Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

marc.heijligers

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

markbakk schreef:
Paar pagina's terug schreef je wat over tochtband. Dat deed mij denken aan de manier waarop KEF z'n B110's vroeger verpakte: met een schuimring en montageboutjes in rubbers. Zo'n B110(B natuurlijk...) hing helemaal geveerd in z'n kastje. Toch denk ik dat de vorm van het gat er meer toe doet dan zoiets, omdat de lucht die zo vlak achter de conus zit en niet weg kan domweg een best aanzienlijke verhoging van Mms en Rms met zich mee kan brengen. En dat heeft niet alleen invloed op de TSP en afstemming, maar op het gehele weergavegebied van de driver. Plus: die opgesloten lucht gedraagt zich voor geen meter lineair.
Door een speaker in een kast te stoppen verander je uberhaupt de resulterende Thiel-Small parameters. De vraag is in hoeverre de vorm van het gat daar significant of aanzienlijk aan bijdraagt. Ik zou zeggen, bouw het en meet het, of zoek een referentie, dat brengt het van een gevoelskwestie naar harde feiten. Ik zelf vermoed dat het niet de moeite is, en de experimenten die ik tot nu toe gezien heb geven nog geen onomstotelijke oorzaak-gevolg.

Voor de koppeling van een driver naar een kast staan er metingen op mijn site, en heeft ook Linkwitz een aantal metingen gedaan, en op basis daarvan de speaker-baffle koppeling veranderd. De effecten zijn goed meetbaar als wel hoorbaar, en via herhaalbare experimenten te reproduceren. De effecten waren groot genoeg om er actie op te ondernemen.

Of iets er meer of minder toe doet zal afhangen van de context. Een stemvork op bijv. een blad van een gitaar heeft meer effect dan een stemvork tegen een boom aan, terwijl ze allebei van hout zijn. Ik denk als ik een speaker in een gat in een boom zou monteren, ik geen tochtband zou gebruiken, maar in het gat van een gitaar wel.

M.

If uets
marc.heijligers

FFF schreef:
De uitslag van de woofer is veel groter nu. En duidelijk naar voren.
Dat kan onmogelijk het gevolg zijn van het omdraaien van de fase. Misschien dat er nog een andere connectie niet lekker heeft gezeten?

Ik ken maar 1 track (met rumble) waar je een speaker seconden lang naar voren gedrukt ziet worden,
(Yonderboi, Shallow and Profound, track 6 No Answer from Petrograd). Je hebt niks in de gaten, maar je woofer wordt bijna door de gaten van de grill geduwd als je dit hard zet.

M.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

marc.heijligers schreef:
Ik ken maar 1 track (met rumble) waar je een speaker seconden lang naar voren gedrukt ziet worden
Mmmm typisch, dat kan enkel en alleen als er een DC signaal wordt aangeboden.
marc.heijligers

b_force schreef:
Dat kan ook met 0.5Hz. Een CD speler kan (volgens het Red Book) geen DC maken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

marc.heijligers schreef:
b_force schreef:
Dat kan ook met 0.5Hz. Een CD speler kan (volgens het Red Book) geen DC maken.
Maar dan gaat hij evengoed weer terug en de andere kant op.
Is dus nog geen DC

Daarnaast is 0,5Hz praktisch zo ongeveer onmogelijk. (of beter gezegd, het niveau is gigantisch laag)
De meeste versterkers hebben hun -3dB bij iets van 5-10Hz zitten.
Subwoofer versterkers/plate-amps zitten vaak tussen 10-15Hz of zelfs hoger (met een zogenaamde boost)
marc.heijligers

b_force schreef:
Klopt, dat had ik toch niet uitgesloten?
b_force schreef:
Daarnaast is 0,5Hz praktisch zo ongeveer onmogelijk. (of beter gezegd, het niveau is gigantisch laag). De meeste versterkers hebben hun -3dB bij iets van 5-10Hz zitten.
Helemaal niet onmogelijk. Mijn versterker bij de 2Hz. Er zijn er ook die tot DC gaan. En met een kast met een reflexpijp is een unit onder zijn resonantie frequentie niet gedempt, dus daar beweegt een unit maar al te graag.

