Welke speaker voor audio-sub
Moderator: Beheerdersteam
Welke speaker voor audio-sub
Hallo,
Ook al zijn mijn Seventeens nog niet klaar, toch ben ik mij aan het orienteren naar aktieve een subwoofer. Dit moet zelfbouw worden met een UCD180 als krachtcentrale. De maat van de woofer het liefst 12".
Nu mijn vragen:
1. Maakt het iets uit of ik een 4ohm home-audio sub neem of een 4 ohm car-audio sub? Ik heb me wel eens laten vertellen dat je in grotere ruimtes beter geen car-audio kunt toepassen omdat je die kapot zou spelen vanwege te weinig tegendruk vanuit de ruimte.
2. Het liefst wil ik een basreflex gaan bouwen omdat die redelijk wat rendement heeft, de behuizing echter mag niet groter worden dan 60liter netto.
3. Welke speakers komen in aanmerking voor een budget van laten we zeggen 100-150 euro?
Een dipole wil ik eigenlijk niet, omdat ik dan meteen 2 woofers moet hebben en ook meer versterkervermogen.
Groeten,
Mischa
Ook al zijn mijn Seventeens nog niet klaar, toch ben ik mij aan het orienteren naar aktieve een subwoofer. Dit moet zelfbouw worden met een UCD180 als krachtcentrale. De maat van de woofer het liefst 12".
Nu mijn vragen:
1. Maakt het iets uit of ik een 4ohm home-audio sub neem of een 4 ohm car-audio sub? Ik heb me wel eens laten vertellen dat je in grotere ruimtes beter geen car-audio kunt toepassen omdat je die kapot zou spelen vanwege te weinig tegendruk vanuit de ruimte.
2. Het liefst wil ik een basreflex gaan bouwen omdat die redelijk wat rendement heeft, de behuizing echter mag niet groter worden dan 60liter netto.
3. Welke speakers komen in aanmerking voor een budget van laten we zeggen 100-150 euro?
Een dipole wil ik eigenlijk niet, omdat ik dan meteen 2 woofers moet hebben en ook meer versterkervermogen.
Groeten,
Mischa
1: Ik denk dat je onder zowel de car als homeaudio subs bruikbare kandidaten vind. Maar een homeaudiosub is niet voor niets een homeaudiosub. En een caraudiosub speel je in je huis niet sneller kapot hoor; is onzin.
2: Zoiets als dit lijkt me niet te groot: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... sc&start=0
3: Dan de mivoc aw3000.
2: Zoiets als dit lijkt me niet te groot: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... sc&start=0
3: Dan de mivoc aw3000.
Tijdje terug heb ik een sub in mekaar gezet voor de woonkamer van onze studentenflat. Daar zit een JBL CS12 in (80,- oid) en dat in een wel iets aan de grote kant kast van 120 liter, maar dan trekt ie wel door naar 30 Hz
Totale kosten waren 150,- ongeveer. De woofer zelf kan je ook in een kleinere kast stoppen en dan de poort aanpassen natuurlijk. Het is een lekkere driver, maar heeft wel een forse kast nodig.
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben ook al de stapel HobbyHifi aan het doorspitten die ik heb en kom de naam Mivoc wel erg vaak tegen. Ik zoek dus eigenlijk een ontwerp dat mijn Dayton Seventeens onder de 50Hz kan aanvullen.
In het genoemde ontwerp met de Mivoc AW3000, kan ik daar de 2 pijpen vervangen door een enkele sleuf? Moet ik dan gewoon de oppervlakten bij elkaar optellen en dezelfde lengte aanhouden als de 2 pijpen hebben?
Of zijn er argumenten om met 2 pijpen te werken tegen 1 sleuf.
Groeten,
Mischa
In het genoemde ontwerp met de Mivoc AW3000, kan ik daar de 2 pijpen vervangen door een enkele sleuf? Moet ik dan gewoon de oppervlakten bij elkaar optellen en dezelfde lengte aanhouden als de 2 pijpen hebben?
