ML TL - wazdahnou
Moderator: Beheerdersteam
Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
Ik ga mijn artikel over TL een beetje aanpassen, vooral het stukje over de praktijk. Bovendien had ik wat betere uitleg kunnen doen bij sommige formules. Doe ik dus dan ook maar even.
Ik ga mijn artikel over TL een beetje aanpassen, vooral het stukje over de praktijk. Bovendien had ik wat betere uitleg kunnen doen bij sommige formules. Doe ik dus dan ook maar even.
- anonamemouse
om eerlijk te zijn; de techniek is aanmerkelijk verbeterd, maar over het algemeen hangen er nog minstens evenveel cabinets in een beetje zaal... alleen zit het vaak verstopt achter dingen.barth_lab schreef:Offtopic: creatief met boxen in de jaren70
voor een zaal als ahoy in rotterdamn is tussen de 30 en 50 cabinets per kant vrij standaard.
- Soundexcel
Ik kom vrij regelmatig in Ahoy voor werk. Maar ik heb nog nooit 30 tot 50 kasten per kant zien hangenvoor een zaal als ahoy in rotterdamn is tussen de 30 en 50 cabinets per kant vrij standaard.
Nee ff sirieus. Bij een beetje formaat optreden hangt er een flinke set.
Bijvoorbeeld Ahoy hangt standaard L en R 12 kastjes, Met een outfill van 6 kasten. Voor het laag meestal een sub of 12. EML zet 4 van hun eigen fabriekaten neer (3x 18" per kast).
En een infill op de grond a een kast op 3.
Dit gaat over Line-array's
Conversoneel wordt in Ahoy niet zo veel meer gebruikt. Toevallig nog bij het afscheids optreden van BZN. Met conversioneel wordt het laag bijna altijd mee gevlogen. Zo uit mijn hoofd hangen er dan 10 toppen, 10 bassen
En op de grond een sub of 12 met infill.
Het Valt allemaal dus gelukkig wel mee
Meyer Sound heeft de meeste info op hun site staan omtrend line-array's.
Zeer interessant.
- anonamemouse
Ik had dus een vraagje dat kennelijk nu gemist is..sietse schreef:Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
De Qms vertelt iets over de mechanische weerstand. Qts vertelt wat meer over de output van de driver op de Fs in free air, maar ik heb dat nooit echt kunnen vinden op google. Hoe hoger de Qts des te minder snel de woofer in het laag afvalt wb de Tl. Maar hoge Qts drivers presteren weer slechter in het hoog in de TL in vergelijking met lage Qts drivers. Hoge Vas drivers presteren weer minder in het laag, maar hangen vaak wel samen met een hogere Qts. Snap jij er nog wat van?sietse schreef:Ik had dus een vraagje dat kennelijk nu gemist is..sietse schreef:Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
mvg,
Martijn
Ik denk dat ik het snap. Er werdt (wordt) altijd beweerd dat je voor een TL een driver zou moeten gebruiken met minmaal 0,7 Qts. Daar zal best wel een gedegen reden voor zijn bedacht, maar, een volgende bewering:
Hoge Qts - meer bas,
Lage Qts - mooiere bas.
Ik denk nu dat je met twee drivers met een lagere Qts beter af bent in een TL, dan met één en een hoge Qts. Maar dat is koffiedik kijken hoor. Met het twee en halfweg filteren is eigenlijk niks meer het zelfde dan met de "standaard" filters die ik vroeger toepaste.
Hoge Qts - meer bas,
Lage Qts - mooiere bas.
Ik denk nu dat je met twee drivers met een lagere Qts beter af bent in een TL, dan met één en een hoge Qts. Maar dat is koffiedik kijken hoor. Met het twee en halfweg filteren is eigenlijk niks meer het zelfde dan met de "standaard" filters die ik vroeger toepaste.
misschien helpt dit
What do the driver T/S parameters mean and will they help me choose the best driver?
So what does it all mean. First I’ll give a brief description of what most of the useful T/S parameters mean and later how you can use them to evaluate drivers for selection. I will not be going into great mathematical or mechanical detail here as this is aimed at the novice.
fs: Driver free air resonance.
The point at which all the moving parts of the driver sympathize or resonate. Resonance is a hard thing to explain simply, but a rule of thump is that you will find it hard to produce lower frequencies than the driver’s fs. So a driver with an fs of 60 Hz will not produce 35 Hz very well. A driver with an fs of 32 Hz will produce 35 Hz, if the box is tuned low enough. These two examples relate to closed, ported and bandpass cabinets, horns are less affected by fs as they use the driver as a piston.
