Bouw Frugelhorn met Fostex fe126e (update 9)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Precies :roll: daar zat ik dus ook aan te denken, maar goed nu zijn er dus twee opties.
1- de Frugral hoorn met vergrote compressieruimte.
2- de gemodificeerde Bush Horn

ik ga beide opties eens goed bestuderen :)
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Ik zal nog een derde optie toevoegen:

http://www.hornlautsprecher.de/

bekijk deze site hebben een heel eigen ontwikkeling van een horn en ik weet dat de bedenker ook een keer een ontwerp heeft gemaakt voor een JX92S.

Ik heb zo'n idee dat je trouwens beter een eigen topic kan starten over de JX92S in een hoorn.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Jacco schreef:
Ik heb zo'n idee dat je trouwens beter een eigen topic kan starten over de JX92S in een hoorn.
Ja, we hebben het draadje een beetje gekaapt. Excuus! :oops:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Het einde is in zicht. De tweede luidspreker is bijna helemaal gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste speaker draait al een tijdje en gaat steeds beter klinken. Hij komt vooral een stuk losser in het laag.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ben nu druk aan het lakken/beitsen van de speakers. De achterkant en de uitsparing in de zijkant worden gebeitst is heel donker bruin "Wenge". De voorkant en de bovenkant ook. De zijkanten worden gelakt in crème wit.

Afbeelding

Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:

Het schiet op zeg! ben benieuwd hoe ie gaat klinken!

Wowly
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Weer wat verder met lakken. Nu heb ik bij 1 zijkant afgelakt in crème wit.
Kleur is een beetje moeilijk te zien op de foto ('s avonds met flits), maar is goed gelukt. Erg leuk dat het gat in de zijkant donker is. Zo valt het nog veel meer op. Voorkant en bovenkant zijn van berken multiplex, gebeitst in "Wenge" (heel donker bruin). Je kunt de orginele houtnerf nog zien. :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 13 aug 2007, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ben trots op je, jongen!!

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er mooi uit.
=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

De eerste is helemaal klaar, de tweede moet nog gelakt worden.

Ze spelen nu al een tijdje en vooral het laag wordt beter en beter. Heel apart is trouwens de bas die uit de hoorn komt. Als je aan de achterkant bij de hoornmond luistert hoor je bijna geen laag ( meer een honk-honk midbas ), als je vlak voor de fostex luistert hoor je alleen mid/hoog. Maar als je op de luisterplek zit is de bas superstrak en met behoorlijke diepgang. De zijwanden van de kamer werken wel degelijk als extenties van de hoornmond.

Snap alleen niet dat er wel bas is op 2 meter afstand, maar niet bij de hoornmond. Misschien is ligt er net een knoop van de sinus bij de hoornmond en ligt de buik een stuk buiten de speaker?

Iemand een idee hierover?

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nog een paar foto's
Bijlagen
speakers_1.JPG
speakers_2.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nog een keer.... =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

sietse schreef:
Nog een keer.... =D> =D> =D>
Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. :(
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Erg netjes. Vind de kleuren (nou ja zwart wit) wel erg contrasterend. Goed dat ie zo fijn klinkt!

gefeliciteerd!

Wowly
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Erg netjes. Vind de kleuren (nou ja zwart wit) wel erg contrasterend.
Dat ligt er maar net aan hoe zwart/wit je het bekijkt. :lol:

Maar inderdaad... het moet je smaak zijn, maar ze zijn apart te noemen en ze zien er zeker netjes uit!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. Sad
Tzt de breedbander affilteren en een tweetertje toevoegen. 6dB natuurlijk.. :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Wowly schreef:
Erg netjes. Vind de kleuren (nou ja zwart wit) wel erg contrasterend. Goed dat ie zo fijn klinkt!

gefeliciteerd!

