UcD400HG HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
Jan-Peter,

Ik denk dat je wel de nuance moet aanbrengen dat je waarschijnlijk alleen problemen kunt verwachten als je single-ended gaat werken, dan wordt 't namelijk lastig (maar niet onmogelijk) om één niveau te definiëren voor de massa.

In 't geval van een gebalanceerde opzet zie ik feitelijk niet helemaal wat 't probleem is, gebalanceerde signaaloverdracht is juist uitstekend geschikt om ground-loops en daardoor geintroduceerde brom uit te bannen.

Wellicht dat je e.e.a. nog wat verder toe kunt lichten? In mijn optiek heeft het inderdaad niet zoveel zin om een externe voeding te gebruiken als je ook de UcD module van HxR regelaars kunt voorzien, gezien de hoge PSRR van deze regelaars. Immers de totale lusoppervlakte van het voedingcircuit van de opamp is zo factoren kleiner dan met een externe voeding en da's altijd een voordeel.

En ik weet nu nog steeds niet wat men met 'schone massa' bedoeld :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Precies....als je één centrale laagspanningsvoeding hebt , moet je de massa van de GND van de laagspanningsvoeding ook naar de eindtrap brengen. En dan heb je ook nog de centrale GND van de hoofdvoeding. Zo heb je dus twee massapunten, een bij de laagspanningsvoeding en een bij de hoofdvoeding. Als je nu zorgt met de HxR dat de locale opamps een eigen superschone on-board voeding hebt, heb je maar een centrale massapunt waar alle UcD aan vast zitten. Het filter gaat dan symmetrisch zonder massa naar de UcD...

Jan-Peter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik het goed begrijp dan is het beter om, in aanvulling op de UcD180HG met HxR, ook de actieve filterprint (met LM4562NA) te voorzien van HxR waarmee het overbodig wordt om nog de HxR op de +/-12V van de UcD Supply HG Mono te plaatsen.
TLComputers

Bericht door TLComputers »

Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een hele tijd en ben benieuwd of jullie mij met onderstaand probleem verder kunnen helpen.

Sinds een aantal weken heb ik een stereo UcD versterker gebouwd op basis van:

2xUCD-400HG-HxR
2xHG voedingen (40K MF p.st)
2xTR501 500VA
1xsoftstart

De voedingsprinten zijn door Hypex voorzien van Schottky diodes.

De versterker "klinkt" subliem, echter in mijn huidige set mis ik ten
opzichte van mijn 20 jaar oude klasse-A mosfet versterker (zelfbouw)
toch een behoorlijk stuk diepte in de soundstage. Tevens heeft de mosfet
meer lucht en rust.

Na erg veel geluisterd te hebben heb ik gisteren voor de gein de UcD
op een netfilter van 4Ampere aangesloten en ben wederom gaan luisteren.

Zoals verwacht werd het laag een stuk slechter, maar, zoals ik ook al
verwachtte werd de diepte van de soundstage, lucht en rust op een
veel hoger niveau getild! Op dit moment is het zo dat in vergelijk met
mijn oude mosfet versterker geen negatief verschil in soundstage meer
te bemerken valt.

Ik kan mij vergissen, maar naar mijn bescheiden mening duidt dit er op
dat de voeding voor de ingangsbuffer, voorzien van regulatoren met een
heel hoge PSRR (de HxR regulatoren) toch nog net niet te vergelijken valt
met een goede vergelijkbare externe voeding voor de ingangsbuffertrap.

Het kan ook zo zijn dat de eindtrap zélf problemen heeft met de netvervuiling,
echter daar geloof ik eigenlijk niet zo in.

Wie kan mij raad geven om dit op een fatsoenlijke manier op te lossen?

By the way, keep up the good work :D
fgroen

Bericht door fgroen »

Hing je klasse-A versterker direkt aan het lichtnet, of ook achter een netfilter?
TLComputers

Bericht door TLComputers »

fgroen schreef:
Hing je klasse-A versterker direkt aan het lichtnet, of ook achter een netfilter?
Deze was ook zonder netfilter aangesloten.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

TLComputers schreef:
Na erg veel geluisterd te hebben heb ik gisteren voor de gein de UcD
op een netfilter van 4Ampere aangesloten en ben wederom gaan luisteren.

Zoals verwacht werd het laag een stuk slechter, maar, zoals ik ook al
verwachtte werd de diepte van de soundstage, lucht en rust op een
veel hoger niveau getild!
Waarom verwachtte je dat?
Verwachtingen scheppen nl. hun eigen perceptie...........

Overigens ben ik van mening dat een zeer goede externe voeding, alsmede kordate ontkoppeling op de UcD zelf, het beste resultaat geeft.
Althans, zo heb ik het nu hier draaien.

(Inderdaad heb ik vandeweek mijn 400ST gemodificeerd 8) )
cve

Bericht door cve »

Over voedingen gesproken, vandaag is de volumeregelaar van Jos ineens zo dood als een pier. Als ik de trafo meet met de module aangesloten krijg ik 0 VAC. Als ik de module loskoppel krijg ik weer netjes 6 VAC. Iemand enig idee wat dit is? :(

Co
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Gebruik HxR

Bericht door Jan-Peter »

Ik wil hier met jullie delen wat opmerkingen van een tevreden HxR gebruiker;
Ik kan je vertellen dat mijn discrete opamp gebaseerde preamp met de HxR modules een volledige transformatie heeft ondergaan. Ronduit fenomenaal. Ik wacht met ongeduld op een uitbreiding van het gamma voor diverse spanningen. Er is niks verkeerd met opamps, maar op gebied van voeding kan het wel heel fout gaan. En zoals je al weet zie je altijd wel een 78xx of LM3xx in de buurt staan. Dan ben je zeker dat de klank om zeep is. Schitterend. Ik ga die blokjes in de toekomst es rondstrooien in mijn DAC en CDtransport.
Interessante opmerking over de prijs van de HxR;
Als je bedenkt dat sommige mensen het 100 voudige bedrag van de regulatortjes uitgeven voor één of ander kabeltje ....
Zijn set en het gebruik van de UcD700HG;
Sonic Frontiers T3 transport, aka IRIS
Sonic Frontiers Processor 3
Discrete transistor preamp met HPR24/HNR24 UCD 700HG met HPR12/HNR12 Usher AC-20, binnenkort Be-10
Ik heb net de HG700 opgestart. In vergelijk met de 700AD maakt ie volgens mij het verschil op de frekwentieuitenden. Graaft dieper met meer doortekening, bovenin meer verfijning, klanktextuur wat je op rekening kunt schrijven van de LM4562 volgens mij, en vooral meer diepte. Alweer een mooie stap vooruit!
Gebruik HxR met een discrete voeding;
Dit zou misschien toch ook weer een interessante verbetering kunnen zijn. Wij hebben dit zelf nog niet geprobeerd, dat gaan we zeker doen, we zullen in ieder onze doc voor extern voeden buffer uitbreiden met het gebruik van de HxR.

Jan-Peter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan-Peter,

Met alle respect, maar ik vind dit allemaal wel erg generaliserend. Tuurlijk, een schone voeding is een pré, maar om nu de HxR's als een soort wondermiddel te presenteren vind ik te ver gaan.

Met een 78xx of LM3xx is ook een nette voeding te bouwen, met de komst van de HxR's zijn deze regelaars niet opeens in 't stenen tijdperk beland. Sterker nog, ik zie de HxR's vooral hun nut hebben in schakelingen die een slechte PSRR hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
Jan-Peter,

Met alle respect, maar ik vind dit allemaal wel erg generaliserend. Tuurlijk, een schone voeding is een pré, maar om nu de HxR's als een soort wondermiddel te presenteren vind ik te ver gaan.