Qts: Driver total Q.
It had to happen at some point, we’ve hit the Q word. Q is basically a describing word, it is used to describe a quality or characteristic about an electrical or mechanical part of the driver. So Qts is the overall Q of the driver, both electrical and mechanical. Qts can be thought of as how strong the motor and magnet system are. A driver with a low Qts of around 0.20 would have a large magnet and be able to move the cone with a lot of force. This makes for a tight driver. A driver with a Qts of 0.45 would have a smaller magnet and less control over its cone. So low values of Qts give a tight and punchy sound but with little weight or low bass and high Qts values give a slow and heavy sound that will give you lots of low frequency output. Watch out for drivers with really high Qts values of 0.6 or above, these would require such a big box to work correctly that in normal size boxes you don’t get much low end. They are better of being used on the rear parcel shelf of your car, where they can enjoy a massive rear chamber.
Qms: Driver mechanical Q
Qms is the mechanical Q of the speaker and only takes the speaker's mechanical properties into consideration. It is a measurement of the control coming from the speaker's mechanical suspension, which is made up of the surround and spider.
The total driver Q is Qts and is derived from the electrical Q (Qes) and the mechanical Q (Qms).
Qts is defined as 1/Qts = 1/Qes + 1/Qms
Qms is calculated
Fs sqrt(Rc)
Qms = -----------
f2 - f1
Drivers with a very high mechanical Q can sound more open, cleaner and have a better dynamic range. This is because they have less loss. The surround is more flexible, the spider is better constructed, they have better air flow and usually have higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behaviour.
So Qts is just a product of Qms and Qes and an understanding of what they are is important when designing a loudspeaker system. Qts, Vas and fs are all that is needed to determine the box size, but when you get to a very advanced stage of designing, its parameters like Qes and Qms which become the foundation of what you do.
BL: Driver motor strength.
The higher the value the stronger the motor. Given in tesla meters. Drivers with high BL values of around 30 or more have the ability to control their cones very accurately. These drivers will almost certainly have very large magnets and will weigh a lot. Note also that drivers with high BL values will normally have a low Qts value. Drivers with a low BL value of 20 or less will be less able to control their cones. These drivers will not feel as tight as those with higher BL’s. They will also normally have higher Qts values of over 0.28 and while at home in ported or bandpass cabinets I call these drivers mud motors because of there slow and heavy sound with a less than perfect transient response.
Vas: Volume of air equal to the driver compliance.
This can be thought of as how stiff the movement of the cone is. The value is given in litres or cu inches. There are a lot of variables that determine the Vas, so you can’t really say that high values of Vas mean a certain thing or are better. A single or double suspension spider will affect Vas, so does the size of the cone. The temperature of the air and also the humidity will affect Vas and so it is one of the hardest parameters to evaluate.
Mmd: Mass or weight of the speaker cone assembly.
This is how heavy the cone, coil and other moving parts are. An 18” driver with a Mmd of around 100 grams will have a light cone and will usually be more efficient than a driver with a heavy cone. A light cone can also move quicker. Light cones are usually found in higher Qts value drivers, but not always. This would appear to give them the advantage of having a quicker transient response as the cone is light, but the weak motors found in higher Qts drivers offsets any advantages of having a lighter cone. Drivers with Mmd’s of over 200 grams will have heavy stiff cones. They will usually be less efficient, have double spiders and have lower Qts values. Drivers with heavy cones should have a slower sound, but not if they also have a low Qts and high BL. The strength of the motor system is able to counteract the high cone weight and still give a fast transient response. Do not confuse Mmd with Mms. Mms is the total cone assembly mass including radiation mass. Some loudspeaker design programs will want you to enter the Mmd and will calculate the Mms for you, while others will want the Mms and will calculate the Mmd for you.
Sd: Effective driver radiating area.
Given in sq cm or sq inches. Basically means how much area the cone has to move air with. Larger cones will have bigger Sd’s and smaller cones will have smaller Sd’s. An average Sd for an 18” cone would be 1150 sq cm and a 15” driver would have an average Sd of around 890 sq cm. But the depth of the cone also has to be taken into account. A deeper cone will give you a higher Sd for the same diameter. So that’s why you see different Sd’s for same size drivers. The ones with the higher Sd’s have deeper cones or have less surround material or both.
