The Renegade, dipool bas met open-baffle d'Appolito

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

De massa van de opgesloten lucht komt bij de moving mass van de speakers op dus een lagere fs in vergelijk tot 1 woofer in een zelfde soort baffle "diepte".

He wat ingewikkeld allemaal, bouw maar snel dat tentje in de tuin!

Ik denk dat je genoeg woofers hebt om een a b vergelijking te doen, en aan die xmax zit je toch zo met open baffles dus die verschillen kan je waarschijnlijk wel horen.

Leuk idee!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, gisteren tussen de buien door een kast in elkaar gezet en vanochtend alles gemonteerd een aangesloten, zie foto's. Ik heb de kast verstelbaar gemaakt: er zit een lege kast omheen zonder front die ik kan verschuiven (met een mm speling rondom die ik afplak met tape rondom) zodat ik de diepte van het compound U-frame kan varieren van 30 tot 60-cm.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is het experiment mislukt, je hoort duidelijk kleuring in het laag door het ingesloten kastvolume. Wat me nog minder bevalt is dat het laag, zelfs met een weglengte van 60-cm, minder diep is en minder attack en gewicht heeft dan bij een U-frame met een weglengte van 45 ... 50-cm. Kortom, dit is niet de juiste weg, momenteel heb ik alleen het Z-frame nog op de to-do lijst staan, maar ik verwacht daar niet veel van omdat het W-frame ook tegenviel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels staan er vier stuks SLS12 in de verkoop, Deepspace en jeroen_d hadden al interesse getoond dus ik wacht eerst even op hun reactie mochten er meerdere belangstellenden zijn.

Te koop: vier stuks Peerless SLS12 (830669)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1312

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Van mij mag je ze verkopen. Wie het eerst komt, maalt het eerst :) Ik wacht wel netjes op de SLS 400 :P

Zou trouwen wel geweldig zijn als je nog een Z frame zou tesen. Je hebt daar nu toch nog voldoende MDF resten voor dacht ik zo ;) Om de een of andere reden verwacht ik meer van het Z frame dan het W frame....

Btw wel jammer dat de compound oplossing niet zo goed uitpakt. Tja, je kunt ook niet alles hebben natuurlijk :roll:
richard

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
... dubbel oppervlak waardoor je veel meer kans hebt om een enkele XXLS-12 te verslaan. Weliswaar wel met een twee maal zo grote baffle dan.
1 + 1 > 2!

Twee afzondelijke luidsprekers hebben een groter rendement dan één enkele met een twee maal zo groot oppervlak.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik kwam DEZE opzet nog tegen. Gebruikt ook een paar Peerless SLS315 per kant. Ik ben benieuwd wat voor afstraalgedrag ie heeft in het laag.

Afbeelding
daniel

Bericht door daniel »

richard schreef:
jeroen_d schreef:
... dubbel oppervlak waardoor je veel meer kans hebt om een enkele XXLS-12 te verslaan. Weliswaar wel met een twee maal zo grote baffle dan.
1 + 1 > 2!

Twee afzondelijke luidsprekers hebben een groter rendement dan één enkele met een twee maal zo groot oppervlak.
In het geval van twee monopoolen, ok. Maar ook bij dipolen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, de Renegade is inmiddels ter ziele, door het formaat van de benodigde kasten kan ik dit helaas niet kwijt in m'n huiskamer (na overleg met de vrouw des huizes) dus heb ik besloten de drivers los te verkopen, alleen de Vifa XG18's en de tweeters worden in een volgend project gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Plaats reactie