Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

4 mm mdf in die radius buigen is trouwens geen enkel probleem hoor. Het vastklemmen aan de uiteinden is het lastigste.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
Was het niet goed om triplex en mdf te combineren? Jeroen heeft dat net nog gedaan bij de klassieke drieweg. Dan zou je eerst een laag van 8mm buigplex kunnen aanbrengen, en dan een laag 12mm buig-mdf.
Ja klinkt prima!! Maar 12mm buigMDF is nog steeds niet te koop... ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ik had nog een idee maar ik moet nog kijken of het in het "echie" net ze werkt als in mijn hoofd...
Bij mijn eerdere projecten had ik bij de terminals een alu plaatje met daarin ook de naam gegraveerd van de speaker.
Bij deze had ik het idee om aan de voorkant iets te doen. De baffle word met zwarte Hammerite gespoten. Het idee is om een sticker met de naam te laten maken en die op het hout te plakken. Daar ga ik dan gewoon overheen spuiten. Dit zorgt ervoor dat uiteraard de kleur overal gelijk blijft maar de sticker zorgt ervoor dat er een verdikking komt onder de lag waardoor de tekst, hoewel subtiel, toch zichtbaar is. Dit leek me erg stoer en is volgens mij nog niet gedaan. Binnenkort maar eens een testplankje doen. Kan ik gelijk kijken of ik gewoon over het kale MDF kan spuiten of dat ik hem toch met mdf voorstrijk achtig iets moet behandelen. Hammerite is nl een erg dikke verf en dekt heel goed (mits goed opgebracht natuurlijk).
Idee voor de naam van de speaker in de bijlage. Dit is gebaseerd op de speakerlijn van ScanSpeak waar de units van zijn. Betere voorstellen zijn natuurlijk altijd welkom.
Bijlagen
load_image.php.png
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Nice!

ik zou de "S" iets meer een "S" laten zijn.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hrscharft »

Beste Vinculum,

dit zou ik niet doen als ik jou was. je hebt grote kans dat de sticker er na verloop van tijd af komt krullen.
iets met plastic en oplosmiddelen in verf die niet zo goed samen gaan. Hadden hier in het verldeden zo'n malafide schadebedrijf die op die manier bumpers repareerde. Tape er over en overspuiten zag er in eerste instantie goed uit maar na een paar weken had je dikke lol Ahum...

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ah ok! Dank voor de tip. Ik had ook nog een idee als alternatief voor de Hammerite. Een kennis van mij zit in de autofolie e.d. en die vertelde over een nieuwe carbon folie die niet zomaar een printje is maar echt de look and feel heeft van carbon. Reflecteert ook het licht zoals echt carbon en heeft relief. Niet van echt te onderscheiden aldus hem. Is ook heel makkelijk vervormbaar. Toen dacht ik dus: Misschien iets voor de baffle. De units zijn ook met een vergelijkbaare structuur (glasfiber) dus dat zou op zich wel kunnen matchen. Aardig contrast met het klassieke hout. De kast is toch behoorlijk modern. Wel is het duur spul. Zo'n 45 euro voor 100x50cm. Tis maar een idee. Spul is van 3M en heet DI-NOC.
Afbeelding

Ik vermoed alleen dat het misschien wat te "druk" word.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Martijn H »

Hamerite had ik ooit gebruikt. Zou dat niet meer willen. Toto heeft een gave afwerking gebruikt voor zijn speaker. Spetterverf ofzo..
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Even zoeken maar dit bedoel je?
Afbeelding

Tja weet het niet. Je ziet het vaak in PA en in (oude) versterkers. Ben niet onverdeeld enthousiast maar vind het wel een aardig alternatief, dat wel.

Overigens doelde ik op de zwarte hamerslag van Hammerite. Deze heb ik ook op de apparatuur zitten en daar ziet het er erg mooi uit.
Ik heb ook eens gezien dat ze iets inspuiten en er dan heel fijn zand overheen gooien. Dan het zand er weer af en wat laten drogen en dan nog een laklaag er over. Geen idee of dat wat is. Ik denk dat ik gewoon maar wat moet gaan proberen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Tja weet het niet. Je ziet het vaak in PA en in (oude) versterkers. Ben niet onverdeeld enthousiast maar vind het wel een aardig alternatief, dat wel.
Dan heb ik er ook nog 1 voor je!

HOT-SPRAY

Daar ga ik de Galactica's mee laten spuiten.

Dat zit muurvast en plakt zo als een gek aan elkaar dat je nóóit meer scheurtjes of krimp/zetting ziet in je MDF.

En anders kun je eens kijken naar wat ze op de laadbakken van pickups spuiten, dat heet truckbed-liner.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door EppeRRR »

Wat dacht je van Flocken?

In Dit topic staan een paar voorbeelden, wordt in de betere rally auto's bijv. gebruikt op het dashboard enz.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

EppeRRR schreef:
Wat dacht je van Flocken?
Daar heeft Boerenenterprise ook onlangs bijna iets mee gedaan. Hij heeft echter gekozen voor Texture-spray.

In dat topic vind je ook een goed belichtte foto van een geflockt dashboard, mij iets te "boy-racer"
Johan
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 06 okt 2008, 21:31
Locatie: Wenen
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Johan »

EppeRRR schreef:
Wat dacht je van Flocken?

In Dit topic staan een paar voorbeelden, wordt in de betere rally auto's bijv. gebruikt op het dashboard enz.
Waarom zou "de betere rally auto" überhaubt een dashboard hebben, laat staan eentje met extra gewicht er nog eens opgespoten?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door b_force »

En luidsprekers? :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
Even zoeken maar dit bedoel je?
Afbeelding

Tja weet het niet. Je ziet het vaak in PA en in (oude) versterkers. Ben niet onverdeeld enthousiast maar vind het wel een aardig alternatief, dat wel.

