AL130 op open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kritisch zijn is geen punt hoor, maar ik heb er goed over nagedacht. Bovendien heb ik praktijkervaring met 13cm mids op open baffle.

Linkwitz gebruikt een midwoofer van 220cm2 vanaf 120 Hz, de Xmax daarvan is 5.5mm. Dan mag je op 200Hz een mid met 4 x zo klein oppervlak gebruiken bij dezelfde uitslag. Het oppervlak van de AL130 is 2,8 keer zo klein en de Xmax is 6mm. Ik heb dus meer reserve dan Linkwitz, zelfs als ik dezelfde smalle baffle zou gebruiken zoals hij dat doet.

pjotr, overgang naar bafflestep is er niet omdat dipoolsystemen die niet kennen. Uiteraard is er wel diffractie, maar die heb je bij gewone systemen ook. Daarbij komt nog dat de dipoolinterferentie effecten groter zijn dan de diffractie effecten. Een en ander uiteraard wel op voorwaarde dat het symmetrisch genoeg is, zoals je terecht aangeeft.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeroen,

Eigenlijk is dat met die bafflestep en het dipoolgedraag beide afhankelijk van de grootte en de vorm van de baffle en gaan samen op. Dus wdb is het eigenlijk meer een academisch issue, maar ik moest er wel aan denken.

Neemt niet weg dat de afstraling van een speaker ook in een open baffle wel van een halve bol naar een hele bol overgaat op een gegeven moment als je in frequentie naar beneden gaat. Zij het dat ie dat dan aan 2 kanten doet en je op een gegeven moment de karakteristieke afval gaat krijgen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En in aanvulling op je correcte opmerkingen, in het laag het karakteristieke 8-vormig afstraalpatroon heeft, nog meer dan in het midden en hoog waar bundeling van de drivers ook een rol speelt. Want de woofer straalt aan beide kanten in het laag weliswaar als een bol, maar het wordt geen rondstraler omdat voor en achter in tegenfase zijn. Dit even ter aanvulling om verwarring te voorkomen. Sommige mensen denken namelijk dat ook een dipool bij lage frequenties, waar de golflengte ordegrootte die van de luisterruimte krijgt, gaat rondstralen (je weet wel, op dit forum ben ik ze trouwens nog niet tegengekomen). Dat dat niet zo is, is zeer goed te herkennen aan de staande golven die bij een dipool veel meer dan bij een rondstraler te herleiden zijn tot de richting waarin de dipool straalt.
Plaats reactie