NAD 317 kapot, ... HELP.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Salamander

NAD 317 kapot, ... HELP.

Bericht door Salamander »

Hoi ik heb al een tijdje een voorversterker nodig, en gister liep ik is voor de grap een hifizaak binnen.
Na even wat gebabeld te hebben had hij nog wel wat achter liggen, waarvan de eindtrap defect was ofzo maar de voorversterker nog prima.
Het gaat om een geintregeerde versterker van het merk NAD, type 317.
Omdat de eindtrap kapot was mocht ik hem meenemen.
Er zit een enorme ringtrafo in en ik had het idee dat dit dan wel is goed moest gaan klinken.
De boel aangesloten op m'n accuphase en werkelijk waar het vetste geluid tot nu toe, ... !!!!!!!
S'middags zet ik hem weer aan en hij is zo dood als een pier.
Zwaar teleurgesteld en voor eeuwig verpest door het geluid waar mee ik verwent was probeerde ik het gevolg te achterhalen.
Op een gegeven moment pakte ik de versterker op en met de stekker en de aan knop aan hield ik hem onbewust schuin, en in een keer KGGGGGG, ... het geluid van een relais, ... ?????
Ik de kap eraf halen en kijken wat het was, al snel zag ik dat er een voedingdraad van de standby de soldering was gebroken, deze heb ik opnieuw vast gesoldeerd en ja hoor mijn versterkertje sprong weer aan, maar niet verder dan standby, ... !
Ik ben niet zo thuis in electronica qua versterkers maar iets zegt me dat het relais kapot is.
Wat vinden jullie?

Ik heb bijna geen budget, maar die ochtend dat de versterker het deed had ik het idee dat ik er was qua geluid, hypnotiserend mooi alsof je een fles wijn heb leeg gedronken. Iets soortsgelijk kopen is voor mij onbetaalbaar.

Kan iemand me a.u.b. helpen ik wil zo graag dat geluid terug :cry:
Bijlagen
IMG_0252.JPG
IMG_0253.JPG
Laatst gewijzigd door Salamander op vr 28 sep 2007, 21:10, 3 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Je zou kunnen beginnen met de eindtransistoren eruit te solderen, dan kan daar geen sluiting meer vandaan komen.

Verder is het bij deze NAD-series voornamelijk een kwestie van doorsolderen.

Dan nog even naar de zekeringen kijken, daarna zal die vermoedelijk wel weer spelen. :wink:
Salamander

KT88 schreef:
Je zou kunnen beginnen met de eindtransistoren eruit te solderen, dan kan daar geen sluiting meer vandaan komen.

Verder is het bij deze NAD-series voornamelijk een kwestie van doorsolderen.

Dan nog even naar de zekeringen kijken, daarna zal die vermoedelijk wel weer spelen. :wink:
Oke dus dat relais moet eruit (op het midden van de foto), maar is dat dan geen schakelaar voor de trafo ofzo, kan dat zomaar , .... ?
En met doorsolderen bedoel je de voedingsdraden opnieuw controleren/vastsolderen?
En er zitten maar twee zekeringen in en een daarvan heeft 9 ohm.
Verder ben ik nog iets tegen gekomen, de schakelaar. Deze heeft een metalen kapje om bij het veersysteem te komen, deze zat los bij de vergergrendeling , en deze heb ik weer vastgemaakt, klink dat bekend?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dat relais zal de luidsprekerbeveiling wel zijn, dat schakelt af wanneer een gelijkspanning op de luidsprekers zou gaan staan (vanwege een defect aan een van de eindtrappen).
Als het mogelijk is zou je de voeding van de eindtrappen kunnen losnemen (zekering??) en/of eindtransistoren verwijderen.
Rob.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Sander Bouwhuis schreef:
Oke dus dat relais moet eruit (op het midden van de foto), maar is dat dan geen schakelaar voor de trafo ofzo, kan dat zomaar , .... ?
Nee, wat eruit moet zijn die zwarte driepoters die op de koellichamen geschroefd zitten, en ieder met hun 3 pootjes in de print vastzitten gelijk een slachtoffer van de Siciliaanse Mafia met de voetjes in een blok beton.
Dus losschroeven en de pootjes doorknippen of lossolderen.
Het zijn er 4 per kant zie ik in de gauwigheid, en nog een kleintje ertussenin. Die mag er ook uit.
De thermische beveiliging die bovenaan op de koelblokken zit mag blijven.
En met doorsolderen bedoel je de voedingsdraden opnieuw controleren/vastsolderen?
Nee, de print geheel doorsolderen, dus alles overnieuw doen eigenlijk.
Het herkennen van slechte solderingen is niet iedereen gegeven, dus de onwetenden zijn veroordeeld tot het geheel doorsolderen van de print. :wink:
Da's nie goe, je meet hier ws. in de schakeling.
Als je de zekering eruit haalt, moet die nul ohm meten, elke andere waarde is stuk.
Verder ben ik nog iets tegen gekomen, de schakelaar. Deze heeft een metalen kapje om bij het veersysteem te komen, deze zat los bij de vergergrendeling , en deze heb ik weer vastgemaakt, klink dat bekend?
Nee, maar alles wat je tegenkomt en kunt oplossen is prima. :wink:
Salamander

KT88 schreef:
Sander Bouwhuis schreef:
Nee, wat eruit moet zijn die zwarte driepoters die op de koellichamen geschroefd zitten, en ieder met hun 3 pootjes in de print vastzitten gelijk een slachtoffer van de Siciliaanse Mafia met de voetjes in een blok beton.
Dus losschroeven en de pootjes doorknippen of lossolderen.
Het zijn er 4 per kant zie ik in de gauwigheid, en nog een kleintje ertussenin. Die mag er ook uit.
De thermische beveiliging die bovenaan op de koelblokken zit mag blijven.

Nee, de print geheel doorsolderen, dus alles overnieuw doen eigenlijk.
Het herkennen van slechte solderingen is niet iedereen gegeven, dus de onwetenden zijn veroordeeld tot het geheel doorsolderen van de print. :wink:
Da's nie goe, je meet hier ws. in de schakeling.
Als je de zekering eruit haalt, moet die nul ohm meten, elke andere waarde is stuk.
Nee, maar alles wat je tegenkomt en kunt oplossen is prima. :wink:
Ik heb een NAD 114 gekocht, ... 60 pleuri, klinkt bijna hetzelfde.
Ik ben nu echt weg van NAD wat een phono-trap.

Ik heb er net iets te weinig tijd voor de 317 om te maken, maar nu ik NAD ken wil ik hem wel maken, ... en dan ook helemaal voor een eindtrap.
Is dat goed te doen? Wat kost dat als ik het laat doen?
Wil jij het doen? of samen zodat ik hem niet verpruts.

In reviews las ik dat dit een versterker is met de britse slag, goed maar niet degelijk of hufterproof. Klopt het dat je moet blijfen klooien aan deze versterker naarmate de tijd verstrijkt?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Het leukste is als je het zelf gaat doen, denk ik.

Ik kan je daarmee wel helpen, doe daarvoor maar even 'n PM.
satch

Bericht door satch »

Ik heb de 317 jaren gehad. Ik schat het eindversterkergedeelte hoger in dan het voorversterkergedeelte. Ik heb hem een tijdje als voorversterker gebruikt met een zelfbouw eindversterker. Achteraf bleek de NAD de beperkende factor te zijn. Wat niet wegneemt dat het een goed apparaat is. Als het werkt natuurlijk... :wink:
Plaats reactie