Menhir, 3weg,passief+actief, 19 cm baffle, 26 cm woofer.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

MENHIR, 3weg, 19 cm front, 26 cm woofer, actief/passief

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik ben idd 1.70m. lang :)

Nee zo handvast ben ik nu ook weer niet.

Uitleg:
De wooferrand moest 19 mm breed worden, terwijl mijn freesje 16 mm breed is. Dus na het fresen moest aan de binnenkant nog iets extra weggefreesd worden. Maar mijn zelfgemaakte freeshulpstuk is niet erg makkelijk te verstellen.
Ik ben toen uit de hand de freesbaan naar binnen toe gaan verbreden totdat ik met de decoupeerzaag het gat kon zagen.
Bij kast 1 ging dat (afgezien van 1 kleine uitschieter) redelijk goed.....
Bijlagen
cirkelhulpstuk groot.JPG
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

hovingtim schreef:
Ziet er strak uit. Heeft de driver zo niet veel invloed op de filter onderdelen? of zie ik dat helemaal verkeerd? :?
Ik denk dat het mee valt.
De hart-hart afstand van de spoelen tot de woofer-spreekspoel is ca. 15 cm en zij staan haaks op elkaar.
Maar ik wil er toch nog wel een meting aan wagen om het zeker te weten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Bij de 2e kast ging het met fresen even fout.
Na het fresen van de wooferrand met de cirkelmal moest de rand worden verbreed. Om het werkstuk beter te kunnen zien, heb ik het houten plaatje van de mal verwijderd. Ik had er echter geen rekening mee gehouden, dat de diepteaanslag zo'n 5 mm minder diep moest staan. :? Dus ging ik te diep het MDF in en had ik een wooferrand, die niet meer bruikbaar was. :( Gelukkig bestaat er polyesterplamuur.... :)
Bijlagen
woofer plamuur.JPG
woofer verkeerd gefreesd.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Waarom heb je niet gewoon de hele ring eruit gefreesd en daarna losse ring erin gelijmd?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Paul, was idd een optie geweest. Maar zo'n ring moet dan wel precies passend zijn. Maar ondertussen heeft het plamuur z'n werk al gedaan. Donderdagavond gaten voor de woofer boren.
En de kooimoeren van binnen uit er in zien te krijgen (met de hand gaten iets opruimen met 8 mm boortje.....) Lastig klusje. :?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 13 jul 2007, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mijn complimenten trouwens dat je zo'n misser ook gewoon plaatst. UIteindelijk maken we die natuurlijk allemaal, maar lees je ze niet allemaal terug op het forum.. ;) alle respect!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

tnx. Het forum is er volgens mij toch om van elkaar te leren. En van foutjes kun je heel veel leren (als je voor open staat).
Zonder dit forum was ik waarschijnlijk nooit aan dit project begonnen. :D :D
Een groot deel van mijn aanpak heb ik gebaseerd op de ervaring en kennis van een aantal forumleden. De kunst is alleen wel te ontdekken welke opmerkingen echt waardevol zijn ("het beste onderbouwd" zei mijn analytische geest :roll: )

Voor de oplettende lezer/kijker is er op de laatste foto nog een denkfoutje te ontdekken:
het is te zien dat de verdikking van het paneel waar het woofergat in zit doorloopt tot de onderkant van de kast. Je ziet dat de bodem nu ingeklemd zit tussen de 2 zijwanden (1 met enkele MDF-dikte en 1 die opgedikt is). In 1e instantie leek mij dat de makkelijkste bouwwijze. Achteraf bleek dat tamelijk onpraktisch te zijn, daar het nogal lastig was om zo het geheel in elkaar te lijmen (met al die schuine hoeken). In de 2e kast heb ik de verdikking van het wooferpaneel pas later aangebracht (nadat de kastcontour in elkaar zat) zodat die bij kast 2 aan de onderkant niet zichtbaar is. Dat werkte idd toch wat makkelijker, alhoewel het van binnen uit aandrukken bij het lijmen ook niet super-eenvoudig was.