Overigens doelde ik op de zwarte hamerslag van Hammerite. Deze heb ik ook op de apparatuur zitten en daar ziet het er erg mooi uit.
Ik heb ook eens gezien dat ze iets inspuiten en er dan heel fijn zand overheen gooien. Dan het zand er weer af en wat laten drogen en dan nog een laklaag er over. Geen idee of dat wat is. Ik denk dat ik gewoon maar wat moet gaan proberen.
In het verleden ook veel gebruikt, prima ook om een niet zo perfecte kastafwerking te maskeren (vroeger had ik als tiener geen zaagtafel en bovenfrees).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd meetparagnost
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door JeroenGRT »

Je zou ook als tweeter de Scan Speak R2604/833000 (of 83200) kunnen overwegen, gaat prima samen met de 10F als mid.
Zie het ontwerp van de Vertigo http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... fa+vertigo
Op http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... 0220_4.htm zie ik dat er voor de discovery range ook de d2608-91300 word gebruikt..prijzen vallen reuze mee.

Ik vind onderstaand ontwerp nog steeds het mooiste (smaakkwestie)...erg mooi gedaan! Maar dan natuurlijk met de tweeter erbij, dit topic ga ik zeker volgen! Ben benieuwd!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

@MechanicalAnimal
Het nadeel van die Hotspray is dat ik het niet zelf kan doen. Dat maakt het automatisch alweer een dure aangelegenheid. Dan kan ik net zo goed mijn hamerslag er tegen mikken.

@EppeRRR
Sorry maar flocken vind ik echt heel lelijk. Een matte afwerking vind ik op zich wel mooi maar een soort fluweel laagje erop is niet mijn ding. Wat ik wel mooi vind (mits ook in andere kleuren verkrijgbaar) is een Nextel coating maar dit is dacht ik erg prijzig:
Afbeelding

@JeroenGRT
Het ontwerp staat nu inmiddels vast evenals de tweeter. De keuze is beperkt omdat ik geen tweeter van normale grootte kan nemen. Mijn tweeterkast is maar 70mm hoog dus de tweeter moet daar onder blijven.
De Discovery serie waar jij het over hebt is een lijn complete luidpreker(kasten). De lijn waar ik het over heb zijn zeer recente drivers van ScanSpeak.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
@MechanicalAnimal
Het nadeel van die Hotspray is dat ik het niet zelf kan doen. Dat maakt het automatisch alweer een dure aangelegenheid. Dan kan ik net zo goed mijn hamerslag er tegen mikken.
okay, duidelijk. Ik was me niet bewust dat dat een vereiste was. Had 't kunnen weten jou natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Even iets heel anders tussendoor en dus off-topic.
Dit had ik ook een erg gave kast gevonden. Alleen die bol had ik meer als druppel gedaan oid. Iets minder los van de kast.
Afbeelding


Dit geeft me wel weer het idee om de baffle gewoon te fineren maar dan met Wenge oid.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door bartsegers »

het spetterwerk op de kasten kun je ook krijgen met WARNEX.
wordt in de Pa veel gebruikt.
Afbeelding

http://www.thomann.de/nl/warnex.html

goedkoper:
http://www.profi-case.de/de/Warnex-Stru ... chmaschine
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Lees de fora maar eens op na over Trimite en Warnex, daar lopen de meningen nogal eens erg uit elkaar :mrgreen:

Bij Toto zijn Galactica's zie je op de kopse kanten de scheuren in het MDF dwars door die Trimite heen :-#

Vandaar dat ik even de hotspray tipte, dat gebeurt daar dus echt niet mee.

Als je met een spanbandje je speaker bij elkaar houdt en in de Hotspray gooit heb je niet eens meer houtlijm nodig zo strak trekt die zooi er omheen. Blijft ook zelfs nog elastisch genoeg om eventuele werking te ondervangen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Bedenk wel dat het in mijn geval alleen om de baffle, boven en onderkant gaat. De zijkanten worden gefineerd.
Mijn voorkeur nu is spuiten (hetzij gewone lak, hetzij Hammerite hamerslag) of ook fineren maar met een hele donkere houtsoort zoals wenge oid.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

psies...maar een gewaarschuwd mens........ :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ik heb het volgende idee om de kasten "aan elkaar" te knopen.
De tweeterkast word aan beide kanten voorzien van spikes. Twee aan de voorkant en 1 achter. Voordeel is dat de kasten ontkoppelt zijn tov elkaar en dat de kasten aan de voorkant precies recht te stellen zijn tov elkaar. Ook is het mogelijk om de hoek van de kasten aan te passen. Nadeel is dat de kasten niet echt vast zitten wat mogelijk wat instabieler kan zijn. De kabels wil ik liever niet aan de achterkant hebben. Wat dus zou kunnen is klein stukje buis waardoor de kabels gaan.
Het filter wil ik in de voet verwerken. De voet zal bestaan uit 3 lagen 18mm MDF (54mm totale hoogte). Deze zal voor een deel hol zijn waar dus het filter in kan. Aangezien het alleen maar om een simpel overgangsfilter tussen mid en hoog zal zijn zal dit niet veel ruimte innemen lijkt me.
Bijlagen
Discovery - Spikes.jpg
Discovery - Voet met Terminal.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Martijn H »

En een klein maar sterk scharnier vooraan, met een soort hoogteverstelling achter?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ja scharnier is lastig want die zijn niet mooi en/of te dik. Dit deel zit wel in het zicht natuurlijk. Het idee is ook om de kasten zo zwevend mogelijk te laten lijken.

Overigens komen deze terminals er in:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”