D.A.R.R.Y.L. schreef:Dat polyprop niet transparant zou zijn, is echt niet waar voor alle units.
Maar dat is een andere discussie.
Ik begrijp alleen je volgende opmerking niet:
"Die grotere transparantie en diepte in het beeld komen echt niet doordat die stijvere materialen vervelend opbreken bij bepaalde frequenties."
Wat wil daarmee nu precies zeggen?
Ik bedoel daarmee te zeggen dat een stijve konus meer transparantie geeft, niet te verwarren met meer 'kunstmatig' detail als gevolg van bepaalde vervorming door resonanties. Net als jij heb ik een grote hekel aan hoorbare resonanties in het konusmateriaal, de AL130 die pas op 8kHz opbreekt en die ik filter op 2kHz is de eerste alu driver die ik geen spoortje meer van metaalklank vind hebben. Bij een 18cm SEAS excel magn, gefilterd op 2-2,5Hz heb ik dat probleem net als jij.
Ik zeg toch niet dat transparantie en of diepte komen door break-up modes?
Die vervelende opbreekverschijnselen irriteren mij in mijn luisterplezier. Ik ervaar ze als erg storend. (Seas Thor, Jamo Concert 2-wegjes, van Duppen, en nog wat van die Excel speakers) Ook al filter je de break-up modes 'weg', in je impulsresponse blijven ze toch echt aanwezig. Idem voor niet-lineaire vervormingen die ontstaan. Daar ben ik erg gevoelig voor.
Check, zeker wat betreft de niet-lineaire vervorming. Die drivers hebben zonder uitzondering erg veel last van verhoogde K3 en dat begint al beneden 2kHz. Maar, de resonanties blijven niet in je impulsrespons aanwezig als je ze goed wegfiltert. In tegenstelling tot niet-lineaire vervorming is lineaire vervorming door resonanties in theorie wél weg te filteren. Het is alleen erg lastig om te doen omdat het opbreken nooit op een enkele frequentie gebeurt. Vandaar dat ik ze het opbreken liefst flink hoger wil hebben dan de scheidingsfrequentie in het filter.
SSassen schreef:Slechts zo'n 1% van 't aan de driver aangeboden vermogen wordt omgezet in geluid, de rest gaat verloren als warmte, bv. in de spreekspoel maar ook in de ophanging, door wrijving verlies je hier ook veel rendement.
???
Nee hoor, een groot deel van het aangeboden vermogen gaat direct zitten in het heen en weer bewegen van de konus. Dit is geen kwestie van warmte genereren maar het ontwikkelen van een hoop kinetische energie, het heen en weer laten bewegen van de massa van de konus.
Dat er maar 1% omgezet wordt in geluid, komt door de enorme impedantie mismatch met het medium lucht dat een veel te kleine dichtheid heeft. Als je er een hoorn voorzet komt er uit dezelfde driver met dezelfde warmteontwikkeling veel meer geluid omdat je het stralend oppervlak sterk vergroot, dus zuiver en alleen omdat de impedantie aanpassing op het medium met een hoorn veel beter is.