Dat de akoestische output op dat punt nihil is, is een ander verhaal.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

marc.heijligers schreef:
b_force schreef:
Nou, het leest alsof jouw driver "seconden lang" alleen maar een voorwaartse beweging laten zien.
marc.heijligers schreef:
Ik ken maar 1 track (met rumble) waar je een speaker seconden lang naar voren gedrukt ziet worden,
(Yonderboi, Shallow and Profound, track 6 No Answer from Petrograd). Je hebt niks in de gaten, maar je woofer wordt bijna door de gaten van de grill geduwd als je dit hard zet.
Denk dat het ff aan je verwoording lag.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

marc.heijligers schreef:
b_force schreef:
b_force schreef:
Daarnaast is 0,5Hz praktisch zo ongeveer onmogelijk. (of beter gezegd, het niveau is gigantisch laag). De meeste versterkers hebben hun -3dB bij iets van 5-10Hz zitten.
Helemaal niet onmogelijk. Mijn versterker bij de 2Hz. Er zijn er ook die tot DC gaan. En met een kast met een reflexpijp is een unit onder zijn resonantie frequentie niet gedempt, dus daar beweegt een unit maar al te graag.

Dat de akoestische output op dat punt nihil is, is een ander verhaal.
Misschien dit verhaal afsplitsen want het is offtopic, maar ik wil er toch nog even op ingaan:

Waarom zou de muzikant (of degene die ervoor verantwoordelijk is) ervoor kiezen om een dergelijke toon op de plaat te knallen? Wat voegt dit toe, behalve dynamiekbeperking? :-k
marc.heijligers

MechanicalAnimal schreef:
Denk dat het ff aan je verwoording lag.
Ik denk het ook.

BTW, bijgesloten een visuele representatie van een stuk van de track met alles onder de 40Hz zo'n 60dB gedempt. Kan je zien a.h.v. de blauwe selectie van 0.6s dat de rumble een frequentie van ongeveer 1.5Hz heeft, en een kwart van de maximale volume bedraagt. Het is dus minder dan seconden lang, mea culpa mea culpa, ik heb een factor 3 overdreven :^o :-& :lol:
Yonder.png
Yonder.png (19.32 KiB) 572 keer bekeken
Maar, ik kan je zeggen, ziet er indrukwekkend uit zo'n langzaam bewegende woofer.

De plaat is gemaakt door een Hongaarse artiest, die het in huiskamer condities heeft gemaakt, met waarschijnlijk niet de meest beste apparatuur. Aangezien deze artiest met veel samples werkt, zal een slechte platenspeler de oorzaak kunnen zijn. Het is "lekkere" muziek, dus toen ik het een keer "met ballen" afspeelde, schrok ik van de enorme bewegingen die de woofers maakten. Zeker omdat je het niet hoort!
MechanicalAnimal

marc.heijligers schreef:
Het is dus minder dan seconden lang, mea culpa mea culpa, ik heb een factor 3 overdreven
net ff stukje Yonderdinges op youtube opgezocht en ik vond het ook heel erg lang duren :-#

not my cup of tea :wink:

:lol:
MechanicalAnimal

FFF schreef:
Martijn M, ik ga eens naar Bertors systeem kijken. Ben benieuwd naar de opbouw.
Heey FFF,

kan ik aannemen dat je nu dus zin hebt/voornemens bent om te kijken naar een nieuwe set om zelf ook te gaan bouwen?En ga je voor zelf ontwerpen of zou een bestaande ontwerp een optie zijn? :D

Wat dat betreft zou ik je toch ook aanraden eens, al is het ter vergelijking, de Galactica's van Tony proberen te beluisteren.

