T/S van Boston car speakers FS-60

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dimmu1975

T/S van Boston car speakers FS-60

Bericht door dimmu1975 »

Hey,
Na het opruimen van de zolder nog een setje Boston FS-60 component speakers tegengekomen :D
http://www.bigdogaudio.de/angebote/laut ... fs-60.html
Omdat deze niet meer in mijn auto gaan gebouwd worden wil ik er kastjes voor maken.
Zoals vele auto speakers vind ik hier nergens T/S gegevens van, iemand een suggestie met welke inhoud ik best begin?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

nee niemand :D

Vaak spelen deze speakers in free air omstandigheden, dus boots die anders na ?

OF je maakt een zuil die jij acceptabel vindt kwa omvang, en doet ze daarin....

OF je steekt ze in een TL van een hz of 40.
Of....
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

keuzes genoeg dus , een TL-zuiltje wil ik wel eens proberen denk dat ik daar eens voor ga.
Nu nog effe hier zoeken hoe een TL van 40hz te brekenen :oops:
bartsegers

TL voor 16,5 cm. (uitgegaan van een SD van 130cm2)
Lengte voor 40 hz +/- 180 cm lang.
22mm mdf

ps, let niet op de komma's, autocad preciesie 8)
Breedte is 16 intern, en 20,4 buitenmaat. (mooi slank :wink: )

Afbeelding
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

hey dat is wel heel snel !
thnx alvast , ik ga nog wel de tweeter een plaatsje moeten geven maar daar vind ik wel iets op.
bartsegers

die zijn vaak afgesloten bij een car hifi setje, dus infrezen en klaar zou ik zeggen...
(of boven op in een toetertje)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi bovenop zou ik zeggen
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

Vriendelijke mensen bij Boston, na 24h een antwoord op mijn mailtje.
Niet dat we er nu veel mee zijn, maar het is het gebaar dat telt :wink:
Hello Wodan,

Thank you for writing in. The T/S parameters for our mobile audio component speakers are not published. This is because the primary use for these specifications are in enclosure design, and these speakers are not designed to be installed into an enclosure. To do so will reduce the bass output and create an unnatural boost in the midbass output, creating an off balanced response. Having said this, should you need to build an enclosure for your FS-60's you should try to keep it between .2 and .3 cubic feet to minimize the negative side effects the enclosure would otherwise cause. Please feel free to contact us with any questions you may have.

Cheers,
Cory
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, net antwoord hoor. in elk geval inhoudelijk ingegaan op je vraag. en je weet nu dat ze dus ontworpen zijn als free air, dus de Qt zal dan wel >0.7 liggen. niets waar een beetje TL van wakker ligt :lol:
bartsegers

Precies, dit is ook zoals ze netjes aangeven trouwens :!: de reden dat je zoiets niet zo snel in een gesloten (laat staan basreflex) kastje kan doen.

een erg grillig freq. verloop is het resultaat met minimale diepgang misschien als kadotje toe.

Met goed spelen met demping kun je zo "op de gok" goede resultaten halen met een TL. Plaatje boven is geen kleintje, maar is dan ook vrij laag afgestemd.
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

Heb al enkele jaren Boston materiaal in de auto en deze snelle respons bevestigd mijn vertrouwen in dit merk alleen maar.
=D>
Enfin ga er gewoon aan beginnen, perfecte oefening voor mijn houtbewerking skills :oops:
Heb even in Sketchup uw tekening nagemaakt in MDF 18mm, veronderstel dat dit wel genoeg is voor een "risico" bouwsel.
Bijlagen
FS 60.jpg
bartsegers

uiteraard...

als je de overall breedte meer maakt, wordt de kast nog wat minder diep ? zolang de line maar zijn opp. blijft behouden.

Kom je verder eruit met alleen de interne maten, of moet je meer hebben ? Heb de file nog in Acad staan.

Mijn gevoel zegt dat goed stuffen achter de woofer (eerste stuk van de line) er al voor zorgt dat je weinig tot geen last hebt van reflecties van mid frequenties uit je tl opening. Dat kan namelijk heel storend zijn.
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

binnenmaat is nog steeds 160mm zoals je al voorstelde.
voor de rest heb ik genoeg aan uw maatvoering, juist een beetje denkwerk door het verschil van 22mm=>18mm .
Echt heel erg bedankt dat je me geholpen hebt met het TL ontwerp,hoopte er stiekem een beetje op
Als ik er effectief aan begin houd ik jullie zeker op de hoogte,wss morgen wat hout gaan halen.
Enkel jammer dat het nu zo vroeg donker is , ben genoodzaakt om buiten te zagen en zo in het donker is dat niet echt aan te raden :(
Plaats reactie