Als je de driver fullrange wil laten spelen of hoog wil crossen lever je met zo een hoge Qts driver wel veel in op het midden en hoog. Als je 3 weg gaat dan is het misschien handig om de basluidsprekers een hoge qts te geven(0,35-0,5. 0,7 heb ik nog niet gezien geloof ik muv een B139) en de mid een lagere, hoewel de mid vaak al niet meer in een Tl word gezet.. Maar je moet dus ook niet een al te hoge Vas hebben, wat noggal vaak het geval is wanneer de driver een hogere Qts heeft.sietse schreef:Ik denk dat ik het snap. Er werdt (wordt) altijd beweerd dat je voor een TL een driver zou moeten gebruiken met minmaal 0,7 Qts. Daar zal best wel een gedegen reden voor zijn bedacht, maar, een volgende bewering:
Hoge Qts - meer bas,
Lage Qts - mooiere bas.
lees deze link maar eens GOED door artikel over TL ontwerpen !!!sietse schreef:Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
http://www.t-linespeakers.org/design/MJ ... index.html
dit stukje vooral....
Speed of sound in a stuffed line
The TL resonates at one quarter of the wavelength of the frequency set as the tuning point.
The wave length depends on the speed of sound.
Damping of the pipe will slow down the speed of sound a little, and since the wave length depends on the speed of sound, a slight lowering of the tuning frequency will occur.
However, this is not a dramatically reduction at all. A couple of Hz is what you will gain at the most.
It is very difficult even to be able to measure if the tuning frequency has changed, as the impedance curve is damped and flat.
Your local altitude and the temperature of the air has more of an impact on the tuning frequency than the stuffing.
Design parameters
--------------------------------------------------------------------------------
The most important of the design parameters is the design of the cabinet:
Length and geometry to set the tuning frequency -- Tuning frequency is set by the length of the line and the geometry.
For a straight line, it is simply a quarter wave of the frequency.
A tapered line (opening has a smaller area than the closed end of the pipe) is the smallest possible enclosure for the same frequency. A tapered line is very good at taming the unwanted upper harmonics. The output from the opening is broader and with slightly less output, compared to the straight line.
An expanding line will be the longest line for the same tuning frequency. It has a high output level, unfortunately the frequency curve is very uneven.
If you mass load the straight line, by making the area of the opening smaller than the cross section, the line will be shorter than the straight line for the same tuning frequency.
A larger volume will, in general, increase the bass and also lower the tuning frequency a bit.
Driver offset -- In a straight TL, moving the driver down approximately one third of the line will eliminate half the peaks in the higher harmonics. This is a very useful, old trick to tame the frequency response. The cost is slightly less bass.
Stuffing to dampen nulls, ripples and impedance peaks --
The last option is stuffing, which should be relatively light so as not to attenuate the opening output too much.
Stuffing will make the frequency curve smoother and dampen impedance peaks.
The draw back is less bass. The balance between damping peaks and nulls, and still benefiting from the opening output is clearly seen in the MathCad worksheets.
Driver Thiele-Small Parameters
--------------------------------------------------------------------------------
Qts -- I use a Qts value of 0.35 to distinguish between high and low Qts. You might have another definition.
Drivers with a high Qts perform better than driver with low Qts in a quarter wave design.
On the other hand, the lower Qts driver seems to require less volume, thereby resulting in a smaller enclosure.
Low Qts drivers have a roll off that starts earlier than high Qts drivers, and drivers with a moderate or high Qts will often result in the best low end performance.
But this is also a matter of taste and preferences. "Good sound" is defined by you only.
The output from the opening is broader with high Qts drivers, compared to low Qts drivers that have a narrower output from the opening.
Drivers with a Qts lower than 0.30 seem to be difficult to control in a TL.
Fs -- In a properly designed TL you can expect the bass to reach down half an octave — or maybe more - below the driver Fs.
Vas -- In a TL, just like any other enclosure, Vas is a deterninant of the total enclosure volume.
A good example of this can be seen by modeling an isobarik driver.
The cross-section of the line halves just as the Va does (ie enclosure volume halves -- line length stays the same).
Drivers with low Vas may require a box so small that at the required length the cross-section of the line is inadequet to create a good TL.
It should be noted that a TL. in general, is fairly tolerant of differences in volume -- in this way similar to a sealed box with a Q below 0.707 (maximally flat/Butterworth)
Starting Point
A starting point could be to tune the enclosure 5-10 Hz above the driver's Fs if it is a low Qts driver.
Tune the enclosure 5-10 Hz lower than the driver Fs, if the Qts is high. However, this is a guideline only.
As you move the tuning frequency upwards, the output from the opening increases.
