aikido

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hanselchen

aikido

Bericht door hanselchen »

Dag beste mede-audioliefhebbers.
Afgelopen maand heb ik een prototype gebouwd (het bekende plankjes-knutselen) van de Broskies AIKIDO.
Op de pagina van tubecad.com staat hier alles uitvoerig over beschreven en hoe enthiousast de zelfbouwwereld over dit ontwerp is.
Echter, mensen die deze versterker daadwerkelijk gebouwd, getweaked en in bedrijf hebben genomen,dáár is zeer weinig over te vinden.
Wie heeft deze versterker gebouwd en kan er een oordeel over vellen?
Ik ben benieuwd! :?:
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Dan ben je zeker nog nooit op diyaudio geweest? Daar heb ik al heel veel gelezen over de aikido. Schijnt wel een goed ding te zijn, hoe bevalt de jouwe?
hanselchen

Bericht door hanselchen »

Nou, ik vindt de versterker heel goed klinken!
Het is nog een proefopstellingmet de 6cg7 als versterker, gevolgd door de 6n6p als driver.
De stroom door de driver heb ik ruim ingesteld, zo'n 22 mA. Zo kan ik een (hoogohmige 250 ohm beyer dt 880) hoofdtelefoon aan de uitgang hangen en hem tevens als hoofdtelefoonversterker be(ver-)oordelen.
De sound valt zeer zeker niet tegen. Heel fris en detailrijk!!!
Met de buizen wil ik nog experimenteren, zeker met de eerste, versterkende buis. Ik wil ook de 6sn7, de 12au7 en de 5687 proberen.
Ook de voeding wil ik nog wijzigen. Nu heb ik de versterker op een hoogspanning hangen van ca. 220V dc met (skottkey)diodes, mkp van 100 uF, smoorspoel 10H en een C van 330 uF (Aerovox). Dus een buizengelijkrichter moet ik ook nog proberen. Heb hier echter de juiste trafo nog niet voor.
Plaats reactie