Ik vond het geheel aardig dynamisch aandoen namelijk :lol:
FFF schreef:
Betreft het ontwerpen van een "speaker met ballen" hebben we nu 2 belangrijke punten:
- Veel conusoppervlak voor veel luchtverplaatsing/contact met de lucht
- Hoog rendement units (wellicht is dat te verklaren door de temperatuursverschillen)
Check!
Check!
MechanicalAnimal

FFF schreef:
@ All, heb nog steeds de resonantie in 1 woofer, dacht dat hij weg was maar vanaf een bepaald volume is er ineens een echt harde resonantie. Klinkt alsof er een kabeltje tegen het hout aan klappert. Dat lijk me sterk aangezien ik met zorg de kabeltjes geplaatst heb. Iemand enig idee voordat ik weer ga schroeven :-#
ik ben dan het groentje hier wat betreft kennis en kunde maar wou FFF toch even deze post van Tony G. uit zijn eigen bouwtopic nog onder de aandacht brengen, allicht is het iets wat zijn probleem kan verklaren.:
Geenius schreef:
Martijn M schreef:
De C220 schijnt wat kuren te hebben. Ook Mark loopt tegen problemen aan met die unit. Van Jeroen begreep ik dat de W22 zich probleemloos liet integreren met de C89.
Als de C220 goed geïntegreerd is met de andere units, zal hij vast en zeker ook heerlijk klinken.
Het enige met de C220 is dat de korf vanwege zijn grootte wat meer meetrilt dan bij de kleinere drivers. Maar in de praktijk zul je daar geen last van hebben. Anders was onderstaande speaker ook niet om aan te horen:
bron

Toch maar even gepost, de een zijn "praktijk" is niet de "praktijk" van de ander, right?
markbakk

Bericht door markbakk »

marc.heijligers schreef:
Door een speaker in een kast te stoppen verander je uberhaupt de resulterende Thiel-Small parameters. De vraag is in hoeverre de vorm van het gat daar significant of aanzienlijk aan bijdraagt.
Ik doelde niet specifiek op de TSP, maar op de niet-lineaire effecten van tussen magneet, conus en kast 'opgesloten' luchtmassa's en de resulterende (ook niet lineaire) stromingsweerstanden.
Ik zou zeggen, bouw het en meet het, of zoek een referentie, dat brengt het van een gevoelskwestie naar harde feiten.
Mee eens. Maar dat gaat mij er nog niet van weerhouden hier hypotheses te opperen. Heeft niets met gevoel te maken, maar alles met gewoon logisch redeneren.
Voor de koppeling van een driver naar een kast staan er metingen op mijn site, en heeft ook Linkwitz een aantal metingen gedaan, en op basis daarvan de speaker-baffle koppeling veranderd. De effecten zijn goed meetbaar als wel hoorbaar, en via herhaalbare experimenten te reproduceren. De effecten waren groot genoeg om er actie op te ondernemen.
(Alweer) KEF bouwde in latere RR's (als een van de eerste fabrikanten, ik dacht dat het de 104.2 was) mid-units waarbij men afzag van de korf en het geheel van kast en luidsprekerchassis uit één stuk maakte.
Of iets er meer of minder toe doet zal afhangen van de context. Een stemvork op bijv. een blad van een gitaar heeft meer effect dan een stemvork tegen een boom aan, terwijl ze allebei van hout zijn. Ik denk als ik een speaker in een gat in een boom zou monteren, ik geen tochtband zou gebruiken, maar in het gat van een gitaar wel.
Ik zou sowieso tochtband gebruiken: het nut van een goede afdichting van de kast behoeft hier geen nadere toelichting naar ik hoop. Maar een stemvork is wel precies het omgekeerde van een luidsprekerunit. Net als een gitaarkast van een luidsprekerkast.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

markbakk schreef:
Al die discussie over de vraag of de Soup nu kan voldoen of niet, terwijl we hier allemaal weten dat een 8" in een flinke huiskamer en dito luisterafstand toch wat krap zal zijn. Ik denk nog steeds aan die DTQWT...

