Welk merk welke toepassing?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mister 2

Welk merk welke toepassing?

Bericht door mister 2 »

Ik denk dat het ook wel in de zelfbouwaudio zo is dat bepaalde merken er uit springen met een bepaald product.

Zo zullen er wel merken zijn die bv schitterende tweeters maken voor een mooi bedrag, maar dat bv hun woofers weer te duur zijn voor wat je krijgt.

Of zijn er ook merken waar van al hun spul een goede prijs kwaliteit verhouding heeft?

Dat maakt de markt voor mij al een heel stuk overzichtelijker.
mister 2

Bericht door mister 2 »

Of is dit een stelling die niet klopt mss. Want veel reactie krijg ik hier precies niet.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Denk dat het heel moeilijk is om hier een antwoord op te geven.
Bijvoorbeeld een bepaalde Vifa tweeer vind ik prettig werken. Maar ook Seas of de wat duurdere ScanSpeak. Morel klinkt ook erg goed.
Qua woofers vind ik Peerless erg goed. Vooral de HDS serie. Niet te duur en goede eigenschappen. Daarintegen ScanSpeak is ook weeer goed. De Seas speakers die ik heb gebruikt zijn ook prima. Dan bepaalde Monacor en zelfs een paar type van Visaton zijn prima speakers.
Dus tsja, wat is goed, niet goed, wie maakt de beste woofers/tweeters etc...is erg moeilijk te zeggen. Wat ik mooi vind klinken hoeft een ander niet te vinden. En wat vind je redelijk betaalbaar...Een leuke woofer van Thiel is voor veel mensen goed maar te duur, Seas Excel serie is ook goed, maar duur. Zo kun je nog wel even doorgaan, dus om nu te zeggen "dit is goed/beter, die maakt goede tweeters etc etc" is denk ik niet mogelijk.
mister 2

Bericht door mister 2 »

Bij carhifi ondervind ik dat wel. JL heeft bv zeer goede woofers maar hun compo systemen laat je beter liggen. Die zijn goed maar voor dat geld koop je beter wat anders. enz enz
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het is op het moment rustig, dus er wordt zowiezo al minder gepost.

Tja, “goed” of “beter” is inderdaad een weinig zeggende omschrijving. Alle merken die op deze markt exelleren, doen dat omdat ze goede producten leveren. Zoals gezegd heeft o.a. Seas mooie tweeters, Peerless mooie woofers. Verder levert Monacor fraaie kevlars, maar heb ik ook budget units gehoord die boven verwachting klinken (ook andersom trouwens), maar waar haast niemand aan wilt. En dan gebeurt het dat iemand bijv. de zeer fraaie Seas verwerpt omdat hij liever een peperdure Swans bandtweeter heeft, enz.

Ik geloof dat jij eerder de markt doorgrond hebt dan dat anderen hem voor jou uiteen hebben gezet. E.e.a. is meer budget- en smaakafhankelijk dan kwaliteitsafhankelijk.

Voor een doorzichtiger beeld zou je niet moeten kijken naar wat er is, maar naar wat jij wilt. Bepaal bijv. eerst eens naar wat voor klank je voorkeur uitgaat, in hoeverre optisch voor jou een rol speelt (bijv. allemaal mooie aluminium connussen, of onbelangrijk), wat je budget is, enz. Pas dan krijg je iets concreters en kan je gaan shiften, en kunnen mogelijk aanbevelingen worden gedaan.
mister 2 schreef:
Bij carhifi ondervind ik dat wel. JL heeft bv zeer goede woofers maar hun compo systemen laat je beter liggen. Die zijn goed maar voor dat geld koop je beter wat anders. enz enz
Daar geldt natuurlijk hetzelfde: ook dáár is “beter” een relatief begrip en vaak eerder een omschrijving van wat een ander vindt dat jij zou moeten kopen. O:)

Mario
mister 2

Bericht door mister 2 »

Heb al eerder eens mijn budget en verwachtingen gepost maar aanbevelingen heb ik niet gekregen. Niet dat ik volledig op die aanbevelingen verder ga maar het is voor mij al een mooie basis.

Uiterlijk van de woofers is niet zo belangrijk. Dat mag kevlar, papier, poly, alu,.... zijn dat maakt niet uit.

Het volume maakt ook niet zoveel uit. Het moet natuurlijk niet in het belachelijke gaan. Ze moeten wel nog in de kamer passen natuurlijk.

