Price watch Nederlandse leveranciers; Kartel vorming ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Price watch Nederlandse leveranciers; Kartel vorming ?

Bericht door ovni »

Ik heb eens een paar controles uitgevoerd.
Gewoon een steekproef, alleen Scanspeak, Seas Excel en Vifa zijn meegenomen met enkele populaire producten.

Het maakt geen fluit uit of je je spullen koopt bij een van de bekende 3. Slechts in een enkel geval zit er 50 cent per stuk tussen. Alleen BMM springt eruit. Ga je vervolgens kijken wat het scheelt voor 2 boxen dan schrik je wel even.

Prijzen zijn incl btw per stuk bij afname van 2 stuks.
merk type----------BMM - S&C/Remo/Spland - Verschil

Scan speak 7000 -----€ 372,23 - € 430,00 - 15,52%
Scan speak 9800 -----€ 134,16 - € 155,00 - 15,53%
Scan speak 9700 -----€ 123,30 - € 145,00 - 17,60%
Scan speak 9500 -----€ 106,90 - € 125,00 - 16,93%
Sc sp 18w/4531go ---€ 203,01 - € 235,00 - 15,76%
Sc sp 18w/8531go ---€ 194,86 - € 225,00 - 15,47%

Seas excel T25CF001 -----€ 101,55 - € 122,00 - 20,14%
Seas excel T25CF002 -----€ 227,90 - € 293,00 - 28,57%
Seas excel w18e001p2 ---€ 190,61 - € 244,00 - 28,01%
Seas excel w18e001p4 ---€ 187,54 - € 244,00 - 30,11%
Seas excel w22ex001 -----€ 202,59 - € 269,00 - 32,78%

Vifa xt-300 -------------- € 57,45 - € 70,00 - 21,84%
Vifa PL18WO-09/08 --- € 80,11 - € 97,00 - 21,08%

Prijzen per set (alleen units)
Optimo Scan speak / Tony Gee ---€ 1.150,48 - € 1.330,00 -15,60%
Thor Seas / D'Apolitto --------------- € 1.205,96 - € 1.562,00 -29,52%
Trym Seas / Zeligman --------------- € 860,98 - € 1.124,00 -30,55%
Premium 22 Vifa / ???? ------------- € 435,35 - € 528,00 - 21,28%
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuke steekproef. Ik denk dat BMM z'n units ergens anders vandaan haalt en en internetbedrijf is, waardoor hun "andere" kosten lagen zijn, zodat de verkoopprijzen wat lager liggen.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Vertikale prijsbinding is bij wet verboden, het heet niet voor niets adviesprijs in de folders.

/edit waarom staat deze post nu boven die van Jeroen?

/edit 2 Het begint bijna op chatten te lijken :idea:
Laatst gewijzigd door ovni op za 02 apr 2005, 1:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Alle drie dezelfde importeur waarschijnlijk en die mag toch een minimum prijs stellen? Ik weet het eigenlijk niet...

/edit: verwijderd en een nieuwe geplaatst :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ovni schreef:
Vertikale prijsbinding is bij wet verboden, het heet niet voor niets adviesprijs in de folders.
jeroen_d schreef:
Alle drie dezelfde importeur waarschijnlijk.
Tsja, waar zouden dan die prijsverschillen vandaan komen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Alledrie = S&C/Remo/Spland
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

tja.. verticale prijsbinding is een mooie term.. maar er bestaat ook zoiets als de "adviesprijs". Als een aantal winkels zich daaraan houdt heeft dat niets te maken met kartelvorming...

t.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Zelf heb ik gekeken voor Seas units bij www.schuro.de en www.madisound.com

Schuro was vrij goedkoop, maar ik bouw een aangepaste versie van de Proteus met rare filteronderdelen en de H1189 kon ik nergens in Europa vinden, dus heb ik uiteindelijk alles, 4 woofers, 2 tweeters, compleet filter en beslag gekocht in Amerika en zelf ingevoerd.

Achteraf waren de verzendkosten hoog, maar voor 409 euro was ik klaar. Het voordeel zou veel hoger zijn geweest als ik gebleven was bij de E0006 tweeter (75 dollar tegen 122 euro/96 bij schuro). Ter vergelijk, ik schat dat de tweeter die ik ga gebruiken 40-50 euro kost, dan zit je in Nederland aan de 400-420 euro minimaal, en dan moet je dus nog filteren.

BMM Electronics heb ik ook gekeken, maar die hadden de H571 niet in hun assortiment. Uiteindelijk is mijn keus gevallen op Madisound vanwege de prijs en de spoelen die alleen zij maken :?

Wellicht dat met een -iets- ander filter schuro goedkoper is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals Edo zegt, BMM is internetbedrijf, de anderen hebben een gewone winkel en moeten dus een flink hogere marge halen om te overleven. en het staat ze uiteraard vrij om braaf de adviesprijs te volgen. is in een aantal gevallen ook voorwaarde om een goede prijs te krijgen, ik weet van een groothandel die voor 'echte dealers' (dus met echte winkel, goed advies, te luisteren modellen, en het duidelijke advies om niet onder de adviesprijs te verkopen) betere inkoopprijzen geeft dan internet verkopers. En er zijn ook fabrikanten die alleen garantie geven als hun spullen via de dealers zijn gekocht, geen garante op internet aankopen. Dit alles om toch binnen de wet te blijven en toch de dealers met echte winkel te laten overleven.

en ga eens shoppen voor bv een DVD speler. als je aanbiedingen buiten beschouwing laat, dan zit er ook vrijwel geen verschil in de prijzen tussen de winkels. toen im m'n DVD963SA ging kopen waren Correct, Modern, en de Expert in t dorp binnen 20 euro, op een speler van 450... Ik heb 'm toen dus gekocht bij de zaak die 'm op voorraad had en een eigen technische dienst heeft. bij internetdozenschuivers was de prijs idd wel merkbaar lager.

