echt goedkoop gereedschap gekocht (bandschuur, schaaf, recipro, hd-reiniger etc) van de Aldi en Ferm. De HD reiniger had het gehad na 15 draaiuren(maar dat is dan natuurlijk pas na de garantieperiode want 15 echte draaiuren is best lang) en de schaaf naar 10 echte bedrijfsuren. De recipro en de bandschuur zijn echt idioot mishandeld met heeel erg veel uren en lomp gebruik.
Deze machines hebben duidelijk hun beperkingen in het gebruik maar de levensduur&duurzaamheid zijn dus geweldig. Geen haperingen, niets afgebroken (zelfs van steiger gevallen), en dat voor ongeveer 30 euro per stuk.
Verder is er bij mij echt nog nooit wat zomaar stuk gegaan ook niet bij intensief(lees langduring onbenullig&overbelast) gebruik. Ik heb alleen blauwe Bosch, Makita en Festool. Met Festool heb ik nog niet langdurige ervaring. Oh ja, heb ook nog wat Metabo en oude(!) AEG machines die nooit problemen hebben gegeven.
Overigens begrijp ik niet wat je bedoeld met "slijpen". Dat heeft toch te maken met gebruik en niet met defecten?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Festool had Protool als het goedkope alternatief maar daar zijn ze mee gestopt (ik heb een Protool DSC-AGP 125 en dat is nu de Festool DSC-AG 125). Alle waardige machines zijn opgenomen in het Festool assortiment. Reden? Geen idee.Wowly schreef:Klinkt in ieder geval tot nu toe erg goed! Misschien wordt dit wel de nieuwe festool, maar dan betaalbaar?
Makita had/heeft ook zo een merk, Maktec ofzo
Laatst gewijzigd door aaronboumans op zo 24 mei 2015, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Nou, dat ik daarmee aangeeft dat mijn vraag blijft staan; is dit een kwalitatief hoogwaardige machine/merk. En dat dan als antwoord op je opmerking;Pjotr schreef:Eigenlijk heb ik geen idee wat hiermee verder zeggen wil Aaron.
Pjotr schreef:Als er bij jou nooit wat stuk gaat of hoeft te slijpen bij dagelijks gebruik heb je misschien een punt. Het is nou ook weer geen Mafell die 3x - 4x zo duur is. En daar moet je het ook maar afwachten. Qua gebruik is hij net zo goed. Voor die €198 die ik er voor betaald heb overstijgt hij het meeste duurdere spul.aaronboumans schreef:hmm, dit alles klinkt mij niet als een kwalitatief hoogwaardige machine/merk.... of zie ik dit te zwart/wit/ongenuanceerd?
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik gebruik zelf een Festo OF1010.
Flink aan de prijs, maar tot nu toe ook geen seconde spijt van gehad.
De diepte instelling werkt ontzettend fijn (in te stellen tot tienden van mm).
Dat was met mijn goedkope aldi frees een heel ander verhaal.
Regelmatig gehad dat het 'stoppertje' daarvan zelfs los trilde tijdens het frezen
Maar als ik een alternatief zou moeten kiezen dan zou het vrijwel zeker deze Triton zijn.
Mits de diepte-instelling goed werkt.
Ik denk niet dat er veel kapot aan kan gaan, hooguit dat het wat meer onderhoudt nodig heeft.
Tja, en Festool is gewoon de Apple onder het gereedschap. Met een genietbare Peer zou ik ook tevreden zijn.
Flink aan de prijs, maar tot nu toe ook geen seconde spijt van gehad.
De diepte instelling werkt ontzettend fijn (in te stellen tot tienden van mm).
Dat was met mijn goedkope aldi frees een heel ander verhaal.
Regelmatig gehad dat het 'stoppertje' daarvan zelfs los trilde tijdens het frezen
Maar als ik een alternatief zou moeten kiezen dan zou het vrijwel zeker deze Triton zijn.
Mits de diepte-instelling goed werkt.
Ik denk niet dat er veel kapot aan kan gaan, hooguit dat het wat meer onderhoudt nodig heeft.
