kanaal ongelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
kanaal ongelijkheid
Ik heb een sansui 317 versterker en een kanaal speelt een stuk zachter.
Geen vervorming of kraakjes gewoon zachter.
Ook bij het verdraaien van balansknop, volumeknop of inputselector geen
kraakjes of iets dergelijks.
Wat kan dit zijn ? Graag raad.
Geen vervorming of kraakjes gewoon zachter.
Ook bij het verdraaien van balansknop, volumeknop of inputselector geen
kraakjes of iets dergelijks.
Wat kan dit zijn ? Graag raad.
- audiomanics
- Contacteer:
Nee... dan zou je op beide kanalen het probleem hebben, als je voeding inzakte..mipo schreef:Kan dit eventueel het inschakel/relais zijn ?
Wordt een kanaal beduidend heter dan het andere? (thermische beveiliging)
Of wordt een van de onderdelen beduidend warmer dan de anderen?
Klinkt het kanaal dat inelkaar zakt ook anders dan? (meer vervormd)
Heb je er een balanspotmeter op zitten die rottig is?
etc. etc. etc.
Kees
Dank voor je reactie Kees
Al voelend heb ik niet kunnen constateren dat er iets heter wordt in de kast.
Als je het over "een kanaal die heter wordt " hebt heb je het dan specifiek over een van de voedingscondensatoren of het hele circuit dat een kanaal omvat ?
Je vraag of het kanaal ook anders gaat klinken kan kan ik met nee beantwoorden, wel gaat met het opendraaien van het volume dit kanaal sneller vervormen.
Bij het verdraaien van de balanspotmeter hoor ik geen kraakjes en verandert het niveau van links naar rechts op de gangbare wijze.
Of zou zou het desondanks toch nog aan de balanspotmeter kunnen liggen ?
Is mischien een van de voedingscondensatoren op ?
Al voelend heb ik niet kunnen constateren dat er iets heter wordt in de kast.
Als je het over "een kanaal die heter wordt " hebt heb je het dan specifiek over een van de voedingscondensatoren of het hele circuit dat een kanaal omvat ?
Je vraag of het kanaal ook anders gaat klinken kan kan ik met nee beantwoorden, wel gaat met het opendraaien van het volume dit kanaal sneller vervormen.
Bij het verdraaien van de balanspotmeter hoor ik geen kraakjes en verandert het niveau van links naar rechts op de gangbare wijze.
Of zou zou het desondanks toch nog aan de balanspotmeter kunnen liggen ?
Is mischien een van de voedingscondensatoren op ?
- audiomanics
- Contacteer:
Door het fout terugzetten van het speakerrelais kon de versterker niet meer inschakelen.
Dit heb ik gecorrigeerd en schakelt weer in.
Inmiddels heb ik de voedingscondensatoren verwisseld maar het probleem
blijft bestaan op hetzelfde kanaal.
Wat precieser: het betreffende kanaal speelt in eerste instantie op ca 85%
tov het andere kanaal.. na een half uur is hij teruggevallen naar ca 40%.
Waar zou ik vervolgens eens naar kunnen kijken, wat is daarna het meest waarschijnlijk ?
Dit heb ik gecorrigeerd en schakelt weer in.
Inmiddels heb ik de voedingscondensatoren verwisseld maar het probleem
blijft bestaan op hetzelfde kanaal.
Wat precieser: het betreffende kanaal speelt in eerste instantie op ca 85%
tov het andere kanaal.. na een half uur is hij teruggevallen naar ca 40%.
Waar zou ik vervolgens eens naar kunnen kijken, wat is daarna het meest waarschijnlijk ?
Als doorsolderen niet helpt:
Ik zou het in eerste instantie zoeken in slechte koppel/ontkoppel elco's in met name de voortrapcircuits.
Vervolgens eens kijken of je transistoren kunt vinden met zwart aangeslagen pootjes (normaal zijn die zilver- of goudkleurig).
Met name 2SC458, 2SC711 en dergelijke (de lagere nummers dus, en vaak Toshiba) zijn daarbij verdacht.
Vervangen door 2SC1845 , 2SC945 of 2SC2240.
Die onderdeeltjes kosten haast niets, het beste vervang je dus alles (zit niet zo gek veel in, misschien in totaal 10 transistors en 20 elco's).
Ik zou het in eerste instantie zoeken in slechte koppel/ontkoppel elco's in met name de voortrapcircuits.
Vervolgens eens kijken of je transistoren kunt vinden met zwart aangeslagen pootjes (normaal zijn die zilver- of goudkleurig).
Met name 2SC458, 2SC711 en dergelijke (de lagere nummers dus, en vaak Toshiba) zijn daarbij verdacht.
Vervangen door 2SC1845 , 2SC945 of 2SC2240.
