Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm.. :| ..ja..ehm..zo kun je ook lezen...haha... "minder is meer" was makkelijker...haha.. 8-[
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Ehm.. :| ..ja..ehm..zo kun je ook lezen...haha... "minder is meer" was makkelijker...haha.. 8-[
Ideaal Speakers in een kast bouwen eindelijk
de oplossing grote WAF factor..

de boxen vallen niet meer op in de huiskamer :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoiet heb ik laatst in een meubelzaak gezien. De deurtjes van de kast WAS de speaker. Soort electrostaat idee. Klonk best aardig en je ziet er totaal niets van (en was 1 cm dik...zo dik als het deurtje dus)...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Verder met Isis. Toch wel een tijdje zitten stoeien met filter, maar blijf beetje steken op de volgende versie....

Afbeelding

Eens kijken hoe dat gaat werken...Vanavond de simulaties even posten.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 06 apr 2005, 0:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ik ken niuks van filters en slechts weinig van elektronika, dus hier volgt een vraagje:

waarom parallelle weerstanden gebruiken en niet één enkele weerstand met de juiste sterkte? is dit omdat niet alle grootheden te koop zijn of heeft dit een andere functie?

Dito maar dan voor de condensators?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De componenten die je gebruikt vallen/behoren tot de E12 reeks.
Dus weerstanden, condensatoren en spoelen.
In die E12 reeks zitten de volgende getallen: 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68 en 82 Dit is te delen of te vermenigvuldigen met 1, 10, 100 etc etc.
De waarden in het filter voor de spoelen zijn uit die E-reeks. De condensatoren en weerstanden daar in tegen liggen niet helemaal in de reeks, dus zijn samen gesteld om de juiste waardes te krijgen.
Maar er moet nog wel wat gesleuteld worden hier en daar....maar voorlopig kom ik op onderstaande uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar zal/kan nog wel veranderen denk ik in de loop van de tijd.

Voorlopig eerst filterkast en kast twee afmaken en dan meten...dan zien we wel weer verder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kijk aan! Een seriefilter oneven orde op 3000 Hz!

Mind you, ik ben alweer van het seriefilter geloof gevallen. Ik vind het parallelle filter op 1500 Hz met actieve bafflestep compensatie, waarnaar ik nu zit te luisteren als gevolg van mijn nieuwe monitor project, toch eigenlijk veel beter klinken... Meer dynamiek, meer focus, minder kleuring, meer transparantie. Vooral in het midlaag trekt een gordijntje weg en de overgang op 1500 Hz is gewoon onhoorbaar (nog steeds 3de orde BW akoestisch overigens). Deze beleving dus ook op de oude kleine monitor, niet alleen op het nieuwe project. Slechts twee filtercomponenten per driver op een zobel netwerkje over de tweeter heen na... Zo blijf je bezig he.

Succes met filteren, het is altijd een heel avontuur!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Blijft zeker een heel avontuur Jeroen. Best lastig.
Dit is inderdaad wat hoog 3e orde en weet ook niet of dit het wordt. Blijven simuleren en wat versies verzamelen zodat ze gemaakt kunnen worden (en beluisteren/meten) Dit "onderdeel" blijft toch altijd het lastigst... :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En even verder zitten broeden op jou verhaal Jeroen ben ik eens gaan stoeien met "soort van 1e orde met wat correcties hier en daar.

Zobeltje rond woofer zou kunnen vervallen, maar maakte de curve net wat netter. Zo ook het stukje (LRC kringetje) rond de tweeter. In de onderstaande grafiek zie je wat het doet met de piek rond 500Hz van de tweeter. Vanwege het wat oplopen van de frequentiecurve van de woofer zit die wat grote spoel van ~2mH extra tussen de woofer. Zo al met al geeft dit hetvolgende plaatje:

Afbeelding
filter

Afbeelding


Afbeelding
Het resultaat van LRC kring tweeter.

Ik heb zitten toveren met alleen een RC over de tweeter, zonder zobels etc, maar werd er niet strakker op. Dit bovenstaande schema gaf het beste resultaat.

