Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Van alles door mekaar :P.
Om nou te zeggen dat ik echt verschil hoor tussen bijv een 10cm of een 15cm lange brpijp met een diameter van 5 cm...Niet echt.

Ik heb nu het gat van mijn tweeter als BR pijp, dit klonk toch wel het beste. Alhoewel het er niet uitziet bij de simulaties:
dikte 22mm diameter: 8cm

Maar hoe kan ik nou fatsoenlijk experimenteren met zon br pijpje? Ik gebruik het gat van de tweeter met wat opvulling (schuim) om de pijp heen.

Ik vind het erg moeilijk om dit allemaal goed te beoordelen... Jammer genoeg kan ik niet mijn probe in de lucht houden en hiermee meten :twisted:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

:-k Ik hoop dat je met die losse panelen en reflexpijp wel de nodige voorzieningen hebt getroffen om de behuizing 100% luchtdicht te maken...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
:-k Ik hoop dat je met die losse panelen en reflexpijp wel de nodige voorzieningen hebt getroffen om de behuizing 100% luchtdicht te maken...
Nu is hij 99% luchtdicht. Zit een spleetje van een 0,5 mm nog tussen het hout.
Er komt trouwens niet veel luchtdruk uit de pijp...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Logisch als je kast lek is. Spleetje van 0.5 mm is niet acceptabel.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Logisch als je kast lek is. Spleetje van 0.5 mm is niet acceptabel.
:oops:

Maar eh, beetje moeilijk experimenteren als ik hem eerst helemaal moet vastlijmen, kan het weg proberen te schuren. :oops:

/edit
Jah ik merk het, dat maakt erg veel uit. Als ik de baffle iets omhoog houdt dan is het hele effect weg jah.
Heb het wat bijgeschuurt zo goed als het kon. En plakband eromheen
Wel of geen BR pijp maakt nu ook wel "wat" meer verschil ;)
Maar hij is nog steeds niet 100% luchtdicht.

Komt nu wel een flinke bas uit op normaal volume! Alleen kan ik nog steeds niet echt hard draaien.

/edit2
Ik kan nu wat over het kwart van het volume draaien. Met best wel wat bas erin.
Met een poort met een diameter van 5 cm en een lengte van 10cm voel ik een klein beetje wind uit de poort komen. Niet bijster veel.
Ik heb trouwens weer de gewone 13L box in gebruik.

Ik heb al redelijk wat bas nu, maar ik mis toch wel een beetje een sub ;)
Dus ik ga een sub erbij maken denk ik hoor!
Maar ik wil dit eerst afmaken eigenlijk. Dus het liefst zo maken dat ik het filter dan ook nog kan gebruiken voor deze 2 boxen. Dan bouw ik er dan nog wel een fitler bij voor de sub.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zoiets bedoel ik Rudy:
/2wegSubSIM.MS7

Zodat ik achteraf alleen maar bijv een jumpertje om hoef te schakelen waardoor ik een aparte sub met amp en filter erbij kan maken.
Zodat ik dit filter kan gebruiken en niet alles opnieuw hoef te doen.

Kan dat?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

De vraag die je je momenteel moet stellen is wat je eigenlijk wel wil. Zolang dat die vraag in de lucht hangt zal je van smorgens tot savonds twijfelen en geen exacte weg naar het doel mogelijk zijn.

Schakeling op zich werkt natuurlijk :wink:

Wat je is moet proberen is je poort aan de achterzijde van je kist steken ( waar ie hoort bij een 2 weg ) , je bafflestep op 4 a 5 dB proberen in de praktijk, je tweeter effe in tegenfase aansluiten ( wegens 2de orde filter, niet 4de ), kas dicht maken met silicone of iets dergelijk anders, kast deftig dempen. Je speakers 40 .. 80cm van de muur in een medium kamer ( 4 x 4 ) en is gewoon uitmaken is dit genoeg of niet, en dit met 2 speakers, niet 1tje.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jamaar kijk, voordat ik dat heb met 2 speakers moet ik mijn filter al klaar hebben :? en daarom dacht ik als ik nou die variant maak, dan kan ik nog allebei de kanten op. Daar zit ik erg mee vooral.
En moet ik een gat in de achterkant van mijn kast maken (ik weet nog niet hoe groot die moet zijn..., een pjp van 5cm diameter moet wel kunnen he?)

