Netstoring?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
sietse

Netstoring?

Bericht door sietse »

Tja, zoals ik in mijn topic van de Rambo's al aan gaf, heb ik last van een hardnekkige soort storing die ook nog es van invloed is op de weergave in mid en hoog. Als of dat wordt onderdrukt. Het klinkt als een soort ruis in het hogere middengebied. Als het er niet is, wordt de weergave een stuk rustiger. Moeilijk uit te leggen.
Ik heb het idee dat het niet een zendpiraat is. Daarvoor is het verschijnsel te vaak en vooral te lang aanwezig. Wel staat er zo'n zendmast op 500mtr voor m'n deur, maar dat zal het ook wel niet zijn, want soms is de storing weg.

Nu staan er wel veel computers en daarbij behorende zaken in huis. Zij het boven. Internet via ADSL en de kabel.

Het toeval wil nu dat ik zaterdag een dagje vrij had en ff een rondje stad heb gedaan. Natuurlijk ff de nieuwe HH gekocht, maar ook de nieuwe Elektuur. Want daar stond een zelfbouw versterker in en dan kan ik zo'n blad niet laten liggen natuurlijk.
Maar er staat ook een netfilter in. Zelfbouw, want ik heb de indruk dat, dat soort filters niet in de handel is?

Maar moet ik dan mijn versterker op een randaarde aansluiten? Iets dat ik nog nooit gedaan heb en volgens mij ook nergens voor nodig is. (als het goed is)
Of zal het voldoende zijn dat alleen dat filter aan randaarde hangt?

Heb hier dus ff helemaal geen ervaring mee en het is een kostbaar gokje als ik dat zou gaan bouwen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat filtert dat filter allemaal? ook DC?

over het aansluiten: de meeste (alle?) netfilters die ik ken werken alleen mits aangesloten op randaarde
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Er zijn erg veel net filters op de markt.
Bijvoorbeeld Monster net filter
Conrad verkoopt ook zelfbouw kitjes.

Dingen verschillen van 25 euro tot 1500 euro.

Wat je zoek dus :)
sietse

Bericht door sietse »

Tja, als ik het verhaal in de Elektuur goed begrijp, is dit soort filters schaars in de handel. Dat, wat soundexel aangeeft is nog al duur en dan zal zelfbouwen wel uit kunnen. Ik schat dat op ca 150 euro, incl. een kast.
Baat het niet, dan schaad het ook niet.
Ik zal, als ik ff tijd heb, morgen het schemaatje ff over tekenen, dan kunnen jullie zien hoe dat filter in elkaar steekt.
Zal wel mogen als ik de bron er bij zet.
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Een slecht filter geeft meer ruis dan dat hij filtert.....
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als het hoogfrequent storing is, die na demodulatie in het audiospectrum terecht komt, kun je met wat feriet-kralen om je voedinglijnen heel wat rotzooi uitfilteren..
Heb je het ook met andere versterkers? (misschien staat er wel iets te oscilleren in je amp..)

Kees
markje

Bericht door markje »

Voor je een netfilter gaat bouwen, zou ik eerst proberen te achterhalen of de brom wel van buiten komt. Misschien is het een bron of de versterker zelf en dan heeft een netfilter weinig nut. Mocht je wel een netfilter willen proberen, dan zou ik eerst kijken of je wat kunt lenen om te kijken of het werkt; succes is namelijk niet gegarandeerd en zoals reeds aangegeven: soms introduceren ze meer rotzooi dan ze tegenhouden.

Groeten Mark
sietse

Bericht door sietse »

Het is geen brom. Het heeft het effect, als of je de basmid te ver laat doorlopen. Wat kees voorsteld zal ik deze week ook es proberen. M'n zelfbouw set maar naar de kamer. Daar zit een zelfbouw filtertje uit een vroegere Elektuur in met twee spoelen en twee C's.

Niemand die de laatste Elektuur heeft?
markje

Bericht door markje »

Brom, storing, net hoe je het noem. Pas geld uitgeven aan het netfilter oid als je zeker weet dat het niet uit je versterker komt...

