Nog een Peerless XLS ontwerp : Equinoxe
Moderator: Beheerdersteam
Nog een Peerless XLS ontwerp : Equinoxe
Reeds meer dan 15 jaar volg ik de zelfbouwaudio : eerst met de Elektuur Specials uit de jaren 80 ( ik heb ze allemaal ) en daarmee gepaard iedere Audio-uitgave van Elektuur boeken. Dikwijls geexperimenteerd met kleine schakelingen, maar nooit een groot project aangepakt. Tot nu.
Op voorraad liggen momenteel LM3875 en bijhorende componenten, een set FSR8 ( op de kop getikt voor, nou ja, 0 euro ), 2 heel mooie Fostex FE208, Hypex DS 2.0 en Peerless XLS 10 + PR in bestelling.
Gisteren ben ik met de bouw van de subwoofer begonnen want die kan ik het snels integreren in mijn bestaande homecinema, vandaag nog een paar uurtjes en het grootste werk is achter de rug.
Het ontwerp van de rechtstaande subwoofer zoals op www.hardwareanalysis.com van Sander Sassen vind ik designmatig maar zozo - met alle respect voor het ontwerp dat zo door de doehetzelver simpel kan nagebouwd worden, dus heb ik zelf een aangepaste versie ontworpen ( ik heb ook een kleine passie voor houtbewerken en meubelmaken, dus heb ik al de nodige materialen in huis )
Ik pas gebogen vormen toe( boven en onderkant ), die bestaan uit 12 stukken met aan weerzijden 7,5 verzaagd. Per joint ( verlijmd met lamello's ) hebben we dan 15° en 12 x 15 = 180° of anders gezegd, hoe je een recht vlak buigt zonder hout te buigen. De gebogen wand is hierdoor wel meer dan 40 mm dik, dus een goede zaak wat betreft kastresonanties.
Op voorraad liggen momenteel LM3875 en bijhorende componenten, een set FSR8 ( op de kop getikt voor, nou ja, 0 euro ), 2 heel mooie Fostex FE208, Hypex DS 2.0 en Peerless XLS 10 + PR in bestelling.
Gisteren ben ik met de bouw van de subwoofer begonnen want die kan ik het snels integreren in mijn bestaande homecinema, vandaag nog een paar uurtjes en het grootste werk is achter de rug.
Het ontwerp van de rechtstaande subwoofer zoals op www.hardwareanalysis.com van Sander Sassen vind ik designmatig maar zozo - met alle respect voor het ontwerp dat zo door de doehetzelver simpel kan nagebouwd worden, dus heb ik zelf een aangepaste versie ontworpen ( ik heb ook een kleine passie voor houtbewerken en meubelmaken, dus heb ik al de nodige materialen in huis )
Ik pas gebogen vormen toe( boven en onderkant ), die bestaan uit 12 stukken met aan weerzijden 7,5 verzaagd. Per joint ( verlijmd met lamello's ) hebben we dan 15° en 12 x 15 = 180° of anders gezegd, hoe je een recht vlak buigt zonder hout te buigen. De gebogen wand is hierdoor wel meer dan 40 mm dik, dus een goede zaak wat betreft kastresonanties.
Laatst gewijzigd door mambofats op wo 16 mei 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Nee, ik bedoelde er niets mee. Ik maak ook altijd zo'n grapjes.
Deze middag fotootjes gemaakt.
Schrik niet van de hoeveelheid lijm, ondertussen heb ik er een paar uren schuren op zitten en het begint er goed uit te zien.
Deze middag ook gestopt bij een lokaal bedrijf dat gekend is voor fineer : blijkt dat een vroegere jeugdvriend te zijn, die ik al jaren niet meer gezien had. Snel had ik een mooi stukje fineer en kon ik aan de slag. Toen hij mij vroeg of het voor luidsprekerbouw was, was ik verbaasd dat hij dat na al die jaren nog wist. Sjieken Tiep.