Budget is tot ong 1000 euro voor drivers en filters

De installie moet zeer zuiver spelen en toch hard kunnen gaan. Mooi open stereobeeld.

Hoog. Zacht veel detail en zeker niet schel
Mid. Open en helder
Kick. Stevig, direct samenhangend met de rest
Bas. Diep genoeg zonder de overhand te gaan nemen. Acuraat.

Hopelijk kan je mij wat aanbevelingen doen.
richard

Bericht door richard »

Het is denk ik niet zo'n goed idee om de beste tweeter bij de beste woofer te zetten en dan te verwachten dat je een topsysteem krijgt.

Een goede luidspreker is een compositie tussen bij elkaar passende woofers, tweeters, filters, kast en demping. Geen een van deze hoeft er boven uit te springen als de combinatie maar goed is.

Om hier te bepalen welke combinatie voor jou de beste is zal ook lastig zijn, ieder zijn smaak. Je kunt er het beste zelf wat kennis over vergaren door veel te gaan luisteren, vanzelf krijg je dan een idee van wat je mooi vindt en welk merk en type tweeter of woofer voor dat geluid verantwoordelijk is.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Probeer dit eens misschien, de Vifa Vivace.
Misschien bevalt dit.
"De Vivace produceert een zeer strakke en droge bas die voor een 60 liter-basbehuizing ver naar beneden doorloopt. Het laag blijft altijd heel kernachtig terwijl je diep gerommel toch ook in je maag voelt. Zo hoort het. midden en hoog zijn heel "clean", maar beslist niet kunstmatig. De tweeter klinkt, en dat is even geen woordspeling op het gebruikte materiaal, echt zij- de-achtig. De weergave van ook de allerhoogste frequenties is zeer gedetail- leerd zonder dat er ooit enige ruwheid of overdaad bespeurbaar is. Wat de totaalindruk van de box betreft, daar scoorde de Vivace 94 zeer goed met een heel plastische weergave waarbij zangers en instrumenten duidelijk in de weergaveruimte gelokaliseerd konden worden. Een aanrader met stip."
Speaker/filter is 338 euro per box, wat afwerking erbij en je zit rond het bedrag wat je in je hoofd had.
Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice »

mister 2 schreef:
Heb al eerder eens mijn budget en verwachtingen gepost maar aanbevelingen heb ik niet gekregen. Niet dat ik volledig op die aanbevelingen verder ga maar het is voor mij al een mooie basis.

Uiterlijk van de woofers is niet zo belangrijk. Dat mag kevlar, papier, poly, alu,.... zijn dat maakt niet uit.

Het volume maakt ook niet zoveel uit. Het moet natuurlijk niet in het belachelijke gaan. Ze moeten wel nog in de kamer passen natuurlijk.

Budget is tot ong 1000 euro voor drivers en filters

De installie moet zeer zuiver spelen en toch hard kunnen gaan. Mooi open stereobeeld.

Hoog. Zacht veel detail en zeker niet schel
Mid. Open en helder
Kick. Stevig, direct samenhangend met de rest
Bas. Diep genoeg zonder de overhand te gaan nemen. Acuraat.

Hopelijk kan je mij wat aanbevelingen doen.
Hier heb ik toch wat aanbevelingen gedaan, die binnen jouw budget vallen en ook heel kort aangegeven wat de eigenschappen zijn. De vivace behoort ook daartoe.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2&start=15

Bekijk de gegeven links eens, en kijk ook naar welke units er zijn gebruikt. Maar zelf luisteren blijft wel noodzakelijk denk ik.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Marp schreef:
En dan gebeurt het dat iemand bijv. de zeer fraaie Seas verwerpt omdat hij liever een peperdure Swans bandtweeter heeft, enz.

Mario

Sorry... ik kon er gewoon goedkoop aankomen....
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Marp schreef:
En dan gebeurt het dat iemand bijv. de zeer fraaie Seas verwerpt omdat hij liever een peperdure Swans bandtweeter heeft, enz.

Mario

Sorry... ik kon er gewoon goedkoop aankomen....
Is die winkel in Ureterp zo goedkoop :) :) :) :)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

US-terp :lol:

(US 110 euro, Duitsland 360 euro per stuk. De keuze was snel gemaakt...)
Plaats reactie