Price watch Nederlandse leveranciers; Kartel vorming ?
Moderator: Beheerdersteam
Price watch Nederlandse leveranciers; Kartel vorming ?
Ik heb eens een paar controles uitgevoerd.
Gewoon een steekproef, alleen Scanspeak, Seas Excel en Vifa zijn meegenomen met enkele populaire producten.
Het maakt geen fluit uit of je je spullen koopt bij een van de bekende 3. Slechts in een enkel geval zit er 50 cent per stuk tussen. Alleen BMM springt eruit. Ga je vervolgens kijken wat het scheelt voor 2 boxen dan schrik je wel even.
Prijzen zijn incl btw per stuk bij afname van 2 stuks.
merk type----------BMM - S&C/Remo/Spland - Verschil
Scan speak 7000 -----€ 372,23 - € 430,00 - 15,52%
Scan speak 9800 -----€ 134,16 - € 155,00 - 15,53%
Scan speak 9700 -----€ 123,30 - € 145,00 - 17,60%
Scan speak 9500 -----€ 106,90 - € 125,00 - 16,93%
Sc sp 18w/4531go ---€ 203,01 - € 235,00 - 15,76%
Sc sp 18w/8531go ---€ 194,86 - € 225,00 - 15,47%
Seas excel T25CF001 -----€ 101,55 - € 122,00 - 20,14%
Seas excel T25CF002 -----€ 227,90 - € 293,00 - 28,57%
Seas excel w18e001p2 ---€ 190,61 - € 244,00 - 28,01%
Seas excel w18e001p4 ---€ 187,54 - € 244,00 - 30,11%
Seas excel w22ex001 -----€ 202,59 - € 269,00 - 32,78%
Vifa xt-300 -------------- € 57,45 - € 70,00 - 21,84%
Vifa PL18WO-09/08 --- € 80,11 - € 97,00 - 21,08%
Prijzen per set (alleen units)
Optimo Scan speak / Tony Gee ---€ 1.150,48 - € 1.330,00 -15,60%
Thor Seas / D'Apolitto --------------- € 1.205,96 - € 1.562,00 -29,52%
Trym Seas / Zeligman --------------- € 860,98 - € 1.124,00 -30,55%
Premium 22 Vifa / ???? ------------- € 435,35 - € 528,00 - 21,28%
Gewoon een steekproef, alleen Scanspeak, Seas Excel en Vifa zijn meegenomen met enkele populaire producten.
Het maakt geen fluit uit of je je spullen koopt bij een van de bekende 3. Slechts in een enkel geval zit er 50 cent per stuk tussen. Alleen BMM springt eruit. Ga je vervolgens kijken wat het scheelt voor 2 boxen dan schrik je wel even.
Prijzen zijn incl btw per stuk bij afname van 2 stuks.
merk type----------BMM - S&C/Remo/Spland - Verschil
Scan speak 7000 -----€ 372,23 - € 430,00 - 15,52%
Scan speak 9800 -----€ 134,16 - € 155,00 - 15,53%
Scan speak 9700 -----€ 123,30 - € 145,00 - 17,60%
Scan speak 9500 -----€ 106,90 - € 125,00 - 16,93%
Sc sp 18w/4531go ---€ 203,01 - € 235,00 - 15,76%
Sc sp 18w/8531go ---€ 194,86 - € 225,00 - 15,47%
Seas excel T25CF001 -----€ 101,55 - € 122,00 - 20,14%
Seas excel T25CF002 -----€ 227,90 - € 293,00 - 28,57%
Seas excel w18e001p2 ---€ 190,61 - € 244,00 - 28,01%
Seas excel w18e001p4 ---€ 187,54 - € 244,00 - 30,11%
Seas excel w22ex001 -----€ 202,59 - € 269,00 - 32,78%
Vifa xt-300 -------------- € 57,45 - € 70,00 - 21,84%
Vifa PL18WO-09/08 --- € 80,11 - € 97,00 - 21,08%
Prijzen per set (alleen units)
Optimo Scan speak / Tony Gee ---€ 1.150,48 - € 1.330,00 -15,60%
Thor Seas / D'Apolitto --------------- € 1.205,96 - € 1.562,00 -29,52%
Trym Seas / Zeligman --------------- € 860,98 - € 1.124,00 -30,55%
Premium 22 Vifa / ???? ------------- € 435,35 - € 528,00 - 21,28%
Zelf heb ik gekeken voor Seas units bij www.schuro.de en www.madisound.com
Schuro was vrij goedkoop, maar ik bouw een aangepaste versie van de Proteus met rare filteronderdelen en de H1189 kon ik nergens in Europa vinden, dus heb ik uiteindelijk alles, 4 woofers, 2 tweeters, compleet filter en beslag gekocht in Amerika en zelf ingevoerd.
