Modificatie versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Modificatie versterker

Bericht door Martijn M »

Ik heb een JB Systems PS1000 op de kop getikt. Helaas wordt dit beest van een amp gekoeld middels ventilatoren. Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is de ventilatoren te verwijderen en er misschien wat grotere koelblokken in te zetten? Wat voor blokken zou ik dan nodig hebben?
Bijlagen
JB systems PS 1000.jpg
Paul

Bericht door Paul »

Staan die ventilatoren altijd aan of springen ze aan bij een bepaalde tempratuur?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als 't een PA versterker is springen de ventilatoren normaliter pas aan als de koellichamen een zekere temperatuur bereiken. Zo niet dan kun je ze voor huiskamer gebruik gewoon uitzetten, want 'n klasse-A eindtrap zal 't niet wezen. Hou dan wel even de temperatuur in de gaten, als je je vingers er niet aan bezeert zou ik me geen zorgen maken, maar uiteraard is handwarm beter dan pisheet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Sander,

Bij veruit de meeste PA versterkers draait de ventilator ook als de versterker weinig vermogen hoeft te leveren. Het is echter inderdaad zo dat deze ventilators doorgaans harder gaan draaien als de versterker meer moet werken.

Een PA versterker is dus voor huiskamer gebruik meestal niet echt superstil omdat de ventilator altijd zachtjes staat te zoemen.

Groeten Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Walt schreef:
Hallo Sander,

Bij veruit de meeste PA versterkers draait de ventilator ook als de versterker weinig vermogen hoeft te leveren. Het is echter inderdaad zo dat deze ventilators doorgaans harder gaan draaien als de versterker meer moet werken.

Een PA versterker is dus voor huiskamer gebruik meestal niet echt superstil omdat de ventilator altijd zachtjes staat te zoemen.

Groeten Walter
Dat is bij dit model inderdaad ook het geval. Het ding levert 650 watt per kanaal, maar ik ga er vanuit gemiddeld slechts een fractie te gebruiken.
Daarom zal ik wel doen wat Sander zegt. Mocht de versterker 'pisheet' worden, dan meld ik me weer :twisted: .
StevenW

Bericht door StevenW »

Hey Martijn,

Leuk ding. Wat een reusachtige transformator.

Die ventilatoren zitten er niet voor niets. Ze zorgen ervoor dat de lucht rond de koellichamen voldoende in beweging blijft onder bepaalde omstandigheden. Met name bij inbouw (en dat gebeurt vaak bij dergelijke versterkers) vindt warmtewisseling onvoldoende plaats. Gebruik je de versterker gewoon voor thuisgebruik, zorg er van voor dat de warme lucht van de koellichamen prima weg kan. In dat geval hoeven de ventilatoren iets dergelijks niet te forceren en zijn ze dus ook niet nodig. Warme lucht heeft immers van nature al de neiging op te willen steigen. In de meeste huis- tuin- en keukensituaties moet dat prima lukken.

Voor alle zekerheid zou ik een thermometer op de blokken plaatsen. Geef de versterker dan gedurende een half uur even flink wat te verwerken en kijk wat de temperatuur doet.

EDIT:

Ik zie net op het plaatje, dat de koellichamen gesloten zijn. Er MOET dus lucht doorheen geblazen worden. Ik denk dat de warmteafvoer onvoldoende is. Ik weet niet of het wel zo verstandig is de ventilatoren niet te gebruiken. Normale koellichamen hebben een open structuur en dus kan de warme lucht prima wegkomen. Dat lijkt me nu niet het geval. Meten dus!
Yannick

Bericht door Yannick »

Misschien een andere manier om het beide problemen aan te pakken:

Op de foto te zien lijken het 2 120MM fannetjes te zijn die daar staan te wapperen! Je kan het niet altijd beoordelen op een fototje, maar ze zien er niet echt stil uit. Ze doen mij eerder denken aan een meeuw die een straalmotor in vliegt, dan en zacht hummend geluid... :roll:

Als je bij een computerwinkel 2 écht stille fannetjes haalt en hier dan een weerstandje voor zet, die ze nog iets langzamer laat draaien dan ze normaal al zullen doen, dan zal het echt geen hoorbaar geluid meer opleveren! :-$ :-#

Bij echt stille fannetjes moet je denken aan merken als Zalman, Nexus of Papst.