Ziehier nog 2 foto's ter verduidelijking.
De foto's zijn opzettelijk schuin genomen.
Voor deze Sub wordt nog een 3-potige stand gemaakt.
Deze middag fotootjes gemaakt.
Schrik niet van de hoeveelheid lijm, ondertussen heb ik er een paar uren schuren op zitten en het begint er goed uit te zien.
Deze middag ook gestopt bij een lokaal bedrijf dat gekend is voor fineer : blijkt dat een vroegere jeugdvriend te zijn, die ik al jaren niet meer gezien had. Snel had ik een mooi stukje fineer en kon ik aan de slag. Toen hij mij vroeg of het voor luidsprekerbouw was, was ik verbaasd dat hij dat na al die jaren nog wist. Sjieken Tiep.
Ziehier nog 2 foto's ter verduidelijking.
De foto's zijn opzettelijk schuin genomen.
Voor deze Sub wordt nog een 3-potige stand gemaakt.
De baffle is momenteel nog MDF 18mm.
Hiervoor wordt nog een laag geplaatst die ook de kopse kant van de Meranti zal bedekken - dat wordt een taakje voor mijn nieuwe kopieerfrees - en dusdanig zal de baffle ongeveer 35mm worden.
Het materiaal weet ik nog niet. De zijkanten heb ik deze middag met een lichtgekleurde fineer overplakt ( ik herinner mij de naam niet meer ) en de baffle zou ik gelijkaardig qua uiterlijk willen. Een soort van esthetische keuze.
Maar met MDF wil ik dit niet doen.
Ech hout wordt moeilijk ( duur ? ) om te vinden.
Alternatief : met kleinere latten zelf een plank maken. Zodanig krijgen we een houtstructuur te zien die ik netjes glad kan schuren en waarin de gaten frees voor de luidspreker.
Idem zou ik voor de achterwand willen, maar hier mag dat heel dun zijn omdat de achterwand geen deel uitmaakt van het inwendige volume ( ter verduidelijking zie www.hardwareanalysis.com van Sander Sassen : acheraan 2 compartimenten : 1 met amp en 1 gevuld met zand ).
Ondertussen kan ik wel zeggen dat dit reeds heel zwaar weegt : ik schat boven de 15 kilo. En het werk is nog niet af.
Tot later, dat zal waarschijnlijk tot volgende maandag zijn.
Hiervoor wordt nog een laag geplaatst die ook de kopse kant van de Meranti zal bedekken - dat wordt een taakje voor mijn nieuwe kopieerfrees - en dusdanig zal de baffle ongeveer 35mm worden.
Het materiaal weet ik nog niet. De zijkanten heb ik deze middag met een lichtgekleurde fineer overplakt ( ik herinner mij de naam niet meer ) en de baffle zou ik gelijkaardig qua uiterlijk willen. Een soort van esthetische keuze.
Maar met MDF wil ik dit niet doen.
Ech hout wordt moeilijk ( duur ? ) om te vinden.
Alternatief : met kleinere latten zelf een plank maken. Zodanig krijgen we een houtstructuur te zien die ik netjes glad kan schuren en waarin de gaten frees voor de luidspreker.
Idem zou ik voor de achterwand willen, maar hier mag dat heel dun zijn omdat de achterwand geen deel uitmaakt van het inwendige volume ( ter verduidelijking zie www.hardwareanalysis.com van Sander Sassen : acheraan 2 compartimenten : 1 met amp en 1 gevuld met zand ).
Ondertussen kan ik wel zeggen dat dit reeds heel zwaar weegt : ik schat boven de 15 kilo. En het werk is nog niet af.
Tot later, dat zal waarschijnlijk tot volgende maandag zijn.
Eindelijk nog eens kunnen doorwerken aan dit projectje.
Een grote pech : mijn digitaal fototoestel is mee op een uitstapje Bellewaerde.