Goed, weer een versie voor de test om te bouwen... :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kreeg nog een vraag over de voet van de speaker.
Eigelijk heel simpel te maken.
Men neme een plaat MDF en 22mm dik, een mooie strook aluminium (bouwmarkt) en montagekit.
Plank opmaat maken, de aluminium strook er netjes omheen buigen, 1 hoek vanstzetten met lijmklem en gelijk na die hoek wat aankloppen met hamer (en klein balkje hout ertussen zodat het aluminium niet beschadigd) Doordat 1 kant van de hoek op z'n plaats gehouden wordt door de lijmklem en de ander kant je netjes aangeklopt hebt krijg je een vrij scherpe, nette hoek. Dit ook gedaan met de volgende hoek.
Alu strip is nu goed op maat. Strip even wegleggen, montage kit op het MDF, strip erweer op, aandrukken en er weer vanaf. (vast-los-vast methode...)
Even laten liggen, minuutje of wat en weer op het MDF plaatsten. Lijmklemmen erop en even laten drogen.

Afbeelding

En voila, voetje is klaar....

Ohja, je ziet nog 4 kleine lijmklemmen zitten die naar boven staan. Da's niet om het aluminium te klemmen maar meer om het op z'n plaats te houden. Door de klemkracht van de grote lijmklemmen heb je kans dat de strip langzaam noor boven (of naar onder) trekt. Door die kleine lijmklemmen beetje half over de rand te laten steken kan de strip niet meer verder schuiven....
8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als ik wat suggesties mag doen betreffende het filter. In principe kun je de LCR parallel aan de tweeter weglaten - zit tenslotte voor een klein deel in de signaalweg van de woofer. De lage Rdc van de 0,56mH spoel die ook parallel staat vlakt de impedantie piek al voor het grootste deel uit. Als je de LCR bovendien zou vervangen door alleen een weerstand van ongeveer 10 ohm dan ben je er eigenlijk al. Een ander voordeel van die parallele weerstand is dat je dan de serie weerstand van 3,9ohm kunt laten vervallen (wel de weerstand van 2,2ohm iets verhogen). Met alleen twee weerstanden in serie (samen 6,1 ohm) verhoog je namelijk de Q van de tweeter waardoor hij wat nerveus kan gaan klinken.

Een ander punt (maar dat is ook smaak), ik zou de spoel van 2,2mH iets verkleinen. Tenslotte heb je nu 2,2+0,56mH in serie met de woofer. Dit geeft wel een stevig laag maar maakt tegelijktijd het midden wat geknepen, is mijn ervaring. Maar nogmaals: een kwestie van smaak. Ik hoop ook dat ik alle waardes goed heb gelezen - de cijfertjes waren wat klein :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als ik wat suggesties mag doen betreffende het filter.
Altijd. Graag zelfs.

Dat van de vervanging van het LRC deel door weerstand zal ik eens proberen. Eens kijken wat dat voor plaatje geeft.
De 2.2 mH is eigelijk gekomen doordat ik zag dat bij deze woofer vanaf ~1Khz hij ligt op gaat lopen. Om dit vlak te krijgen kwam ik op ~2mH uit, heb het geheel toen naar boven bijgesteld, maar misschien dat 1.8 mH beter voldoet. Als ik even tijd heb zal ik de gekregen grafieken even plaatsen. Vrees trouwens dat ik het niet ga redden om ook het filter af te krijgen voor de DDIY 2005 dag. Isis komt wel mee, maar hoogst waarschijnlijk zonder filter.. :cry:

p.s. sorry voor de kleine lettertjes.... :shock:

P.p.s. Tony: Nog gekeken naar dat andere filter op pagina 7 misschien?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
P.p.s. Tony: Nog gekeken naar dat andere filter op pagina 7 misschien?
Ik heb zelf nooit een speaker uitgevoerd met een 3e orde serie filter - alleen in simulaties. Op zich werkt het prima (geeft heel veel protectie aan de tweeter) maar hoe hoger de orde hoe vlakker de ruimtelijkheid is mijn ervaring. Ook hier is naar mijn smaak teveel serieweerstand en te weing parallel weerstand bij de tweeter.