Achteraf waren de verzendkosten hoog, maar voor 409 euro was ik klaar. Het voordeel zou veel hoger zijn geweest als ik gebleven was bij de E0006 tweeter (75 dollar tegen 122 euro/96 bij schuro). Ter vergelijk, ik schat dat de tweeter die ik ga gebruiken 40-50 euro kost, dan zit je in Nederland aan de 400-420 euro minimaal, en dan moet je dus nog filteren.
BMM Electronics heb ik ook gekeken, maar die hadden de H571 niet in hun assortiment. Uiteindelijk is mijn keus gevallen op Madisound vanwege de prijs en de spoelen die alleen zij maken
Wellicht dat met een -iets- ander filter schuro goedkoper is.
Schuro was vrij goedkoop, maar ik bouw een aangepaste versie van de Proteus met rare filteronderdelen en de H1189 kon ik nergens in Europa vinden, dus heb ik uiteindelijk alles, 4 woofers, 2 tweeters, compleet filter en beslag gekocht in Amerika en zelf ingevoerd.
Achteraf waren de verzendkosten hoog, maar voor 409 euro was ik klaar. Het voordeel zou veel hoger zijn geweest als ik gebleven was bij de E0006 tweeter (75 dollar tegen 122 euro/96 bij schuro). Ter vergelijk, ik schat dat de tweeter die ik ga gebruiken 40-50 euro kost, dan zit je in Nederland aan de 400-420 euro minimaal, en dan moet je dus nog filteren.
BMM Electronics heb ik ook gekeken, maar die hadden de H571 niet in hun assortiment. Uiteindelijk is mijn keus gevallen op Madisound vanwege de prijs en de spoelen die alleen zij maken
Wellicht dat met een -iets- ander filter schuro goedkoper is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zoals Edo zegt, BMM is internetbedrijf, de anderen hebben een gewone winkel en moeten dus een flink hogere marge halen om te overleven. en het staat ze uiteraard vrij om braaf de adviesprijs te volgen. is in een aantal gevallen ook voorwaarde om een goede prijs te krijgen, ik weet van een groothandel die voor 'echte dealers' (dus met echte winkel, goed advies, te luisteren modellen, en het duidelijke advies om niet onder de adviesprijs te verkopen) betere inkoopprijzen geeft dan internet verkopers. En er zijn ook fabrikanten die alleen garantie geven als hun spullen via de dealers zijn gekocht, geen garante op internet aankopen. Dit alles om toch binnen de wet te blijven en toch de dealers met echte winkel te laten overleven.
en ga eens shoppen voor bv een DVD speler. als je aanbiedingen buiten beschouwing laat, dan zit er ook vrijwel geen verschil in de prijzen tussen de winkels. toen im m'n DVD963SA ging kopen waren Correct, Modern, en de Expert in t dorp binnen 20 euro, op een speler van 450... Ik heb 'm toen dus gekocht bij de zaak die 'm op voorraad had en een eigen technische dienst heeft. bij internetdozenschuivers was de prijs idd wel merkbaar lager.
Voor wat betreft SEAS, Peerless, etc: die worden in NL alleen via IT verkocht, en maken dus de lange route Noorwegen/Denemarken - Duitsland - NL Importeur - Handel Mensen die direct bij de fabriek kunnen kopen in andere landen kunnen dus fors goedkoper zijn, zoals bv die Finse leverancier die we in een ander topic tegenkwamen
en ga eens shoppen voor bv een DVD speler. als je aanbiedingen buiten beschouwing laat, dan zit er ook vrijwel geen verschil in de prijzen tussen de winkels. toen im m'n DVD963SA ging kopen waren Correct, Modern, en de Expert in t dorp binnen 20 euro, op een speler van 450... Ik heb 'm toen dus gekocht bij de zaak die 'm op voorraad had en een eigen technische dienst heeft. bij internetdozenschuivers was de prijs idd wel merkbaar lager.