@marc
Paar pagina's terug schreef je wat over tochtband. Dat deed mij denken aan de manier waarop KEF z'n B110's vroeger verpakte: met een schuimring en montageboutjes in rubbers. Zo'n B110(B natuurlijk...) hing helemaal geveerd in z'n kastje. Toch denk ik dat de vorm van het gat er meer toe doet dan zoiets, omdat de lucht die zo vlak achter de conus zit en niet weg kan domweg een best aanzienlijke verhoging van Mms en Rms met zich mee kan brengen. En dat heeft niet alleen invloed op de TSP en afstemming, maar op het gehele weergavegebied van de driver. Plus: die opgesloten lucht gedraagt zich voor geen meter lineair.
Ook bij mij blijft de vorm van het gat ivm de enorme baffle dikte een probleem, ik spreek uit eigen ervaring.
marc.heijligers

markbakk schreef:
Mee eens. Maar dat gaat mij er nog niet van weerhouden hier hypotheses te opperen. Heeft niets met gevoel te maken, maar alles met gewoon logisch redeneren.
En daarmee het gevaar van het introduceren van spookbeelden...

Zo kan je beredeneren dat met het leeg gooien van een glas water in de zee, de zeespiegel stijgt. De redenering an sich is valide, alleen zijn er zoveel meer elementen in het spel (verdamping, regenbui, smeltende ijsbergen, stand van de maan m.b.t. eb en vloed, instroom rivierwater, etc. etc.) die een dominantere rol spelen bij het niveau van de zeespiegel, waardoor dat glas water er helemaal niets toe doet.

Er is geen enkele meting die erop wijst dat er een probleem is met een speaker in een smal gat. Zonder zo'n meting/experiment, of een onomstotelijk wetenschappelijk bewijs kan je hypothese maar 2 dingen betekenen:
1. Je vind deze interessant genoeg om te toetsen. Dat kan op basis van filosofie, of als gevolg van een verassend experiment.
2. Het gaat een eigen leven leiden op basis van gevoel of waarde oordeel.
Stephen2006 schreef:
Ook bij mij blijft de vorm van het gat ivm de enorme baffle dikte een probleem, ik spreek uit eigen ervaring.
Ik zou zeggen, laat maar eens zien hoe je tot deze onomstotelijke conclusie komt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
marc.heijligers schreef:
Door een speaker in een kast te stoppen verander je uberhaupt de resulterende Thiel-Small parameters. De vraag is in hoeverre de vorm van het gat daar significant of aanzienlijk aan bijdraagt.
Ik doelde niet specifiek op de TSP, maar op de niet-lineaire effecten van tussen magneet, conus en kast 'opgesloten' luchtmassa's en de resulterende (ook niet lineaire) stromingsweerstanden.
Ik zou zeggen, bouw het en meet het, of zoek een referentie, dat brengt het van een gevoelskwestie naar harde feiten.
Je hebt te maken met allerlei niet-lineaire effecten.
Laat staan dat ze dan ook nog eens simpel evenredig met elkaar zullen zijn.
Logisch beredeneren valt dan bijna niet meer te doen, laat staan en theoretisch model opstellen (zonder de nodige walgelijke matrixen en integralen).
Gecontroleerd meten is dan een oplossing die veel beter te overzien is.

Wat Marc zegt, dat het effect heeft staat misschien volledig buiten de discussie, het gaat immers om significantie.
Of anders gezegd, in hoeverre is het ook daadwerkelijk waarneembaar/hoorbaar?

@Marc
Je denk zelfs al te moeilijk met al die bij effecten :wink:
Stel nu eens (dus enkel theoretisch) dat er geen bij effecten zijn.
Dan heeft het leeggooien van een glas water nog steeds geen significante bijdrage bij het stijgen van de zeespiegel.
Puur omdat het oppervlak (en volume) dermate groot is, dat een glas water daarbij in het niet valt.

Het is dus zaak om in te schatten of het überhaupt een significante bijdrage zal leveren.
Is dat in theorie het geval, dan kun je gaan kijken naar bij-effecten en dan wederom kijken of het nog een significante bijdrage zal opleveren.
Is het antwoord dan nog steeds positief, zou ik eerst eens gaan kijken of je middels metingen tot iets komt.
Als het meetbaar is, praktisch (blind) gaan luisteren.
Daarna eventueel een model opstellen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

marc.heijligers schreef:
Er is geen enkele meting die erop wijst dat er een probleem is met een speaker in een smal gat. ....
er staat mij iets bij van dat de Hobby Hifi daar een keer wat van liet zien, maar zeker weet ik dat niet meer.
markbakk

Bericht door markbakk »

marc.heijligers schreef:
En daarmee het gevaar van het introduceren van spookbeelden...
Onzin. Moderne wetenschap is gebaseerd op hypothetische deductie (bepaalde hoekjes van de quantumfysica misschien uitgezonderd). Hypothesen zijn daarbij onontbeerlijk. Stellen dat je kasttrillingen waarschijnlijk kunt horen omdat je ze gemeten hebt met een trillingopnemer is (met serieus alle respect) een positivistische benadering.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou je gaat dan even voorbij het punt dat een hypothese niks anders dan een veronderstelling is.
Daarbij is het dus absoluut nog helemaal niks dan (in simpele taal) een idee van iets.
Uit experimenten moet blijken of het ook waar is.
Het is dus sowieso wel handig om er bij te zeggen dat het dus om een hypothese gaat, ipv daadwerkelijke iets.

Nu is het verband tussen kleine stijve panelen met dikte en geluidsvermogen tamelijk lastig te voorspellen.(bijna onmogelijk)
Maar als we het over bv een dunnen plaat hebben, kun je makkelijk met een trillingsopnemer voorspellingen doen of zoiets hoorbaar is of niet (orde van grootte).

In de wetenschap (met name moderne natuurkunde) zijn maar een paar hypothesen die eigenlijk nog niet 100% bewezen zijn.
Echter zijn daar inmiddels al zoveel experimenten voor gedaan dat geldt, waar indien iets het tegendeel bewijst.
FFF

Bericht door FFF »

Het wordt een beetje off-topic maar er is een nieuwe wending in “de zaak” gekomen. Gisteren heb ik de mogelijkheid gekregen om de prachtige speakers van Marc te mogen beluisteren.

Simpel gezegd heeft de set van Marc me de mooiste weergave laten horen die ik ooit gehoord heb. De kwaliteit en veelzijdigheid van deze speaker is echt enorm.

Ik wil niet de recent uit hangen want daar heb ik de oren en de pen niet voor. Maar deze speakers hebben zeker de dynamiek die ik zoek. Door de uitleg van Marc kan ik de wens nu ook beter omschrijven. De dynamiek waar ik naar op zoek ben zit niet in het laag maar over het hele frequentie bereik, bijvoorbeeld de kracht van het aanslaan van een snaar bij een instrument. De weergave van instrumenten is echt subliem, eigenlijk besefte ik gisteren pas dat de weergave van de verschillende systemen die ik de laatste jaren heb gehad nooit ook maar enigszins een realistisch beeld hebben weergegeven van hoe een instrument echt klinkt, op alle speakers tot nu toe klonk het geremder, doffer en eentoniger, bij Marc heeft het instrument echt een eigen klank en hij klinkt zoals hij klonk bij de opname of live optreden.

Dat heeft me doen inzien dat ik niet op zoek moet naar een nieuw project, maar uit dit project moet halen wat er nog in zit. Eerst maar eens testen waar ik kan komen met minimale veranderingen. Maar uiteindelijk ben ik bang dat ik toch het Milestone concept helemaal wil maken zoals Marc dat heeft gedaan (icm nieuw filter en de C79 mid).