Groeten,
Mischa
Ik heb 2 pijpen gebruikt omdat ik dat er persoonlijk mooier vind uitzien. Als je een sleuf wilt gebruiken dan kan dat, zorg er gewoon voor dat de stroomsnelheid van de lucht niet te hoog wordt. Hier was dat max 17m/s.mischa72 schreef:In het genoemde ontwerp met de Mivoc AW3000, kan ik daar de 2 pijpen vervangen door een enkele sleuf? Moet ik dan gewoon de oppervlakten bij elkaar optellen en dezelfde lengte aanhouden als de 2 pijpen hebben?
In winISD kan je de maten van een sleuf ingeven. De afstemming van de kist was ongeveer 37Hz bij een netto volume van 60liter. (kom je tot 36Hz ongeveer -3dB)
Klopt dat nummer wel? Ik heb terug gezocht tot 1975, maar ik kom dat nummer niet tegen in de Phillips folders en ook niet bij Remo. Ook in de bouwpakketten van Ph. is ie niet te vinden.Henkjan schreef:Sietse heeft een enorme schat aan info over flipjesmischa72 schreef:Ik bedacht me dat ik ook nog een setje Philips AD70604/W8 heb liggen. Is daar geen TL mee te maken die mijn Daytons onderin kan aanvullen?
Helaas heb ik verder geen specs van de speakers. Misschien iemand hier?
Kan zijn dat de units uit fabriekskasten komen en dan wordt het moeilijk om achter de gegevens te komen.
Hallo Sietse,
Ik ben blij dat het ook jouw aandacht heeft.
Geen idee waar ze in horen of vandaan komen. Ik heb ze jaren geleden gekocht bij een electronicazaak.
Alle gegevens die op de magneet staan:
AD70604/W8
2422 257 47114
DD 01 249 5
Made in Belgium
Mocht er nog informatie opduiken, hou ik mij natuurlijk ten zeersten aanbevolen. Het zijn dus 17 cm speakers met een foam rand.
Groeten,
Mischa
Ik ben blij dat het ook jouw aandacht heeft.
Geen idee waar ze in horen of vandaan komen. Ik heb ze jaren geleden gekocht bij een electronicazaak.
Alle gegevens die op de magneet staan:
AD70604/W8
2422 257 47114
DD 01 249 5
Made in Belgium
Mocht er nog informatie opduiken, hou ik mij natuurlijk ten zeersten aanbevolen. Het zijn dus 17 cm speakers met een foam rand.
Groeten,
Mischa
Hoi Mischa,
Ik heb handboeken van Philips van periode 1978 t/m 1985. Helaas komt hierin jouw speaker niet in voor. Dichtsbij zijnd type is de AD70602W8. Flip kennende is mogelijk jouw speaker een variant uit een industriele box van dus na 1985.
Als je het interesseert wat gegevens van de AD70602W8:
Fres: 42 Hz
R: 7,5 Ohm
Pmax: 60 W
Flux: 0,93 T
BL: 5,5
Mmass: 13,2 gr.
Qm: 4,33
Qe: 1,33
Qt: 1,02
slaglengte +/- 2,5 mm
Magneet diameter: 72 mm
Speaker massa: 0,65 kg.
Je zou bv een paar dingen eens na kunnen meten of het overeen komt en bv met de laatste 2 eens gaan beginnen. Anders eens kijken of je ergens de Thiel Small parameters kan meten.
Groeten en succes,
Wido
Ik heb handboeken van Philips van periode 1978 t/m 1985. Helaas komt hierin jouw speaker niet in voor. Dichtsbij zijnd type is de AD70602W8. Flip kennende is mogelijk jouw speaker een variant uit een industriele box van dus na 1985.
Als je het interesseert wat gegevens van de AD70602W8:
Fres: 42 Hz
R: 7,5 Ohm
Pmax: 60 W
Flux: 0,93 T
BL: 5,5
Mmass: 13,2 gr.
Qm: 4,33
Qe: 1,33
Qt: 1,02
slaglengte +/- 2,5 mm
Magneet diameter: 72 mm
Speaker massa: 0,65 kg.
Je zou bv een paar dingen eens na kunnen meten of het overeen komt en bv met de laatste 2 eens gaan beginnen. Anders eens kijken of je ergens de Thiel Small parameters kan meten.
Groeten en succes,
Wido