Misschien dat 2,0mH wel goed is voor de woofer bij je laatste filter. Ik heb in de Optimo de 4 ohm woofer gebruikt met 1mH in serie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha, je was me voor met die tips Tony. Lijkt me goed plan wat je adviseert aan Edo.

Je opmerking over steile filterhellingen vat ik niet helemaal. Ook jij gebruikt toch af en toe vrij steile helling, zie Andromeda bijvoorbeeld. Zit zo te zien tussen 3d en 4de orde in, akoestisch. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je hier bedoelt.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Soms ontkom je niet aan steile hellingen, niet alle drivers zijn geschikt voor slappe filters - ik kies mijn drivers volgens meerdere criteria, als ze dan toevallig wat moeilijker te filteren zijn, dat zij zo. Ik ben geen voorvechter voor 1e orde filters maar mijn ervaring is dat hoe minder filtercomponenten er zijn hoe ruimtelijker (met name front/back stage) en hoe dynamischer het geluid - in ieder geval bij serie filters omdat de meeste componenten een functie hebben voor zowel de tweeter als de woofer. Het gaat uiteraad om wat uiteindelijk het beste klinkt. Soms is een steiler filter nodig om een vlakkere curve te krijgen, of bijvoorbeeld omdat een bepaalde combinatie lekkerder klinkt als de tweeter zo laag mogelijk wordt ingezet dus dan lever ik bijvoorbeeld iets aan ruimtelijkheid in ten gunste van een homogener tonaliteit. Gelukkig bestaat er niets als een universeel filter, anders had ik niks te doen :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Check. :lol:

Ikzelf kom vaak op wat hogere orde uit omdat ik bijna altijd het vermaledijde opbreken van de midwoofer hoor. Toch een bepaalde kleuring die er in komt en die ik als onnatuurlijk ervaar. Ik vind het al heel gauw wat afgeknepen en gebundeld klinken. En misschien lever ik dan inderdaad structureel wat in in ruimtelijkheid, zou best kunnen. Precisie en focus ten koste van met elkaar interferende drivers, wat een prettige soort van ruimtelijkheid tot gevolg kan hebben. Bij dipolen is het weer heel anders, daar heb ik de ervaring dat door de reflecterende backwave tegen de achterwand een kunstmatige diepte wordt gecreeerd, die overigens machtig mooi kan klinken. Maar ook tot overdrevenheid en luistermoeheid.

Zoals je al zei met die spoelwaarde, veel hangt ook af van smaak en hoe je het zelf het mooist vind klinken. Ik zie je vast op DDIY2005. Ben benieuwd wat je toe te voegen hebt aan je internet verhaal over seriefilters :)

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Jeroen,

leuk om te horen dat zo'n overgang bij 1500 Hz onhoorbaar is. Ik denk wel dat net zo laag crossen de maximale belastbaarheid van de tweeter snel bereikt is ?

Ik meen me te herinneren dat uit jouw experimenten bleek dat zelfs crossen bij 800 HZ niet echt merkbaar was ?

Ik plan om op die frequentie over te gaan van laagmid naar hoogmid ...


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In het geval van de millennium valt dat reuze mee met het bereiken van de maximale belastbaarheid. Maar het heeft natuurlijk zijn grenzen en zoals je weet wordt de midwoofer van slechts 13 cm tot 100 Hz gebruikt. Het systeem in zijn totaliteit bekeken heeft dan geen probleem met deze lage crossover. Bij gebruik van een grotere midwoofer en echt luid afspelen, moet je naar steilere electrische filters (4de orde of zo) of hogere crossover frequentie.