Wowly
Komt een beetje door de flitser.
In het echt is het donkerbruin met creme wit.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

sietse schreef:
Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. Sad
Tzt de breedbander affilteren en een tweetertje toevoegen. 6dB natuurlijk.. :wink:
mijn auto (Merc SUV) is ook niet zo OK als ik off-road wil: 'k denk dat ik maar tracktorwielen installeer ... :roll: :wink:

(sommige mensen schijnen monstertrucks ook echt fantastisch te vinden :shock:)


Petter
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

dove schreef:
sietse schreef:
Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. Sad
Tzt de breedbander affilteren en een tweetertje toevoegen. 6dB natuurlijk.. :wink:
mijn auto (Merc SUV) is ook niet zo OK als ik off-road wil: 'k denk dat ik maar tracktorwielen installeer ... :roll: :wink:

(sommige mensen schijnen monstertrucks ook echt fantastisch te vinden :shock:)


Petter
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Heb ze ook niet gebouwd om heel hard te gaan, ga meer voor detail en duidelijkheid :D
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Mooi ontwerp om te zien! =D>
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sevenup schreef:
sietse schreef:
Nog een keer.... =D> =D> =D>
Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. :(

Echt heel hard "luid" zal met dat kleine breedbandertje ook
wel niet kunnen ... denk ik ...

Je kan nog experimenteren met een deflector in de hoornmond
misschien dat iets oplost..

Zitten de luchtspleetjes van de speaker niet te veel opgesloten
in de"baffle" hoe dik si die eigenlijk ... 30 mm !!!
Kan best zijn dat je daardoor bij luidere weergave compressie
of opbreeekverschijnselen hoort..... :)

een extra min draadje aan het chassis solderen
krijg je wat meer bas en midden

plaatje
Bijlagen
voorbeeld
voorbeeld
minplus.jpg (11.52 KiB) 2845 keer bekeken
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

weidok schreef:
sevenup schreef:
sietse schreef:
Nog een keer.... =D> =D> =D>
Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. :(

Echt heel hard "luid" zal met dat kleine breedbandertje ook
wel niet kunnen ... denk ik ...

Je kan nog experimenteren met een deflector in de hoornmond
misschien dat iets oplost..

Zitten de luchtspleetjes van de speaker niet te veel opgesloten
in de"baffle" hoe dik si die eigenlijk ... 30 mm !!!
Kan best zijn dat je daardoor bij luidere weergave compressie
of opbreeekverschijnselen hoort..... :)

een extra min draadje aan het chassis solderen
krijg je wat meer bas en midden

plaatje
Hoi,

Baffle is 18mm, 12mm MDF en 8mm berken. Ik heb de binnenkant van het gat afgerond met de bovenfrees. Maar idd weinig ruimte ivm de erg grote magneet.

Die tip met het extra draadje zal ik eens proberen.

Bedankt :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sevenup schreef:
weidok schreef:
sevenup schreef:
Tja, kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Zijn de beste speakers die ik tot nu toe gemaakt heb. Klinken zeer direct en duidelijk op normaal volume zonder enige vorm van resonantie. Als het echt hard gaat breekt het mid/hoog wat op. Wordt dan wat scheller/feller. :(

Echt heel hard "luid" zal met dat kleine breedbandertje ook
wel niet kunnen ... denk ik ...

Je kan nog experimenteren met een deflector in de hoornmond
misschien dat iets oplost..

Zitten de luchtspleetjes van de speaker niet te veel opgesloten
in de"baffle" hoe dik is die eigenlijk ... 30 mm !!!
Kan best zijn dat je daardoor bij luidere weergave compressie
of opbreeekverschijnselen hoort..... :)

een extra min draadje aan het chassis solderen
krijg je wat meer bas en midden

plaatje
Hoi,

Baffle is 18mm, 12mm MDF en 8mm berken. Ik heb de binnenkant van het gat afgerond met de bovenfrees. Maar idd weinig ruimte ivm de erg grote magneet.

Die tip met het extra draadje zal ik eens proberen.

Bedankt :D
de tweak is van Geenius lees maar
The second tweak was to short the chassis of the driver to the minus pole of the connector. This is easily done by soldering a short piece of wire from the minus pole to the centre connection screw that holds the solder tab in place (see photo). This gave improved midrange clarity with a smoother treble and more punch in the bass – amazing for a 5-minute tweak that costs absolutely nothing!
Trouwens .. ik zou de puntbron weergave van zo'n mooi
fullrange speakertje ( genoeg hoog weergave denk ik :) )
nooit omzeep helpen door het toevoegen van een tweetertje...

De basweergave .. tja met zo'n klein speakertje fs= ca 70 Hz
kan je en mag je geen baswonder verwachten .... toch :)

Zou de hoorns ook eens aan een mooie buizenamp hangen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”