Als je op www.informatique.nl bij 'zoeken' even 119728 invult, dan heb je hier een fannetje dat bij vol vermogen slechts 22.8dB produceert. Ik heb dezelfde fannetjes in mijn PC zitten, en als ze op 5 volt draaien, ga je ze alleen horen als het écht muisstil is. En dat is het natuurlijk nooit als je een versterker gebruikt ;)..

Op 5 volt krijgen kan met verschillende andere computeronderdeeltjes. Maar als er hier iemand is die weet welke weerstand je nodig hebt zal dit ongetwijfeld niet meer dan wat knopen kosten. :D

EDIT: Nog eventjes verder gekeken. Een 'fan-temmer' heb je al voor 3,50. Het is waarschijnlijk nog wel wat duurder dan een enkel weerstandje, maar als je dan toch die fannetjes zou bestellen is het misschien makkelijker. En daarnaast heb je toch nog ruimte zat in die kast. Kijk op de eerder genoemde site even bij nummertje 890537.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Al ver voordat de PC tot de studio en de woonkamer toetrad, en computerlawaai nog voor niemand een isseu was, hield ik me bezig met computers en muziek. Daarin gebruikte ik temperatuurgevoelige ventilatorregelaars (minimum toerental instelbaar) van Conrad, welke na 17 jaar nog altijd dienst doen. Een soortgelijke regelaar verkopen ze nog steeds:
Afbeelding
http://www.conrad.nl/goto/?product=117323
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

thefinlux schreef:
EDIT:

Ik zie net op het plaatje, dat de koellichamen gesloten zijn. Er MOET dus lucht doorheen geblazen worden. Ik denk dat de warmteafvoer onvoldoende is. Ik weet niet of het wel zo verstandig is de ventilatoren niet te gebruiken. Normale koellichamen hebben een open structuur en dus kan de warme lucht prima wegkomen. Dat lijkt me nu niet het geval. Meten dus!
Als ik het goed zie zijn de koellichamen gesloten door de zijkanten van de kast. Als je die weghaalt zijn ze dus wel open..
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Miniwatt schreef:
thefinlux schreef:
EDIT:

Als ik het goed zie zijn de koellichamen gesloten door de zijkanten van de kast. Als je die weghaalt zijn ze dus wel open..
Alleen heb je daar waarschijnlijk weinig aan, omdat er nauwelijks een natuurlijke luchtstroom a.g.v. warmte tussen de ribben zal ontstaan. Zo'n luchtstroom ontstaat wel als de ribben vertikaal gepositioneerd worden, en misschien levert dat wel voldoende koeling op bij licht gebruik, maar nu blijft waarschijnlijk toch wel enige mate van geforceerde koeling noodzakelijk.
StevenW

Bericht door StevenW »

Ik sluit mij bij de laatste opmerking van Mario aan. Daarnaast vind ik dat er goede tips zijn gegeven. Dat er ventilatoren nodig zijn, lijkt mij inmiddels toch wel evident. De oplossingen van Mario en Yannick zijn interessant. Stille, temperatuurgevoelige ventilatoren.

Ventilatoren dus wel gebruiken, omdat de luchtstroom onmogelijk goed kan zijn zonder deze.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zou ook willen adviseren om er ventilatoren van Papst in te zetten,
Ze zijn dan wel 2 of 3 keer zo duur als merkloze maar dan heb je ook wel profesionele duitse kwaliteit, die ook nog een stuk stiller zijn en langer meegaan. Je zou ze bij een beetje behoorlijke elektronicazaak moeten kunnen bestellen.

hier een voorbeeld : http://www.ikbenstil.nl/Fans/Papst:::27_55.html

in combinatie met een temperatuur regelaar zou hij bijna onhoorbaar moeten zijn.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heren, zo'n vaart loopt 't allemaal niet. Dit is een PA versterker, bedoeld om vrijwel continue veel vermogen te leveren, daar zijn de koellichamen en ventilatoren dan ook op berekend. Als je deze versterker voor huiskamergebruik gaat inzetten dan kan je de ventilatoren gevoegelijk op non-actief zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
markje

Bericht door markje »

In principe kun je ze los gooien, behalve als je echt gaat knallen (PA speaker er aan). Ik zou er een temperatuurgevoelige schakelaar tussenzetten: aan bij een graad of 55-60 en uit bij 50. Bij een laag luisterniveau springt ie niet aan en heb je geen last van het zoemen. Als je een keer knalt of hem voor een PA toepassing gebruikt springt de fan aan als het nodig en dan zal het zoemen niet boven het luisterniveau uitkomen.

Groeten Mark
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

SSassen schreef:
Heren, zo'n vaart loopt 't allemaal niet. Dit is een PA versterker, bedoeld om vrijwel continue veel vermogen te leveren, daar zijn de koellichamen en ventilatoren dan ook op berekend. Als je deze versterker voor huiskamergebruik gaat inzetten dan kan je de ventilatoren gevoegelijk op non-actief zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat dacht ik er ook bij ja.. In een huiskamer zal je al dat vermogen zelden nodig hebben.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb de versterkers gisteren opgehaald. Eén van beide heb ik aan mijn set gehangen en een tijdje op redelijk hoog niveau gespeeld. Vooralsnog is het ding niet echt warm geworden. Het lijkt dus allemaal mee te vallen.
Mocht ik de versterker in de toekomst zwaarder belasten, dan springt hij uit zo gauw hij 80 graden bereikt. Als dat ooit gebeurt, zie ik dat als een duidelijk signaal :lol: .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Vanavond heb ik de versterker nog wat langer en nog wat harder laten werken. Helaas wordt hij tóch wel tamelijk heet. Het koelprofiel is namelijk, zoals iemand al eerder dacht te zien, een liggend profiel met gaten bij de ventilator die doorlopen naar de achterzijde van de versterker.
Ik zal de ventilatoren er dus maar uit halen en een stel stille exemplaren er in zetten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Yannick,

Ik heb even naar de door jou genoemde ventilatorgekeken. Werken ventilatoren standaard op een spanning van 12 Volt?

Martijn
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Martijn M schreef:
Yannick,

Ik heb even naar de door jou genoemde ventilatorgekeken. Werken ventilatoren standaard op een spanning van 12 Volt?

Martijn
Jep. Je kunt het voltage nog wel verlagen om minder geluid te krijgen, maar 12v is standaard.
Laatst gewijzigd door Barry op di 13 nov 2007, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Gewoon de 12V fans op 5V laten draaien, ben je ook klaar. Waarschijnlijk is dat voltage wel terug te vinden in de versterker, en zo niet, dan kan je of een weerstand (1 - 5W) in serie met de ventilator opnemen of bv. een 7805 gebruiken voor de 5V.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
bartsegers

Bericht door bartsegers »

beetje offtopic, maar het zijn prachtige versterkers.
Ten minste voor het beuk werk waar ik ze destijds voor heb ingezet.
Veel plezier ermee!

Ik heb een soortgelijke modificatie uitgevoerd bij een skypech pa2100 versterker.

ik heb toen ook een stil exemplaar fan op 5-6 ? volt laten lopen dmv een weerstandje.

met de kap erop was alles geruisloos! heb nog een stofzuiger foampje voor de in en uitzuig plaatsen gezet, scheelde net dat beetje extra reductie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb de één van de ventilatoren er uit gehaald. Het blijkt een 24 Volts exemplaar te zijn. Helaas zijn er geen extra stille ventilatoren voor deze werkspanning verkrijgbaar bij de lokale elektroboer.

Wat is wijsheid? Volgens mij hoeft de ventilator niet zo hard te werken. Doordat er in het koelprofiel luchtstroomgaatjes aan de voor- en achterzijde zitten staat de lucht zonder aangesloten ventilater stil. Een minimaal briesje zou volgens mij al flink wat verkoeling moeten brengen. Zal ik de weerstand van de ventilator meten en middels een serieweerstand de spanning over de ventilator naar ongeveer 6 volt terugbrengen?

Een andere optie is er een 12 Voltsventilator in zetten die nagenoeg onhoorbaar is. Deze zijn waarschijnlijk echter alleen verkrijgbaar in 8 cm. De exemplaren die ik heb zijn 12 cm.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Gewoon weerstand ertussen, iets van 47 - 100 ohm/5W moet prima gaan, maar probeer gewoon even. Stille ventilatoren zijn d'r inderdaad alleen op 12V en komen uit de hoek van de PC, stille koeling is daar uiteraard een must.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
markje

Bericht door markje »

Kun je er niet 2 in serie zetten?

Groeten Mark
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goede tip.