Nee, maar 10dB luswinst is altijd mooi meegenomen.Ja, dat snap ik maar heb je dat nodig om de versterker stabiel te krijgen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Moderator: Beheerdersteam
Nee, maar 10dB luswinst is altijd mooi meegenomen.Ja, dat snap ik maar heb je dat nodig om de versterker stabiel te krijgen?
Of verlies van 10 dB aan lusversterking op hoge frequenties en dat is jammer als het niet nodig isSSassen schreef:Nee, maar 10dB luswinst is altijd mooi meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander??Pjotr schreef:Uhh is de topic titel veranderd ozi..? Dacht dat de insteek van Sander toch een klasse-A was? Klasse-A(B) is er al genoeg.
Ik heb toch nog een paar vraagjes en kant-tekeningen:SSassen schreef:Nadeel is wel dat de eindtrap niet zo'n beste PSRR heeft en dus is het zaak om de VAS beter te isoleren van de positieve voeding. Door een cascode aan te brengen en d.m.v. LED's de maximale uitsturing van de VAS gelijk te maken aan de uitsturing zonder LED's winnen we hier flink aan PSRR.
Het resultaat? De THD zakt dramatisch naar 0.000049%, da's een dikke -126dB.
Simpelweg omdat de gevouwen cascode uitgangspunt was en ik geen goesting had alles weer opnieuw te tekenen.1) Waarom ben je overgestapt van PNP naar NPN ingangstrap? Het uitwisselen van PNP's tegen NPN's daargelaten, is je schema niet wezenlijk veranderd vergeleken met je eerste schema van zondag 11:45 am, behalve dan dat je de miller C nu aan de uitgang van de eindtrap hangt. Dat laatste had je ook bij je oorspronkelijke ontwerp kunnen doen.
Ik geef aan waarom in mijn laatste reactie. Door een cascode aan te brengen en d.m.v. LED's de maximale uitsturing van de VAS gelijk te maken aan de uitsturing zonder LED's. Kortom ik heb eerst de uitsturing van de VAS zonder de cascode bekeken, deze was pakweg 6V. Daarna heb ik de cascode aangebracht en gekeken hoeveel LED's nodig waarom om dezelfde uitsturing te krijgen.2) Ik heb het al eerder gevraagd in dit topic (misschien heb je er overeen gelezen?), maar waarom gebruik je nu maar liefst drie groene LED's in serie voor het maken van de cascode spanning? Je levert daarmee onnodig uitstuurruimte in. Twee LED's zou ruim voldoende moeten zijn, en zelfs met 1 LED hou je nog ongeveer 1.3V collector-emitter spanning over voor PNP T6 (uitgaande van ca 2V forward spanning per LED). Misschien zou je eens uit kunnen proberen wat het betekent voor de vervorming wanneer je 2 LEDs of zelfs slechts 1 LED gebruikt in plaats van 3? Ik vermoed dat dit nauwelijks invloed heeft op de vervorming, terwijl het wel extra uitstuurruimte oplevert.
Die zaken staan los van elkaar en heeft weer te maken met het feit dat ik vertrokken ben vanuit het gevouwen cascode ontwerp. Ik heb daar zitten spelen met de voedingsspanning om 't clipgedrag te kunnen bekijken en ben simpelweg vergeten de voedingsspanning terug te zetten. In beide gevallen is de ingangsspanning onvoldoende om met +/-20V of +/-25V de versterker te laten clippen, dus die 5V extra per voedingsrail ga je nergens terugzien.3) Ondertussen heb je wel stiekem de voedingsspanning verhoogd van +/-20V naar +/-25V (dat moet ook wel als je onnodig uitstuurruimte weggooit). Daarmee maak je het jezelf wel een stuk gemakkelijker om bij dezelfde uitsturing minder vervorming te maken.
En dan plaats je niet even een screenshot? Wellicht interessant voor mij en de andere forumleden die meelezen?Ik heb even het schemaatje van Bruno gesimuleerd en dat werkt gewoon leg even vanuit de uitgang naar de ingang een tegen koppeling aan in ieder geval voor DC.
Verder niet dieper op gesimuleerd.
Sorry, mocht ik de topictitel niet aanpassen?Sander??
Omdat het verschil tussen de twee slechts een instelling is van de ruststroom en ik niet meer uitga van de autobias schakeling is de versterker net zo goed in klasse (A)B te gebruiken als in klasse A. Met een geoptimaliseerde klasse B (zoals de MinimA) zijn de THD resultaten niet heel veel slechter dan een klasse A. Een klasse A instelling geeft in dit geval slechts pakweg een 3dB verbetering van de THD, ikzelf vindt dat de moeite van de grote koellichamen e.d. niet waard.wat uitleg voor de mede forumleden waarom het ineels een AB geworden is ipv A misschien?
Da's van later zorg, eerst eens de VAS in 't gareel krijgen.Het is al eerder genoemd: Is er een goede reden om de driver transistoren T27 en T30 niet wat steviger in te stellen met een weerstand tussen beide emitters?