Verder, crossen van laagmid naar hoogmid op 800 Hz lijkt me geen enkel probleem. Het beste systeem van B&W, je weet wel die zwarte slak volledig actief, doet het op 900 Hz. Op die wijze kunnen ze elke driver in zijn pure piston bereik toepassen en elke bundeling uitsluiten (behalve dan het extreme hoog).

Persoonlijk denk ik dat je op elke frequentie kan crossen als de driver maar geschikt is. Gewoon volhouden met tweaken tot het goed klinkt en je de overgang niet meer hoort.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
Ik heb zelf nooit een speaker uitgevoerd met een 3e orde serie filter - alleen in simulaties. Op zich werkt het prima (geeft heel veel protectie aan de tweeter) maar hoe hoger de orde hoe vlakker de ruimtelijkheid is mijn ervaring. Ook hier is naar mijn smaak teveel serieweerstand en te weing parallel weerstand bij de tweeter.

Misschien dat 2,0mH wel goed is voor de woofer bij je laatste filter. Ik heb in de Optimo de 4 ohm woofer gebruikt met 1mH in serie.
Ik zal zo eens de simulatie maken met 1 stap lager (qua seriespoel). Dus 1.8 mH. Eens kijen wat dat opleverd. Ga ik zo nog even doen. Wat betreft 3e orde serie filter heb ik ook nog nooit getest. Ik ga hem in iedergeval wel maken om eens te vergelijken met het "kleine" filter. Eens kijken wat dat opleverd. En aangezien Fs van de tweeter op 500Hz zit is het kleine filter prima te doen. De vlakste curve kreeg ik inderdaad bij het 3e orde filter. Scheelt maar een paar dB's, maar (theoretisch) vlak was ie zeker.
Jeroen_D schreef:
Zoals je al zei met die spoelwaarde, veel hangt ook af van smaak en hoe je het zelf het mooist vind klinken.
We proberen ze gewoon beide. Leuke test.
Jeroen_D schreef:
Ik zie je vast op DDIY2005. Ben benieuwd wat je toe te voegen hebt aan je internet verhaal over seriefilters
Wordt nog druk met ons allen daar...gezellig. En inderdaad, wat leuke extra info over seriefilters is altijd intressant.

Zo, nu even kijken naar dat filter...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo...klaar...

Veranderingen:

- LCR over tweeter is weg.
- Parallel over de tweeter weerstand van 12 Ohm
- Seriespoel bij woofer van 2.2 naar 1.8 mH gezet
- weerstan van 2,2 Ohm (R1) verhoogt naar 3.1 Ohm

Geeft hetvolgende resultaat:

Afbeelding


Afbeelding

Impedantie van de tweeter kan nog vlakker door de parallel weerstand nog lager te kiezen. Maar wordt het geheel wel erg laag ohmig.

Totale impedantie wordt dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Ben benieuwd wat je toe te voegen hebt aan je internet verhaal over seriefilters :)
Ik ook! :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
jeroen_d schreef:
Ben benieuwd wat je toe te voegen hebt aan je internet verhaal over seriefilters :)
Ik ook! :D
:) Ach, je hebt nog een weekje de tijd...Haha...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Zo...klaar...

Veranderingen:

- LCR over tweeter is weg.
- Parallel over de tweeter weerstand van 12 Ohm
- Seriespoel bij woofer van 2.2 naar 1.8 mH gezet
- weerstan van 2,2 Ohm (R1) verhoogt naar 3.1 Ohm

Geeft hetvolgende resultaat:

Afbeelding
En nu nog even R1 naar 3,9 ohm en C1 van 15uF naar ongeveer 12uF :wink: . Zit R4 er nog tussen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gaat vanavond nog verder tweaken, neem dit even mee.
R4 is verdwenen....

Zal ook nog even kijken wat het geheel doet in LspCAD. Nog niet getest.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Blijft altijd nog de mogelijkheid dat ondanks dat het op het scherm er mooi uitziet het toch niet klinkt :(.
Maar je hebt in ieder geval een goed startpunt om vanuit verder te tunen aan de hand van meten en veel luisteren :)
Gesloten