Tja, en Festool is gewoon de Apple onder het gereedschap. Met een genietbare Peer zou ik ook tevreden zijn.
Laatst gewijzigd door Chris_T op zo 24 mei 2015, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Dat kan ik niet voor jou beoordelen. Zul je hem dan zelf nader voor moeten bekijken. Je kunt hem niet afrekenen op een doorgebrand anker na 4 jaar zwaar gebruik. Kan best ook wel door een overbelasting gekomen zijn en dan gaat iedere machine stuk.aaronboumans schreef:Nou, dat ik daarmee aangeeft dat mijn vraag blijft staan; is dit een kwalitatief hoogwaardige machine/merk.Pjotr schreef:Eigenlijk heb ik geen idee wat hiermee verder zeggen wil Aaron.
I.i.g. heb ik er afgelopen jaren met veel plezier flink wat zwaar werk mee verzet (Kees idem begrijp ik) en veel PVC en alu mee gefreesd. En prima mee kunnen maken wat ik wilde. En na reparatie en ga ik daar ook met plezier mee verder
@Chris.
De wormoverbrenging van de hoogte instelling van Triton is inmiddels van staal en werkt feilloos. De oude van nylon deed het trouwens ook goed maar die kon je stuk draaien als de vergrendeling vast stond. Eigenlijk was dat het enige minpuntje wat ik er aan heb kunnen vinden.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik vind de vraag van Aaron ook wat vreemd, er zijn naast Kees en Peter nog een kluit Triton gebruikers hier, echter geen van allen laten ze zoveel meters maken als Kees en Peter denk ik, Kees zelfs beroepsmatig. Dat hun dan de eerste zijn die tegen problemen aanlopen is logisch lijkt me, de rest hoor ik er niet over klagen.
Tuurlijk is er beter te koop, maar voor de hobby issie voor mij prima
Tuurlijk is er beter te koop, maar voor de hobby issie voor mij prima
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Dat mag hoor.Shadow schreef:Ik vind de vraag van Aaron ook wat vreemd )
Ik ken het merk niet en wil het eigenlijk kunnen plaatsen op het gebied van innovatie, prijs, materiaalkeuze&kwaliteit en duurzaamheid(kwaliteitscontrole). Dit zijn duidelijk 4 verschillende eigenschappen die producten kunnen hebben en erg kunnen verschillen per product.
Helaas wordt vaak de ene positieve eigenschap vaak automatisch geëxtrapoleerd naar de andere eigenschappen waardoor een scheef beeld ontstaat van een product.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik heb nog een Festo (ja,ja... een Festo ) bovenfrees, de OF900. Dat ding heeft echt meters gemaakt. Toevallig moest ik deze week er een nieuwe stekker aanzetten omdat er een kabelbreukje in het snoer zat, na 18 jaar... 
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Overigens is dat iets wat je niet meer hoeft te verwachten van de huidige Festool machines hoor. Die 'plug-it' snoeren sneuvelen bij bosjes.aaronboumans schreef:kijk, dat is in ieder geval duurzaam
Re: Nieuwe bovenfrees?
Heb destijds op advioes van Pjotr de Triton aangeschaft en ben er nog steeds heel erg blij mee.... Mijn pa heeft een bosch die het ook nog steeds doet. Alleen pak ik liever de Triton. Heeft pasgeleden een bizar grote (3cm) radius zitten frezen..... zonder problemen. Dat doet die bosch niet. Ook is ie erg fijn omdat er vanalles uitwisselbaar en instelbaar is. En de cirkelgeleider werkte trouwens ook heeeerlijk. Wat heb ik vaak zitten klooien met mijn zelfgemaakte geleider.... Nee ik ben zeer tevreden met de Triton en zal hem tzt zeker repareren. Pjotr is me voorgeweest dus mocht het straks zover zijn weet ik alvast wat te doen 
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Arno schreef:Overigens is dat iets wat je niet meer hoeft te verwachten van de huidige Festool machines hoor. Die 'plug-it' snoeren sneuvelen bij bosjes.aaronboumans schreef:kijk, dat is in ieder geval duurzaam
tja, dat klopt, en helaas geldt dat voor meerdere "oude merken". Ze worden nu ontworpen tot net vóór de materiaalgrens. Dus zal het vaker voorkomen dat er 1tje over de grens gaat. Dat is het gevolg van zwaardere motoren (lees efficiënter, maar meer afhankelijk van goede koeling, daar mag niets mee misgaan, geen reserves), lichtere machines (lees meer kunststof, minder/dunner materiaal, kleinere lagers met hogere omloopsnelheden (dus ook meer warmteontwikkeling in een kleiner gebied met minder materiaal en minder warmteafvoer door gebruik van kunststoffen).
