Hier een fotoverslag van mijn nieuw gebouwde speakers. Het zijn de Visaton VIB 170 AL's, gebouwd zonder verdere modificaties. Gebruikte units zijn de AL170 (alu-cone 17cm bas-mid) en G25FFL (25mm geweven dome). Volgens WinISD produceert deze bas-mid in de voorgestelde 34L kast en de voorgestelde BR poort een -3db van rond de 38hz (ook getuned op 38hz).
Houtpakketje op maat laten zagen.

Het infrezen van de units is met een Dremel gedaan, de diameter is te klein voor een normale frees, en aangezien ik toch al geen ervaring had met frezen leek dit mij een beter werkbare oplossing dan de mallen die je hier geregeld ziet. Duurde met een Dremel wel even, het is mm voor mm werken. In totaal zo'n 5 uur bezig geweest.

Kasten half af. Met de braces er al in. Alles is geschroefd en gelijmd met witte houtlijm. Geschroefd, omdat ik geen lijmklemmen heb, en het niet zag zitten ze voor deze ene gelegenheid aan te schaffen. Binnenin de kast is tegen de boven- en achterkant is 1 laag wit dempingsmateriaal geplakt met spuitlijm. De interne bekabeling is met 2.5 kwadraad installatiekabel (massief koper) gedaan, wat vastgeplakt is aan de binnenwand.

Na assemblage de boel eerst maar eens in de Alabastine MDF Primer+Grondverf gezet. Mooi spul om de zuigende werking van MDF op de kopse kanten kwijt te raken.

Aangezien de boel geschroefd is, kwam er een behoorlijke hoeveelheid schuur-en-plamuur werk aan te pas om e.e.a. weer min of meer strak te krijgen. Mocht ik nog eens een dergelijk projectje gaan doen dan koop ik tóch die lijmklemmen!

Hierna zijn ze nogmaals in de grondverf gezet en zo glad mogelijk geschuurd, waarna ze een bezoek brachten aan de spuiterij. Ik heb gekozen voor de kleur RAL3004 (industrie standaard), omdat dit mooi past bij de gordijnen (t.b.v. optimale WAF). Aangezien ik nog geen versterker o.i.d. had, heb ik er een Denon DRA-700AE bij gokocht.

Ik ben erg tevreden over het geluid, heb sinds ze af zijn ineens heel veel muziek zitten luisteren, soms met ingehouden adem. WAT een verschil met mijn oude 'installatie':

Versterking door de Denon heb ik op Pure-Direct gezet, het geluid staat als een huis. Heb expres een amp met toonregeling aangeschaft aangezien ik niet wist wat ik mocht verwachten, maar dit blijkt niet nodig te zijn geweest.
In principe had ik nauwelijks tot geen ervaring met het zelf bouwen van speakers. Ooit wel eens iets in elkaar geschroefd, maar niet vergelijkbaar met dit project.
Op deze plaats wil ik graag mijn broertje (4e foto) nog even heel hartelijk bedanken voor alle hulp, zonder hem had ik het niet gered. (Hij heeft schijnbaar mijn rechter, en ik zijn linkerhand gekregen.)