And, not surprisingly, if you lower the tuning frequency you will at the same time also lower the output level from the opening.
Set the cross section to 2-3 times Sd* at the closed end, and use a tapered geometry in the ratio 1:10. Or mass load the line by reducing the area of the opening, or use a port like in Martin's ML projects, to help control the higher harmonics.
If your design allows it, set the driver down one fifth to one third of the line length -- play with the offset, sometimes small changes can be significant.
Every design will always will be a compromise of "competing" characteristics.
De Qts vertelt iets over het gedrag van de luidspreker op en rond zijn resonantiefrequentie. Heel precies: Qts = het aantal cycles dat het duurt voordat de luidspreker op 1/535e van zijn originele niveau zit. Voorbeeld:sietse schreef:Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
Stel dat een speaker (fs = 50hz en Qts = 0,5) een 50hz sinus aangeboden krijgt en deze sinus abrubt stopt, dan heeft de speaker een halve cycle (in dit geval 0,5*(1/50) seconden) nodig om 535 maal zo zacht te spelen als het aangeboden signaal. Een hogere Qts betekent dus een langere uitdooftijd, maar ook een langere opbouwtijd.
Een Qts < 0,5 betekent dat het uitdoven zo kort duurt dat er geen sprake is van resonantie op de fs. Resonantie zorgt voor versterking rond de fs, dus een driver met zo,n lage Qts zal in een IB vroeg, maar geleidelijk afvallen.
Een Qts > 0,5 betekent dat het uitdoven lang genoeg duurt om resonantie op de fs toe te staan. Hierdoor wordt de lagetonenweergave wel versterkt. Een driver met zo'n hoge Qts zal in een IB dus later maar steiler afvallen.
Volgens mij is een TL heel erg te vergelijken met een BR.
Een driver is een gedempt massa-veer systeem.
Een Br kast is ook een gedempt massa(luchtmassa in poort)-veer(luchtveer in box) systeem. Bij een TL is dat net wat anders, maar het lijkt erop.
In een staande golf in een 1/4 labda pijp beweegt het luchtvolume bij de mond van de TL heen en weer (in en uit), aan de gesloten kant wordt de lucht samengeperst en uitgetrokken. Zo vormt een TL dus ook een massa-veer systeem. Door de koppeling van dit extra massa-veersysteem aan de driver wordt de laagweergave versterkt dan wel vergroot.
Terug naar de Qts. In welke mate is de Qts nu bepalend voor de versterking van de laagweergave in een TL/BR?
Een TL of BR voegt resonantie toe rond de resonantiefrequentie, de driver moet hier maar controle over kunnen houden. Met andere woorden: de driver moet het hele systeem snel genoeg kunnen remmen en op gang brengen. Bij een hoge Qts (in box: Qtc) is de driver hier niet zo goed toe in staat, en wordt veel energie opgeslagen en opgeteld bij de energie van de volgende cycle. Hierdoor komt de versterking, maar de versterking kan ook teveel zijn, dit zal een piek in de laagweergave veroorzaken.
Een luidspreker met een Qts hoger dan 0,5 zal in een BR moeilijker te handhaven zijn omdat de laagweergave teveel versterking geniet. Lekkere boembas dus.
In een TL is dezelfde luidspreker wel wenselijk omdat een TL niet alleen een grondfrequentie kent, maar ook boventonen. De grondfrequentie is storend luid vanwege de hoge Qts van de driver, de driver kan al die resonantie namelijk niet onder de duim houden. Maar de boventonen zijn niet driverafhankelijk, deze worden alleen bepaald door de geometrie van de TL. Door de TL (deels) met dempingsmateriaal te vullen kunnen de staande golven gedempt worden, zowel de grondtoon als de boventonen dus. De grondtoon wil je niet in zijn geheel verliezen, je had die TL nou net gebouwd om de bas wat te versterken. Het is dus wenselijk dat de grondtoon ten opzichte van de boventonen voor demping luid was. In een TL is een speaker met hoge Qts dus goed bruikbaar, want dit zal leiden tot een luide grondtoon, die na demping niet te zwak is.
Een BR is trouwens ook te dempen, maar hier heb je niet zo heel veel aan, je kan op die manier namelijk geen staande golven dempen. (Een BR dempen doe je door een poreus textiel voor de poort te spannen, of door rietjes in de poort te duwen enzo. )
Nu moet ik toegeven dat ik dat stuk over boventonen en grondtoon nooit ergens anders heb gelezen, maar mij klinkt het zeer aannemelijk. Het is meer een gedachtenexperiment dan een waarheid. Oordeel zelf zou ik zeggen, en gedachtenexperimenteer lekker mee!