Voor wat betreft SEAS, Peerless, etc: die worden in NL alleen via IT verkocht, en maken dus de lange route Noorwegen/Denemarken - Duitsland - NL Importeur - Handel Mensen die direct bij de fabriek kunnen kopen in andere landen kunnen dus fors goedkoper zijn, zoals bv die Finse leverancier die we in een ander topic tegenkwamen
Het is denk ik een publiek geheim dat de meeste duiste en deense speakers geimporteerd worden door Audiocomponents die op zijn beurt weer levert aan de detailhandel. Een detaillist die het waagt om zijn speakers rechtstreeks in Duitsland te bestellen krijgt het aan de stok met Audiocomponents. Dit is een gerucht dat al 10-tallen jaren de ronde doet.
Dat zoiets niet bevordelijk is voor lage prijzen mag duidelijk zijn. Het is hier de importeur denk ik die indirect dwingend prijzen oplegt.
Remo heeft zich volgens mij hiertegen heel lang verzet door uitsluitend de Franse en destijds Engelse merken te voeren die niet via AC het land binnen komen.
Angezien de grote 3 nu zo'n beetje de hoofdmoot vormen vraag ik mij af waarom die niet gewoon lekker zelf gaan importeren.
Dat zoiets niet bevordelijk is voor lage prijzen mag duidelijk zijn. Het is hier de importeur denk ik die indirect dwingend prijzen oplegt.
Remo heeft zich volgens mij hiertegen heel lang verzet door uitsluitend de Franse en destijds Engelse merken te voeren die niet via AC het land binnen komen.
Angezien de grote 3 nu zo'n beetje de hoofdmoot vormen vraag ik mij af waarom die niet gewoon lekker zelf gaan importeren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
hele goede vraag... S&Co en Speakerland werken toch al samen, dus het lijkt me een kleine stap. en dan nog de vraag waarom in hemelsnaam Seas of Peerless via IT in Duitsland verkocht worden. Nog gekker: volgens mij worden de Nederlands Hypex modules bij S&Co ook via IT geleverd..... Bij die van mij zat een in elk geval een duitse gebruiksaanwijzingPjotr schreef:Aangezien de grote 3 nu zo'n beetje de hoofdmoot vormen vraag ik mij af waarom die niet gewoon lekker zelf gaan importeren.
Importeren kan volgens de wet alleen van buiten de Europese Unie (Noorwegen). Elke winkelier kan met de huidige wetgeving zijn spullen rechtstreeks bij de Fabrikant betrekken mits deze binnen de EU ligt. Elke consument kan voor eigen gebruik bij elke winkelier binnen de EU kopen.
Het garantie verhaal is ook heel duidelijk; de verkopende partij moet die leveren, ook internet bedrijven.
Het garantie verhaal is ook heel duidelijk; de verkopende partij moet die leveren, ook internet bedrijven.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Leuk onderzoek. Het valt wel op dat BMM goed inspeelt op de anderen. Enkele maanden geleden hadden ze namelijk nog lang niet zo'n grote keuze. Een beetje Monacor, Visaton en Beyma. Nu hebben ze ook de andere groten. Prijzen zijn prima, en ook support is goed (iets waar bij bij een van de 3 anderen absoluut lechte ervaringen mee heb...)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
De oplossing is simpel, gewoon bestellen bij Madisound (http://www.madisound.com) in de VS, zelfs incl. de verzendkosten en de btw/invoer rechten ben je dan nog ruim 40% goedkoper uit. Ik doe dit bijna altijd, behalve als ik iets snel nodig heb. Omdat ik als bedrijf klant ben bij een aantal bekende distributeurs in Nederland kan ik je wel vertellen dat de marges in Nederland erg hoog zijn, vaak zo'n 35 tot 40%.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
tja, daar heb ik t geduld niet voor
maar een willekeurige steekproef (op de Peerless 315 woofer) laat zien dat t echt veel scheelt. 70 dollar vs 140 euro
maar die prijs betaal je in D ook, in Finland was t ergens 100 euri meen ik me te herrinneren. lijkt erop dat die amerikanen wel erg lage prijzen van de fabrikant krijgen
35% marge is voor een echte winkel heel gewoon hoor, daar kijk ik niet van op.
35% marge is voor een echte winkel heel gewoon hoor, daar kijk ik niet van op.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Geduld? Binnen een week heb je 't in huis met FedEx International Priority, meestal duurt 't zo'n vier dagen, dus da's allezins redelijk lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
En hoe zit het dan met import kosten, belastingen e.d... op hoeveel moet ik dan ongeveer rekenen?SSassen schreef:Geduld? Binnen een week heb je 't in huis met FedEx International Priority, meestal duurt 't zo'n vier dagen, dus da's allezins redelijk lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed lezen is ook een vak:
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,incl. de verzendkosten en de btw/invoer rechten ben je dan nog ruim 40% goedkoper uit.
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:

