zoemend geluid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

zoemend geluid

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb nu al een tijdje een versterker die werd gebruikt om in een bedrijfs kantine de plafond luidsprekertjes aan te sturen. Er komt wel super geluid uit en hij is behoorlijk sterk. nu merkte ik dat er een zoemend geluid uit de versterker kwam, dus ik heb hem even open gemaakt.het zoemende geluid kwam uit de grote transformator die in de versterker zit. nu zag ik ook dit:

http://www.techzine.nl/f/g/51284phpiziEVL.JPG

Nu denk ik zelf dat er ooit lekkage of iets dergelijks is geweest en dat kortsluiting heeft veroorzaakt. nu heeft er wel iets gezeten op de plek waar de grote zwarte vlek nu ziet want ik kan aan de andere kant de voetjes nog zien. Nu komt er wel gewoon goed geluid uit de versterker behalve dat gezoem dus. Ik denk dat het zoemende geluid dus door die beschadiging komt.

Moet ik het laten nakijken of kan ik gewoon vrolijk doorspelen. ( wat hij waarscheinlijk al een paar jaar doet ) ?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SoCom,

Wat daar gezeten heeft is een kleine condensator voor ontstoring van de schakelaar (smoren van de vonkboog). Ik zou wel even de schakelaar demonteren en de print waar hij op zit en die goed schoonmaken met wat wasbenzine en een tandenborstel, met al die roestvorming loop je 't risico voor overslag naar 't metaal van de kast.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KoenVW

Bericht door KoenVW »

oke, maar is het zoemende geluid normaal?
richard

Bericht door richard »

SoCoM schreef:
oke, maar is het zoemende geluid normaal?
Nee, maar het komt wel vaker voor. Het blik in de trafo rammelt dan een beetje. Als de hoeken van het blikpakket zijn vastgezet met boutjes zou je die vast kunnen draaien, helpt dat niet kun je de trafo misschien op rubbertjes plaatsen o.i.d.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of het komt van DC op het lichtnet
alcoholic

Bericht door alcoholic »

DC uit je lichtnet kun je weghalen met 2 diodes en 2 condensators. Er zijn genoeg schema's van te vinden op internet. Wordt voornamelijk gebruikt voor trafo's om ze wat koeler te houden (DC op een trafo genereert veel warmte).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heddan we t een tijd geleden ook al over... is dat een beetje veilig? in de zin van dat mits profi gemaakt dat er een CE verklaring voor zou kunnen komen?
Laurens

Bericht door Laurens »

hoe komt DC eigenlijk op je lichtnet? die 50hz gaat toch door allemaal verdeelstations waar steeds weer een trafo in zit en dus geen dc door kan laten?
HVDC lijnen worden ook eerst wisselgericht voordat die hun leven als wisselstroom weer verder leiden...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de mensen met echt verstand van E zullen het hopelijk kunnen verklaren, maar de bron zijn bepaalde aparaten die je zelf in huis hebt.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zet de haardroger (van je vriendin) maar eens aan, wedden dat je trafo gaat zoemen.. :oops:
Plaats reactie