Ja, ik ben het wel met Rudy eens. Eerst kies je het concept en dan pas de drivers die daar ideaal bij passen. Vervolgens ga je het optimale uit het gekozen concept halen.
Ben het niet eens met dat die mid er niet voor gemaakt zou zijn. Deze nu juist net wel. Die gedraagt zich verdomde goed bij hoge frequenties op het bundelen na. En dat bundelen vindt Erik wel lekker klinken. Krijgt ie niet via de muren gereflecteerd hoog voor zijn oren. Mijn voorkeur is het niet, ik mis dan toch teveel detail want hoor dan naar verhouding teveel energie in het laag en midden. Het wordt wat 'omfloerst' naar mijn smaak. Ik kies liever voor het rondstralen en dan het hoog temmen totdat het rustig genoeg klinkt.
Tweeters die ik niet alleen snel even heb gehoord maar ook vrij goed ken zijn Vifa 275-D2, Peerless SR10 en WA10, SEAS millennium, scan speak 9700, Focal TD90 en120, Visaton MHT12.
Verder heb ik snel van Scan speak bijna alle tweeters gehoord bij Speaker en Co en ook de ringradiators van Vifa. Klinken ook allemaal goed. Dynaudio kan ik me van vroeger ook nog herinneren. Klinkt geheel niet verkeerd, maar heb toch het idee dat deze tweeters iets toevoegen aan het origineel. Alsof er een soort extra ruis bij komt. Iemand anders deze ervaring?
De SEAS millennium heb ik rechtstreeks kunnen vergelijken met de Scan speak 9700 en de millennium wint duidelijk.
MHT12 vind ik niet transparant klinken en metingen wijzen uit dat hij wel vanaf 10 kHz uitstekend inzetbaar is, zich daar wel goed gedraagt. Maar niet beter dan elke dome tweeter die ik gemeten heb! Ben bang dat je voor een bandje met echte klasse een prijsklasse hoger moet

.
Eton heb ik laatst kunnen beluisteren en klonk dun. Zeer steriel in vergelijking met de millennium en de mooie ringradiators van scan speak.
Focal wordt gelukkig niet meer verkocht
De dome tweeters van vifa en peerless zijn zeer goed voor hun geld maar kun je vergeten als je duidelijk beter wilt en veel meer rust in het hoog. Daar wringt hem volgens mij nu ook voornamelijk de schoen behalve dat het hoog misschien nog wat getemd moet worden.
Ik mis nog de tweeters van Accuton C2 12/6 en de 19 mm ringradiator van Vifa in het lijstje. Ik ken ze niet goed, maar lijkt me zeer mooi met niet te laag overnamepunt. Vanaf 3000 Hz denk ik zo dus zou geen probleem moeten zijn. Leuke van deze tweeters is dat ze zich tot een aardig eindje boven 20 kHz kunnen meten met bandtweeters.
Ik wacht nu zelf op de SEAS noferro 550, die in bestelling is. Die is door Mark K, actief op het madisound forum, zo verschrikkelijk goed getest dat ik die niet kan negeren voor het weinige geld dat ie kost. Ik ben straks in de gelegenheid om hem rechtstreeks te vergelijken met de millennium. Eens kijken of de millennium zijn geld nog steeds waard is in vergelijking met zijn goedkopere broertjes... Verschil zit 'm met name in de motor denk ik, beide tweeters profiteren van de kunst van seas om zeer mooie geweven domes te maken.
Groetjes, Jeroen