(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

knuisje

Bericht door knuisje »

Lennert,

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik een stukje van je mooie topic heb gekaapt. :oops:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

He Lennert,

Goed om te horen dat het wat beter gaat! Ik wist niet dat je vrouw zo ziek was. In ieder geval weer sterkte hé!

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dag Lennert,

leuk je terug te horen.
Dat zijn harde tijden, maar jullie zijn een sterk team. Proficiat.

Jouw project is hier warm gehouden en je kunt er gerust op je eigen tempo mee verder. Wij volgen wel!

Groeten en tot binnenkort.
Ed.
dday_one

Bericht door dday_one »

asterduc schreef:
Dag Lennert,

leuk je terug te horen.
Dat zijn harde tijden, maar jullie zijn een sterk team. Proficiat.

Jouw project is hier warm gehouden en je kunt er gerust op je eigen tempo mee verder. Wij volgen wel!

Groeten en tot binnenkort.
Ed.
Hee Ed en anderen,

Thx allemaal. Wij zijn weer langzaam iets positiever tov 2008 aan het worden. Beenmergpunctie vorige week was schoon!!

Dus, dit weekend EINDELIJK mijn versterker afgemaakt.
Hij werkte al wel, maar de afstandsbediening nog niet, en de ledjes van de 'voorversterker' (dit is de passive volumeregelaar van
Jos van Eijndhoven) waren nog rood...

Dit is 'm:
Afbeelding

Een detail (sorry voor de beroerde foto) van de IR-sensor. Dit zit dus voor het linker pootje:
Afbeelding

Die is voor- en de beide eindversterkers:
Afbeelding

En dit is de eindversterker van binnen:
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?
dday_one

Bericht door dday_one »

De voorversterker werkt zo:

- Kort op de volume knop duwen wisselt van ingangskanaal.
- Lang op de volume knop duwen zet de eind-versterkers uit en de voorversterker in 'standby' (maar deze gebruikt dan helaas nog wel 5Watt).
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Nou Lennert,

dat ziet er wel keurig uit.

Binnenfoto van de voorversterker?

Hoe schakel je de eindversterkers aan? is dat met een relais in de voorversterker en de voedingskabels aan de voorversterker?

Ed.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bijzonder mooi afwerkt zeg! Fraai

Wowly
Paul

Bericht door Paul »

Netjes zeg!

Worden die leds aangestuurd door de JvE volumeregeling/bronkeuze?
dday_one

Bericht door dday_one »

Paul schreef:
Netjes zeg!
Worden die leds aangestuurd door de JvE volumeregeling/bronkeuze?
Thx!

Ja, ik heb op de uitgang van de pic die het desbetreffende relais aanzet, de leds aangesloten. Deze leds zitten allemaal met de massa aan elkaar.
Aangezien er uit de pic 5v komt, heb ik in de min een weerstandje van 2k gezet (eigenlijk 2 van 1 want de anderen waren op:)

Hier heb ik ook een printje voor gemaakt:
Afbeelding
dday_one

Bericht door dday_one »

asterduc schreef:
Nou Lennert,

Hoe schakel je de eindversterkers aan? is dat met een relais in de voorversterker en de voedingskabels aan de voorversterker?

Ed.
Bedankt Ed! In het echte leven zie je hier en daar, bij de in- en uitgangen toch wel beschadigingen in de kast. Komt omdat ik alles met de hand heb geboord en gevijld. Ik had beter jouw frees kunnen gebruiken... :)

Als je die volumeregeling uitschakeld, dan verschijnt er +5v op een van de aansluitingen. Dit schakelt een relais om, die een power relais (2x om, 8A per schakelgang) omzet. Hierdoor gaan dan de 220v-uitgangen uit waarop de eindversterkers aangesloten zitten.

Dit is de print daarvoor, GEEN inschakelvertraging dus. Dit is met 2x500VA nog niet nodig (weet ik ondertussen uit ervaring:):
Afbeelding

Groeten,
Lennert
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

dday_one schreef:
asterduc schreef:
Nou Lennert,

Ed.
Bedankt Ed! In het echte leven zie je hier en daar, bij de in- en uitgangen toch wel beschadigingen in de kast. Komt omdat ik alles met de hand heb geboord en gevijld. Ik had beter jouw frees kunnen gebruiken... :)

Als je die volumeregeling uitschakeld, dan verschijnt er +5v op een van de aansluitingen. Dit schakelt een relais om, die een power relais (2x om, 8A per schakelgang) omzet. Hierdoor gaan dan de 220v-uitgangen uit waarop de eindversterkers aangesloten zitten.

Dit is de print daarvoor, GEEN inschakelvertraging dus. Dit is met 2x500VA nog niet nodig (weet ik ondertussen uit ervaring:):
Afbeelding

Groeten,
Lennert
Hoi Lennert,

Mooi printje getekend, maar....euh...wel eens gehoord over een minimale kruipafstand op de print tussen primair en secundair?

De sporen tussen de spoel en de contacten waar 230VAC aanhangt zitten echt VEEL te dicht bij elkaar, als dit in een vochtige omgeving zit...levensgevaarlijk. Houd 8mm aan dan zit je altijd goed!

Jan-Peter
dday_one

Bericht door dday_one »

Jan-Peter schreef:

Hoi Lennert,

Mooi printje getekend, maar....euh...wel eens gehoord over een minimale kruipafstand op de print tussen primair en secundair?

De sporen tussen de spoel en de contacten waar 230VAC aanhangt zitten echt VEEL te dicht bij elkaar, als dit in een vochtige omgeving zit...levensgevaarlijk. Houd 8mm aan dan zit je altijd goed!

Jan-Peter
ehh... nee, maar nu wel ;)

Ik wilde toch nog iets doen morgenavond, weet ik meteen wat. Thx. voor de waarschuwing!
Laatst gewijzigd door dday_one op zo 25 nov 2007, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

dday_one schreef:
Jan-Peter schreef:

Hoi Lennert,

Jan-Peter

Ik wilde toch nog iets doen morgenavond, weet ik meteen wat. Thx. voor de waarschuwing!
Geen dank...veiligheid gaat voor alles... :D

Jan-Peter
dday_one

Bericht door dday_one »

Jan-Peter schreef:
dday_one schreef:
Jan-Peter schreef:

Hoi Lennert,

Jan-Peter

Geen dank...veiligheid gaat voor alles... :D

Jan-Peter

Zo dan maar:
Afbeelding
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

even goed checken, volgens mij heb je nog geen 8mm zitten tussen de primaire sporen en ALLE laagspanning.... :roll:

Jan-Peter
dday_one

Bericht door dday_one »

Jan-Peter schreef:
even goed checken, volgens mij heb je nog geen 8mm zitten tussen de primaire sporen en ALLE laagspanning.... :roll:

Jan-Peter
:oops:
Blijft moeilijk voor me... tellen... thx (again)!

Maar..eh.. overspraak zeg maar (dan begrijp ik het denk ik) tussen de 220v contacten en printbanen dan?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

dday_one schreef:
Jan-Peter schreef:

Jan-Peter
:oops:
Blijft moeilijk voor me... tellen... thx (again)!

Maar..eh.. overspraak zeg maar (dan begrijp ik het denk ik) tussen de 220v contacten en printbanen dan?
Gewoon wettelijke eisen, maar als het echt te dichtbij is en in een vochtige omgeving gaat het gewoon doorslaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jan-Peter schreef:
Gewoon wettelijke eisen, maar als het echt te dichtbij is en in een vochtige omgeving gaat het gewoon doorslaan.
Beste Jan-Peter,

Daarvoor bestaat helemaal geen wet en dus ook geen wettelijke eis.

Wel zijn er Europese normen (dat is wat anders dan een wet). En die normen zeggen dat de minimale kruipafstand 6 mm moet zijn. Meer mag natuurlijk ook. Aan die normen moet je voldoen als je een product op de markt brengt. Wat je thuis zelf prutst mag je zelf weten maar het is wel aan te bevelen om je ook thuis aan die normen te houden voor je eigen (en andermans) veiligheid.
dday_one

Bericht door dday_one »

Jan-Peter schreef:
dday_one schreef:
Jan-Peter schreef:

Nee, wat ik bedoelde te vragen is: Hoe zit het met de minimale afstand tussen de twee 200v aansluitingen? Want als ik één 220v verbinding tussen het relais door laat lopen (zoals nu) zit die 220v lijn altijd wel bij één van de kanten dichter dan 8mm (ook dan 6 trouwens)...

Dan kan ik dus niet anders dan deze proberen buitenom te routeren...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, zijn 2 verschillende dingen. Je hebt de veiligheidsfastand. Dat is de afstand tussen aanraakbare delen en het net. Die moet dus minimaal 6 mm zijn.

Daarnaast heb je de doorslagafstand tussen 2 spanningsvoerende delen waarvoor geen veiligheidseis geldt. Zoals de 2 230V leidingen onderling. Het hangt daarbij af van of je een isolerend sodeermasker gebruikt of niet. Bij gebruik van een soldeermasker kun je tot 2 mm gaan. Zonder tot een mm of 4. En als het erg vochtig in je vesterker is zou ik meer aanhouden :D
Paul

Bericht door Paul »

Ik zou dan weer zorgen dat het minder vochtig wordt in de versterker :roll:

(niet te serieus nemen aub :wink:)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Paul schreef:

Ja, dat is het grote nadeel van een UcD. Die worden niet meer warm en kun je je versterker niet meer lekker droog stoken :P :twisted:

Dat is wel anders met een echte klasse-A bak :D
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
Jan-Peter schreef:
Beste Jan-Peter,

Daarvoor bestaat helemaal geen wet en dus ook geen wettelijke eis.

Wel zijn er Europese normen (dat is wat anders dan een wet). En die normen zeggen dat de minimale kruipafstand 6 mm moet zijn. Meer mag natuurlijk ook. Aan die normen moet je voldoen als je een product op de markt brengt. Wat je thuis zelf prutst mag je zelf weten maar het is wel aan te bevelen om je ook thuis aan die normen te houden voor je eigen (en andermans) veiligheid.
Dus.....veiligheidseisen/CE vallen niet onder de wet???
http://www.euronorm.net/content/templat ... itemID=452

Natuurlijk kan je als privé persoon best wel wat relaxter met dit soort regels omgaan, maar om nu iemand gelijk maar te adviseren om 1mm kruipafstand te gaan werken, wordt mij te gortig.

Lennert je printje ziet er prima uit. Je hebt ruimte zat op je print, waarom niet gelijk goed doen?

Jan-Peter
dday_one

Bericht door dday_one »

Pjotr schreef:
Paul schreef:

Ja, dat is het grote nadeel van een UcD. Die worden niet meer warm en kun je je versterker niet meer lekker droog stoken :P :twisted:

Dat is wel anders met een echte klasse-A bak :D
Nou bij vocht kan ik altijd de 7812 van dit printje nog voeden met 29V DC... ik kan je verzekeren dat 'ie dan warm wordt (en de kast dus droog blijft:)
dday_one

Bericht door dday_one »

Jan-Peter schreef:
Lennert je printje ziet er prima uit. Je hebt ruimte zat op je print, waarom niet gelijk goed doen?

Jan-Peter
Eens. Maar ik worstel dan toch met de 2e 230V baan. Zo wel genoeg ruimte? Ik gebruik overigens geen masker. Zou wel kunnen natuurlijk, maar moet dan uit een spuitbus komen. Ik weet niet of die (nog) bestaan...

Afbeelding
Plaats reactie