Als laatste wil ik een compliment maken voor Marc en de andere Milestone bouwers. Echt geweldig hoeveel tijd en energie er in de kristallisatie van dit ontwerp is gestopt, en dat hoor je. Normaals de mooiste setup die ik heb mogen horen!
markbakk

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Nou je gaat dan even voorbij het punt dat een hypothese niks anders dan een veronderstelling is.
Daarom schreef ik ook 'ik denk'...
En ik heb de 'hypothese' nog niet verworpen zien worden.
In de wetenschap (met name moderne natuurkunde) zijn maar een paar hypothesen die eigenlijk nog niet 100% bewezen zijn.
Echter zijn daar inmiddels al zoveel experimenten voor gedaan dat geldt, waar indien iets het tegendeel bewijst.
Dat zijn anders nog best belangrijke hypothesen. In de natuurkunde.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het wat ver gaan om, met alle respect, jou idee direct een hypothese te noemen.
Zo ontbreekt onder andere de hardere theorie achter jouw "hypothese".
Vooralsnog vind ik het niks meer dan een leuk "theorietje".
Desalniettemin leuk om over na te denken!! :wink:

Maar om eens antwoord te geven, zou ik zeggen verdiep je eens in diverse artikelen van de AES, JASA, Internoise etc etc.
Daar is zeker en vast iets over te vinden.

Puur op grond van ervaring, fysische inschattingen en (zoals Marc al zei) bij effecten die veel significanter zijn, vind ik het allemaal ver gezocht.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

FFF schreef:
Dat heeft me doen inzien dat ik niet op zoek moet naar een nieuw project, maar uit dit project moet halen wat er nog in zit. Eerst maar eens testen waar ik kan komen met minimale veranderingen. Maar uiteindelijk ben ik bang dat ik toch het Milestone concept helemaal wil maken zoals Marc dat heeft gedaan (icm nieuw filter en de C79 mid).

Als laatste wil ik een compliment maken voor Marc en de andere Milestone bouwers. Echt geweldig hoeveel tijd en energie er in de kristallisatie van dit ontwerp is gestopt, en dat hoor je. Normaals de mooiste setup die ik heb mogen horen!
Dat is mooi, ik had wel het vermoeden dat er meer uit te halen zou moeten zijn. Wat is nou het verschil tussen de Soup en de Milestone?

@marc, heb je nog gemeten aan het afstraalgedrag in het horizontale vlak? Ik kon er zo snel niks over vinden op je site.
FFF

Bericht door FFF »

[quote="bertor"]Dat is mooi, ik had wel het vermoeden dat er meer uit te halen zou moeten zijn. Wat is nou het verschil tussen de Soup en de Milestone?
[quote]

Buiten heel veel technische aspecten kan ik er eigenlijk weinig over zeggen. Er ervaar de set van Marc als superieur aan mijn set.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn woofers dus pas net in fase staan en mijn cd speler nu ter reparatie is. De plaatsing van de speakers was bij Marc duidelijk beter en de muziek kende ik niet.

Ik wil graag eerst veel meer expirimenteren met de soups om te kijken hoe ze klinken. Ik ben er trouwens van overtuigt dat Marc's filter de betere is als ik het nog een keer zou moeten maken. Op dit moment is de investering voor de ombouw van Soup naar Milestone al snel 2000 euro en de vraag is of dat het waard is. Het antwoord daarop moet ik zelf gaan geven.

Naar de milestones is door veel deskundige oren geluisterd, tot in de treure getest en heel diverse muziek geluisterd. Al met al is de ontwikkeling nu volgens mij al een jaartje of 5 aan de gang en dat zegt wel iets. Er is geen enkele commerciele ontwerper die zoveel tijd en energie kan opofferen om tot zoiets te komen. Om een voorbeeld te geven, heb een paar luistersessies bij Kharma gehad. Speaker in een prijsklasse van een hele leuke auto tot een rijtjeshuis. Geen van die speakers wist mij zo te overtuigen.

Aan de ene kant is 2000,- veel geld voor de update van de mid en het filter, aan de andere kant een koopje als je vergelijk wat je er voor commerciele speaker voor terug krijgt.
k.p.

Bericht door k.p. »

Als je 2000,- uit zou geven dan is het misschien een idee om naar het systeem van Beror te gaan lusiteren (als hij het goed vind). Ik weet zo niet hoeveel dat precies kost, maar ik schat het op een ongeveer vergelijkbare prijs. Ik weet niet hoe dik die ballen moeten zijn, maar dat systeem heeft aardige ballen :wink: .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”