Een ondiepe deksel op een U frame lijkt niet zoveel te doen volgens een meting die ik net deed.. Misschien dat een lange tunnel wel effect geeft.bertor schreef:Het scheelt toch wel een dB of 3, toch weer winst
Ik vraag me af wat er gebeurt als je het U-frame helemaal doortrekt t/m de bovenste woofer en dan in diepte gaat varieren.
Ik krijg het vermoeden het verschil tussen schuine en rechte wanden kleiner is dan de bovenkant wel of niet gesloten (met rechte wanden). In het laatste geval heb je een 'echt' U-frame in horizontale en verticale richting, in het eerste geval alleen in horizontale richting. Maargoed, allemaal speculatie
Het blijft wel lastig om een diep U-frame te vergelijken met een ondiep U-frame, ik weet niet hoe dit goed te meten is (misschien via de voorkant?) . Wanneer de mic op dezelfde afstand blijft is de output van een 2 keer zo diep U-frame 2dB meer. Maar dat gaat niet helemaal op, omdat de mond van het frame dan dichter bij de mic staat. Wanneer je de mic dichter bij het ondiepe U-frame zet is te zien dat de frequentie respons van een diep en ondiep U frame redelijk overeenkomen, met uitzondering van de resonantie die dan hoger ligt. In het laag zag ik niet echt duidelijk verschil
Gehoormatig vind ik een U frame trouwens wat dikker klinken, dan dipool. Het neigt een beetje naar gesloten laag.