Ok, bedankt voor de uitleg. Zal het nog es een paar keer doorlezen en kijken hoe ik het in mijn verhaal kan verwerken, zodat ook een beginner het begrijpt.
Ik heb nu toch wel het idee, dat, zoals ik het nu filter, voor de bas een Qts van ca 0,5 á 0,7 goed is en voor de basmid een lagere Qts niet slecht is, omdat die breedbandig moet zijn.
'T worden nog wel es simpele dingen die TL's...
Ik heb nu toch wel het idee, dat, zoals ik het nu filter, voor de bas een Qts van ca 0,5 á 0,7 goed is en voor de basmid een lagere Qts niet slecht is, omdat die breedbandig moet zijn.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik denk wel dat het voor een beginner duidelijk overkomt als je aangeeft dat 0,5-0,7 het meest ideaal is voor de laagweergave i.v.m. een gecontroleerde weergave en diepgang, en dat voor breedbandiger gebruik beter een wat lagere QTS gebruikt kan worden i.v.m. een betere laag/middenweergave. Bij voorkeur niet lager dan 0,35, maar het zijn richtlijnen en geen harde cijfers. Bij een sterk taps verloop is wellicht een lagere QTS mogelijk, maar op een gegeven moment ontbreekt het aan diepgang en mogelijk wordt de doorlaatopening te klein.sietse schreef:Zal het nog es een paar keer doorlezen en kijken hoe ik het in mijn verhaal kan verwerken, zodat ook een beginner het begrijpt.![]()
Dat waren het voor jou toch al?sietse schreef:'T worden nog wel es simpele dingen die TL's...
Wat heeft een lage Qts met breedbandigheid te maken ?sietse schreef:Ok, bedankt voor de uitleg. Zal het nog es een paar keer doorlezen en kijken hoe ik het in mijn verhaal kan verwerken, zodat ook een beginner het begrijpt.![]()
Qts is een poduct uit een formule van parameters
lees dit
The total driver Q is Qts and is derived from the electrical Q (Qes) and the mechanical Q (Qms).
Qts is defined as 1/Qts = 1/Qes + 1/Qms
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het heeft niet zozeer wat te maken met breedbandigheid van de driver, maar met de inzet ervan en met voorkeur.
Een hoge Qts is niet bevordelijk voor de geluidskwaliteit, maar anderzijds onontbeerlijk voor diepgang in een TL. Neemt de TL enkel lage bassen voor zijn rekening, dan is diepgang en een goede controle in het laagste laag belangrijk, dus gebruik je bij voorkeur een driver met een hogere QTS. Moet de TL ook midbassen weergeven en ligt de nadruk op kwaliteit in dat gebied, dan kan voor een wat lagere Qts worden gekozen, waarbij wel wat diepgang en controle in het laagste laag wordt ingeleverd. Met een Qts rond 5.0 zit je zo'n beetje in het midden.
Afhankelijk van de toepassing is het dus maar net waar je voorkeur ligt.
Een hoge Qts is niet bevordelijk voor de geluidskwaliteit, maar anderzijds onontbeerlijk voor diepgang in een TL. Neemt de TL enkel lage bassen voor zijn rekening, dan is diepgang en een goede controle in het laagste laag belangrijk, dus gebruik je bij voorkeur een driver met een hogere QTS. Moet de TL ook midbassen weergeven en ligt de nadruk op kwaliteit in dat gebied, dan kan voor een wat lagere Qts worden gekozen, waarbij wel wat diepgang en controle in het laagste laag wordt ingeleverd. Met een Qts rond 5.0 zit je zo'n beetje in het midden.
Afhankelijk van de toepassing is het dus maar net waar je voorkeur ligt.
Yes, dat klopt. En als de beweging nog niet is uitgestorven voordat er een nieuwe cycle begint word de oude energie opgeteld bij de nieuw toegevoerde energie, vandaar de versterking.
Maar een lage Qts geeft natuurlijk meer controle in het laag, ook in een tl. Voor zover ik weet heeft de Qts geen invloed op de geluidskwaliteit (ver) boven de resonantiefrequentie.
Qts moet nooit los van de fs worden gezien. Het verschil tussen twee drivers met dezelfde fs en verschillende Qts is dat de driver met hoge Qts lager en abrubter afvalt, en de driver met lage Qts hoger en geleidelijker.
Maar een lage Qts geeft natuurlijk meer controle in het laag, ook in een tl. Voor zover ik weet heeft de Qts geen invloed op de geluidskwaliteit (ver) boven de resonantiefrequentie.
Qts moet nooit los van de fs worden gezien. Het verschil tussen twee drivers met dezelfde fs en verschillende Qts is dat de driver met hoge Qts lager en abrubter afvalt, en de driver met lage Qts hoger en geleidelijker.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Lepain's en mijn beweringen lijken misschien tegenstrijdiger dan dat ze zijn, maar dat ligt dan aan de interpretatie of aan mijn uitleg. Daarom een korte toelichting.
Bij een lagere QTS wordt Fd in een TL verder omhoog getrokken dan bij een hoge Qts. Bij een volgens Augsperger berekende TL komt in zo'n geval de berekende afstemming ook ver boven de oorspronkelijke Fs van de driver te liggen. In de praktijk stemmen de meesten echter gewoon op de oorspronkelijke Fs af, en dus liggen de laagst weergegeven frequenties eigenlijk beneden de daadwerkelijke resonantiefrequentie. In dat gebied neemt de controle over de driver af (en de groupdelay toe), terwijl nou net die frequenties de meeste energie bevatten en dus eigenlijk om een sterkere controle vragen. Overwegend resulteert een hogere Qts dus een verminderde controle in het laagste laag.
Wat betreft een betere weergave bij een lagere Qts: ik geloof inderdaad niet dat je daar bij enkele honderden Hertz nog profijt van hebt. Onder midbassen versta ik dan ook niet het lage middengebied, maar het gebied wat volgt op de lage bassen, dus pakweg vanaf zo'n 50/60 Hz.
Bij een lagere QTS wordt Fd in een TL verder omhoog getrokken dan bij een hoge Qts. Bij een volgens Augsperger berekende TL komt in zo'n geval de berekende afstemming ook ver boven de oorspronkelijke Fs van de driver te liggen. In de praktijk stemmen de meesten echter gewoon op de oorspronkelijke Fs af, en dus liggen de laagst weergegeven frequenties eigenlijk beneden de daadwerkelijke resonantiefrequentie. In dat gebied neemt de controle over de driver af (en de groupdelay toe), terwijl nou net die frequenties de meeste energie bevatten en dus eigenlijk om een sterkere controle vragen. Overwegend resulteert een hogere Qts dus een verminderde controle in het laagste laag.
Wat betreft een betere weergave bij een lagere Qts: ik geloof inderdaad niet dat je daar bij enkele honderden Hertz nog profijt van hebt. Onder midbassen versta ik dan ook niet het lage middengebied, maar het gebied wat volgt op de lage bassen, dus pakweg vanaf zo'n 50/60 Hz.
sietse schreef:Ik ben ff wat kwijt tussen de oren. De Qts van een luidspreker. Had de hoogte van deze waarde niet iets te maken met de stijfheid van de ophangrand van de conus? Een hoge Qts - een hardere bas?
stukje TL theorie van door F. Hausdorf (Visaton)
let ook op hoe hij de lengte van de TL line
ziet.... dus niet van af middelpunt van de woofer
maar gewoon de gehele lengte van de pijp
ook het nut van een achterkamer met tunnel
woordt nog wel eens onderbelicht denk ik
volgens mij stond de nederlandse vertaling in ooi in de Elektuur ?
http://www.visaton.de/downloads/tl_artikel_elektor.pdf
nog wat leesvoer over hoge of lage Ots drivers in een TL
van MJ King uiteraard
dan lage Qts (0,3)
http://www.quarter-wave.com/Theory/Alignment_Tables.pdf
kijk maar eens of je dit in je aanvulllend TL artikel kunt
of wilt verwerken..... lijkt mij wel nuttig ..toch ..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dergelijke informatie past inderdaad beter in een aanvullend artikel, want voor veel beginners is de drempel al hoog genoeg om aan een TL te beginnen. De huidige discussie gaar daar eigenlijk al een heel stuk aan voorbij. Maar wat handiger is, is om op het einde wat verwijzingen in het artikel te plaatsen voor wie hier dieper in wilt duiken. Teveel informatie schrikt mensen af, en gevorderden zoeken (of kennen) zelf hun bronnen inmiddels wel.weidok schreef:kijk maar eens of je dit in je aanvulllend TL artikel kunt
of wilt verwerken..... lijkt mij wel nuttig ..toch ..
Fs van de driver.Wowly schreef:Wat is Fd