Vroeger waren ze blij dat ze een goede machine konden ontwerpen. Daarna kwam de tijd van dezelfde machines maar met betere materialen.. En nu is de tijd van betere materiaalstandtijdberekeningen, hogere massaproductienauwkeurigheden maar ook van economische berekeningen tot op de microcent wat alles bij elkaar een hele fijne balans geeft waar weinig reserves in zitten.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Vandaag maar eens een kist gemaakt voor de Triton en z'n spullen; kopieer-ringen, frezen, cirkel/zijgelijder, stofzuigerslang en de frees zelf natuurlijk...nog niet helemaal af maar ik zal morgen als ie klaar is eens foto's maken.
Tevens het eerste cirkeltje getrokken met een vingerfrees 8mm, sjezus da's scherp zo'n ENT frees
Tevens het eerste cirkeltje getrokken met een vingerfrees 8mm, sjezus da's scherp zo'n ENT frees
Re: Nieuwe bovenfrees?
Goed ideeShadow schreef:Vandaag maar eens een kist gemaakt voor de Triton en z'n spullen
GraagShadow schreef:ik zal morgen als ie klaar is eens foto's maken.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ja ben ik ook al 4 jaar van plan 
Maar aangezien hij eigenlijk al onder de freestafel opgeborgen zit... Het hout wat ik er voor aangeschaft had is inmiddels allang voor wat anders gebruikt. Vind trouwens die systainers van Metabo en Hitachi (zelfde maat, andere kleur) ideaal. Moet je ook nog wel zelf een binnenwerk voor maken maar voor de prijs is daar moeilijk zelf tegenaan te klussen: http://www.toolsxl.nl/opbergen-machines ... sort_order
Maar aangezien hij eigenlijk al onder de freestafel opgeborgen zit... Het hout wat ik er voor aangeschaft had is inmiddels allang voor wat anders gebruikt. Vind trouwens die systainers van Metabo en Hitachi (zelfde maat, andere kleur) ideaal. Moet je ook nog wel zelf een binnenwerk voor maken maar voor de prijs is daar moeilijk zelf tegenaan te klussen: http://www.toolsxl.nl/opbergen-machines ... sort_order
Re: Nieuwe bovenfrees?
Kist is 60x35x35, ruimte voor frees met toebehoren, stofzuigerslang e.d., moet nog een paar handvatten maken / kopen;
12mm populieren multiplex, superlicht, rvs beslag met uitzondering van de scharnieren, laagje beits erin gewreven met een doek.
12mm populieren multiplex, superlicht, rvs beslag met uitzondering van de scharnieren, laagje beits erin gewreven met een doek.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Goed idee, ik maak voor sommige dingen zoals multimeters ook kistjes maar dan van afvalstukjes hout en leer.
Mooie kist geworden, als het gaat vervelen kan je er ook nog zo een sub inbouwen.
Aad
Mooie kist geworden, als het gaat vervelen kan je er ook nog zo een sub inbouwen.
Aad
Re: Nieuwe bovenfrees?
Mooi geworden Joran!
Maar wel wat fors, daar gaan er wel 2 in met gemak. Ga je er nog een kopen? 
Dat populierenhout werkt i.d.d. erg mooi voor dit soort werk. Freest ook mooi spintervrij.
Dat populierenhout werkt i.d.d. erg mooi voor dit soort werk. Freest ook mooi spintervrij.