Ook is nog te zien dat het paneel van de woofer aan de onderkant verkeerd gezaagd is: schuin naar de verkeerde kant. Daardoor moest ik met een flinterdun strookje MDF de boel weer recht maken (eigenlijk scheef naar de andere kant...) Dat is de consequentie van al die schuine hoeken. Tja, als je beroep geen meubelmaker is......... (maar dan had waarschijnlijk weer niet voldoende budget voor al mijn hobbies gehad)

ps Kast 2 heeft tijdens de bouw kast 1 ingehaald. In kast 1 heb ik dus als laatste het gat van de woofer gefreesd (beetje te diep dus :?)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

En zo zien er nu alle 2 uit.
Bijlagen
De woofer moet nog andere (zwarte) bouten krijgen. Is lastig te vinden: zwarte kruiskop, M5 x 50.
De woofer moet nog andere (zwarte) bouten krijgen. Is lastig te vinden: zwarte kruiskop, M5 x 50.
gereed MDF front_schuin.JPG
gereed MDF front.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ziet er netjes uit Hans, alleen een vreemde plaats voor de Vifa woofer zo onderop, heb je daar eerst ernstig over nagedacht?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hans Nootdorp schreef:
tnx. Het forum is er volgens mij toch om van elkaar te leren. En van foutjes kun je heel veel leren (als je voor open staat).
Zonder dit forum was ik waarschijnlijk nooit aan dit project begonnen. :D :D
Een groot deel van mijn aanpak heb ik gebaseerd op de ervaring en kennis van een aantal forumleden. De kunst is alleen wel te ontdekken welke opmerkingen echt waardevol zijn ("het beste onderbouwd" zei mijn analytische geest :roll: )
Helemaal de spijker op zijn kop wat mij betreft! Ik moet je ook zeggen dat ik daardoor zelf behoorlijk wat heb opgestoken, alhoewel het bij mij wel meer in de sfeer zit van ezelsbruggetjes en het betere natte vingerwerk, dan dat ik me ertoe kan zetten om echt in de materie te duiken.
Soms kom ik ook wel op een punt dat ik voor mijzelf beslis dat ik er gewoon geen verstand van heb. Dan kan ik beter iemand anders aankijken die wel verstand heeft van bijvoorbeeld filteren, en die bereid is me daarbij een handje te helpen. Ieder zijn vak! :wink:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
Ziet er netjes uit Hans, alleen een vreemde plaats voor de Vifa woofer zo onderop, heb je daar eerst ernstig over nagedacht?
Wat heet ernstig...... Al nadenkend had ik bij voorkeur de woofer op 1/3 a 1/2 van de hoogte geplaatst Maar tijdens het ontwerpen van de kastvorm zakte hij steeds verder en verder naar beneden.
Ben benieuwd naar jouw voorspelling voor de klank.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat is 't overnamepunt? En hoe heb je de kastinhoud berekend voor de Vifa woofer. Ik zie een Hypex module zitten, dus ik neem aan dat je die gebruikt om ergens <80Hz te gaan filteren?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Kastinhoud heb na simulatie met WinISD bepaald. (zie mijn post van 3 april)
Filter moet ik nog kiezen/ontwerpen; wordt actief. Xover freq. ga ik eerst uitprobreren met Xover-filter van Behringer. Ik had zelf zo'n 120 Hz in gedachten, maar misschien wordt dat wel lager.

In de LS-kast zit geen UCD hoor. Ik ga 4x UCD180 in aparte versterkerkast zetten. 2 voor het laag en 2 voor het mid/hoog. In LS-kast zit passief filter voor mid/hoog.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind het er erg leuk uitzien, maar ik heb ook een beetje m'n twijfels over de positie van de woofs. Hij straalt naar beneden en zit dicht bij de vloer. Zal ik zelf nooit doen i.v.m. vloer reflecties enzo. Ik hou ze altijd minimaal ca 30cm van de vloer. Ben benieuwd naar hoe het gaat werken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De plek lijkt mij prima.
Vloerreflecties? In theorie tot 6 dB winst!

Met de woofer aan de zijkant wordt het overnamepunt een compromis tussen vervorming en afstraalgedrag/integratie. Hoe hoger het overnamepunt (binnen grenzen), hoe lager de vervorming van het systeem in z'n geheel. Echter geldt ook dat een hoger overnamepunt leidt tot een eenvoudigere gehoormatige lokalisering van de 'subwoofer'. Omdat de subwoofer dicht bij de 'monitor' zit, zal dit denk ik niet zo'n groot probleem opleveren.