Voor wat betreft SEAS, Peerless, etc: die worden in NL alleen via IT verkocht, en maken dus de lange route Noorwegen/Denemarken - Duitsland - NL Importeur - Handel Mensen die direct bij de fabriek kunnen kopen in andere landen kunnen dus fors goedkoper zijn, zoals bv die Finse leverancier die we in een ander topic tegenkwamen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Het is denk ik een publiek geheim dat de meeste duiste en deense speakers geimporteerd worden door Audiocomponents die op zijn beurt weer levert aan de detailhandel. Een detaillist die het waagt om zijn speakers rechtstreeks in Duitsland te bestellen krijgt het aan de stok met Audiocomponents. Dit is een gerucht dat al 10-tallen jaren de ronde doet.

Dat zoiets niet bevordelijk is voor lage prijzen mag duidelijk zijn. Het is hier de importeur denk ik die indirect dwingend prijzen oplegt.

Remo heeft zich volgens mij hiertegen heel lang verzet door uitsluitend de Franse en destijds Engelse merken te voeren die niet via AC het land binnen komen.

Angezien de grote 3 nu zo'n beetje de hoofdmoot vormen vraag ik mij af waarom die niet gewoon lekker zelf gaan importeren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Aangezien de grote 3 nu zo'n beetje de hoofdmoot vormen vraag ik mij af waarom die niet gewoon lekker zelf gaan importeren.
hele goede vraag... S&Co en Speakerland werken toch al samen, dus het lijkt me een kleine stap. en dan nog de vraag waarom in hemelsnaam Seas of Peerless via IT in Duitsland verkocht worden. Nog gekker: volgens mij worden de Nederlands Hypex modules bij S&Co ook via IT geleverd..... Bij die van mij zat een in elk geval een duitse gebruiksaanwijzing :roll:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Importeren kan volgens de wet alleen van buiten de Europese Unie (Noorwegen). Elke winkelier kan met de huidige wetgeving zijn spullen rechtstreeks bij de Fabrikant betrekken mits deze binnen de EU ligt. Elke consument kan voor eigen gebruik bij elke winkelier binnen de EU kopen.

Het garantie verhaal is ook heel duidelijk; de verkopende partij moet die leveren, ook internet bedrijven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Mijn UcD 400 is rechtstreeks van Hypex afgehaald door S&C Groningen...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Mijn UcD 400 is rechtstreeks van Hypex afgehaald door S&C Groningen...
a ut greuningen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan gaat dat nu in elk geval wel de juiste (directe) route.
1 down, many to go 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk onderzoek. Het valt wel op dat BMM goed inspeelt op de anderen. Enkele maanden geleden hadden ze namelijk nog lang niet zo'n grote keuze. Een beetje Monacor, Visaton en Beyma. Nu hebben ze ook de andere groten. Prijzen zijn prima, en ook support is goed (iets waar bij bij een van de 3 anderen absoluut lechte ervaringen mee heb...)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De oplossing is simpel, gewoon bestellen bij Madisound (http://www.madisound.com) in de VS, zelfs incl. de verzendkosten en de btw/invoer rechten ben je dan nog ruim 40% goedkoper uit. Ik doe dit bijna altijd, behalve als ik iets snel nodig heb. Omdat ik als bedrijf klant ben bij een aantal bekende distributeurs in Nederland kan ik je wel vertellen dat de marges in Nederland erg hoog zijn, vaak zo'n 35 tot 40%.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, daar heb ik t geduld niet voor :D maar een willekeurige steekproef (op de Peerless 315 woofer) laat zien dat t echt veel scheelt. 70 dollar vs 140 euro :!: maar die prijs betaal je in D ook, in Finland was t ergens 100 euri meen ik me te herrinneren. lijkt erop dat die amerikanen wel erg lage prijzen van de fabrikant krijgen

35% marge is voor een echte winkel heel gewoon hoor, daar kijk ik niet van op.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Geduld? Binnen een week heb je 't in huis met FedEx International Priority, meestal duurt 't zo'n vier dagen, dus da's allezins redelijk lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Geduld? Binnen een week heb je 't in huis met FedEx International Priority, meestal duurt 't zo'n vier dagen, dus da's allezins redelijk lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
En hoe zit het dan met import kosten, belastingen e.d... op hoeveel moet ik dan ongeveer rekenen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Invoer kosten vallen wel mee. Voor luidsprekers meende ik dat dat ongeveer 5 % is. De BTW is 19%. Deze twee moet je betalen als je pech hebt. En ik ken iemand die altijd pech heeft. Ook een meestal grote kostenpost is het verzenden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed lezen is ook een vak:
incl. de verzendkosten en de btw/invoer rechten ben je dan nog ruim 40% goedkoper uit.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Inderdaad, goed lezen is een vak. Ik had het niet over het eindbedrag.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leeuwarden schreef:
Inderdaad, goed lezen is een vak. Ik had het niet over het eindbedrag.
Precies. Ik had liever een concreet voorbeeldje gehad!
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik vind een marge van 35 a 40 % helemaal niet zo erg hoog.
Rond de 30 moet je in de meeste branches toch wel zitten om het hoofd boven water te houden ...


Paul.
Plaats reactie