Met een 78xx of LM3xx is ook een nette voeding te bouwen, met de komst van de HxR's zijn deze regelaars niet opeens in 't stenen tijdperk beland. Sterker nog, ik zie de HxR's vooral hun nut hebben in schakelingen die een slechte PSRR hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Natuurlijk gaan we niet iets wat we zelf maken als een 'wondermiddel' presenteren! Maar we krijgen nogal wel eens de opmerking, 'wat voor een meerwaarde geeft dit nu?'

Als je wil, kan ik je wel een setje HxR beschikbaar stellen, geef je feedback maar.

Jan-Peter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jan-Peter, ik zet even de moderator pet op.

Ik begrijp dat je enthousiast bent over je product en ik vind ook dat jullie fantastische support geven. Ik vind het ook prettig als je allerlei vragen van ons beantwoordt.

Alleen, je gaat nu over het randje, het actief aanprijzen van je product hoort hier niet thuis. Als je dat wel wilt op de site van zelfbouwaudio, meld je dan aan bij Henkjan als sponsor, dit kan tegen een zeer schappelijke prijs.

Zie hier onze regels voor persberichten: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=

Groet, Jeroen
dday_one

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
De on board buffercaps kun je ook vervangen door panasonic FC's van 100V 680Uf
Bah, nee! :?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik ben het hier helemaal met Sander eens.
Ik had eerst de buffercaps vervangen door panasonics FC's, omdat bv diyaudio deze als zeer goed werden aangeprezen.
Het geluid wordt er echter, naar mijn mening trouwens, schel en fel van.
Bv naar Katie Melua, toch al niet een zangeres met een zachte-S, was echt niet meer te luisteren. Nu zitten er (even uit mijn hoofd) Elna Silnic II's in, en die klinken subliem. Zijn iet eens veel duurder... zoveel heb je er n;. ook weer niet van nodig.

Groeten,
Lennert
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Haal die Silmic's d'r ook maar uit, da's niet veel beter, BC Components BC 136 in 470uF/63V zijn daar 't beste op hun plek.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Als Lennert tevreden is met zijn Silmic's, hoeven ze er toch niet uit? :P
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

ROFL!!!

Komaan jongens, zit het nu tussen de oren of niet? :lol:

Die BC136 heeft verreweg de beste specs, maar ik heb er nu gewone Nippon Chemicon 105 graden types inzitten en het is gewoon goed. :wink:
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
ROFL!!!

Komaan jongens, zit het nu tussen de oren of niet? :lol:
Wat mij betreft wel :D

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach, het is geen must, en ik heb 't puur over de geschiktheid van een elco gebaseerd op specificaties, niet hoe e.e.a. klinkt oid.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
cve

Bericht door cve »

Zoals beloofd nog wat plaatjes van de werkzaamheden. De kap is gemaakt van 2 platen aluminium van 1,5mm dik.

Afbeelding

De gaten zijn 40mm in doorsnede en voorzien van een facetrand. Door te dik poedercoaten is deze rand rond geworden. Jammer.

Afbeelding

Maar verder ziet het er keurig uit.

Afbeelding

En dan de lowbudget gaas oplossing.

Afbeelding

Ziet er dan ongeveer zo uit.

Afbeelding

Het binnenwerk staat nu stil omdat ik de volumeregelaar van Jos van Eijndhoven nog niet tot leven heb kunnen wekken. Diodes en spanningsregelaar er maar uit gehaald. Van de week nieuwe er in solderen en zien of dat de oplossing is. Voordat ik het geheel uit elkaar haalde functioneerde het prima, zal je altijd zien :cry: :cry:

Afbeelding

Co
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
... en daar valt niet mee te lachen hoor!
Bijlagen
Jeroen3 [320x200].jpg
Jeroen3 [320x200].jpg (8.99 KiB) 3230 keer bekeken
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
... en daar valt niet mee te lachen hoor!

