UCD Versie HG > een upgrade waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ken niet zomaar 1,2,3 winkels waar ze een UCD hebben staan. (speaker en co misschien)

Je kan wellicht wel met iemand contact nemen op het forum die bereid is om zijn versterker te laten klinken om jou te overtuigen :P
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Speaker & Co in Rotterdam had een maandje geleden nog een UcD400 in de luisterruimte staan.
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Tommy schreef:
Speaker & Co in Rotterdam had een maandje geleden nog een UcD400 in de luisterruimte staan.
Bedankt voor de tip, ik ga bellen...
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Je kan ook bij een winkel CI audio proberen. Zelfde principe.

Hexataq (zwerft hier ook rond op het forum) kun je ook apparatuur uitproberen geloof ik.

Speakerenco had ze ook nog staan.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Even een vraagje tussendoor:

Kan ik als beginnend luisteraar uit de voeten met een standaard UcD180? Ik wil hem full-range gaan gebruiken. Eventueel zou een upgrade van de opamp een optie zijn, volgens mij zijn dat de kosten niet. Zoals reeds gezegd wil ik hem full-range-dubbel-mono gaan gebruiken, dus ook de voeding dubbel uitgevoerd. Dit geheel moet dan in de luidsprekersteunen weggewerkt worden.

Kan iemand mij een indicatie geven van de extra kosten bovenop 2 UcD180 modules a € 60,- excl btw?

opamp upgrade (weet niet precies wat daar nog bij nodig is)
voeding (trafo's 2x31V/225VA + 2x12V/??VA heb ik)

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De opamp upgrade doe je met 2 stuks LM4562


Wat je verder aan kosten kwijt bent hangt ervan af of je standaard hypex spullen aan de slag wilt of dat je zelf een voeding in elkaar wilt zetten..

Als "beginnnend" luisteraar kun je denk ik uitstekend uit de voeten met de UcD180
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul schreef:
De opamp upgrade doe je met 2 stuks LM4562
Is dit een pootjesding of een SMD? Sorry voor de wellicht domme vraag, maar ik heb geen idee welk type op de UcD zit.
Paul schreef:
Wat je verder aan kosten kwijt bent hangt ervan af of je standaard hypex spullen aan de slag wilt of dat je zelf een voeding in elkaar wilt zetten..
Stelt een UcD speciale eisen aan een voeding ten opzichte van een ander type eindversterker?
Paul schreef:
Als "beginnnend" luisteraar kun je denk ik uitstekend uit de voeten met de UcD180
Volgens mij is de upgrade van de opamp niet zo heel gecompliceerd en kostbaar, dus die wilde ik wel meteen doorvoeren. Wordt die +/-12V hulpvoeding ook bij de originele UcD180 gebruikt of is die uitsluitend noodzakelijk na een upgrade?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is een SMD, je hebt dus de LM4562MA nodig.

De UcD stelt op zich geen speciale eisen, maar net als bij een andere versterker heeft hij baat bij een goede voeding.

De +/-12 V upgrade is niet noodzakelijk na de opamp vervanging, het blijft netjes werken allemaal.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wat ik dan dus tussen de UcD en de trafo nodig heb is een goede gelijkrichting en afvlakking. That's it? Het 12V gedeelte blijft dan dus eigenlijk ongebruikt? Waarvoor wordt dit dan normaal gesproken gebruikt? Ik zie op de Hypex site namelijk ook een trafo staan die meteen een 2x12V/0,5A wikkeling heeft.

Ik zie ook regelmatig dat mensen bijvoorbeeld zo'n 4562 als monster aanvragen. Hoe trapt de leverancier daarin?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Door een extra modificatie op de UcD print (verwijderen 2 transistoren) kan je de onboard 12V voeding verwijderen. De opamp kan dan door een meer audiofiele voeding apart worden gevoed. Hypex levert voor dat doel een trafo die naast het voeden van de eindversterker een gestabiliseerde +/-12V voeding kan aansturen met de extra 2x12V~ wikkeling.

Het aanvragen van een monster kan gedaan worden door bedrijven. Bedrijven die veel elektronica ontwerpen/bouwen krijgen een beperkt aantal samples van nieuwe chips opgestuurd ter evaluatie, indien daarom wordt gevraagd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

jeroen_d schreef:
Door een extra modificatie op de UcD print (verwijderen 2 transistoren) kan je de onboard 12V voeding verwijderen. De opamp kan dan door een meer audiofiele voeding apart worden gevoed. Hypex levert voor dat doel een trafo die naast het voeden van de eindversterker een gestabiliseerde +/-12V voeding kan aansturen met de extra 2x12V~ wikkeling.

Het aanvragen van een monster kan gedaan worden door bedrijven. Bedrijven die veel elektronica ontwerpen/bouwen krijgen een beperkt aantal samples van nieuwe chips opgestuurd ter evaluatie, indien daarom wordt gevraagd.
Het bijbouwen van een 'audiofiele 12V', is dat een actie die meteen gedaan moet worden om de 4562 tot zijn recht te laten komen, of kan ik dat ook zien als een mod die ook later uitgevoerd kan worden?

Hm, geen bedrijf, dus ook geen samples. Eens kijken binnen mijn kennissenkring. Gaat wel lukken denk ik.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mod kan later ook. Het is echter altijd handig om alvast de trafo met extra wikkeling te hebben, hij kan ook nog gebruikt worden voor voeding van een actief filter of voorversterker.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het lijkt erop dat de LM4562 en LME49720 hetzelfde zijn:
http://www.audioasylum.com/audio/tweaks ... 48241.html

Tenminste als je de datasheets vergelijkt. Misschien is het makkelijker om aan de LME49720 te komen? Farnell heeft deze in zijn catalogus opgenomen, zoek maar eens op 'LME49720'. Al betaal je nu 25 euro extra voor de VS voorraad.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dan lijkt me samplen een betere optie.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Slechte zaak om het bestellen van samples in het openbaar te adviseren als de manier om aan je componenten te komen.
Ik bedoel alleen maar dat...
I know... nevermind ; )
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Eens met Mario.

Zelfs als bedrijf hadden we op zeker moment de grootste moeite om van bepaalde fabrikanten samples los te krijgen, kennelijk door alle losgeslagen studenten (excuse le mot) die ook wel eens wat wilden proberen.

Die LME is inderdaad een goede vervanger voor de 4562, ik heb ze beide geprobeerd en geen verschillen gemeten en gehoord.

Misschien ga ik binnenkort voor mijzelf en voor enkele andere geinteresseerden een powerbuy doen bij National, als het zover komt post ik dat hier wel (ook).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

De DIP versie van de LM4562 is ook gewoon te koop bij BMM.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
De DIP versie van de LM4562 is ook gewoon te koop bij BMM.
Hm, als ik dan de prijs bekijk, heeft het niet veel zin om hem als sample in de USA te gaan bestellen en dan verzendkosten te gaan betalen. Als ik hem nodig heb, bestel ik hem lekker bij BMM.

Bedankt voor de tip.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Let wel, voor de UcD heb je de SOIC (SMD) versie nodig, niet de DIP.
Schuro verkoopt beide typen maar dan moet je wel een zeer beleefde en foutloos duitse e-mail kunnen sturen, anders reageert ie niet. :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
Let wel, voor de UcD heb je de SOIC (SMD) versie nodig, niet de DIP.
Schuro verkoopt beide typen maar dan moet je wel een zeer beleefde en foutloos duitse e-mail kunnen sturen, anders reageert ie niet. :roll:
Kein Problem. Dann werde ich die Möglichkeit benützen.

Bedankt,
Mischa
Plaats reactie