1- de Frugral hoorn met vergrote compressieruimte.
2- de gemodificeerde Bush Horn
ik ga beide opties eens goed bestuderen
Moderator: Beheerdersteam
mijn auto (Merc SUV) is ook niet zo OK als ik off-road wil: 'k denk dat ik maar tracktorwielen installeer ...sietse schreef:Tzt de breedbander affilteren en een tweetertje toevoegen. 6dB natuurlijk..Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. Sad
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Heb ze ook niet gebouwd om heel hard te gaan, ga meer voor detail en duidelijkheiddove schreef:mijn auto (Merc SUV) is ook niet zo OK als ik off-road wil: 'k denk dat ik maar tracktorwielen installeer ...sietse schreef:Tzt de breedbander affilteren en een tweetertje toevoegen. 6dB natuurlijk..Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. Sad![]()
![]()
(sommige mensen schijnen monstertrucks ook echt fantastisch te vinden)
Petter
sevenup schreef:Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller.sietse schreef:Nog een keer....![]()
![]()
Hoi,weidok schreef:sevenup schreef:Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller.sietse schreef:Nog een keer....![]()
![]()
Echt heel hard "luid" zal met dat kleine breedbandertje ook
wel niet kunnen ... denk ik ...
Je kan nog experimenteren met een deflector in de hoornmond
misschien dat iets oplost..
Zitten de luchtspleetjes van de speaker niet te veel opgesloten
in de"baffle" hoe dik si die eigenlijk ... 30 mm !!!
Kan best zijn dat je daardoor bij luidere weergave compressie
of opbreeekverschijnselen hoort.....
een extra min draadje aan het chassis solderen
krijg je wat meer bas en midden
plaatje
de tweak is van Geenius lees maarsevenup schreef:Hoi,weidok schreef:sevenup schreef:Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller.
Echt heel hard "luid" zal met dat kleine breedbandertje ook
wel niet kunnen ... denk ik ...
Je kan nog experimenteren met een deflector in de hoornmond
misschien dat iets oplost..
Zitten de luchtspleetjes van de speaker niet te veel opgesloten
in de"baffle" hoe dik is die eigenlijk ... 30 mm !!!
Kan best zijn dat je daardoor bij luidere weergave compressie
of opbreeekverschijnselen hoort.....
een extra min draadje aan het chassis solderen
krijg je wat meer bas en midden
plaatje
Baffle is 18mm, 12mm MDF en 8mm berken. Ik heb de binnenkant van het gat afgerond met de bovenfrees. Maar idd weinig ruimte ivm de erg grote magneet.
Die tip met het extra draadje zal ik eens proberen.
Bedankt
Trouwens .. ik zou de puntbron weergave van zo'n mooiThe second tweak was to short the chassis of the driver to the minus pole of the connector. This is easily done by soldering a short piece of wire from the minus pole to the centre connection screw that holds the solder tab in place (see photo). This gave improved midrange clarity with a smoother treble and more punch in the bass – amazing for a 5-minute tweak that costs absolutely nothing!