:shock: :shock: :shock:

Hey Ed , nu ben je weer ongevraagd met "mijn" foto`s in de weer :twisted: :wink: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:

Het verband met regelaars on-board ontgaat me ook ietwat, want dan zou Hypex in eerste instantie het huiswerk niet goed gedaan hebben.
Gezien de prima resultaten van de UcD400-ST geloof ik dat niet echt..... :wink:
Hier even op terugkomend, dat hebben ze wél gedaan. De enige verbetering van de ST en AD versie is een extra bufferelco'tje op de onbioard stabisatorstansistoren voor de 12V.

Dat is al eens uitvoerig aan de orde geweest vwb de UcD180. Heb meer de indruk dat de nieuwe versie met stabilisators meer uit marketing oogpunt is omdat men het nu eenmaal wil.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
KT88 schreef:

Het verband met regelaars on-board ontgaat me ook ietwat, want dan zou Hypex in eerste instantie het huiswerk niet goed gedaan hebben.
Gezien de prima resultaten van de UcD400-ST geloof ik dat niet echt..... :wink:
Hier even op terugkomend, dat hebben ze wél gedaan. De enige verbetering van de ST en AD versie is een extra bufferelco'tje op de onbioard stabisatorstansistoren voor de 12V.

Dat is al eens uitvoerig aan de orde geweest vwb de UcD180. Heb meer de indruk dat de nieuwe versie met stabilisators meer uit marketing oogpunt is omdat men het nu eenmaal wil.
Ik wil toch wel even FERM weerspreken, we doen NIETS uit marketings oogpunt. Maar alleen omdat we er ZELF in geloven....

Trouwens de meetresultaten zijn toch wel duidelijk genoeg.... :roll:

http://www.hypex.nl/docs/hxr.pdf

Nu we dit soort discrete spanningsregelaars aanbieden komt men wel met de vraag of we ook andere spanningen willen leveren. Als we wat meer tijd hebben gaan we dat zeker doen.

Jan-Peter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tuurlijk Jan-Peter :D

Neemt niet weg dat ik dik tevreden men met de 180AD met alleen die extra condensatortjes.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan-Peter,

Maar dragen die nette HxR regelaars ook bij aan meetbaar betere prestaties van de UcD modules?

Feitelijk zou je dus eens een AB vergelijk moeten maken met een module zonder en één met deze regelaars en beide dezelfde batterij metingen laten doorlopen, dat lijkt me voor jullie professionele klanten ook interessant.

Een vergelijk puur op 't gehoor is m.i. veels te subjectief, zeker als er niet ABX vergeleken wordt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
Jan-Peter,

Maar dragen die nette HxR regelaars ook bij aan meetbaar betere prestaties van de UcD modules?

Feitelijk zou je dus eens een AB vergelijk moeten maken met een module zonder en één met deze regelaars en beide dezelfde batterij metingen laten doorlopen, dat lijkt me voor jullie professionele klanten ook interessant.

Een vergelijk puur op 't gehoor is m.i. veels te subjectief, zeker als er niet ABX vergeleken wordt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Voor de een maakt het gebruik van de optionele HxR regelaars veel uit voor één ander weer niet. Er zijn ook zat gebruikers die met de ST serie ook prima tevreden zijn.

Qua meten valt er aan Elcos veel slechter iets aan verbetering te meten dan aan deze HxR regelaars. Terwijl we allemaal weten dat Elcos wel degelijk een grote invloed op het geluid heeft.

Daarom zijn de HxR regelaars als een optie te plaatsen op de HG modules. Iedereen mag zelf bepalen of die dit als een update geplaatst wilt hebben of niet.

Over verbeteringen met kabels wordt de wereld over geschreven, daarmee vergeleken kost een setje HxR natuurlijk erg weinig..... 8)

Jan-Peter
Plaats reactie