Groeten Mark
dove

Re: Netstoring?

Bericht door dove »

sietse schreef:
last van een hardnekkige soort storing die ook nog es van invloed is op de weergave in mid en hoog. Als of dat wordt onderdrukt. Het klinkt als een soort ruis in het hogere middengebied. Als het er niet is, wordt de weergave een stuk rustiger.
Wat je omschrijft doet me denken aan de storing die je kan krijgen als er ergens nabij een babyfoon oid. op het 230V-net zit.

Zelf heb ik in de loop van de jaren zwaar aan de 230V qualiteit lopen sleutelen: aangezien het voorschrift is voor liftinstallaties (wij wonen 5+6 hoog) een noodstroom voorziening te treffen, heb ik een gasgestookte 45kW back-up generator laten plaatsen die continue idle loopt en een kleine hoeveelheid stroom opwekt en 'bijvoegd' bij het 'publiek' stroomnet, en dit voor 6 lussen 230V voor A/V gebruik. Kleine moeite, groot plezier (en een must, aangezien hier de publieke stroomvoorziening het toch zeker 1x per 14 dagen laat afweten ... :( ). Daarnaast gebruik ik, afhankelijk van de set en de apparatuur:
Walker Audio 'Velocitor S' / BlueCircle 'BC86 Mk3' / Harmonix 'AC-Enacom' / PS Audio 'Premier Power-Plant' / Isol-8 'MainLine² Digital' / AudioPrism 'ACFX' / Audio Agile 'Clear 3f / Systems~and~Magic 'MiniBlack'.

De qualiteit van de filters is sterk storingstype / apparaat & locatie / tijdstip afhankelijk: MI kan je een filter kopen / zelf bouwen en hopen dat het daadwerkelijk filtert wat jij wilt dat het filtert, of je probeerd net zo lang filters uit tot je er een treft die werkelijk z'n taak vervult en koopt / bouwt na. De MiniBlacks gebruik ik met veel success met de 'digitale' versterkers van m'n subs, maar zijn , heb ik gemerkt, erg breed inzetbaar (een uitzondering, en reden dat ik juist deze even tip hier). Net als sommige andere genoemde filters zijn ze niet duur ook.

Success

Petter
sietse

Bericht door sietse »

Bedankt voor de info. Maar ik denk al te weten dat het toch een zender in de buurt is en ook waar. Waarschijnlijk een 27Mc met een te zwaar en dus verboden zendervermogen. Zal er deze week es ff kijken... :twisted:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

IN de nieuwe Elektuur staat ook een mooi schema van een netfilter.

(tip je kan 1 artikel gratis downloaden van de elektuur site)
sietse

Bericht door sietse »

b_force schreef:
IN de nieuwe Elektuur staat ook een mooi schema van een netfilter.

(tip je kan 1 artikel gratis downloaden van de elektuur site)
Zie mijn eerste post.. :)
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Bedankt voor de info. Maar ik denk al te weten dat het toch een zender in de buurt is en ook waar. Waarschijnlijk een 27Mc met een te zwaar en dus verboden zendervermogen. Zal er deze week es ff kijken... :twisted:
Nou, dat was em dus niet. Wel veel antennes voor diverse frequentie banden maar geen zender er bij. De storing is er overigens deze week nog niet weer geweest. Afwachten dus.
MxTheo

Bericht door MxTheo »

Tjonge dat is een serieus netfilter in de Elektuur, en dan natuurlijk die hybride versterker.
Zal morgen gelijk naar de kiosk om h'm te halen.

Probeer eens als de storing weer optreedt een ferrietkern om de netsnoeren te zetten, zo dicht mogelijk bij het apparaat.
Ik zeg niet dat het helpt maar het kost niet veel en je klikt die kern er zo omheen.

Groet Theo
sietse

Bericht door sietse »

Nog steeds geen last weer gehad. Raar maar wel prettig.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”