Beetje het kip en ei verhaal :roll:

Kwas net iig al wel bezig met het fatsoenlijk rechtschuren van de kast, dat moet iig gebeuren :)

Ik heb nu een bafflestep van 4,5 dB. Dat klinkt weer een stuk beter :D. Maar die frequentie klopte nog niet zei je Rudy?
Je voelt nu ook echt wel wat wind uit die poort komen. Maar hoger dan de helft van het volume kan ik echt niet hoor...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

De vraag is natuurlijk moet je je daar zorgen om maken, want je kan uiteindelijk die filters ook achteraf bij in je sub stoppen, en zo 2 gefilterde uitgangen ter beschikking stellen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
De vraag is natuurlijk moet je je daar zorgen om maken, want je kan uiteindelijk die filters ook achteraf bij in je sub stoppen, en zo 2 gefilterde uitgangen ter beschikking stellen.

Groetjes
Rudy
Ja tuurlijk, maar dan moet je het laag wel voor deze speakers weghalen, en dat bedoel ik juist. weinig moeite om een opampje meer bij het filter te doen nu, of niet?

Enne om een id te krijgen wat van bas ik er nu uitkrijg, mijn moeder kwam net boven of t wat zachter kon ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 19 apr 2005, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

De frequentie van je bafflestep moet hoger liggen in je filter, is nu 270Hz dacht ik me nog te herrinneren.

Heb je ook je tweet al eens omgepoold. Wat dit moet zoals je nu filtert.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Tja, maar je hebt nu al véééééééééééél opamps. Onderschat dat effe niet voor je layout, dit word al enorm lastig.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja had ik net ook gedaan.

Ja,daar heb je gelijk in...
Maar goed, anders zou ik toch wel een klein printje ervoor kunnen maken? Als ik maar niet die print die ik ga maken weg moet gooien als ik een sub wil maken.
Als ik het later kan uitbreiden als ik dat wil, en ik hoef die print niet weg te gooien, dan zou ik zeggen gaan met die banaan :wink:

/edit
Ik moet niet zo zeuren :P

Dat kan ik later vast wel uitbreiden als ik het wil!

Dus ik moet ervoor zorgen dat het schema eerst helemaal klopt, daarna ga ik met de pcb aan de gang.

Dit over het schema:
Inputfilter: Is goed he?
Bafflestep: Freq moet worden aangepast. 550 Hz had ik berekent, klopt dat?
Hoogdoorlaat en Laagdoorlaat 1600Hz: zijn goed
Attenuatie tweeter: Klopt niet, moet nog worden gedaan...
Looptijd: Moet ik dubbele Ctjes en R doen, welke precies? C8 en R14?
Ontkoppelctjes: Zijn ook goed zo he?
.....: Mis ik wat?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 19 apr 2005, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Normaal werk je dat je mains full range zijn ( actief dan in dit geval ) en als je met een sub gaat werken kan dit best al buiten je kastjes gebeuren het filteren.

Imo moet je hier gewoon voor gaan momenteel.

Want het is niet zekers dat je ooit die subs maakt als alles af is, enkel als je naar een grotere kamer gaat zal je niet wel worden missen.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

C8 en R14 moeten zowel condensatoren als weerstanden kunnen zijn.
Ivm die attenuatie, wat is het rendement van je woofer en je tweeter.
Denk niet dat je iets mist. ( stabilizatoren stukje misschien )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
C8 en R14 moeten zowel condensatoren als weerstanden kunnen zijn.
A kijk, dus daarom moest het 2x achter mekaar en zodat je alle waardes kunt krijgen he. Hiervoor heb ik 2 ctjes in serie gezet, daar moet het toch mee lukken he.

Rendement Woofer: 87.3 dB staat in datasheet van peerless
Rendement Tweeter: 90 dB

Versterking van de amps wist jij nog he? Daarvan weet ik niet echt hoe je dat moet berekenen.