Afgelopen maandag en dinsdag de zijwanden bewerkt, de achterkant en voorkant bijna klaar. Baffle nog niet gelijmd. Achterkant wel.
Versterker en speakers al een keer gepast.
Ziet er allemaal redelijk uit.
MAAR, amateur-prutser die ik ben, kan ik nu al een lijst met 10 punten maken die de bouw van deze luidspreker veel zou vereenvoudigen, netter maken en minder gefoefel zou vereisen bij het afwerken.
Dus éénmaal dit project af en met de nodige luistertest in mijn AV-setup, schrijf ik de volledige bouw uit in een stappen plan en waarschijnlijk bouw ik hem opnieuw.
Voor de prijs moet ik het niet laten : alle hardware kan gerecupereerd worden, enkel wat hout ( en in het huidige project, was het overgrote deel gratis, zijnde overschot in vaders garage )
Dit weekend neem ik foto's en dan zien jullie volgende week hoever dit staat.
Een grote pech : mijn digitaal fototoestel is mee op een uitstapje Bellewaerde.
Afgelopen maandag en dinsdag de zijwanden bewerkt, de achterkant en voorkant bijna klaar. Baffle nog niet gelijmd. Achterkant wel.
Versterker en speakers al een keer gepast.
Ziet er allemaal redelijk uit.
MAAR, amateur-prutser die ik ben, kan ik nu al een lijst met 10 punten maken die de bouw van deze luidspreker veel zou vereenvoudigen, netter maken en minder gefoefel zou vereisen bij het afwerken.
Dus éénmaal dit project af en met de nodige luistertest in mijn AV-setup, schrijf ik de volledige bouw uit in een stappen plan en waarschijnlijk bouw ik hem opnieuw.
Voor de prijs moet ik het niet laten : alle hardware kan gerecupereerd worden, enkel wat hout ( en in het huidige project, was het overgrote deel gratis, zijnde overschot in vaders garage )
Dit weekend neem ik foto's en dan zien jullie volgende week hoever dit staat.
11 dagen sedert mijn laatste post.
Weinig tijd gehad, maar toch eindelijk de foto's kunnen nemen en sedert gisteren een werkende sub.
Het enige is de afwerking : ik denk aan simpelweg te boenen met meubelwas. Ik zal - wanneer tijd geen punt is - wel eens proberen.
Ziehier enkele foto's
Samenvatting : Peerless XLS10 met passieve radiator, gesloten behuizing ( ca. 32 liter ) met een Hypex DS2.0
Weinig tijd gehad, maar toch eindelijk de foto's kunnen nemen en sedert gisteren een werkende sub.
Het enige is de afwerking : ik denk aan simpelweg te boenen met meubelwas. Ik zal - wanneer tijd geen punt is - wel eens proberen.
Ziehier enkele foto's
Samenvatting : Peerless XLS10 met passieve radiator, gesloten behuizing ( ca. 32 liter ) met een Hypex DS2.0
Is een stuk groter dan gedacht, wel een mooi resultaat overigens!
Je zou voor de afwerking eens naar Danish Olie kunnen kijken, hier hebben velen al een mooi resultaat mee geboekt. Ik heb het zelf gebruikt om de Essen zijkanten van mijn luidsprekers mee af te werken. Het geeft veel diepte aan het hout en laat het nog meer leven. Eerst heel goed schuren, dan de olie inwrijven, de laatste paar lagen met P1200 of nog fijner 'inschuren'.
Je zou voor de afwerking eens naar Danish Olie kunnen kijken, hier hebben velen al een mooi resultaat mee geboekt. Ik heb het zelf gebruikt om de Essen zijkanten van mijn luidsprekers mee af te werken. Het geeft veel diepte aan het hout en laat het nog meer leven. Eerst heel goed schuren, dan de olie inwrijven, de laatste paar lagen met P1200 of nog fijner 'inschuren'.
Ja, hoe klinkt ie ???
Fantastisch
Hij kan laag, heel laag naar mijn mening.