Die onderdeeltjes kosten haast niets, het beste vervang je dus alles (zit niet zo gek veel in, misschien in totaal 10 transistors en 20 elco's).
Om de Transistoren te kunnen checken ( het zijn trouwens 2x de 2SA745 en 2x de 2sc1403 Sanken ) zal ik ze eerst los moeten solderen.
Is het een idee om ze hoe dan ook te vervangen ook al zijn ze nog heel of
loop ik hier ook het risico mee dat het het geluid minder wordt in mijn beleving ?
De elcos zijn van nippon chemi-con. Alleen de grotere vervangen of
heeft het alleen zin als ik ze allen vervang ?
Is het een idee om ze hoe dan ook te vervangen ook al zijn ze nog heel of
loop ik hier ook het risico mee dat het het geluid minder wordt in mijn beleving ?
De elcos zijn van nippon chemi-con. Alleen de grotere vervangen of
heeft het alleen zin als ik ze allen vervang ?
Koop een busje Kalte-spray 75 en bespuit de verdachte onderdelen in de voortrap.
Desnoods eerst verhitten met een fohn, door de sterke temperatuurwisselingen heb je de rotte appel zo te pakken.
IMO hoef je alleen de kleine elco's en torretjes in de voortrap te vervangen, eindtrappen geven zelden dit soort problemen.
Desnoods eerst verhitten met een fohn, door de sterke temperatuurwisselingen heb je de rotte appel zo te pakken.
IMO hoef je alleen de kleine elco's en torretjes in de voortrap te vervangen, eindtrappen geven zelden dit soort problemen.
Door de snelle temperatuurwiseling zet het verdachte onderdeel iets uit en krimpt het weer in.
De rest blijft hierdoor onaangetast (als die tenminste niet ook defect zijn).
Kraak- en ruisgeluiden en kanaalongelijkheid heal je er zo direct uit.
Natuurlijk niet met een verfafbrander op 5 cm van de print gaan zitten, de haardoger van Mevrouw Mipo is daar sterk genoeg voor en het hoeft ook niet tot 100 graden verhit te worden.
De rest blijft hierdoor onaangetast (als die tenminste niet ook defect zijn).
Kraak- en ruisgeluiden en kanaalongelijkheid heal je er zo direct uit.
Natuurlijk niet met een verfafbrander op 5 cm van de print gaan zitten, de haardoger van Mevrouw Mipo is daar sterk genoeg voor en het hoeft ook niet tot 100 graden verhit te worden.
Correct me if I'm wrong.. maar door de pre outs en main ins kruislings
te verbinden kom je er toch in een wip achter of het probleem zich in de voortrap of in de eindtrap bevindt ?
Ik ga er vanuit dat dat zo is dan kan ik bij deze constateren dat het probleem zich bevindt in de eindtrap.
Nou weet ik alleen niet waar in het circuit precies de eindtrap begint.
Ik zal morgen eens een paar fotos posten.
te verbinden kom je er toch in een wip achter of het probleem zich in de voortrap of in de eindtrap bevindt ?
Ik ga er vanuit dat dat zo is dan kan ik bij deze constateren dat het probleem zich bevindt in de eindtrap.
Aha, da's interessant!mipo schreef:Correct me if I'm wrong.. maar door de pre outs en main ins kruislings
Ook daar kan natuurlijk een torretje of een elco dwarszitten (hoewel ik het laatste niet zo waarschijnlijk vind).
Misschien zit er in het tegenkoppelcircuit bij de differentiaaltrap een weerstand met elco naar ground, die zou nog problemen kunnen geven.
Verder zal wat rondmeten misschien uitsluitsel kunnen geven, de gain wordt in principe gewoon bepaald door de twee tegenkoppelweerstanden en evt. die elco naar gnd.
In het geval de OL gain van de eindtrap achteruit dendert door wat voor oorzaak dan ook, zul je ook een sterk toenemende vervorming moeten meten/horen en een verslechterde frequentiekarakteristiek.
Het speakerrelais en de evt. speakerschakelaar waren al buiten verdenking, toch? Of heb ik dat gemist?
Oh ja, soms zit er ook nog een schakelcontact op de koptelefoonaansluiting, een verbreker die de speakerts uitschakelt bij insteken van de jacksteker.
Even insprayen en die klink er -tig keer in en uitrammen.
De Sansui is me toch net even iets te dierbaar om verder kennis te laten
maken met mijn onervaren handen.
Als het goed is kan m na laten kijken bij iemand bij mij in de buurt.
Ik wil wel graag al prutsend meer ervaring opdoen met "electrotechniek
In een ander topic kom ik hierop terug.
Bedankt zover.
maken met mijn onervaren handen.
Als het goed is kan m na laten kijken bij iemand bij mij in de buurt.
Ik wil wel graag al prutsend meer ervaring opdoen met "electrotechniek
In een ander topic kom ik hierop terug.
Bedankt zover.