C3 heb ik 36nF gemaakt, nu ligt het -3dB punt op 550Hz.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

lolly,

op gebied van units
woofy 90.3 dB@2.83V
tweety 91.2 dB@2.83V
Dus hier moet tweet 1dB worden verzwakt

Voor de ampy's
woofy amp -> +27dB
tweety amp -> +21dB
hier moet dus tweet 6dB worden versterkt, mmmzzz

Resultaat, tweety moet 5 ( 6-1 duhu :roll: ) dB worden versterkt.
Had ie toch nog gelijk :oops:

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Voor die R14 en C8 moet je op de print gewoon parrallel een weerstand en een cap voorzien, niet in serie.

lol ivm "at" teken hier op het forum :D

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Met R14 en C8, hehe dat is idd handiger :) Zal ik doen

Bedoelde je dat ik gelijk had met dat versterken? Of...?

En wat is er met dat @ teken dan? Kzie niks vreemds: O haha hij maakt er links van :roll:

Hoe moet die 5dB versterking worden gerealiseerd? Een niet inverterende versterker neem ik aan? Ennuh -n00b vraagje- hoe weet je nou hoeveel keer die moet versterken om 5 dB te krijgen? dB=20*log(Uuit/Uin) ?

Haha Rudy helemaal in de tweety woofy en lolly stemming :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja je had idd gelijk met dat versterken

Bij een niet inverterende opamp is A ( versterkingsfaktor, of Vuit/Vin )
A = ( R1 + R2 ) / R1
waarbij R1 de weerstand is van de -inganspin naar de massa, en R2 van de uitgang naar de -ingangspin
je versterking in dB is dan
dB = 20 . log ( A )

Je zal zien dat dit ook de regel is waarmee ik de amps heb uitgeteld.
Deze zijn tenslotte ook "opamps".

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah ok, die van die opamp wist ik. En voor die weerstanden, jij zei dat je rekening moest houden met uitgangsimpedantie?

Met die feedback weerstand en die andere weerstand naar groudn stel je dus ook de versterking in bij de amps.
Logisch eigenlijk bij gewone opampjes ook :D. Snap ik er weer wat meer van :D.
Dus je zou eigenlijk die weerstandjes bij de tweeter amp ook kunnen veranderen om op hetzelfde niveau te komen? Maar dan wordt hij zeker onstabiel ofzo?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ah ok, die van die opamp wist ik. En voor die weerstanden, jij zei dat je rekening moest houden met uitgangsimpedantie?
kan je dit iets duidelijker maken, in welke contekst dit gebruikt werd door mezelf.

In je tweeter amp kan dit, zo ook in je bas-ampy, maar.....
Als je de versterkingsfaktor van een chipamp verlaagd word ie meer instabiel ( sneller oscilatieneigingen ). Je "mag" dus verhogen die, niet verlagen. Hou dit wel binnen beperkte maten als het kan. Geen 20dB erbij ofzo, maar die 5dB gaat wel.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Pfff ff zoeken dan :?

Is dat beter dan om die daar te verhogen? Of moet ik dat bij het filter doen?

/edit
hehe kan het niet vinden :roll:
Dan doen we dat toch op de amp?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 19 apr 2005, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Op zich is daar niets mis mee, enkel als je achteraf zegd van ik heb teveel hoog, dan moet je die dingen weer van hun print halen en veranderen, wat wel wat werk is, maja, als ze op de filter print staan is dat natuurlijk ook van dat :D

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus:
Tweeteramp wordt 21+5=26dB

26dB =20*log(A)
A=19.95 =20
A=(R1+R2)/R1

Dan bekijk ik de datasheet eens, en dan kan ik precies de aanbevolen weerstandjes pakken! :D

Dus R1=1kOhm en R2=20kOhm
Hiermee krijg ik een versterking van 26,4 dB

Is dat goed zo? 8)

Mzzz, dan moet ik ff zon 20kOhm weerstandje kopen, die heb ik hier niet.

/edit
De 1kOhm weerstand zit er al in :P
Alleen met een 22kOhm weerstand ipv 20kOhm.
Maar dan speelt ie met 27dB, dan verbeter ik dat later.

Ennuh, het werkt goed! :D. De tweeter gaat nu, zoals berekent, ietsjes harder dan de woofer :D. Dat klinkt al weer een stuk beter!
Damn, jammer dat ik m nu niet ff op normaal volume kan testen ;)

Mzzz, net een waterval dat ruis uit die tweeter ;)
Slecht filter nog. Zonder ontkoppelctjes.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 19 apr 2005, 23:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”