Afstemmen is moeilijk, omdat mijn fronts nog niet definitef herbouwd zijn. Momenteel zijn dat oude 2wegs ( bouwjaar 72 ) in een aftandse kast. Deze krijgen een nieuwe kast, mooie stands, herbouwde filters, hopelijk deze zomer.
Eerst een "beetje spelen met de knopjes" - kijken wat ie kan ! - en dan als oefening Pirates of the Caribean 2 genomen, de scene waarin de kraken wordt opgeroepen met die reuzestamper, en met deze scene zo goed mogelijk afgeregeld. Viel niet mee, maar na 15 of 16 aanpassingen kan ik zeggen dat hij gehoormatig netjes afgesteld staat.
Ik voel een lage bas, niet overweldigend en schakel ik de sub uit tijdens het spelen dan merk je pas het echte verschil.
Ik ben tevreden.
Toekomstplannen : behuizing afwerken. Is momenteel amateuristisch : nog spleten te dichten ( hij is wel luchtdicht ), ...
Er is een heel kleine kans dat ik 26/5 afzak naar Breda : al die diy-projecten op een rijtje moet fantastisch zijn.
Misschien breng ik mijn subje mee.
En nee, ik heb er nog een naam voor.
Ideeen voor een naam ? Laat maar horen.
Fantastisch
Hij kan laag, heel laag naar mijn mening.
Afstemmen is moeilijk, omdat mijn fronts nog niet definitef herbouwd zijn. Momenteel zijn dat oude 2wegs ( bouwjaar 72 ) in een aftandse kast. Deze krijgen een nieuwe kast, mooie stands, herbouwde filters, hopelijk deze zomer.
Eerst een "beetje spelen met de knopjes" - kijken wat ie kan ! - en dan als oefening Pirates of the Caribean 2 genomen, de scene waarin de kraken wordt opgeroepen met die reuzestamper, en met deze scene zo goed mogelijk afgeregeld. Viel niet mee, maar na 15 of 16 aanpassingen kan ik zeggen dat hij gehoormatig netjes afgesteld staat.
Ik voel een lage bas, niet overweldigend en schakel ik de sub uit tijdens het spelen dan merk je pas het echte verschil.
Ik ben tevreden.
Toekomstplannen : behuizing afwerken. Is momenteel amateuristisch : nog spleten te dichten ( hij is wel luchtdicht ), ...
Er is een heel kleine kans dat ik 26/5 afzak naar Breda : al die diy-projecten op een rijtje moet fantastisch zijn.
Misschien breng ik mijn subje mee.
En nee, ik heb er nog een naam voor.
Ideeen voor een naam ? Laat maar horen.
Hahaha, als je hem met je hoofd schuin bekijkt lijkt het wel een beetje op een verrekijker!!!.. Doet me denken aan een album cover van jean michel jarre.. album heet Equinoxe.. en dat vind ik dan weer een geschikte naam voor deze knoepert van een woofer!
Verder vind ik hem zeker geslaagd hoor! Is weer eens wat anders dan al die dozen!

Verder vind ik hem zeker geslaagd hoor! Is weer eens wat anders dan al die dozen!

Btw, zit er zo nog is een beetje naar te kijken.. Maar het is ook een hele mooie basis voor een beetje slap aftreksel (niet minderwaardig bedoelt) van de B&W nautilus, die slakken, wie kent ze niet! Als je bijvoorbeeld nog zo'n rek als aan de onderkant maakt, en dat er bovenop zet. Daarin dan een soortgelijke vorm kast voor het mid en de tweeter...
Misschien leuk omdat je toch nog bezig bent met je fronts. Nog eentje erbij bouwen, en ook mooie afgeronde rechthoek kastjes maken voor je frontjes!!
Misschien leuk omdat je toch nog bezig bent met je fronts. Nog eentje erbij bouwen, en ook mooie afgeronde rechthoek kastjes maken voor je frontjes!!