In het geval je gebruik maakt van een 24 dB filter, denk ik dat je gerust tot 150 hz kunt gaan met filteren. Experimenten zullen dat moeten uitwijzen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ja, je gaat er wel winst uit halen, maar de staande golf in verticale richting wordt zo wel maximaal aangesproken.
Maar als je laag genoeg filtert is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Volgens mij gaat het allemaal reuze meevallen, bij nagenoeg alle commerciele en zelfbouwsubs zitten de woofers zo dicht bij de grond.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

lepain schreef:
Ja, je gaat er wel winst uit halen, maar de staande golf in verticale richting wordt zo wel maximaal aangesproken.
Maar als je laag genoeg filtert is dat geen probleem.
Inderdaad; bij 95 cm inwendige hoogte ligt de 1e staande golf bij ca. 180 Hz. Het filter 2e/3e orde zal dan al aardig wat verzwakken:
bij 150 Hz filteren: 3 resp. 5 dB.
bij 120 Hz filteren: 7 resp 10 dB.
bij 100 Hz filteren: 10 resp. 15 dB.
bij 80 Hz filteren: 14 resp. 21 dB.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

En als je plafond op 3 meter hoogte ligt is de eerste staandegolf op 57 hertz, en de tweede op 115 hertz.
Maar Walter heeft wel gelijk: bijna alle subwoofers zitten op die hoogte van de vloer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En dat is dus geen probleem als je hem als pure sub voor het laagste octaaf gebruikt. Maar niet lekker als je hem ook voor het midlaag wilt gebruiken. Daarom heeft sietse gelijk.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Na bijna een maand stilte even een update.

Ik luister al een tijdje en ben zeker niet ontevreden :) . Alhoewel de magie er nog niet is. :(
Maar..... ik speel voor het mid/hoog met een 35 jaar oude zelfbouwversterker (met elco's in de uitgang, die dus ook zo oud zijn ..... :?) En de woofer draait op en Bose PA-versterker.
Het passieve mid/hoog filter is verder nog ongetuned.

De Behringer Xover staat op 120 Hz ingesteld en filtert zowel het laag als het mid/hoog.

Het hoog vind ik wat te scherp en te luid.
Maar het is moeilijk te zeggen of dat door de versterker komt of door het ongetunede filter. In het mid/hoog zitten nu ook nog simpele 0,7/1 mm luchtspoelen. Met de definitieve foliespoelen zal de mid-unit daardoor in ieder geval ca. 0,9 dB luider spelen. Bij de 4 ohm van de 15W4531 maakt het veel uit of de RL 0,65 of 0,20 ohm is. (1 mm draad versus 12AWG-folie) Dat zal het klankbeeld toch wel iets beinvloeden.
De simulatie van het filter ziet er mooi vlak uit.

En voor de compleetheid ook het filter-schema.
Bijlagen
schema filter 1e ontwerp Hans_01.jpg
FR mid+hoog+totaal Hans_01.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Vorige week zijn de kasten gemeten. (dank Tony!)

De FR grafiek laat een mooie overgang zien tussen de 15W4531 en de D2904/7100. Prima!

Wel toont de curve van ca. 5 kHz een sprongetje omhoog. Het gebied rond 12/13 kHz ligt ca. 2 dB hoger dan het gebied van 3 - 6 kHz. Dat verklaart misschien wel het ietwat scherpe hoog.
Het tweeter verloop is wel wat verrassend, daar zowel de datasheet van Scan Speak als de meting in de tweetertest van ZaphAudio een mooiere curve laat zien.
Ik kan niet verzinnen waardoor het verschil bij mij zou kunnen zijn ontstaan. Wie wel?
Bijlagen
D2904_7100 FR datasheet Scan Speak.jpg
D2904_7100 FR Zaph audio juli 2007.gif
D2904_7100 FR Zaph audio juli 2007.gif (11.54 KiB) 3966 keer bekeken
dichtbij metingen.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Nog maar even 2 close ups van het "tweeter-gebied"......
Bijlagen
close up tweeter+mid + facetten.JPG
D2904_7100 boven 2.5kHz.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goed vergelijken kan niet op basis van dichtbijmetingen. Ook kun je pas vergelijken als je goed weet wat het filter doet.

Er lijkt ook iets mis te zijn met het laagverloop van de tweeter, Tony heb je erop gelet dat het tijdvenster goed om de pulsrespons heen is gezet? Ik durf het bijna niet te vragen aan zo'n pro, maar weet aan de andere kant ook dat een meetfout erg snel gemaakt is.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

De zwarte lijn is de meting op 1 m afstand.

Voorlopig ga ik er van uit dat de metingen ok zijn en ga maar eens aan de slag met een RC netwerkje parallel aan de tweeter.

Ik twijfel alleen of ik eerst de spoelen zal vervangen door foliespoelen. Moet ik wel weten dat die waarden ok zijn. Wat zou jij doen Jeroen? De foliespoelen tillen nl. het niveau van de mids ca. 0,9 dB omhoog (lagere Rdc).
Gesloten